Forfatterarkiv: Marie Misund Bringslid

Aker Solutions doblet ordreinngangen

Torsdag la oljeserviceselskapet frem resultatene for andre kvartal. Aker Solutions fikk et resultat før skatt på 173 millioner kroner, en bedring fra 51 millioner kroner sammenlignet med samme tid i fjor. Selskapet rapporterer også at det kom inn ordrer for 5,7 milliarder kroner i andre kvartal, nesten en dobling fra samme periode året før. Lønnsomheten (brutto driftsmargin), steg til 7 prosent fra 5,6 prosent ett år tidligere.

Derfor er det så få offshorebåter som hugges

I juli ligger 125 norskkontrollerte skip i opplag. Det er færre enn for et drøyt år siden, da det var over 180. Noen har fått jobb gjennom sommeren, men det er lenge til etterspørselen vil matche tilbudssiden. Med spot-rater under det som trengs for å gå i null (såkalt break even), er opplag med redusert mannskap om bord ett av verktøyene rederiene eller befraktere kan bruke for å få ned utgiftene. Se hele oversikten i Skipsdata. Tjener lite på å hugge Analytikerne spår at bare et fåtall av de båtene som ligger i opplag vil komme i drift igjen. Likevel er det nesten ingen som hugges. Les også: Det du trenger å vite om opplag Årsaken til dette er at det er billig for rederiene å ha dem liggende i opplag, som en opsjon hvis markedet bedrer seg. I tillegg er det lite penger å tjene på å hugge. Til forskjell fra store tank- og bulkskip, er det ikke mye stål i et forsyningsskip eller ankerhåndteringsfartøy. Likevel er det noen som velger å skrape offshorebåter. Den amerikanske offshoregiganten Tidewater har sendt desidert flest offshoreskip til hugging etter 2014, viser en oversikt Vesselvalue har utarbeidet for Sysla. – Generelt har vi kommet ut i pluss når vi har hugget skip, og den nylige økningen i stålprisene har hjulpet oss, skriver Jason Stanley, direktør for investeringsrelasjoner i Tidewater, i en e-post. Få norske velger skraping – Alle vet at mange av de gamle skipene må ut av markedet for godt. Hvis ikke vil det ta mye lenger tid før vi får en balanse mellom tilbud og etterspørsel, skriver Stanley. Det er derimot få norske offshorerederier som velger å skrape båtene. Siden 2014 har de sendt 10 båter til hugging med en snittalder på 37 år, ifølge oversikten til Vesselvalue. Mens gjennomsnittsalderen på skipene som er skrapet fra USA er drøye 28 år, har Tidewater-båtene en snittalder i overkant av 16 år. Analysebyrået IHS Markit har tidligere uttalt at 1000 av verdens 3000 forsyningsskip i oljesektoren må skrapes for at markedet skal komme i balanse. Få også med deg: Tidligere storaksjonær i Oceanteam klager inn oljeserviceselskapet til Finanstilsynet og Oslo Børs for forskjellsbehandling av aksjonærer. (DN)  De to nye arbeidsbåtene, Idefix og Botanix,  er levert til Gildeskål Forskningsstasjon (GIFAS) av Sletta Verft. – Som våre andre båter har disse også fått navn fra Asterix og Obelix tegneserien, forteller GIFAS-sjef til Kyst.no. I årets første halvår har norske rederier shoppet nytt for 15 milliarder og doblet antall nybyggordrer. Fredly, Røkke og Trøim drar lasset (Hegnar.no) Globale Maritime har dratt i land to nye kontrakter med Equinor på prosjektene Johan Castberg og Snorre Expansion

En tredel av verdens fiskefangst kastes

Totalt kastes omkring 30 millioner tonn fisk, en tredel av all fiskefangst, hvert år. Rundt en firedel av det som kastes, skyldes at fiskerne kaster fisken tilbake på havet fordi den er for liten eller av feil art, skriver NRK , som først omtalte rapporten fra Verdens matvarefond (FAO). Resten av svinnet skyldes at fisken blir dårlig før den rekker å havne på en tallerken. – Jeg er ikke overrasket over tallene. Stort svinn mellom produsent og forbruker ser man på mange andre matvarer også, sier fagrådgiver Jorunn Vallestad i Naturvernforbundet til NRK.

