Forfatterarkiv: Marie Misund Bringslid

To oljefelt stengt ned etter fregatt-ulykken

Equinor opplyser at det som en operasjonell følgeeffekt av nedstengingen av Stureterminalen, er også Kollsnes-anlegget stengt. Det var E24 som først omtalte effektene for gasstransporten til Europa. – Vestprosessrøret ved Sture er stengt. Nå har vi en reduksjon på gasseksporten, sier kommunikasjonsdirektør Randi Viksund i Gassco til Sysla. Så lenge Kollsnes-anlegget er stengt kan de ikke transportere gass. Reduksjonen er på 74 millioner standard kubikkmeter gass daglig. I tillegg til Sture og Kollsnes er oljefeltene Oseberg og Grane stengt. – Oseberg og Grane er stengt ned som en konsekvens av at vi valgte å stenge ned Sture, sier pressekontakt i Equinor, Elin Isaksen til Sysla. Hun sier videre at de ikke har øvrig informasjon å gå ut med på dette tidspunktet. Saken oppdateres.

Stenger ned Sture-terminalen etter kollisjon mellom fregatt og tankskip

I forbindelse med sammenstøtet mellom fregatten Helge Ingstad og tankskipet TS Sola ved Sture-anlegget i Øygarden stenger Equinor gradvis ned driften på Sture. Det skriver selskapet i en pressemelding torsdag morgen. Personell på Sture som ikke har beredskapsoppgaver blir også evakuert. Nedstenging og evakuering gjennomføres som et føre-var-tiltak. Equinor opplyser at de ble varslet om hendelsen ca klokken 04.15 torsdag. Selskapet har dialog med myndigheter og har mobilisert beredskapsressurser for å bistå politiet og Hovedredningssentralen. Saken oppdateres.

Aker økte verdiene med 10,8 prosent takket være Aker BP

Verdiene i industrikonsernet Aker økte med 10,8 prosent i tredje kvartal til 63,3 milliarder kroner, fra 57,1 milliarder i andre kvartal. Industrikonsernet satte nok en gang verdirekord i tredje kvartal. Det er i hovedsak oljeselskapet Aker BP som har bidratt til å øke verdiene i industrikonsernet. Oljeselskapets økte aksjekurs økte Akers nettoverdier med 6,8 milliarder, mens Aker Solutions bidro med 100 millioner. Industrikonsernet melder også at aksjekursen deres steg med 17,8 prosent fra juli-september, mens Hovedindeksen på Oslo Børs steg 6,7 prosent.

Austevoll Seafood økte inntektene med mer enn 400 millioner

Austevoll Seafood hadde driftsinntekter på 5.317 millioner kroner i tredje kvartal, mot 4.903 millioner kroner for samme periode i fjor. Økningen i omsetning kommer i hovedsak som følge av høyere solgte volum med fiskemel og olje, melder selskapet. Konsernets EBITDA i tredje kvartal ble 1,008 milliarder kroner, mot 1,051 milliarder samme periode i for.  Austevoll øker inntektene i tredje kvartal av 2018 med mer enn 400 millioner kroner sammenlignet med samme periode i fjor, men overskuddet faller med cirka 40 millioner kroner. Resultatet før skatt settes til 797 millioner kroner, opp fra 328 millioner kroner for samme periode i fjor.

Lerøy tjente 15,3 kroner kiloet i kvartal preget av biomassebygging

– Vi har hatt en god biologisk produksjon i tredje kvartal. Vi har høstet lite, men har tatt den gode produksjonen ut i en betydelig økning i biomassen for senere høsting. Det lave volumet gir, som tidligere kommunisert, en lavere inntjening i dette kvartalet, sier konsernsjef Henning Beltestad til iLaks. – Men, vi har lagt til rette for en god inntjening og en fortsatt positiv utvikling i uttakskostnadene i tiden som kommer. Vi opplever en sterkt etterspørsel etter vår kvalitetssjømat, markedet er sterkt, og vi opprettholder vår guiding om et slaktevolum på 166 000 tonn i Norge for 2018. Havbrukssegmentet oppnådde en EBIT/kg på 15,3 kroner. – I segment Havbruk gjennomføres det for tiden betydelige investeringer, forteller Beltestad. – Det nye industrianlegget i Lerøy Midt er nå i drift, og vi har store forventninger om at anlegget vil styrke konsernets konkurransekraft gjennom konsernets integrerte verdikjede. Også byggingen av RAS-anlegg, for større kvalitets smolt  i både Lerøy Aurora og Lerøy Sjøtroll går i henhold til planen. Innen VAP (foredling), salg og distribusjon bokførte selskapet et driftsresultat på 111 millioner kroner. – De volatile spotprisene på laks er fortsatt utfordrende for bearbeidingsleddet, men vi har forventning til at de nyoppstartede fabrikkene i Spania og Nederland skal bidra til en enda mer effektiv produksjon og distribusjon, sier Beltestad. Konsernet  forventer  i  dag  å  kunne  høste i størrelsesorden 190.000 sløyd vekt i år 2019, inkludert andel av LSG sitt volum fra tilknyttet selskap.

