Kategoriarkiv: Maritim

– Uforståeleg dom, men droppar anke

Avgjerda om å droppe anken er tatt i samråd med advokatar og norske styresmakter. – Saka har pågått lenge og har vore og er ei stor belastning for både mannskapet og reiarlaget. Vi har difor valt å ikkje gå vidare med saka i det russiske rettssystemet. Dette er ingen aksept for avgjerda, men vi har fått klare råd frå advokatane om at det vil vere vanskeleg å nå fram med saka i retten, seier Olav Remøy. Sidan 10. mai Reketrålaren Remøy blei tatt i arrest av russisk kystvakt 10. mai i år, som følgje av at Fiskeridirektoratet hadde gjort ein feil ved utfylling av eit lisensskjema til russiske styresmakter. Fartøyet fiska på ei norsk kvote i russisk sone, og rapporterte dagleg fangstane til norske og russiske styresmakter, slik reglane krev. Etter at norske styresmakter garanterte for eit kausjonskrav på 90 millionar norske kroner fekk Remøy forlate Murmansk. Mannskap og båt hadde då ligge tre veker i arrest i Murmansk. Saka har deretter vore oppe for russisk rett fem gongar. Dialog Remøy Havfiske vil no gå i dialog med norske styresmakter for å avklare korleis dommen skal følgast opp vidare. – Vi har hamna i denne situasjonen på grunn av ein feil som Fiskeridirektoratet har gjort. Vi tar det difor for gitt at norske styresmakter også tar ansvaret og ordnar opp, slik at mannskap og reiarlag får kompensert for tapet som vi har hatt som følgje av denne saka, seier Remøy. Ifølgje dommen frå russisk rett er Remøy Havfiske i lagt ei bot på 5,4 millionar norske kroner og skipperen er i lagt ei bot på 2,7 millionar norske kroner.

