New York saksøker de fem store oljeselskapene BP, Chevron, ConocoPhillips, ExxonMobil og Royal Dutch Shell for deres bidrag til global oppvarming.
Borgermester Bill de Blasio kunngjorde søksmålet under en pressekonferanse onsdag, der han også opplyste at New Yorks pensjonsfond vil en selge seg ut av olje, gass og kull. Disse investeringene utgjør i dag en verdi på rundt 40 milliarder kroner.
– New York City står opp for kommende generasjoner ved å bli den første store amerikanske byen som trekker ut investeringene pensjonsfondene har gjort i fossilt brensel, sier de Blasio.
– Samtidig bringer vi kampen mot klimaendringer direkte til selskapene som driver med fossilt brensel, til tross for at de kjenner effektene og med overlegg feilinformerer offentligheten for beskytte sin egen profitt, fortsetter han.
– Klimaendringene øker stadig og det er opp til selskapene som driver med fossilt brensel og som med sin grådighet har satt oss i denne situasjonen, å ta sin del av kostnadene med å gjøre New York tryggere og mer motstandsdyktig, sier de Blasio.
ABB FIA Formula E Championship er mesterskapet for de som er interessert i raske biler, banebrytende teknologi og miljø.
Verdens første!
Racet er verdens første fullt elektriske internasjonale singleseterrace. Racet skal arrangeres i en rekke storbyer som New York, Hong Kong, Paris og Zürich.
ABB signerer partnerskap
Det er nå offisielt at ABB går inn som partner på bilracet.
– Vi er svært glade for å samarbeide med Formel E for å skrive fremtiden for e-mobilitet, sier ABBs administrerende direktør Ulrich Spiesshofer i en pressemelding. I dag forener vi to pionerer. ABB og Formula E passer naturlig sammen som spydspisser i det nyeste innen elektrifisering- og digitalteknologi.
– Neste race finner sted i Marrakesh 13. januar forteller, Helene Gunther Merg, Informasjonsdirektør til enerWE.
Videre vil løpet arrangeres på disse lokasjonene:
MARRAKESH,13, JAN 2018
SANTIAGO,03 MAR 2018
MEXICO CITY, 17 MAR 2018
PUNTA DEL ESTE, 14 APR 2018
ROME, 28 APR 2018
PARIS, 19 MAY 2018
BERLIN, 10 JUN 2018
ZURICH, 14 JUL 2018
NEW YORK CITY, 15 JUL 2018
NEW YORK CITY, 28 JUL 2018
TBA, 29 JUL 2018
Større enn Formel 1?
På sikt kommer elbiler til å overta for fossilbiler.
– Tror du ABB FIA Formula E Championship kommer til å bli større enn Formel 1?
– Personlig håper jeg jo at Formel E blir større enn Formel 1. Jeg tror på helelektrisk bilpark – uavhengig av bruksområde. Og en elektrisk racerbilkonkurranse er jo superkult, sier Helen Gunther Merg.
Hun forteller at det nå er rundt 130.000 rene elbiler i Norge nå. Dette utgjør omkring 5 % av bilparken i Norge.
Men Norge sitter foreløpig ikke i førersetet
– Nei, Norge har ingen førere i dette racet, forteller hun.
Klikk her for se teamene og førerne.
– Alle prater om at det snart kommer selvkjørende biler. Tror du også dette blir gjeldende for bilrace?
– Autonome Formel E biler vil helt klart være mulig teknologisk sett. Men blir ikke det litt som å kjøre racerbilbane i stua? Man mister vel poenget med en idrettsutøver kanskje? avslutter hun.
Ifølge nye tall fra SSBs månedlige elektrisitetsstatistikk hadde vindkraften en kraftig økning på hele 49,1 prosent fra november i 2016 til november i fjor. Dermed utgjorde den 2,5 prosent av den totale norske kraftproduksjonen, altså 1/40 av strømproduksjonen.
Vannkraften hadde en økning på 3,6 prosent, og sto for 95,4 prosent av strømproduksjonen. Resten kom fra varmekraft.
På forbrukssiden bruker olje- og gassutvinningen 6,1 prosent av strømmen, mens den kraftkrevende industrien sto for 25,6 prosent av forbruket. Den alminnelige kraftforsyningen sto for de resterende 68,3 prosentene.
Les også:
Norge importerer strøm på natten
Norge importerte strøm i hver femte time i fjor
Oslo og Akerhus «importerer» mest strøm fra de andre fylkene
Elavgiften er større enn tobakks- og veibruksavgiftene
Alt du trenger å vite om elavgiften
Her er nettleien billigst og dyrest