Forfatterarkiv: Marie Misund Bringslid

Verfskjempe taper på gamle avtaler

Vard har et driftsresultat på minus 133 millioner for andre kvartal, mot minus fire millioner for samme periode i fjor. Resultatet før skatt er på minus 314 millioner, mot minus 70 millioner for andre kvartal i 2017. Ifølge Nett.no skyldes nedgangen i resultatene at verdier på bestilte skip har gått ned, samt et bokført valutatap på 110 millioner etter et byggelån til verftet Vard Pomar i Brasil. Ordrebok på 44 skip Vard har to skip som er klassifisert som under arbeid og et som er klassifisert som ferdig. Da verdiene ikke er som forventet da kontraktene ble inngått, bokfører Vard et tap på 122 millioner kroner på skipene. Det er ikke kjent hvem som bestilte skipene, men Island Offshore fikk utsatt levering av offshoreskip fra Vard da offshorekrisen kom. Et av disse ble nylig overtatt av Island Offshore etter ombygging til bruk i vindkraftindustrien.   Ved utgangen av første halvår hadde Vard en ordrebok på 19,1 millioner kroner, sammenlignet med 13,2 millioner samme til i fjor. Ordreboken består av 44 skip, 29 med Vard-design. Kontrakter for 10,1 milliarder Så langt i år har verftskjempen offentliggjort kontrakter for 10,1 milliarder kroner. Onsdag ble det kjent at den norske verftskjempen blir tatt av børs i Singapore. Vard eier fem skipsverft i Norge, to i Brasil, to i Romania og ett i Vietnam. De norske verftene heter Vard Aukra, Vard Brattvaag, Vard Brevik, Vard Langsten og Vard Søviknes.

TGS og PGS starter nytt prosjekt

Seismikkselskapene Petroleum Geo-Services (PGS) og TGS Nopec Geophysical starter et nytt 3D-multiklient-prosjekt øst i Canada. Det skriver PGS i en børsmelding fredag. Undersøkelsen vil dekke rundt 3400 kvadratkilometer. Data fra prosjektet vil bli hentet med PGS Ramform Sterling, og vil bli tilgjengelig fra første kvartal 2019. Tidligere i juli ble det klart at PGS gjør helomvending og snur blodrøde tall til solid overskudd. Omsetningen i andre kvartal lå på stabile 239,7 millioner dollar, mot 240,5 i samme periode i fjor. Driftsresultatet endte på 136 millioner dollar. En oppgang fra andre kvartal i fjor da PGS endte på 112,5 millioner dollar. Samtidig har selskapet klart å snu resultatet etter skatt fra minus 32,2 millioner dollar til et overskudd på 10,4 millioner dollar. Ifølge meldingen fra selskapet er det en kraftig reduksjon i driftskostnadene som forklarer forbedringen.

Statlig norsk selskap kjøper kraftverk i Uganda

Kraftverket Bujagali er Ugandas største og ett av de største i Afrika. Det ligger ved byen Jinja, der Nilen renner ut fra Victoriasjøen sentralt i landet. Med en kapasitet på 25 megawatt, ville kraftverket vært blant de 25 største i Norge, og det dekker nesten halvparten av energibruken i Uganda, opplyser SN Power i en pressemelding. I forbindelse med salget refinansieres anlegget noe som skal gi uganderne billigere strøm i tiden som kommer. – Dette er en stor dag for alle involverte, sier konsernsjef Torger Lien i SN Power. Avtalen sikrer Uganda ren og stabil energi i flere tiår framover. Dette er også et faktisk bevis på at vi etterlever vår strategi om å investere i fornybar energi i land under utvikling i Afrika og Asia. Etter planen skal kraftverket overføres til den ugandiske staten i 2043, og det er ventet å ha en levetid på ytterligere 70 år. SN Power er 100 prosent eid av Norfund, et statlig norsk selskap som er en del av norsk utviklingspolitikk. Norfund skal bidra til økonomisk vekst og bærekraftig utvikling gjennom investeringer i blant annet vannkraft og annen fornybar energi.

