Kategoriarkiv: Enerwekat

Sverre Andreas Farstad trekker seg fra Solstad Farstad-styret

Sverre Andreas Farstad trekker seg fra styret i Solstad Farstad, opplyser selskapet i en børsmelding tirsdag. Det skjer etter at han flere ganger har uttrykt misnøye med resultatet av fusjonen mellom Farstad, Solstad og Deep Sea Supply. Blant annet gjelder dette store nedbemanninger ved Farstads tidligere hovedkontor i Ålesund, ifølge Sysla. Sverre Andreas Farstad var styreleder i Ålesund-rederiet Farstad Shipping inntil selskapet fusjonerte med Solstad Offshore og Deep Sea Supply i sommer. Han ble med over i styret i det nye selskapet Solstad Farstad, som er ett av verdens største offshorerederier med over 150 skip i flåten. Ifølge børsmeldingen skal nominasjonskomiteen til Solstad Farstad vurdere om det skal foreslås et nytt styremedlem på neste generalforsamling i rederiet. (©NTB)

Strømproblemene fortsetter for sørlendingene

Snøværet som har herjet i Agder-fylkene har skapt store problemer for strømleverandøren Agder Energi. Tirsdag ettermiddag er rundt 1.600 sørlendinger strømløse. I den første feilmeldingen fra Agder Energi het det at 436 kunder i Agder-fylkene var uten strøm ved 10-tiden tirsdag. To timer senere hadde det økt til 4.000 strømløse i Aust- og Vest-Agder. Ved 14-tiden torsdag er antallet strømløse mer enn halvert, ned til rundt 1.600 for begge fylker, skriver Agderposten. Intens feilretting og såkalt «ekstraordinær sikringshogst» til tross, advarer Agder Energi sine kunder om at problemene kan fortsette en stund framover. –Været har blitt mildere på Agder, og det fører til at trær som har vært tynget ned av snø kan skape nye problemer. Når snøen smelter vil disse trærne rette seg opp igjen, og ettersom de kommer i kontakt med linjenettet kan det føre til nye strømbrudd, skriver selskapet i en pressemelding. –Det er derfor risiko for nye strømbrudd i de områdene som allerede er berørt. Fylkene har vært ekstremt plaget med strømbrudd etter at store mengder snø falt ned og førte til at trær falt over strømlinjene i området fra og med mandag forrige uke. På det meste var over 15.000 kunder strømløse samtidig. Denne uken ble det satt inn et helikopter som blir brukt til å befare strømnettet, noe som har hjulpet Agder Energi med å lokalisere feil. Nytt uvær tirsdag hindrer imidlertid helikopteret i å nå fram, og flere droner er nå satt inn for å bistå montørene med å finne feil. (©NTB)

Flere tusen uten strøm i Hedmark og Oppland

Store mengder snø har ført til at over 3000 mistet strømmen i Hedmark og Oppland sent tirsdag kveld. – Årsaken er store mengder tung og våt snø som har kommet ned gjennom tirsdagen, som har lagt seg oppå de store snømengdene vi allerede har fått. Det fører til at trær faller over eller bøyer seg ned mot strømnettet, sier kommunikasjonsansvarlig Ragnhild Børresen Abrante, i Eidsiva Energi til NRK. Ifølge statskanalen var over 3000 av selskapets kunder i de to fylkene uten strøm sent tirsdag. Eidsiva har kalt inn ekstra mannskaper for å få strømmen på plass igjen, men det er uklart når kundene får strømmen tilbake. Samtidig fortsetter strømproblemene for sørlendingene. Tirsdag var rundt 4000 sørlendinger strømløse, men natt til onsdag var antallet berørte kunder 561 ifølge Agder Energi. Også her er det store mengder snø som har ført til at trær har falt over strømlinjene i området, og strømproblemene har pågått siden mandag forrige uke. På det meste var over 15.000 kunder strømløse samtidig. (©NTB)

