Kategoriarkiv: Offshore.no

Dette er det tyngste løftet gjort offshore noensinne

Det tok tre dager å løfte de to siste plattformdekkene, en bro og et flammetårn på plass på Johan Sverdrup. Dette er de fire siste brikkene i Johan Sverdrup-puslespillet, melder Equinor. Løftet av prosessplattformen er det tyngste gjennomført offshore noensinne, ifølge oljegiganten. Det var tungløftfartøyet Pioneering Spirit som gjennomført løftet på nærmere 26.000 tonn. Løftet ble gjennomført tirsdag morgen på fire timer med en klaring på kun 25 meter fra resten av feltsenteret. De to siste plattformdekkene ble installert med ett-løfts teknologien til Pioneering Spirit. Løftet av utstyrs- og boligplattformen på 18.000 tonn ble gjennomført fredag morgen på kun tre og en halv time. Det tok under 72 timer å få de fire siste brikkene løftet på plass fra tirsdag morgen til siste løft av boligplattformen ble gjennomført fredag, melder Equinor. Se video fra arbeidet med Johan Sverdrup: 

Hitec Vision betaler ut 8,6 milliarder

Den solide utbetalingen kommer etter at Hitec Vision har hatt en verdistigning på 40 prosent for fond og investeringsselskap, skriver Dagens Næringsliv. Tallene framgår av årsrapporten til oppkjøpsselskapet. Verdistigningen gjør at 8,6 milliarder kroner fordeles på investorer i tre av Hitec Visions fond. DN viser til at de største eierne er store utenlandske fond – og også toppsjef Ole Ertvaag og andre partnerne i Hitec Vision som selv har investert i fondene. Hva verdistigningen skyldes, framgår ikke av årsrapporten. DN skriver imidlertid at etter det avisen forstår, er det oppkjøpet av Exxons oljefelt i Norge gjennom Hitec-selskapet Point Resources som har gitt et helt sentralt bidrag. Point Resources har siden fusjonert med Eni Norge og blitt til Vår Energi. Men det stoppe trolig ikke med utbetalingen på 8,6 milliarder kroner. DN viser til at gevinster på rundt ti milliarder kroner fra Exxon-oppkjøpet og Eni-fusjonen fortsatt ikke er utbetalt.

Verft kan være i brudd med lånebetingelsene

Fredag morgen melder Havyard Group at det er avdekket avvik i regnskapet for fjerde kvartal. Avvikene er anslått til å gi en negativ regnskapsmessig effekt på rundt 100 millioner kroner i årsregnskapet, melder verftet. I fjerde kvartal fikk Havyard Group et driftsresultat på minus 35,3 millioner kroner. Dette var før avvikene ble oppdaget. Havyard skriver videre at de regner med dette kan være i brudd med sine lånebetingelser hva gjelder egenkapital og arbeidskapital. Avvikene skal ifølge verftet knyttet seg til to prototype-prosjektet ved verftet i Leirvik, hvor man nå ferdigstiller prosjektene. Det er også avdekket at det ikke er grunnlag for videre drift i et fransk underselskap med virksomhet mot et fransk verft, og anses som nødvendig å gjøre enkelte nedskrivinger av finansielle eiendeler, melder Havyard fredag. Saken oppdateres.

Får mer jobb på Ula

Aker BP har forlenget kontrakten for Safe Scandinavia med én uke på Ula-feltet i Nordsjøen. Det skriver Prosafe i en melding fredag. Samtidig melder selskapet at de har restrukturert de gjenstående syv opsjonene med varighet på én måned til tre opsjoner med varighet på én uke. Verdien på forlengelsen er 1 million dollar, tilsvarende om lag 8,5 millioner kroner. Safe Scandinavia vil være på jobb på Ula til midten av mai, opplyser Prosafe.