Fem ganger i året ber Sjømanns- forbundet at skip tas i arrest

Dagens nyhetsbrev Siden 2012 har fartøyet NSO Crusader har inngått i Kystverkets statlige slepebåtberedskap. Nå har skipet hatt besøk av politiet etter at fire ansatte slo alarm. De krever rederiet for en halv million kroner, og truer med rettsak om pengene ikke utbetales før nyttår. Norsk Sjømannsforbund mener fire av de ansatte har fått rundt 10.000 kroenr for lite hver måned i henhold til kontrakt og tariffavtale. – Når kravet er norske lønns- og arbeidsvilkår, og de har såpass mye dårligere betaling enn de skulle hatt, tyder det på at dette er sosial dumping, sier Johnny Hansen, leder i Sjømannsforbundet. Fire – fem ganger i året ber de at skip tas i arrest. Torsdag for to uker siden tok Sjømannsforbundets advokat saken til Hammerfest tingrett, som besluttet at skipet skulle tas i arrest. – Ledelsen i rederiet trenerte saken i månedsvis, og til slutt fikk både vi og sjøfolkene nok. Når også skipets nåværende kontrakt gikk mot slutten, så vi ingen annen løsning enn å ta arrest i skipet, sier Hansen. Tvisten dreier seg om hvor mange timer om dagen de fire sjøfolkene skal ha betalt for. Tariffavtalen etter den såkalte taubåtavtalen er basert på 35,5 timers arbeidsuke, mens saksøkerne ifølge kjennelsen har hatt 12 timers arbeidsdager, og dermed jobber 84 timer i uken. Skipet er det eneste igjen i Nor Supply Offshore-flåten. Driften står COG Offshore ved Karmøy for. – Jeg synes dette er dypt urettferdig og ikke kjekt i det hele tatt. Når vi hører folk begynne å snakke om sosial dumping – det er til å begynne å grine av. Det er vrøvl, sier daglig leder Knut Atle Ertsland i selskapet. Han sier månedslønnen var avtalt lang tid før de overtok skipet fra Troms Offshore i 2014, og at den var beregnet ut fra antall arbeidstimer man erfaringsmessig hadde på dette skipet i denne tjenesten. – Båten ligger normalt i beredskap ved kai og rykker ut ved behov. Ifølge Ertsland godtok de tillitsvalgte dette da driften ble overtatt, og at mannskapet har siden fått de årlige økningene i lønn de skal ha. Kystverket mener Sjømannsforbundet går for langt i anklagene, og sier det er ganske voldsomt å kalle dette for sosial dumping. Den 11. desember ble arresten formelt opphevet igjen av tingretten i Hammerfest. Bankgarantien på 550.000 kroner ble stilt umiddelbart etter arresten. Nå fortsetter båten driften som normalt frem til kontrakten går ut ved nyttår. Sjømannsforbundet har varslet søksmål dersom kravet ikke innfris innen 31. desember i år. Få også med deg: Batteriferger og landstrøm har gitt kontraktsrush for Westcon Power & Automation. Selskapet har de siste ukene fått oppdrag for rundt 100 millioner kroner. Til sammen 21 rederier har blitt anmeldt og tre har betalt bøter i Danmark etter at svoveldirektivet ble innført. Enova deler ut 30 millioner i støtte til ferger på Sunnmøre. Nå kan fylkeskommunen stille strengere krav framover. Hagland Shipping leier inn to nye skip. Nå øker rederiet i Haugesund flåten til 12 skip totalt. Norske Scanship får ny storkontrakt på rensing av cruisekloakk. Med levering til Norwegian Cruise Lines fire nye cruiseskip som bygges hos italienske Fincantieri, har leverandøren sikret seg en rekordhøy ordrebok i 2017. North Atlantic Drilling får kontrakt på Fenja-feltet. Riggen West Phoenix er sikret jobb til rundt 700 millioner. Macgregor vil kapre flere fiskebåtkontrakter og kjøper den norske vinsjeleverandøren Rapp Marine Group for 16 millioner euro. Redningsskøyta Sundt Flyer måtte hjelpe oppdrettsbåt. Oppdrettsbåten hadde fått presenning i den ene av propellene. (ilaks) Havforskningen solgte forskningsskipet «Håkon Mosby» for 1,65 millioner kroner i januar. Tre måneder etter videresolgte megler skipet for 2,8 millioner kroner. Nå ligger det på Finn.no for 9,4 millioner kroner. (Fiskeribladet) Tor Olav Trøim trykker nye aksjer og dobler satsingen på store bulkcarriere i nyskapningen 2020 Bulkers. Selskapet bestille ytterligere to såkalte newcastlemax tørrlastskip på 208.000 dødvekttonn. (Finansavisen) .mc4wp-form input[name="_mc4wp_required_but_not_really"] { display: none !important; } NYHETER OM DET MARITIME NÆRINGSLIVET  

Hagland Shipping leier inn to nye skip

Haugesundrederiet Hagland Shipping har gjort avtale om langsiktig innleie av to nye skip, Famita fra Misje Rederi i Bergen og Falksea fra Falkeid Shipping i Finnøy. Begge skipene ble bygget i 2002, og er ombygget til selvlossere mot kontrakt med Hagland Shipping. Flåten består nå av nå seks egne og seks innleide skip. Les også: Rederiets neste skritt er å seile grønnere Les også: Hagland skal frakte grus for 200 millioner kroner