Subsea 7-resultat nesten halvert fra i fjor

Torsdag legger Subsea 7 frem resultatene for andre kvartal. Resultatet for andre kvartal kom på 74 millioner dollar, mot 146 millioner dollar for samme periode i fjor. Selskapet fikk et EBITDA-resultat på 186 millioner dollar i andre kvartal, mot 340 millioner dollar i samme periode i fjor. Omsetningene steg derimot fra 1,02 milliarder dollar til 1,16 milliarder dollar, som tilsvarer 9,4 milliarder kroner.  

Polarcus taper mindre penger

Torsdag la seismikkselskapet Polarcus frem rapporten for andre kvartal. Det viser at selskapet hadde en samlet omsetning på 44,6 millioner dollar, opp fra 36,1 millioner dollar fra samme periode i fjor. Selskapet tapte 761.000 dollar på driften, mot et underskudd på 28,5 millioner i andre kvartal 2017. Resultatet etter skatt var minus 8,1 millioner dollar, mot tapet på 33,7 millioner i fjorårets kvartal. Seismikkselskapet skriver at det er fornøyde med resultatet i andre kvartal, og gleder seg over styrket aktivitet i markedet. Polarcus leverte også sterke tall for flåteutnyttelse, som viser en utnyttelsesgrad på 85 prosent, en oppgang på 75 prosent fra samme tid i fjor.

Equinor resultat leverer beste andrekvartal siden 2014

Torsdag legger Equinor frem resultatene for andre kvartal. Selskapet melder om et justert driftsresultat på 4,3 milliarder dollar, opp fra 3 milliarder dollar for samme periode i fjor. Justert driftsresultat etter skatt var 1,7 milliarder dollar, opp fra 13 milliarder dollar i samme periode i fjor, og inkluderer reversering av en avsetning i Angola på 0,7 milliarder dollar. Det justerte resultatet i andre kvartal er det beste selskapet har hatt siden 2014, like før oljeprisen falt og førte til en nedtur, skriver E24. Høyere priser for både væsker og gass, sammen med høy produksjon, bidro til økningen. Rekordhøy internasjonal produksjon Ifølge selskapet er resultatene i andre kvartal preget av solide resultater og kontantstrøm fra driften, og sterkt justert driftsresultat etter skatt, rekordhøy internasjonal produksjon, verdiskapende transaksjoner og høy prosjektaktivitet. – Vi skaper verdi ved høyere priser, og leverer solide resultater og kontantstrøm fra driften. Dette kvartalet leverer vi meget sterke resultater fra vår internasjonale virksomhet, mens nye felt, økt vedlikehold og en del kvartalsspesifikke elementer bidrar til noe høyere kostnader på norsk sokkel, sier konsernsjef Eldar Sætre, i børsmeldingen. Ventet kraftig hopp I forkant ventet analytikerne et kraftig hopp fra oljegiganten. Det var ventet at Equinor skulle oppnå et justert resultat før skatt på 4,5 milliarder dollar, om lag 36,5 milliarder kroner med dagens kurs, i andre kvartal. Det ville vært en oppgang på 50 prosent fra tre milliarder i samme periode i fjor. Oppgaven ble spådd som følge av bedringen i oljeprisen som har skjedd siden den gang. Analytikerne ventet at Equinor solgte oljen fra norsk sokkel for 68,3 dollar per fat i snitt i andre kvartal i år, mot 45,1 dollar per fat i fjor. Utenlands forventes det at selskapet fikk 65,5 dollar per fat i snitt, mot 43,7 dollar per fat i fjor. Det er spesielt virksomheten på norsk sokkel som trekker opp. Det er ventet at snittproduksjonen i årets andre kvartal var 2,04 millioner fat oljeekvivalenter daglig. Tilsvarende tall i samme periode i fjor var 1,99 millioner fat daglig.