Ordreboken vokser for Kværner

Onsdag slapp oljeservicekonsernet resultatene for andre kvartal. De viser en nedgang i omsetning fra 1,99 milliarder til 1,85 milliarder, og en reduksjon i brutto driftsresultat (EBITDA) fra 230 til 118 millioner kroner, sammenlignet med samme kvartal i fjor. – Vi leverer i tråd med vår planlagte utvikling i år. Resultatene fra andre kvartal gjenspeiler at vi ikke har startet å ta marginer på nylig tildelte prosjekter. Tallene reflekterer også at vi nå er i en periode med mindre betydelige effekter fra bonuser og insentiver sammenlignet med de siste kvartalene, sier Karl-Petter Løken, Kværners konsernsjef i pressemeldingen. Ordreinngangen var på 1 941 millioner kroner i siste kvartal 2018, mer enn fem ganger mer enn i andre kvartal 2017 med 370 millioner kroner. Selskapet skriver at hovedprioriteringene fortsette vil være sikker og forutsigbar gjennomføring av pågående prosjekter, i tillegg til å videreutvikle Kværners virksomhet og ordrereserve. – I markedet forventer vi en rekke små og mellomstore prospekter, hovedsakelig i våre definerte vekstsegmenter. Vi ser også noen få større prospekter i vårt tradisjonelle marked for plattformdekk og understell, og vi regner med å se utfallet av disse i løpet av året og neste år, sier Løken.

Westcon-inntektene falt med to milliarder på to år

Inntektene til Westcon-konsernet falt fra 1,86 milliarder i 2016 til 1,24 milliarder i fjor. I 2015 var tilsvarende tall 3,4 milliarder kroner. – Vi er ikke fornøyd med underskudd. Samtidig er vi finansielt sett godt rustet til å takle det. Vi har en egenkapital på drøyt 800 millioner kroner og lite langsiktig gjeld, så vi har grei kontroll, forklarer konsernsjef Arne Birkeland. – Hater å tape penger Westcon-konsernet har hovedkontor i Ølensvåg, og har virksomhet i flere segmenter av oljeindustrien. Selskapet har som mange andre blitt rammet av krisen i næringen de siste årene. – Vi hater å tape penger, sier Birkeland. Det er spesielt markedet for vedlikehold av rigger som har hatt er dramatisk fall. Inntektene til datterselskapet Westcon Yards falt i fjor fra 1,3 milliarder til 633 millioner kroner. Det ga et underskudd på 85 millioner og påvirker konsernets andre virksomheter i negativ retning. Fremgang innen skipsreparasjon – Det har vært en humpete vei i alle segmenter som lukter av olje og gass, sier Birkeland. Samtidig mener han at konsernet har klart seg bra gjennom krisen sammenlignet med andre bedrifter, og viser til positiv utvikling innenfor andre markeder som skipsreparasjon. Westcon har også etablert seg innen bygging av nye skip, hvor de forventer ytterligere framgang i år. Få også med deg: Verftsgiganten Westcon er i minus for første gang på 15 år, men konsernsjef Arne Birkeland mener selskapet har klart seg bedre gjennom oljekrisen enn mange andre. Aker Solutions og Aker BP inngår storallianse. Dette er kanskje den første og største i sitt slag på norsk sokkel, mener prosjektdirektør. Bergen Group sluttførte i dag kjøpet av Backe Bergens virksomhet Sjøsterk AS. Den nye virksomheten har nå sikret seg en 12 til 14 millioners kontrakt med Osland Havbruk. Prisen på strøm er 30,7 prosent høyere enn i juni 2017, ifølge SSB. Byrået omtaler prisnivået som historisk høyt. Repsol stengte ned Gyda-plattformen etter «graverende funn» av Petroleumstilsynet. Mandag ble det bekreftet at 680.000 fisk har rømt fra Marine Harvest-anlegg Chile. Nå går Gabriel Ascencio Mansilla, leder av den statlige fiskeri- og havbrukskomiteen, hardt ut mot Marine Harvest. (iLaks) Oslo Børs steg mandag. TSG var blant selskapene som steg markant på børsen etter en positiv kvartalsoppdatering. (DN) Det Oceanteam trodde var et overskudd på 12 millioner dollar, viste seg å være et underskudd på 12 millioner dollar. (Finansavisen) SeaBird Exploration har inngått samarbeidsavtale med MultiClient Geophysical om gjennomføring av seismikkprosjekt på norsk sokkel. (Finansavisen)    

Nedgang for Sevan Marine i andre kvartal

Tirsdag la selskapet frem sine resultater for andre kvartal. Sevan Marine melder om et resultat etter skatt på minus 1,3 millioner kroner i 2. kvartal 2018, mot 12,8 millioner kroner i samme periode året før. Resultat per aksje ble 0,10 kroner, mot 0,43 kroner ved samme korsvei i fjor. Driftsinntektene beløp seg til 15,0 millioner kroner, sammenlignet med 27,5 millioner kroner i 2. kvartal 2017. I starten av juni inngikk selskapet en avtale om å selge blant annet eierandeler i HiLoad LNG AS, og overføre andre eiendeler og obligasjoner, inkludert ansatte, til SembCorp Marine Integrated Yard Pte (SCM).  