Får 30 millioner i Enova-støtte til ferger på Sunnmøre

Møre og Romsdal fylkeskommune har fått inntil 30 millioner kroner i støtte til lademuligheter på land for fergesamband i Indre Sunnmøre, opplyser Enova i en pressemelding. – Ny teknologi i neste generasjons ferger kan kutte store utslipp. Fergesamband egner seg godt til elektrifisering, og vi ser at fergeprosjektene også driver utviklingen framover i maritim sektor generelt, sier markedsdirektør Øyvind Leistad i Enova. Les også: – Ledige verft bør bygge el-ferger Tilskuddet medfører at fylkeskommunen kan stille strengere miljøkrav når fergesambandene Stranda–Liabygda og Eidsdal–Linge skal ut på anbud. Samferdselssjef i Møre og Romsdal fylkeskommune, Arild Fuglseth, sier de er svært fornøyde med Enova-støtten. –  For å realisere gode miljøløsninger på fergedriften, er vi helt avhengige av gode støtteordninger. Dette reduserer merkostnaden som fylkeskommunen får ved å stille strenge miljøkrav. Vi ser fra tidligere tildelinger fra Enova at vi oppnår store fobedringer for miljøet, sier Fuglseth. Les også: Elbiler og elferger gjør at strømnettet må oppgraderes Totalt 28 ferjesamband i Møre og Romsdal, Hordaland og Sør-Trøndelag har fått til sammen 558 millioner i støtte fra Enova.  

Over tyve anmeldt i Danmark etter tre år med svovelkrav

Dette er status etter tre år med svovelkrav, melder Shippingwatch. Miljøstyrelsen og Danske Rederier uttaler til nettsiden at det viktigste er at rederne blir straffet. Svoveldirektivet innebærer at rederiene må redusere innholdet av svovel i bunkersen fra 1 til 0,1 prosent på skip som seiler innenfor Østersjøen, store deler av Nordsjøen og Den engelske kanal (det europeiske SECA-området). Direktivet ble vedtatt av EU i 2012, og innført 1. januar 2015. I Norge gikk Sjøfartsdirektoratet i gang med en storoffensiv, og allerede et halvt år etterpå var fire skip tatt for regelbrudd. Den nederlandske rederen Gilbert de Bock var den første som ble ilagt svovelstraff etter de nye reglene trådte i kraft. Han fikk 100.000 i gebyr. I januar i år ble et Malta-registrert fartøy holdt tilbake av Sjøfartsdirektoratet i Egersund havn etter at det ble målt for høyt svovelinnhold i drivstoffet.

Kontraktsrush for Westcon

Det har rent inn oppdrag til selskapet den siste tiden, ifølge en pressemelding. – Det har vært en travel høst med mange gledelige nyheter i form av nye oppdrag innen elektrifisering av skip de siste ukene. Det er tydelig at vi har en sterk posisjon i markedet, sier Geir Odland, administrerende direktør i Westcon Power & Automation. Selskapet har nylig fått kontrakt på leveranse av kraftsystem på fergen Ytterøyningen og tilhørende to ladeanlegg til bruk av rederiet Norled på strekningen Fjellberg-Bjoa-Sydnes. Les også: Westcon satser hardt på Karmøy I tillegg skal de levere kraftsystem på en ferge som skal bygges av Oma Båtbyggeri på oppdrag fra rederiet Boreal. Fergene skal gå mellom Kinsarvik-Utne-Kvanndal. Westcon skal også levere totalt fire ladeanlegg på dette fergesambandet. På toppen av dette kommer en kontrakt på leveranse av fire landstrømanlegg. – De signerte oppdragene har en totalverdi på nærmere 100 millioner kroner, så det er snakk om betydelig arbeid for oss. I tillegg er vi i dialog om større oppdrag om elektrifisering av skip, rigg og tilhørende ladeanlegg med flere ferge-, offshore- og riggrederier, sier Odland. Les også: Nå skal Westcon bygge fiskebåt igjen