Margareth Øvrum: – Jeg vet ikke om noe sted som er mer spennende enn Brasil

Ja, det norske oljeeventyret skal fortsette i mange år, men alle vet at produksjonen på norsk sokkel er på hell. Da er det viktig at Equinor drar ut og skaffer seg flere bein å stå på. – Jeg vet ikke om noe sted som er mer spennende enn Brasil de neste årene. Behovet for mer energi er stort, og det er enorme muligheter både innen olje og gass, vind og sol. Dette skal vi i Equinor være med på, og jeg synes det er helt fantastisk at jeg får sjansen til å lede Brasil-satsingen vår! I dag er energiforbruket per person i Brasil bare en tidel av forbruket i Norge. Øvrum er Equinors første kvinnelige plattformsjef. Les mer om henne i faktaboksen under: Fakta Forlenge Lukke Margareth Øvrum er født 19. september 1958, og er en norsk sivilingeniør. Hun er landsjef for Equinor i Brasil, og tilhører selskapets konsernledelse. Var direktør for teknologi, prosjekter og boring i Equinor/Statoil i mange år. Øvrum har jobbet i Statoil/Equinor siden 1982. Som 33-åring ble hun selskapets første kvinnelige plattformsjef, på Gullfaks A. I 2013 ble hun kåret til årets mest innflytelsesrike teknologikvinne. I 2017 ble hun tildelt Norsk Petroleumsforenings pris. Gift med Inge Sørvik, tre barn. – Dette kommer til å øke de neste årene. Og i dette landet bor det 220 millioner mennesker. Det er beregnet at olje- og gassproduksjonen i Brasil vil doble seg de neste 10 årene, sier Øvrum. Energibunt Margareth Øvrum sprudler i kjent stil når hun får snakke om energisektoren, nå i kjempelandet Brasil. Oljeprisfallet i 2014 rammet Brasils oljesektor som en bombe, og mye sterkere enn i Norge. Investeringene tørket inn, og både oljeserviceselskaper og internasjonale oljeselskaper forsvant. En viktig grunn til krisen var dårlige og uforutsigbare rammebetingelser for selskapene – og dessuten statsoljeselskapet Petrobras sin dominerende posisjon. Nå er dette endret, og Equinor har bestemt seg for å satse på Brasil. Satse mye. I fjor sommer kom meldingen om at Equinor skal investere 15 milliarder dollar (134 milliarder kroner i 2019-verdi) i Brasil de neste 10 årene. Kjøpt seg opp Vi får ikke Margareth Øvrum til å si at Brasil blir det viktigste landet for Equinor i framtiden, men det er jammen ikke langt fra. – Vi har kjøpt oss inn i svært viktige felt her i Brasil. Og vi er i gang med utrolig lovende letebrønner. Dessuten har vi investert mye i solenergi, og vi diskuterer også havvind med myndighetene her. Om Brasil blir det viktigste landet for Equinor? Vi får se hva som skjer. Margareth Øvrum synes det er utrolig spennende å få lede Equinor i Brasil. – Jeg har litt latinsk blod i meg! Foto: Anders Minge Statoil, den gang, kom til Brasil allerede i 2001, så dette er ikke ukjent terreng for selskapet. Men for vel to år siden ble det avgjort at det var trygt å satse stort. Dermed ble Brasil oppgradert til et eget kjerneområdene for Equinor, og dessuten ble altså tungvekteren Øvrum satt på sjefsjobben. Forlenge levetiden Equnior har vært flinke til å forlenge levetiden og øke utnyttelsesgraden i eksisterende olje- og gassfelt på norsk sokkel. – Ja, dette er årsaken til at vi har oppnådd vår posisjon her, sier Øvrum. – Det var de som kom til oss og spurte om vi ville inn i Roncador-feltet. I fjor sommer fullførte vi kjøpet til 16 milliarder kroner, og dermed økte vi produksjonen vår i Brasil vesentlig. Kart over Equinors virksomhet i Brasil. Ifølge Øvrum trodde man først at det var mulig å øke utnyttelsegraden