Kategoriarkiv: Enerwekat

Flere får strømmen tilbake i Agder

I overkant av 1.000 kunder var søndag kveld uten strøm i Agder, Telemark og Vestfold. Mandag morgen har flere i Agder-fylkene fått strømmen tilbake. – Vi har hatt montører ute på alle kjente feil i natt, og antall kunder uten strøm har gradvis blitt redusert, skriver Agder Energi på sin hjemmeside. Mye snø har gjort det vanskelig å ta seg fram i terrenget, noe som gjør at arbeidet tar tid. Søndag kveld var rundt 1.245 kunder strømløse i Agder, Telemark og Vestfold på grunn av våt og tung snø som førte til at trær la seg over linjenettet. Søndag var det ny befaring med flere helikoptre og droner for å få oversikt over skadeomfanget. Mandag er det ventet en ny runde med nedbør flere steder i Agder, og det er en risiko for at snøtunge trær legger seg over strømlinjene og forårsaker nye strømbrudd, ifølge Agder Energi. (©NTB)

Oljeflak utenfor Kina vokser

Et iransk skip som ble flammenes rov og sank utenfor kysten av Kina, har etterlatt seg tre digre oljeflak. De siste dagene er de blitt tre ganger så store. Ifølge myndighetene strekker oljeflakene seg nå over et område på totalt 332 kvadratkilometer. Til sammenligning var størrelsen på 101 kvadratkilometer forrige uke. Det iranske tankskipet Sanchi hadde med seg 136.000 tonn med lettolje da det kolliderte med et skip fra Hongkong og tok fyr i begynnelsen av januar. Hele besetningen på 32 omkom i ulykken. Voldsomme flammer, giftig røyk og dårlig vær gjorde redningsarbeidet vanskelig. Skipet drev i flere dager før det til slutt eksploderte og sank. (©NTB)

Vietnamesisk oljetopp dømt til livstid i fengsel

En vietnamesisk oljesjef, som angivelig ble bortført av vietnamesiske agenter i Berlin i fjor, er dømt til livstid i fengsel av en domstol i hjemlandet. Trinh Xuan Thanh flyktet fra Vietnam i 2016 for å unngå straffeforfølgelse for økonomisk kriminalitet og korrupsjon. Tyske myndigheter hevder Thanh ble bortført av vietnamesiske agenter i Berlin etter at han hadde søkt politisk asyl i landet. Denne historien avvises imidlertid av Vietnam, som hevder at han returnerte til hjemlandet frivillig. Myndighetene mener Thanh, som sjef for et datterselskap av den statlige oljegiganten PetroVietnam, var delaktig i vanstyre som førte til at myndighetene tapte 42 milliarder kroner. Korrupsjonssaken er en av de største og mest omtalte i Vietnam de siste årene, og på tiltalebenken står også 21 andre, deriblant et tidligere medlem av landets politbyrå. (©NTB)

Over 1.000 uten strøm i Agder, Telemark og Vestfold

I overkant av 1000 kunder var søndag kveld uten strøm i Agder, Telemark og Vestfold, opplyser Norges vassdrags- og energidirektorat. De fleste kundene er knyttet til nettet til Agder Energi, som i 22-tiden oppga på sin hjemmeside at 1.245 kunder var strømløse. – Tallet går noe opp og ned fordi det er behov for å koble ut kunder mens feilene repareres, heter det i en pressemelding fra selskapet. De opplyser videre at de vil fortsette arbeidet gjennom natt til mandag. Natt til søndag oppsto det flere nye feil på grunn av våt og tung snø som førte til at trær la seg på linjenettet. All snøen gjør det vanskelig for montørene å ta seg fram i terrenget, og gjør at arbeidet med å rette feilen tar tid. Søndag var det ny befaring med flere helikoptre og droner for å få oversikt over skadeomfanget. På Sørlandsbanen er det forsinkelser mellom Kristiansand og Sira på grunn av vanskelige værforhold. Det berører lokaltoget mellom Stavanger og Egersund og regiontoget mellom Oslo og Stavanger. Bratsbergbanen mellom Skien og Nordagutu er stengt for trafikk grunnet trær som sperrer sporet. Det er anslått at trafikken er i gang igjen tirsdag. Feilen påvirker lokaltoget mellom Porsgrunn og Notodden. Vestfoldbanen mellom Skien og Larvik var stengt for trafikk søndag kveld fordi et tog sperrer linjen. Mandag er det ventet en ny runde med nedbør flere steder i Agder, og det er en risiko for at snøtunge trær legger seg over strømlinjene og forårsaker nye strømbrudd, ifølge Agder Energi. (©NTB)

