Kategoriarkiv: Pink Fish

Vil lage laksebransjens svar på McDonald`s

– Når vi først skal satse i Asia, kunne vi ikke drømt om bedre beliggenhet, sier Ronny M. Gjøse, administrerende direktør og medgründer i Pink Fish. Han står inne i den gedigne glasskuppelen The Jewel, som blir en del av Changi-flyplassen i Singapore. Her skal forbipasserende fristes med sunn hurtigmat basert på norsk laks. Det spektakulære byggeprosjektet er dominert av et enormt innendørs parkanlegg. Her er det hage og fossefall, butikker, underholdning og ikke mindre enn 111 spisesteder. Alt fra Michelin-restauranter til street food-boder til fast food-steder som Pink Fish. Deres restaurant ligger på et hjørne, mot et åpent torg, i et område som de antar vil tiltrekke seg både reisende og lokalbefolkning. Mye entusiasme De første inviterte gjestene slippes inn i «juvelen» denne uken. Offisiell åpning er 17.april. Fakta Forlenge Lukke Geir Skeie: mesterkokk fra Fitjar i Hordaland. Vant internasjonale Bocuse d’Or i 2009. Åpnet restauranten Brygga 11 i Sandefjord i 2011.Eier også restaurantene Brygga 11 på Stord og Hemsedal  samt et vinimport-selskap. Ronny M. Gjøse: Opprinnelig utdannet kokk, fra Stavanger. Har de siste ti årene jobbet med kjededrift og hatt flere lederstillinger i Umoe restaurants, som blant annet står bak pizzakjeden Peppes. Svein Sandvik: En av eierne og styreleder i GSE Sandvik på Fitjar i Hordaland.  Har investert i blant annet skipsdesign, sjømat og industri. Salmon Invest er selskapet som gründerne eier sammen. Pink Fish er eid av Salmon Invest og Salmon Co AS. Det er i Salmon Co de har hatt en emisjon. – Vi er spente, men har forhåpninger om at dette skal bli veldig bra. Vi opplever mye entusiasme, og er ikke i tvil om at det vil komme massevis av folk til Jewel. Så håper vi at mange av dem vil spise lakseburgere og de andre rettene vi har på menyen. Vi har lagt oss på et prisnivå som skal være akseptabelt for den vanlige singaporer, sier Gjøse til Sysla. Ronny Gjøse i lokalene i “The Jewel” i Singapore, noen uker før åping. Foto: Marit Holm Stavanger-mannen har blant annet bakgrunn fra utvikling av mange restaurantkonsepter og kjededrift fra Umoe Restaurants. Sammen med tidligere kokke-verdensmester Geir Skeie, og skipsdesigner og investor Svein Sandvik, står han bak selskapet Salmon Invest. Gjennom det er det investert nærmere 70 millioner kroner i sjømat-kjeden Pink Fish, som de selv omtaler som et sisteledd i verdikjeden til norsk laksebransje. Åtte restauranter  på under to år Restauranten i Singapore blir den sjette som sjømat-gründerne åpner på ett år og fire måneder. Fra før har den vestlandske trioen restauranter i Oslo og Bergen, og i løpet av våren og sommeren åpner de på Munch Brygge i Oslo samt på Stavanger lufthavn. Men det er Singapore som blir lakmus-testen. Målet er at Pink Fish skal bli en stor, internasjonal  fast-casual-kjede i løpet av ti år. The Jewel. Illustrasjon fra hjemmesiden til Changi-flyplassen i Singapore. – Nå starter vi i Asia. Nå får vi virkelig prøvd ut grunnidéen vår. Det er et internasjonalt konsept, utviklet for å fungere i utlandet. Erfaringene vi gjør her, kommer til å bli helt avgjørende for oss, sier Gjøse. Hårete mål For Geir Skeie har ønsket om å bringe norsk sjømat ut i verden grodd fram over tid.  Drømmen om å være kokk har han hatt fra han var liten. Han var tretten år gammel da nordmannen Bent Stiansen vant verdens mest prestisjetunge kokkekonkurranse,  Bocuse d`Or.  Skeie – som frem til da ikke hadde ant at det fantes noe slikt som et VM for kokker – bestemte seg straks for at han skulle vinne denne konkurransen når han ble stor. Det skjedde i 2009, da Skeie var 28 år gammel. –  Det var utrolig givende på alle måter. Men en tid etterpå ble det litt sånn – hva nå? Hva skulle være det neste store målet i livet mitt? Tusen restauranter Etter seieren i Bocuse d`Or hadde han reist en del rundt i verden, og latt seg inspirere av hvordan sjømat ble tilberedt i andre land.  Det slo ham at ingen hadde gjort noe virkelig stort, internasjonalt, med norsk mat fra havet. Sommeren 2017 bestemte han seg for å starte en kjede med tusen restauranter. Han fikk med seg Svein Sandvik, som han hadde samarbeidet med før, og Ronny Gjøse, som han fikk anbefalt av en kokke-kollega. Raskt ble det koblet på designere i London. Helt fra begynnelsen av har skalerbarhet, hurtighet og god smak vært de store mantraene. Oppskriftene til hver eneste rett er det Geir Skeie selv som har laget. –  Det er viktig å understreke at kjede ikke betyr middelmådig, sier Ronny Gjøse. – Det er vi som definerer kvaliteten og hva vi skal være. Undervegs har vi også fått mange innspill fra alt fra andre restaurantkjeder til innkjøpere i store butikkjeder. Vi jobber tett med Lerøy Seafood og andre leverandører. Vi tilpasser og justerer og baserer oss på innsikt. Dette er ikke noe vi tre gründerne har sittet og pønsket ut over et glass vin, altså. Rigget for vekst Pink Fish skiller seg fra andre restaurant-satsinger ved at det er investert mye i konsept og hovedkontor. Her bygger man ikke «stein for stein», men for å kunne håndtere rask vekst. Geir Skeie og Ronny Gjøse i Singapore. Foto: Marit Holm Det er en dyr måte å drive på. Pink Fish har allerede hatt èn emisjon, og planlegger en til. –  Vi er avhengig av å lykkes. Akkurat nå er vi inne i en veldig spennende, men også en kritisk fase i prosjektet vårt, sier Gjøse. – Det viktigste nå blir å sikre lønnsomhet i driften av restaurantene. I Norge er vi på god vei. Ambisjonen er å være break even på salgsleddet fra neste år.  Vi har vokst raskt, hittil, men utenom de som er planlagte i år har vi ingen nye etableringer på gang. Nå venter vi på erfaringene fra Singapore, før vi avgjør hvor vi går videre. Vi er på jakt etter samarbeidspartnere. Videre internasjonal vekst planlegges gjennom franchise og joint ventures. –   Og målet om å etablere tusen restauranter i løpet av ti år? –  Det ligger fast. Men det er ikke antallet i seg selv som er poenget. Det vi sier, er at vi vil bli store ute i verden. Vi vil være veldig misfornøyde dersom vi ikke er internasjonalt kjent om ti år, sier  Geir Skeie. Bildet er tatt noen uker før åpningen. Foto: Marit Holm