i feltet med 5 prosentpoeng, en enorm verdiøkning. – Nå tror vi at vi kan øke utnyttelsen med 10 prosentpoeng. I dag samarbeider vi svært tett med Petrobras om Roncador. Ja, våre folk jobber faktisk inni lokalene deres. Vi bruker hele verktøykassen vår fra norsk sokkel, og vi ser en svært fin oppside i dette feltet. Les mer om Equinor i Brasil i faktaboksen under: Fakta Forlenge Lukke Equinor i Brasil Etablert i Brasil: 2001. Ansatte: Øker nå antall ansatte, og har nå ca 500 medarbeidere i Brasil. Ca 50 av disse er norske. Eget område: Brasil er nå etablert som et eget forretningsområde i Equinor, og Margareth Øvrum ble fra årsskiftet 2018/19 ansatt som landssjef med plass i konsernledelsen. Produksjon: 90 000 fat per dag. Antall lisenser: Totalt 20, 9 som operatør, 11 som partner. Operatør for felt i produksjon: Peregrino-feltet. Partner for felt i produksjon: Roncador. Kjøpte seg opp til 25 prosent eierandel i desember 2017, noe som nesten tredoblet Equinor sin oljeproduksjon i landet. Felt under utvikling: Carcará og BM-C-33 (operatør for begge). Solprosjekt: Eier 40 prosent i Apondi solkraftverk. (Scatec Solar 60 prosent) Lovende felt Equinor er også i gang med å planlegge første fase av Carcará-feltet, der selskapet er operatør. Feltet skal inneholde rundt to milliarder fat og skal være lønnsomt ved en oljepris på rundt 35 dollar fatet. I dag er oljeprisen dobbel så høy. Så er det Peregrino-feltet. Dette er Equinor sin viktigste eiendel i Brasil, og foreløpig det eneste produserende feltet der Equinor er operatør. Margareth Øvrum har ca 500 medarbeidere i Equinor i Rio. Øistein Johannessen (til venstre) er kommunikasjonsleder, her sammen med informasjonsmedarbeider Erik Haaland som er stasjonert ved hovedkontoret i Stavanger. Foto: Anders Minge – Fase to av Peregrino skal starte opp i slutten av neste år. Da skal en ny plattform bore ned til reservoar som ikke er tilgjengelig med eksisterende plattformer. I år skal boligmodulen fraktes hit, og den er produsert av Apply Leirvik på Stord, sier Øvrum. Gass sin framtid Gass er svært viktig for Equinor i Brasil, og funn er gjort i feltet BM-C-33. Men her er det i dag utfordringer. – I dag er hele gass-verdikjeden monopolisert her i Brasil, og Petrobras er eier. Sånn kan det ikke fortsette, og det har vi gitt myndighetene klar beskjed om. De jobber nå med å endre eierskapet. Om det blir sånn som i Norge, vet jeg ikke, men endringene vil komme, og det må til for at vi skal hente opp gassen. Les mer om import og eksport i Brasil i faktaboksen: Fakta Forlenge Lukke Brasil: Import og eksport Brasil er nummer 22 på listen over verdens største eksportører. I 2017 eksporterte Brasil varer for 219 milliarder dollar og importerte varer for 140 milliarder dollar, noe som ga en positiv handelsbalanse på 78,3 milliarder dollar. Bruttonasjonalproduktet i Brasil var 15.500 dollar per person i 2017. (I Norge 75.500 dollar samme år.) Største eksportartikler fra Brasil er soyabønner, jernmalm, råolje, råsukker og biler. Største import-artikler er raffinerte oljeprodukter, bildeler, medisiner, IT-produkter og biler. Brasil eksporterer dobbelt så mye til Kina som til USA. Også på import-siden er Kina en større handelspartner for Brasil enn USA. Ifølge Øvrum er det svært høye gasspriser i Brasil i dag, og dette rammer industrien i landet. Flere selskaper truer med å forlate landet hvis ikke gassprisene senkes. Dette taler også for at det kommer endringer som gjør at Equinor får utnyttet sine gassforekomster.