Tankbåt og fregatt kolliderte ved Stureterminalen

En større redningsaksjon pågår i morgentimene ved Stureterminalen i Øygarden. Tankbåten TS «Sola» og fregatten KNM «Helge Instad» kolliderte i 04.00-tiden torsdag morgen, og syv personer om bord i fregatten er skadd, skriver Bergens Tidende. Tankbåten har 625.000 fat med råolje ombord. Alle nødetater på stedet Skadeomfanget til de syv som er skadet er ukjent 110-sentralen fikk melding om ulykken 04.14. Redningshelikoptre, dykkerbåt og alle nødetater er på stedet. – De siste ti er evakuert fra fregatten. De blir tatt i land ved Stureterminalen. Ledelsen ved fregatten er ombord i «Sjøbrand», båten til Bergen brannvesen, sier vaktkommandør Ole Jakob Hartvigsen ved 110-sentralen i Hordaland. Det er helsepersonell, politi og brannma Det var tidligere meldinger om røykutvikling fra båten, og spesialtrente brannmannskaper er i beredskap. – Vi har ikke fått meldinger om at det er brann ombord, sier Hartvigsen. Lekkasje fra fregatten – Det er en lekkasje fra fregatten, det har rent ut 10.000 liter med fuel, og vi har satt igang tiltak for akutt forurensning, sier Hartvigsen. Ingen om bord på tankbåten skal være skadet, skriver politiet i en pressemelding. – De 23 i tankbåten har alle det bra, sier vaktleder Eirik Walle i Hovedredningssentralen Sør-Norge til NTB. – En god flenge i båten En båt fra Øygarden brannvesen og båten «Sjøbrand» fra Bergen brannvesen er på stedet, bekrefter branningeniør Jan Gaute Haug ved Øygarden brann og redning. – Det er korrekt. Jeg har ikke så veldig mye informasjon. men det er en skade på en båt, og vi jobber med evakuere de fleste. Det er fortsatt noen som blir igjen på båten inntil videre, sier Hauge. – Det er en god flenge i den båten som er skadet, så vi jobber med å planlegge for eventuell oppsamling av oljesøl, sier Haug. Tar inn vann Det var 137 personer om bord i fregatten og 25 i tankbåten. Fregatten står på grunn og tar inn vann i bakre del. Det skal ikke være vare for at tankbåten synker. Det er heller ikke lekkasjer. Deltok i NATO-øvelse Klokken 05.50 opplyser politiet at 127 av mannskapet på fregatten var tatt ombord i slepebåten «Velox», som skal ta dem inn til Stureterminalen. – Der står det et mottaksapparat klart for å ta imot dem, sier operasjonsleder Morten Rebnor ved Vest politidistrikt. 10 personer var da igjen ombord i fregatten. KNM «Helge Ingstad» er samme fregatt som i 2013 og 2014 deltok i uttransporteringen av kjemiske våpen fra Syria. Den ble bygget i 2009. Fregatten har deltatt i NATO-øvelsen Trident Juncture. – Jeg kjenner ikke til ulykkesforløpet eller hva som har skjedd. Jeg vet ikke nøyaktig når ulykken skjedde, men vi ble varslet 04.15, sier Vegard Finberg, oberstløytnant og pressetalsmann ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH). – Båten var på tilbakereise fra øvelsen Trident Juncture til hjemmebase Håkonsvern, sier Finberg. Gikk ut 03.55 Den Malta-registrerte TS «Sola» gikk fra Stureterminalen 03.55 lastet med råolje, ifølge Marine Traffic. Båten er på 112939 dødbvekttonn, ble bygget i fjor, er 250 meter lang og 44 meter bred. Krisestab Ordfører i Øygarden, Børge Haugetun, ble oppring om ulykken i 05-tiden. Han satte da krisestab i kommunen. – Jeg og rådmannen er nå på rådhuset og vi avventer situasjonen. Siden Forsvaret og Equinor er involvert, er det så store organisasjoner at de kan håndtere det meste selv, sier Haugetun i 06.30-tiden.