Vil kapre flere fiskebåtkontrakter – kjøper opp norsk vinsjeleverandør

MacGregor kjøper Rapp Marine Group av Private Equity-selskapet Nord Kapitalforvaltning for 16 millioner euro for å styrke sin posisjon for leveranser til fiskeri- og forskningsfartøy. – Vi gleder oss over at vi nå kan forene krefter med MacGregor og bli en del av dette selskapet. Avtalen vil gi en gevinst for kundebasen innen denne nisjen, som nå vil bli tilbudt en større portefølje av sikkert og effektivt utstyr fra en leverandør til deres spesielle fartøy, sier Rapp Marine-sjef Terje Arnesen i en pressemelding. Rapp Marine har rundt 120 ansatte hovedsaklig plassert i Norge, og omsetningen i 2017 er estimert til å bli ca 40 millioner euro. MacGregors eksisterende portefølje består av diverse dekkmaskineri og lastesystemer, slik som kraner og vinsjer. Ved å kjøpe Rapp Marine kan selskapet tilby komplette løsninger med avanserte vinsjer og tilhørende kontrollsystemer. – Det gleder meg å se at Rapp Marine Group, som i løpet av fem år i vårt eierskap, har utviklet seg til å bli en global leder i å levere vinsjer og annet relatert utstyr til fiskeri- og forskningsfartøy. Mange av prosjektene har blitt utviklet og levert i nært samarbeid med MacGregor Triplex, og jeg er overbevist om at denne positive utviklingen i Rapp Marine Group vil fortsette med MacGregor som eier, sier Bjørn Hesthamar, ledende partner i Nord Kapitalforvaltning. Ifølge MacGregor har selskapet en strategisk interesse i å ekspandere sin service for kunder innen fiskeri- og forsknings-segmentet.  – Med vår portefølje fra MacGregors Triplex har vi allerede i dag en sterk posisjon innen fiskeri- og forsknings-segmentet. Med denne investeringen vil vi ytterligere styrke vår posisjon innenfor dette segmentet, sierHøye Høyesen fra MacGregor.

Storkontrakt på rensing av cruise-kloakk

Scanship AS sin storkontrakt med den italienske verftsgruppen Fincantieri er på selskapets «total clean ship system» til de fire nybyggene bestilt av Norwegian Cruise Line. – Disse store og viktige ordrene befester Scanships posisjon i cruise, hvor vår teknologi har blitt det naturlige valg både for verft og rederier for sikre miljøvennlig drift, sier Scanships administrerende direktør Henrik Badin i en pressemelding. Leveranser fra 2022 og utover Det første skipet i serien skal leveres fra verftet i 2022. Deretter skal det leveres til de tre neste i 2023, 2024 og 2025. Kontrakten inkluderer også to opsjoner for ytterligere to skip med leveranse fra verft i 2026 og 2027. Leveransen inkluderer integrerte systemer for resirkulering og forbrenning av avfall, prosessering av matavfall, rensing av avløpsvann samt avvanning og tørking av slam. Systemet for avløpsvann, som selskapet er verdensledende med, blir dimensjonert for å møte nye krav i Østersjøen for fjerning av organisk stoff, fosfor, nitrogenfjerning og bakterier. I tillegg til disse fire nye skipene, har Scanship tidligere levert miljøteknologi til 31 cruisenybygg og har ni skip i kontrakt for leveranser fra 2018 og ut 2022. Oppsving Cruisekloakk har gitt den norske leverandøren penger i kassen. På seks av de ti store cruiseskipene som ble levert i 2016 var den norske teknologien for å håndtere avfall og kloakk om bord. Scanship har likevel hatt en nedtur og måtte i fjor kutte kostnader med en million i måneden. Både gjennom oppsigelser og redusere andre driftskostnader. Men hadde i tredje kvartal i år sitt sterkeste driftsresultat siden børsnoteringen i 2014. Cruiseindustrien er fortsatt hovedkundene, men nå opplever selskapet økt oppmerksomhet fra næringer som oppdrett.

