Agder Energi frykter strømbrudd på grunn av tung snø og is på strømlinjene mange steder og ber folk finne fram lommelykter og stearinlys.
– Agder Energi Nett anbefaler kundene å være godt forberedt dersom det skulle oppstå strømbrudd ved for eksempel å ha alternative oppvarmingsmuligheter, lommelykter og stearinlys tilgjengelig, i tillegg til å tappe opp vann dersom en er avhengig av strøm for vannforsyningen, opplyser kraftselskapet lørdag.
Store snømengder førte til at så mange som 22.400 husstander i Sør-Norge mistet strømmen i midten av januar. Nå er det meldt mye tung snø i Agder-fylkene, også i kystnære strøk, og Agder Energi er derfor i beredskap.
– Mer nedbør det neste døgnet i form av tung snø, i kombinasjon med vind, øker risikoen for strømbrudd. Meteorologene melder om at snøgrensen vil kunne gå helt ned til kysten, og Agder Energi Nett er forberedt på at det kan oppstå strømbrudd også i de kystnære områdene på Agder, opplyser selskapet.
Allerede ligger det mye tung snø og is på strømlinjene flere steder, og dersom vekten blir så stor at linjene ryker, kan det oppstå strømbrudd. Snøtunge trær utenfor ryddebeltet kan også forårsake strømbrudd dersom de bøyer seg eller brekker over strømlinjene.
Ifølge meteorologene blir det mest nedbør natt til søndag. Siden det er umulig å bruke helikopter i mørket for å avdekke hvor det er feil på linjenettet, vil det da ta lengre tid å finne feilstedene. Montørene må dermed befare linjenettet til fots.
Agder Energi gjentar at det er livsfarlig å berøre strømlinjer, som mange steder henger i farlig lav høyde på grunn av den tunge snøen og isen.
– Det er viktig at foreldre og foresatte informerer barn og unge om at strømlinjene ikke må berøres, verken med hender, skistaver, greiner eller noe annet. Det er også farlig å være nær eller berøre vegetasjon som er i kontakt med strømlinjene, presiserer selskapet.
Energibransjens temapodcast løfter frem temaer i olje og energibransjen. I en serie på tre episoder ser vi nærmere på digitalisering i olje- og gassbransjen.
I første episode pratet vi med Christian Møller, Chief Technology Officer i Kongsberg Digital. I denne episoden har vi tatt turen over til Stavanger for å prate med Torbjørn Folgerø, Chief Digital Officer i Statoil ASA.
I denne episoden prater vi med Torbjørn Folgerø, Cheif Digital Officer i Statoil. Han forteller at oljebransjen startet med digitalisering på 70-tallet, men at bransjen den siste tiden har økt taktskiftet.
Lytt til praten med Torbjørn Folgerø i Statoil
I perioden frem mot 2020 har Statoil satt av opp mot 2 milliarder kroner på toppen av det ordinære IT-budsjettet til digitalisering. Over en tiårsperiode har Statoil satt et potensiale på økt inntjening på hele ti milliarder kroner før skatt ved hjelp av digitalisering.
Energibransjens temapodcast er produsert av enerWE og sponset av ABB, Kongsberg Digital og Oilasoft.
Medvirkende: Torgeir Folgerø, Chief Digital Officer i Statoil og Chul Christian Aamodt, Utviklingsdirektør i enerWE. Produsent Cecilie Svabø.
Originalfoto: Øyvind Sætre
Om enerWE sin podcast
Lytt til podcast på iTunes
Abonner på Soundcloud (RSS)
Du kan også lytte til Energibransjens ukeslutt på Nettavisen.no/lyd.
Integrasjonen av fornybar energi, mer aktive strømforbrukere og tettere samarbeid i Norden og Europa, gjør det mer komplekst å holde kraftsystemet i balanse. Nå etablerer Statnett og Svenska Kraftnät et felleseid datterselskap sammen for å utvikle digitale løsninger for balansering av det nordiske kraftnettet.
– For å lykkes med det grønne skiftet og sikre forsyningssikkerheten, trenger vi et tett og godt samarbeid med Svenska Kraftnät og andre systemansvarlige i Norden. Ved å etablere Fifty AS tar vi dette samarbeidet et skritt videre og styrker vår evne til å utvikle avanserte IT-verktøy for den nye virkeligheten, sier konsernsjef Auke Lont i Statnett, i en pressemelding.
IT-løsningene fra Fifty sørger for effektiv håndtering av reserver og balansering av kraftsystemet. Balanseringsreservene må være tilgjengelig hvert minutt hele døgnet, året rundt. Fremover vil samarbeidet også dekke utvikling av nye IT-løsninger som er nødvendige for implementering av nytt nordisk balanseringskonsept.
Statnett og Svenska kraftnät har samarbeidet om utviklingen av felles balanserings- og markedssystem siden slutten av 2015. Med opprettelsen av Fifty formaliseres dette samarbeidet.