Saudi-Arabia ønsker ytterligere forlengelse av produksjonskuttavtalen

Saudi-Arabias energiminister Khaled al-Faleh sier landet ønsker en enda lengre horisont for produksjonskuttavtalen mellom OPEC g ti andre oljeprodusenter. – Vi bør ikke begrense oss til 2018. Vi må snakke om et lengre rammeverk for vårt samarbeid, sier Faleh før et møte mellom OPEC og andre oljeproduserende land i Muscat søndag. Det første gang OPEC-topplandet offentlig har uttalt at de ønsker å forlenge en avtale om produksjonskutt for å øke oljeprisen. I slutten av november i fjor ble de 14 medlemslandene i oljekartellet OPEC og ti andre land, blant dem Russland, enige om å forlenge avtalen om produksjonskutt ut 2018. (©NTB)

Statoil forlenger ved In Amenas

Fem år etter at fem av Statoils ansatte ble drept ved In Amenas i Algerie, forlenger selskapet sitt engasjement ved anlegget. Statoil investerer 1,85 milliarder kroner i forbindelse med forlengelsen, skriver Aftenposten. – Vi signerte en forlengelse av produksjonsdelingskontrakt for In Amenas i desember i fjor, skriver informasjonssjef Erik Haaland i Statoil i en epost. Forlengelsen er på fem år fram til 2027. Ifølge en rapport fra den norske ambassaden i Algerie skal det bores rundt 60 nye brønner, lagringsfasiliteter skal utbedres, og et kompresjonsprosjekt skal gjennomføres. I januar 2013 ble minst 23 gisler, deriblant fem nordmenn drept i en islamistisk terroraksjon ved In Amenas. Sikkerhetssituasjonen er krevende, og Statoil har redusert antall ansatte som jobber ved anlegget, som ligger i ørkenen, ikke langt fra grensen til Libya. – Vi overvåker og vurderer situasjonen i Algerie kontinuerlig og fortsetter implementeringen av sikkerhetstiltak for å redusere sårbarheten og sannsynligheten for uønskede hendelser relatert til vår virksomhet i Algerie. All utplassering av personell er gjenstand for en grundig risikovurdering, skriver Haaland. (©NTB)

Nytt snøfall på Sørlandet – nesten 9.000 uten strøm

8.800 strømkunder i Agder-fylkene er lørdag formiddag uten strøm etter et nytt snøfall natt til lørdag. Togtrafikken i området er også rammet. Fredag opplyste Agder Energi at de fleste kundene hadde fått tilbake strømmen etter snøværet tidligere i uken, men gleden ble kortvarig. Det sørget et nytt snøfall på mer enn 20 centimeter natt til lørdag for. Det er brudd i strømnettet på 25 ulike steder. – Det er omfattende feilretting som pågår nå, og i hovedsak skyldes det at det har oppstått nye strømbrudd på grunn av været, sier kommunikasjonsrådgiver Yvonne Ødegård i Agder Energi til TV 2. Agder Energi opplyser at de hadde 30 montører ute natt til lørdag, men flere var i sving lørdag formiddag. Togtrøbbel Det er også store problemer på Sørlandsbanen. Den ble åpnet ved 3.15-tiden, men snaut to timer senere, ved 5-tiden, kjørte vestgående nattog fra Oslo S til Stavanger inn i et tre mellom Marnardal og Audnedal. – Det er fastslått skader på togets strømavtaker og på kjøreledningen som forsyner togene med kjørestrøm. Det vil trolig ta mange timer før skadene er utbedret, sier kommunikasjonsrådgiver Harry Korslund i Bane Nor. Buss Et diesellokomotiv fra Stavanger ble rekvirert for å trekke nattoget vekk, og lørdag formiddag ble det slept inn til Marnardal. Passasjerene er fraktet videre med buss. 300–350 meter med kjøreledning er ødelagt. Inntil videre er togtrafikken stanset på strekningen mellom Kristiansand og Nelaug, Marnardal-Audnedal og på Arendalsbanen. Problemene i Agder-fylkene begynte tirsdag da store snømengder falt over hele Sørøst-Norge. Så mange som 22.400 husstander i Sørøst-Norge var uten strøm en periode tirsdag ettermiddag. (©NTB)