Kraftig resultatfall for GC Rieber Shipping

GC Rieber Shipping melder om et resultat etter skatt på minus 53,2 millioner kroner i tredje kvartal, mot 35,9 millioner for samme periode i fjor. Inntektene beløp seg til 69,9 millioner kroner, mot 80,9 millioner kroner i fjor. Selskapet hadde en flåteutnyttelse på 99 prosent, til tross for et utfordrende marked. Subsea og isgående fartøy har en kontraktsdekning på 92 prosent for resten av 2018, og to av Shearwater Geoservices sine aktive fartøy er booket for samme periode, melder selskapet. – Vi er fornøyd med å kunne melde om fortsatt høy utnyttelse i et kvartal med krevende markedsforhold. Det er tegn på forbedring i offshoremarkedet, men dette har foreløpig ikke slått inn på markedsratene, sier konsernsjef Einar Ytredal i GC Rieber Shipping. I august ble det kjent at Shearwater Geoservices, som eies av GC Rieber Shipping og Rasmussengruppen, kjøper eiendeler og virksomhet innen seismikk fra Schlumbergers datterselskap Western Geco for 600 millioner dollar, om lag fem milliarder kroner. – Vi samler to sterke komplementære virksomheter og skaper et verdensledende seismikkselskap med en solid finansiell og strategisk forankring, sa konsernsjef Irene Waage Baili i Shearwater til Sysla. Ved sluttføring av kjøpet vil GC Rieber Shipping ha 20 prosent eierskap i Shearwater Geoservices.

Mer arbeid til Energy Swan

Golden Energy Offshore Services har fått forlenget kontrakt med Wintershall Norge for PSV-en Energy Swan. Skipet har vært i arbeid for Wintershall siden 2013, og skal fortsette ut april 2019, med opsjon om forlengelse til november 2021. Det opplyser Golden Energy Offshore Services i en børsmelding tirsdag. Les mer om Energy Swan og Golden Energy Offshore Services i skipsdata.

Kongsberg Maritime med høyeste ordreinngang på to år

Fredag slapp Kongsberg Gruppen resultatene for tredje kvartal. Omsetningen falt fra 3,28 milliarder kroner for samme periode i fjor til 3,15 milliarder kroner. Brutto driftsresultat (EBITDA) økte fra 274 millioner til 347 millioner. Brutto driftsmargin steg fra 8,4 prosent for samme periode i fjor til 11,0 prosent. Ordreinngangen var på 4,48 milliarder, opp fra 2,4 milliarder kroner, og løftet ordrereserven til 17,6 milliarder. Kongsberg signerte maritime kontrakter for mer enn 3 milliarder, og annonserte i juli at de kjøper Rolls-Royce Commercial Marine for 5,3 milliarder. – Vi har hatt et godt kvartal med en sterk maritim ordreinngang. Oppkjøpet av Rolls-Royce Commercial Marine er en milepæl som vil gjøre oss til en mer fullverdig leverandør i det globale markedet, sier Geir Håøy, konsernsjef i Kongsberggruppen. Selskapet melder at ordreinngangen er god for alle områder av Kongsberg Maritime i tredje kvartal. De største kontraktene var 150 millioner for leveranser til en halvt nedsenkbar plattform til Awilco Drilling, mer enn 400 millioner kroner i leveranser til Grimaldi Group, og om lag 110 millioner kroner for leveranser til kranfartøy og offshore tungtransport. – Selv om ordreinngangen er sterk dette kvartalet er det viktig å påpeke at markedet fortsatt er utfordrende, noe som betyr at både marginer og ordreinngang kan variere kraftig fra et kvartal til et annet, sier Håøy.