DNO har fullført kjøpet

DNO har fullført kjøpet av Faroe Petroleum. Det skriver oljeselskapet i en børsmelding torsdag. DNO eier nå hundre prosent av alle utstedte aksjer i selskapet. Det var i slutten av november at DNO først la inn et bud på alle aksjene i konkurrenten, etter mange spekulasjoner i at et slikt bud ville komme. Faroe mente på sin side at det var et fiendtlig oppkjøpsforsøk og forsvarte seg med nebb og klør. Her kan du lese alt om striden mellom de to konkurrentene.

Tror de vet hvorfor dokken sank

Nye undervannsbilder av flytedokken har gitt CCB-sjefen Kurt Andreassen nye teorier om hva som kan ha skjedd den skjebnesvangre mandagen i november i fjor. Les også: Dokken er dobbelt så stor og tung som fregatten: Vet ikke om vi får den opp Den over hundre år gamle flytedokken hadde nettopp vært gjennom en omfattende oppgradering, da den mandag 26. november gikk til bunns. Ville undersøke de faste tankene Nå mener prosjektgruppen som jobber med hevingen at har funnet en mulig årsak til havariet. – Vi antar at det har noe med de faste tankene å gjøre, men vi kan ikke si noe helt sikkert før den kommer opp, forteller Kurt Andreassen til Sysla. Les mer: Dokken overlevde to verdenskriger. Mandag sank den i Hjeltefjorden. De første bildene fra det ubemannede undervannsfartøyet, såkalt ROV, var uklare på grunn av dårlig sikt. I løpet av de siste månedene har vannet blitt klarere og detaljene fra dokken kommer tydeligere frem. – ROV-bilder vi nylig fikk viste at en av de faste tankene hadde implodert, men om det er årsaken til havariet eller om det skjedde på vei ned får vi aldri vite, sier han. CCB basen på Ågotnes, hvor en flytedokk sank. En person gikk i sjøen, men ingen ble skadet. Skipet Norwegian Gannet var på vei inn i dokken da den sank. Foto: Geir Martin Strande / Bergens Tidende Den flunkende nye slaktebåten «Norwegian Gannet» var det første skipet som tok i bruk dokken, og klarte på nesten mirkakuløst vis å komme seg ut av dokken før den sank. En person gikk i sjøen, men ingen ble skadet i hendelsen. Har hevet to kraner fra dokken Ifølge CCB-sjefen har dokken ligget stabilt i sjøen siden den sank. Foreløpig har de klart å heve to av kranene som var fastmontert på dokken. Andreassen sier det er en krevende og kompleks operasjon. Til sammenligning er flytedokken dobbelt så stor og tung som den etterhvert svært kjente fregatten KNM «Helge Ingstad», som havarert i Hjeltefjorden i november i fjor. – Bare det å heve kranene, som veier rundt 110 tonn hver, har vært en omfattende øvelse. Vi har måttet ta i bruk mye av vår egen kompetanse‚ og opprettet en egen organisasjon for å håndtere situasjonen, sier Andreassen. Les også: Flytedokken skal ikke repareres Håpet om å heve hele dokken i en del er borte. Nå er fokuset på å hindre forurensing av nærmiljøet, og hvordan de kan få opp dokken i deler. Dokken ligger nå i en skråning som strekker seg fra 30 til 60 meters dyp. – Vi har hatt et mangfold av leverandører som har kommet med forslag til hvordan det kan løses, sier Andreassen. Kommer ikke til å kjøpe ny dokk Drømmen om å starte med vedlikehold av skip i flytedokken brast da den historiske dokken sank. CCB hadde brukt mye tid og penger på oppgradering av dokken, men fikk aldri nytte av resultatet. Se video av dokken når den lå på Laksevåg i Bergen: – Vi hadde tro på at dette skulle bli et nytt og spennende prosjekt for oss. Hvis tilstands-rapportene hadde stemt overens med virkeligheten hadde dette vært en god forretningsmulighet, sier CCB-sjefen. Andreassen utelukker at selskapet er i markedet for en ny dokk. – Nei, det er vi nok ikke, selv om det kommer tilbud fra øst og vest om dagen, sier han.

Oljeselskapene får beholde gunstig skattefordel: – Ikke statsstøtte

Organet har nå avsluttet sin innledende undersøkelse av en klage mot ordningen. – ESAs konklusjon er at den årlige tilbakebetalingen av skatteverdien på kostnader som oppstår i letefasen av petroleumsutvinning, såkalt leterefusjon, ikke utgjør statsstøtte, skriver tilsynet i en pressemelding onsdag. I henhold til norske lover kan selskaper med skattbar inntekt trekke fra kostnadene ved leting, et nødvendig skritt på vei mot petroleumsutvinning. Oljeselskaper som ikke har skattbar inntekt, kan fremføre slike tap med rentekompensasjon til senere år, eller be om en årlig tilbakebetaling tilsvarende skatteverdien av disse kostnadene. Det var Bellona som klaget leterefusjonsordningen inn for ESA. Miljøstiftelsen mener ordningen utgjør ulovlig statsstøtte ved at den gir selektive fordeler til enkelte foretak. – Dette bidrar til at staten tar en enorm risiko ved å stimulere til økt leting etter olje og gass i en tid da dette vil bli mindre og mindre lønnsomt å produsere, sa Bellonas Frederic Hauge i en kommentar til klagen høsten 2017. Men ESA konkluderer med at tiltaket ikke er selektivt ettersom det er tilgjengelig for alle selskaper på lik linje. Et tiltak regnes ikke som statsstøtte etter EØS-reglene, hvis det ikke er selektivt, heter det fra ESA onsdag.