– Selskapet blir et strategisk viktig verktøy for å sikre felles nordisk handlekraft og effektivitet i utviklingen av nye IT-løsninger som understøtter driften av kraftsystemet, sier generaldirektør Ulla Sandborgh i SvK.
Kraftselskapene har et stort prosjekt på gang der alle strømmålere skal byttes ut med automatiserte strømmålere (AMS) som automatisk leser av strømforbruket og sender det inn til strømselskapene.
Nå forteller NVE at ved utgangen av 2017 hadde halvparten av strømkundene fått installert den nye strømmåleren.
– Smarte strømmålere er en nødvendig brikke i fremtidens kraftsystem. De nye målerne gir strømkundene bedre oversikt over eget strømforbruk, og legger tilrette for såkalt forbrukerfleksibilitet. Med mer uregulerbar strømproduksjon, som for eksempel vindkraft, og mer effektkrevende utstyr i hjemmene våre, er det viktig at vi bruker strømmen smart. Det gjør at vi holder nettkostnadene så lave som mulig, sier Ove Flataker, avdelingsdirektør i NVE i en kommentar på NVE.no.
Halvparten av strømkundene vil si omtrent det har blitt installert omtrent 1,6 millioner automatiske strømmålere så langt. Det skal bare være ca. 1,6 prosent av installasjonene som ikke har vært i henhold til planen, og det betyr at de fleste nettselskapene tror de skal klare å komme i mål til fristen 1. januar 2019.
– IKT-sikkerhet og personvern er kritiske områder som krever særlig oppfølgning. Vi oppdaterer gjeldende forskrifter og gir tilsyn hos nettselskapene. Nettselskapene tar IKT-sikkerhet på alvor, og vi følger opp at de gjennomfører nødvendige tiltak for å sikre strømmålerne, understreker Flataker.
AMS kommer med en bryte- og strupefunksjon som nettselskapet kan fjernstyre. Det gjør at de i spesielle tilfeller kan avgrense strømuttaket, for eksempel hvis krafttilgangen blir redusert som følge av ekstremvær. I slike tilfeller blir det mulig å gi litt strøm til alle, istedenfor å kutte strømmen helt.
Det har vært enkelte som har vært redde for stråling fra de nye AMS-ene. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har målt stråling og sendeaktiviteten, og målingene viser at strålingen er langt under en tusendel av grenseverdiene for stråling fra radiosendere. Det underbygger det Statens strålevern hele tiden har sagt om stråling fra smarte strømmålere.
De siste tallene viser en fyllingsgrad på 57,0 prosent i hele landet. Det er 3,2 prosentpoeng mindre enn fyllingsgraden uken før da den lå på 60,2 prosent. I fjor på denne tiden lå fyllingsgraden på 53,8 prosent. hele landet har en kapasitet på 82.224 GWh og med en fyllingsgrad på 57,0 prosent tilsvarer det 46.858 GWh.
Elspotområde 1
Elspotområde 1 – Østlandet
For en uke siden var vannmagasinene 41,4 prosent fulle. Uken før lå fyllingsgraden på 46,2 prosent. På samme tid i fjor lå fyllingsgraden på 36,1 prosent. elspotområde 1 har en kapasitet på 5.787 GWh og med en fyllingsgrad på 41,4 prosent tilsvarer det 2.396 GWh.
Elspotområde 2
Elspotområde 2 – Sørvestlandet
De siste tallene viser en fyllingsgrad på 68,0 prosent i elspotområde 2. Det er 2,7 prosentpoeng mindre enn fyllingsgraden uken før da den lå på 70,7 prosent. I fjor på denne tiden lå fyllingsgraden på 57,8 prosent. Totalt har elspotområde 2 en kapasitet på 32.725 GWH og vannreservene tilsvarer nå 22.263 GWh.
Elspotområde 3
Elspotområde 3 – Midt-Norge
De siste tallene viser en fyllingsgrad på 44,4 prosent i elspotområde 3. Uken før lå fyllingsgraden på 48,1 prosent. På samme tid i fjor lå fyllingsgraden på 50,1 prosent. Totalt har elspotområde 3 en kapasitet på 7.809 GWH og vannreservene tilsvarer nå 3.468 GWh.
Elspotområde 4
Elspotområde 4 – Nord-Norge
Tallene viser at fyllingsgraden lå på 51,7 prosent i forrige uke. Uken før lå fyllingsgraden på 54,4 prosent. I fjor på denne tiden lå fyllingsgraden på 58,0 prosent. elspotområde 4 har en kapasitet på 19.367 GWh og med en fyllingsgrad på 51,7 prosent tilsvarer det 10.012 GWh.
Elspotområde 5
Elspotområde 5 – Vestlandet
For en uke siden var vannmagasinene 52,7 prosent fulle. Uken før lå fyllingsgraden på 56,6 prosent. I fjor på denne tiden lå fyllingsgraden på 49,0 prosent. Totalt har elspotområde 5 en kapasitet på 16.536 GWH og vannreservene tilsvarer nå 8.719 GWh.