Feil på tusenvis av nye strømmålere

Rundt 10.000 nye automatiske strømmålere sender ikke inn måleravlesningene til nettleverandøren BKK. På landsbasis kan det være snakk om enda flere. BKK, det største energiselskapet på Vestlandet, har sammen med 26 andre nettselskap kjøpt automatiske strømmålere til 750.000 strømkunder fra det koreanske firmaet Nuri Telecom – Strømforbruket til kunden må da bli stipulert, for vi aner ikke hva forbruket er, sier prosjektleder for automatiske strømmålere i BKK, Eli Kristin Dimmen til NRK. Hun presiserer at feilen nå er rettet opp, men at flere tusen strømmålere fortsatt har problemer. – Som kunde kan en bidra ved å selv koble ut hovedsikringen i minst en time. Ved strømutkobling vil systemet startes på nytt, og feilen blir rettet opp, sier Dimmen. Noregs vassdrags- og energidirektorat (NVE) har besluttet at automatiske strømmålere (AMS) skal installeres i alle husstander innen 1. januar 2019. (©NTB)

Nytt redningshelikopter på vei til Norge

Norges andre redningshelikopter av typen AW101 kommer til landet fredag. Det første veltet på Sola i november, én uke etter at det ble levert. Det nye helikopteret blir fløyet til Norge fra fabrikken i Storbritannia, melder Teknisk Ukeblad. Helikopteret som leveres fredag, skulle egentlig ha blitt levert før jul. Leveransen ble imidlertid utsatt på grunn av Havarikommisjonen arbeid etter at det første AW101-helikopteret veltet under såkalt bakkekjøring 24. november. Norges første AW101-redningshelikopter hadde kun vært på 330-skvadronens hovedbase på Sola i én uke da det veltet. De to pilotene slapp uskadd fra hendelsen, men helikopteret fikk omfattende materielle skader. Havarikommisjonen opplyste 3. januar at den var ferdig med de fysiske undersøkelsene av helikopteret, uten å ha avdekket noen kritiske feil ved maskinen. Forsvaret har bestilt totalt 16 AW101-helikoptre. Fra 2018 til 2021 skal de gradvis erstatte de over 30 år gamle Sea King-redningshelikoptrene. (©NTB)

– Skal vi forstå noe som helst om samfunnet i oljealderen, må vi inn i de tusen hjem og hoder og ut på plattform

Olje- og gassbransjen er Norges desidert viktigste bransje. Den har mer eller mindre finansiert den norske velferdsstaten på egenhånd, og den har gitt oss et oljefond som hele verden misunner oss. Likevel, når det skrives om bransjen er det som regel i forbindelse med miljøspørsmål eller for å formidle at bransjen må si opp mange tusen arbeidstagere. Når det går godt, og pengene fosser inn til statskassen er det stort sett stille bortsett fra i fagpressen og finanspressen. – Journalisters manglende kunnskap om olje og gass er både sjokkerende og dramatisk, uttalte Karl Eirik Schjøtt-Pedersen på journalistkonferansen Svarta Natta, i Tromsø i fjor høst. Sannsynligvis er det ikke bare kompetansen som mangler, det skorter nok også på interessen. Det er derfor med stor glede vi leser et intervju med fotograf Marie von Krogh i journalistenes fagpublikasjon Journalisten.no. Hun har fattet interesse for oljearbeiderne, og tatt en serie med bilder av de som jobber ute på plattformene. Det har resultert i en egen utstilling på Norsk oljemuseum i Stavanger. – En industrihistorie uten fortellingen om vanlige folk – arbeiderne – er helt ubrukelig, spør du meg. Skal vi forstå noe som helst om samfunnet i oljealderen, må vi inn i de tusen hjem og hoder og ut på plattform, sier von Krogh til Journalisten.no. Forhåpentligvis vekker både bildene og intervjuet større interesse for den norske olje- og gassbransjen blant resten av Norges journalister. Her kan du lese hele intervjuet, og se noen av bildene som fotojournalisten har tatt av oljearbeiderne på oljeplattformene.