Cosco rammet av cyberangrep

Cosco sin amerikanske avdeling er ikke i stand til å kommunisere normalt med sine skip, kunder, speditører og havner som følge av angrepet, skriver Journal of Commerce. Andre deler av Cosco sin virksomhet, som for det meste er i Asia, skal ikke være påvirket og står nå for kommunikasjonen. Omfanget av angrepet er ikke kjent, men visepresident i Cosco Howard Finkel, forteller til Journal of Commerce at selskapet arbeider med alternative løsninger for å få i gang kommunikasjonslinjene. Cosco er verdens fjerde største konteinerrederi, og er statseid av Kina. I juni 2017 ble flere europeiske industriselskaper ble rammet av et omfattende hacker-angrep, deriblant Mærsk, og kostet selskapet millarder. Angrepet gjorde at kunder av Mærsk ikke kunne booke plass på selskapets skip. Flere havner ble stengt, og skip lastet manuelt, som førte til store forsinkelser og problemer. Dataangrepet som rammet flere av Europas industribedrifter var et såkalt “ransomware“-angrep, noe som innbærer at inntrengere sikrer seg data fra offeret. Det kreves tradisjonelt deretter løsepenger for at disse dataene skal frigis igjen.

Norsk gigantverft tas av børs

96,4 prosent av aksjonærene stemte for planen om å ta Vard av børs i Singapore under generalforsamlingen tirsdag. Det skriver selskapet i en børsmelding. 3,57 prosent stemte imot. Det italienske verftskonsernet Fincanteri mangler 2,98 prosent av aksjene i Vard for å passere 90 prosent eierskap, som vil gjøre det mulig å tvangsutløse resten av eierne, skriver Nett.no. Fincanteri vil gjøre Vard til et heleid datterselskap og kom allerede høsten 2016 med et bud på alle aksjene i Vard. Fincanteri eide da 55 prosent av Vard. Budet verdsatte Vard til 1,7 milliarder kroner, men fikk ikke den mottagelsen Fincanteri hadde håpet på. Fristen for å takke ja til budet ble utsatt flere ganger. Etter at fristen var ute fortsatte Fincanteri å kjøpe små aksjeporter over børs før selskapet tidligere i år la frem budet på nytt.

Tørken kan gi oss 30 prosent dyrere strøm

Tomme vannmagasiner har ført til at strømprisene allerede er mer enn dobbelt så høye som i fjor på samme tid, og prisene er nå på vinternivå. – Vi har en prognose som gir en gjennomsnittlig strømpris på omtrent 50 øre for siste halvår i år. sier senioranalytiker Odd Gunnar Jakobsen i Wattsight til NRK. Magasinene ikke fylt opp Årsaken er veldig lite vann i vannmagasinene. Da blir det mindre vann å tappe til strømproduksjon. – Vi kan gå en ganske spennende vinter i møte, sier Jakobsen som ser få muligheter for en normalisering av strømprisene nå. – Vi må nok ha nesten en dobling av nedbøren over en periode for å få fylt opp vannmagasinene, tror han. Den snørike vinteren fylte ikke opp vannmagasinene slik mange trodde. Forklaringen er ifølge NRK at en del av snøen la seg i lavlandet, og ikke i høyden der vannmagasinene ligger. I tillegg har vann som kunne blitt milliarder kilowattimer strøm, fordampet samtidig som regnet har uteblitt. Krever avgiftskutt Energi Norge mener stortingsflertallet har brukt årene med lave strømpriser til å øke elavgiften. 35 prosent av strømregningen er nå avgifter til staten. Nå forlanger de kutt. – Elavgiften er den første som bør kuttes. Bare den utgjør nå over 14 milliarder kroner, inkludert moms, sier administrerende direktør Oluf Ulseth i Energi Norge. Han peker på at elavgiften alene har økt 60 prosent på ti år og mener politikerne må tøyle sin iver etter å skattlegge miljøvennlig strøm. Men statssekretær Petter Kvinge Tvedt (Frp) i Finansdepartementet vil ikke love lavere elavgift. – Sist gang vi satte opp elavgiften reelt var i 2016. Elavgiften skal skaffe staten inntekter til veier, skoler, sykehus, forsvar og politi, samt bidra til redusert forbruk av strøm, sier Petter Kvinge Tvedt til NRK.