Her løftes Sverdrup-boligmodulen om bord i «Pioneering Spirit»

Det er det 382 meter lange løfteskipet «Pioneering Spirit» som akkurat nå løfter ombord boligplattformen til Johan Sverdrup-feltet. Les også: Bli med på innsiden av Norges største hotell med havutsikt I slutten av mai i fjor løftet skipet boreplattformen ut til felt, og tirsdag denne uken ble prosessplattformen løftet og fraktet til felt. Boligplattformen er den siste av de fire plattformdekkene som trengs for første fase av Johan Sverdrup-feltet. Les om «Pioneering Spirit» i faktaboksen under: Fakta Forlenge Lukke Pioneering Spirit Tungløftefartøy eid av sveitsbaserte Allseas Group Fartøyet har vært karakterisert som en krysning mellom et skip og en massiv robot kan frakte overbygg på 48.000 tonn. Det katamaran-lignende fartøyet kostet 2.4 milliarder euro, og er bygget for å fjerne utrangerte oljeplattformer fra Nordsjøen. Skipet fikk opprinnelig navn etter den nederlandske mariningeniøren Pieter Schelte Hereema, som er Allseas’ grunnleggeren Edward Hereemas far. Pieter Schelte Hereema regnes som en pioner innen offshore olje og gassindustrien, men ble dømt for krigsforbrytelser med 1,5 år i fengsel for hans engasjement som offiser i nazistenes Waffen-SS under krigen. Etter heftige protester ble skipet omdøpt til Pioneering Spirit. Les også: 600 har jobbet på Johan Sverdrup gjennom julen – Prosessplattformen ble satt på plass tirsdag morgen, og i løpet av dagen og kvelden ble broen mellom boreplattformen og prosessplattformen montert. I tillegg har vi installert en fakkel på feltet, forteller talsperson i Equinor, Eskil Eriksen til Sysla. Må tilpasse seg værforhold og bølgehøyde Onsdag morgen er «Pioneering Spirit» tilbake i Digranessundet og løfter om bord boligplattformen. Dette er den siste byggesteinen i første fase av Johan Sverdrup-prosjektet. Ifølge Eriksen går løftet som planlagt. Boligmodulen til Johan Sverdrup-feltet løftes ombord i løfteskipet «Pioneering Spirit» onsdag morgen. Foto: Fredrik Litleskare – Operasjonen går helt etter planen, men været må man selvsagt alltid tilpasse seg, sier Eriksen. Da boreplattformen ble løftet og fraktet til Utsirahøyden i juni 2018 var det ingen som hadde gjennomført noe lignende tidligere. Disse armene holder plattformen fast på gigantskipet under overfarten til Johan Sverdrup-feltet. Foto: Adrian Søgnen / Sysla – Det er en fantastisk dag på mange måter. Det er verdens første operasjon av sitt slag. Equinor har jobbet sammen med rederen og designeren til dette fartøyet i over fire år for å planlegge dette, og for å kvalifisere det for å løfte Sverdrup-boreplattformen, sa Trond Bokn, prosjektdirektør for Johan Sverdrup i Equinor til Sysla rett etter løftet i juni 2018. Sysla var på stedet da plattformdekket ble løftet – se video under: Sparer tre til seks måneder med arbeid Bruken av løfteskipet gir Equinor enorme besparelser i tid og penger. – Vi trenger ikke jobbe med å sammenstille de enkelte delene. Vi har flyttet timer fra hav til land, og redusert sikkerhetseksponeringer på jobben. Og vi har fått testet ut det aller meste av funksjonaliteten, sa Bokn. Les mer om Johan Sverdrup feltet i faktaboksen under:  Fakta Forlenge Lukke Johan Sverdrup-feltet Ligger på Utsirahøyden i Nordsjøen, 160 kilometer vest for Stavanger. Første fase skal etter planen starte opp sent i 2019. Andre fase av prosjektet i 2022. Oljen fra feltet vil bli ført i rør til Mongstad-terminalen i Hordaland. Gassen vil bli ført til Statpipe og videre til prosesseringsanlegget Kårstø på Karmøy. Investeringer for første fase anslått til rundt 88 milliarder kroner. Andre fase vil ha investeringen på pluss minus halvparten. Feltet skal drives med kraft fra land. Kilde: Equinor Vanligvis bygges plattformen i deler på land og fraktes ut for montering på feltet. På grunn av den enorme løftekapasiteten til «Pioneering Spirit» kan man bygge hele plattformen på land, noe som er enklere og tidsbesparende. Det reflekteres også økonomisk. – Fordi skipet var tilgjengelig når vi trengte det sparer vi tre til seks måneder med arbeid. Det at vi kan starte produksjonen tidligere enn normalt vil gi en positiv økonomisk effekt, sa Eriksen i Equinor til Sysla i fjor.