Aker Solutions og Aker BP inngår storallianse

Det skriver selskapet i en melding tirsdag. ?  Vi har jobbet tett med Aker Solutions gjennom en årrekke og er stolte av å etablere alliansen – kanskje den første og største i sitt slag på norsk sokkel, sier prosjektdirektør i Aker BP Olav Henriksen. Allianseavtalen baserer seg på rammeavtalen BP Norge og Aker Solutions signerte i 2015. Den gjelder alt modifikasjonsarbeid på offshoreinstallasjonene på Valhall, Ula og Skarv. Fabrikasjonsvekstedene til Aker Solutions i Egersund og i Sandnessjøen er også involvert i arbeid gjennom Modifikasjonsalliansen.

Repsol stengte ned Gyda-plattformen etter «graverende funn»

Det spanske oljeselskapet Repsol valgte å stenge ned produksjonen på Gyda-plattformen i starten av juni etter at Petroleumstilsynet avdekket sikkerhetsavvik. – Dette er graverende funn, sier Øyvind Midttun, pressekontakt i Petroleumstilsynet til Dagens Næringsliv. Han viser blant annet til at det ble avdekket alvorlige avvik knyttet til tennkildekontroll. Tennkilder er elektrisk utstyr som kan skapte gnister og må kobles ut dersom det skulle oppstå en nødsituasjon, som for eksempel en gasslekkasje, opplyser pressekontakten. – Når det er problemer knyttet til nødavstengningen og tennkilder ikke blir koblet ut, kan det i ytterste konsekvens være fare for en ukontrollert eksplosjon, sier Midttun. Som følge av feilen valgte Repsol å stenge produksjonen fra Gyda. På spørsmål fra avisen om Petroleumstilsynet hadde stengt plattformen om de ikke selv hadde gjort det, svarer Midttun at det bare blir spekulasjoner. – Men det er klart at det ikke går å drive en plattform uten å ha kontroll på tennkildene. Pressekontakt i Repsol Grethe Foldnes opplyser til DN at selskapet har tatt grep og at produksjonen på plattformen ble satt i gang igjen den 30. juni.

Skal bedre lønnsomheten med halv milliard

Dagens nyheter Innen 2020 skal Kongsberg gjennomføre en rekke tiltak som øker lønnsomheten i marinedivisjonen til Rolls-Royce, skriver Nett.no. Det handler om en samordning med virksomheten mellom marinedivisjonen og datterselskapet Kongsberg Maritime, som marinedivisjonen nå blir en del av. Henter fem milliarder Allerede i 2020 skal 75 prosent av gevinsten ved samordningen være på plass, og to år etter skal prosessen være helt i mål. Konsernsjef Geir Håøy presenterte flere tiltak for å ta ut gevinsten: Samordne selskapenes nettverk av servicestasjoner rundt om i verden Samordne administrasjon Samordne produktportefølje Samordne arbeidet med forskning og utvikling Kongsberggruppen skal gjennomføre en emisjon og hente inn fem milliarder kroner fra eierne, med staten i spissen, for å finansiere kjøpet. – Riktig tenkt Til sammen er det mer enn kjøpesummen, som er på 5,2 milliarder og kan ende på 3,7-4,3 milliarder kroner, justert for kontantbeholdning, gjeld og arbeidskapital. BI-professor Torger Reve fryktet utenlandsk eier. Han mener både Nordvestlandet og Kongsberggruppen vinner på kjøpet av Rolls-Royce Marine. – Det betyr veldig mye. Det vi har sett er at eierskapet har forvitret i den maritime industrien. Det er viktig og ha langsiktige og også norske eiere, sier Reve.      

Tilsyn: – Equinor er for dårlig på forebygging etter ulykkessituasjoner

Petroleumstilsynet førte tilsyn med Mongstadanlegget til Equinor i slutten av mai og avdekket flere budd på regelverket ved oljeraffineriet. Euqinor har nå fått varsel om pålegg. Det ble identifisert tre avvik fra regelverket: Mangelfull tilrettelegging for materialhåndtering Manglende risikoanalyse og prosedyre for kritisk løfteoperasjon Mangelende forebyggende tiltak etter fare og ulykkessituasjoner Les også: Installerer gassmålere på Mongstad etter alvorlig gasslekkasje. Equinor pålegges å systematisk gjennomgå og kartlegge alle systemer for materialhåndtering i forbindelse med kai nr. 1, samt vurdere ivaretakelse av krav til forsvarlig materialhåndtering over denne kaien. Les også: Her skal det strømme verdier for 300 millioner daglig Selskapet pålegges også å utarbeide en forpliktende og tidsfestet plan for korrigerende tiltak med frist til 1. november. Frist for å gjennomføre korrigerende tiltak settes til dato for første utskipning av olje fra Johan Sverdrup.