Kystverket: – Ganske voldsomt å kalle dette for sosial dumping

Torsdag for to uker siden tok politiet i Hammerfest arrest i NSO Crusader. Sjømannsforbundet mener fire av de ansatte er utsatt for sosial dumping, og fikk tingrettens medhold i at det var sannsynlig at de hadde krav på mer lønn enn de har fått utbetalt. Cog Offshore, som drifter skipet, stilte bankgaranti for kravet samme dag og fikk arresten opphevet, men saken er fortsatt ikke avklart. Fakta Sosial dumping Begrep som brukes om konkurranse hvor arbeidstakeres arbeidskraft tilbys på vilkår som ligger langt under det som ellers gjelder. I praksis innebærer sosial dumping særlig at utenlandske arbeidstakere arbeider for lønns- og arbeidsvilkår som er vesentlig lavere enn for tilsvarende arbeid utført av norske arbeidstakere. Dels er selve timelønnen meget lav, dels holdes de også utenfor trygdesystemet og andre sosiale sikkerhetssystemer, og dels kan også selve arbeidsstedet være slik at det på langt nær tilfredsstiller kravene til et sikkert og fullt forsvarlig arbeidsmiljø. Kilde: Store norske leksikon Dersom kravet på en halv million kroner ikke innfris innen utgangen av året, truer Sjømannsforbundet med å gå til sak. – Skal hindre sosial dumping Det er Kystverket som er oppdragsgiver for fartøyet. Etaten har stilt krav om norske lønns- og arbeidsvilkår om bord på båtene som er på kontrakt med dem. De to siste årene har de også krevd at båtene som inngår i den statlige slepebåtberedskapen skal seile under norsk flagg. – Vi er pålagt som statlig etat å sikre at sosial dumping ikke forekommer i våre kontrakter, sier Kjetil Aasebø, som er fagansvarlig for den statlige slepebåtberedskapen, som ligger under Kystverket. Aasebø sier de ble orientert om tvisten rundt lønningene på NSO Crusader i august i år. – Primært er dette en tvist mellom Sjømannsforbundet og rederiet, men vi har foretatt vurderinger parallelt og fått oversendt dokumentasjon fra rederiet, sier han. – Ikke de rette til å vurdere kravet Leder for Sjømannsforbundet, Johnny Hansen, mener Cog Offshore som drifter skipet har gitt de ansatte betalt for færre timer enn de har krav på. Han sier til Sysla at de ikke så noen annen løsning enn å be om arrest i skipet. – Når kravet er norske lønns- og arbeidsvilkår, og de har såpass mye dårligere betaling enn de skulle hatt, tyder det på at dette er sosial dumping, sier Hansen. Aasebø synes argumentasjonen til Sjømannsforbundet er tøff. – Ut fra vår kontakt med rederiet, synes vi det er ganske voldsomt å kalle dette for sosial dumping, så lenge de har synliggjort at de følger norske lønns- og arbeidsvilkår, sier han. Fakta Forlenge Lukke Stiller ikke krav om hvilken tariff Om bord på NSO Crusader går de ansatte på forskjellige tariffavtaler. Mens offiserene går på offshore service-avtalen, som er den samme som ansatte på forsyningsskip og ankerhåndteringsbåter jobber under, går matroser og motormenn på den såkalte Buksèr – og bergingsoverenskomsten. Det er den samme som mannskapet på mindre taubåter jobber under, også kalt taubåtavtalen. Hvilken tariff som benyttes om bord, legger ikke Kystverket seg borti. – Vi stiller ikke krav om hvilket tariffområde som skal gjelde, så lenge det tilbys norske lønns- og arbeidsvilkår, sier Aasebø. Kan holde igjen betalingen Det samlede kravet fra de fire ansatte er på like over en halv million kroner, i etterbetaling for det siste året. – Der har vi fått en oversikt fra rederiet over mannskapets lønn. Vi vet at det blir diskutert om den er i henhold til gjeldende tariff, men det er ikke vi de rette til å vurdere, sier Aasebø. – Har ikke dere en plikt til å sørge for at kravene dere stiller i kontrakten blir overholdt? – Vi gjør våre undersøkelser og har bedt rederiet redegjøre for status etter at det ble tatt arrest i båten. De har tidligere i år redegjort skriftlig for at dersom det er operert i uoverensstemmelse med tariffen, skal de etterbetale det. Her avventer vi dokumentasjon fra rederiet, sier Aasebø. – Hva gjør dere dersom det viser seg at de har betalt for lite? – Da har vi mulighet til å holde igjen utbetalingen fra oss. Det er det tvangsmiddelet vi har for å sikre at vilkårene blir overholdt, sier Aasebø.