Elon Musk signerer ny kontrakt med Tesla

Teslas toppsjef Elon Musk har signert en ny tiårskontrakt med den amerikanske elbilprodusenten. Tirsdag ble det offentliggjort at Musk knytter seg opp mot Tesla i ti nye år. Det har vært spekulert på om han ville gi fra seg jobben for å konsentrere seg om sitt mye omtalte Space X-prosjekt. Nå skal han altså likevel fortsette som administrerende direktør i Tesla. Avtalen innebærer imidlertid at han kan risikere å ikke få betalt. Kontrakten innebærer nemlig at store økonomiske mål må bli nådd for at Musk skal få betalt. Blir alle målene nådd, vil Tesla vokse til 650 milliarder dollar i markedsverdi, som tilsvarer om lag 5.120 milliarder norske kroner. I dag ligger Teslas markedsverdi på rundt 60 milliarder dollar, altså 472 milliarder norske kroner.

Trump innfører straffetoll på solceller

USA innfører opptil 30 prosents straffetoll på solceller produsert i utlandet. Kina protesterer, og solnæringen i USA frykter krise. Regjeringen til president Donald Trump opplyste mandag at tollsatsen innføres umiddelbart, og at den gradvis skal fases ut i løpet av fire år. I tillegg innføres det straffetoll på opptil 50 prosent på store vaskemaskiner. Regjeringen begrunner tiltakene med at den vil hjelpe amerikanske industriprodusenter. USA importerer store mengder solcellepaneler fra Kina, mens mange vaskemaskiner importeres fra Sør-Korea. – Sammen med andre medlemmer av Verdens handelsorganisasjon (WTO) vil Kina forsvare sine legitime interesser, heter det i en uttalelse fra det kinesiske handelsdepartementet. Regjeringen i Sør-Korea varsler at de vil bringe saken inn for WTO. Den amerikanske solenerginæringen er splittet i synet på straffetoll på billige kinesiske solceller. Et stort antall selskaper som jobber med å installere solcellepaneler, er sterkt kritiske til Trump-regjeringens beslutning. 23.000 arbeidsplasser i USA kan gå tapt på grunn av straffetollen, hevder bransjeorganisasjonen Solar Energy Industries Association (SEIA). Organisasjonen advarer også om at milliarder av dollar i sol-investeringer vil bli utsatt eller droppet. (©NTB)

Norge produserte mindre olje og mer gass i 2017

Foreløpige produksjonstall fra Oljedirektoratet viser en gjennomsnittlig dagsproduksjon på 1.932.000 fat olje, NGL og kondensat i desember. Det er ein oppgang på 26.000 fat per dag sammenlignet med november. Det totale gasssalget var 11,2 milliarder standard kubikkmeter (GSm3), og dette er 0,3 GSm3 mer enn måneden før. – Oljeproduksjonen er ca fire prosent under Oljedirektoratet sin prognose og ca 1,7 prosent under prognosen for 2017. De viktigste årsakene til at produksjonen i desember er lavere enn ventet er at Goliat var stengd frem til 17. desember og tekniske problem og vedlikeholdsarbeid på noen andre felt, skriver Oljedirektoratet i sin statusoppdatering. Den totale petroleumsproduksjonen i 2017 er på 238,7 millionar standard kubikkmeter oljeekvivalenter (MSm3 o.e.). Av dette er 92,3 MSm3 o.e olje, 22,2 MSm3 o.e NGL og kondensat, og det er solgt 124,2 MSm3 o.e gass. Totalvolumet er 6,0 MSm3 o.e. høyere enn i 2016. Oljeproduksjonen falt fra totalt 94,0 millioner standard kubikkmeter oljeekvivalenter i 2016 til 92,3 millioner i 2017. Samtidig steg gassproduksjonen fra 116,7 til 124,2 millioner standard kubikkmeter oljeekvivalenter. Oljeproduksjonen endte marginalt lavere i 2017 enn i 2016 selv om det i flere måneder ble produsert mer olje enn i samme måned året før. Det svingte litt gjennom året, men totalt sett økte gassproduksjonen i 2017 sammenlignet med året før.