Danmark bygger rekordstor vindmøllepark i Nordsjøen
Det ble partiene i Folketinget enige om torsdag. Vindmølleparken, som har fått navnet Thor, skal ligge 20 kilometer ute i Nordsjøen – nordvest for Ringkøbing.
– Den kommende vindmølleparken blir vår klart største hittil. Den vil levere et stort bidrag til lokal vekst og til den grønne omstillingen, sier den danske energi- og klimaministeren Lars Christian Lilleholt.
Dette området kan produsere like mye strøm som all norsk vindkraft
Ved å plasseres 20 kilometer ute i havet, vil man kun skimte møllene i horisonten, forklarer Lilleholt.
Det ventes at byggingen av den nye vindmølleparken vil skape så mye som 8.200 arbeidsplasser, og parken vil etter planen stå ferdig senest om åtte år.
