Kategoriarkiv: Maritim

Fra nedgang til kontraktsrush

Dagens nyhetsbrev Vard har vært gjennom tøffe tider som følge av oljenedturen. I løpet av 2015 gikk antall ansatte i Vard i Norge ned med totalt 140 ved verftene og spesialselskapene. Men i 2016 begynte oppturen. Designselskapet begynte å oppbemanne igjen, og i år har kontraktene strømmet inn. De siste i rekken er syv trålerkontrakter til en verdi av 700 millioner kroner. Vard skal tegne og bygge fartøyene for fire rederier på Island. Kontraktene kommer kun en måned etter at Vard Aukra meldte at verftet skal bygge to store baseflåter for oppdrettsselskapet Cermaq. Satset på spesialfartøy Verftskonsernet har i stor grad satset på spesialfartøy som følge av oljenedturen. Vard Aukra bygger blant annet en brønnbåt som skal leveres neste år, og fikk for en knapp måned siden kontrakt på en ny havbruksbåt.  De første to trålerne skal overleveres Bergur-Huginn i første og andre kvartal 2019, og erstatter de to som rederiet har i flåten sin. – Tidligere og nåværende generasjoner av islandske fiskere har hatt svært god erfaring med å jobbe med norske verft, og vi gleder oss til samarbeidet med Vard, sier Bergur-Huginn-sjef Gunnþór Ingvason, i en pressemelding. Få også med deg: Norled har bestilt to hybride hurtigbåter hos GS Marine på Sunnmøre. De skal gå mellom Haugesund og Røvær i 2019 (Finansavisen). Her er Ålesunds ukjente seismikkreder. Ocean Yield finansierer Herbjørn Hansons tre nye suezmax-tankere som bygges. Nordic American Tankers leier dem tilbake og har kjøpsopsjon, skriver Finansavisen. .mc4wp-form input[name="_mc4wp_required_but_not_really"] { display: none !important; } NYHETER OM DET MARITIME NÆRINGSLIVET

Overtar roret i Corvus Energy

Geir Bjørkeli vil ha base i Bergen når overtar som ny administrerende direktør i Corvus Energy etter Andrew Morden. – Jeg er veldig spent på å bli med i et selskap som er markedsleder innen marin energilagring, sier Bjørkeli i en pressemelding. Bjørkeli som kommer fra stillingen som norgesdirektør for det nederlandske selskapet Huisman. – Jeg ser frem til å jobbe sammen med Corvus-ansatte og i nært samarbeid med selskapets kunder for å utvikle selskapet og dets produkter og tjenester enda mer. Det canadiske selskapet leverer batteriløsninger og energilagring for skip, men med nordmannen som toppsjef har selskapet fått en enda sterkere norsk forankring. Den nesten 10 år gamle energilagringsleverandøren etablerte seg i 2015 for første gang i Europa, med Norge som base. I forrige uke kunne DN melde at aluminiumsgiganten Hydro satser på batteriteknologi og investerer rundt 100 millioner kroner i Corvus Energy, mens Statoil har i to år vært aksjonær i Corvus Energy gjennom Statoil Technology Invest. Selskapet har vunnet seks kontrakter på batteripakker på fartøy som skal i operasjon for Statoil etter tildeling av forsyningskontrakter tidligere i år, og fikk forrige uke batterikontrakt på Fjord1 sin nye helelektriske ferge.

Fisker inn syv trålerkontrakter for 700 millioner

De syv trålerne er designet av Vard Design i Ålesund, og skal bygges, utrustes og leveres av Vard Aukra. Total verdi på kontrakten til fartøyene som er bestilt av rederiene Bergur-Huginn, Utgerdarfelag Akureyringa, Gjögur og Skinney-Thinganes er på 700 millioner kroner. De første to fartøyene skal overleveres Bergur-Huginn i første og andre kvartal 2019, og de to som rederiet har i flåten sin. – Vi valgte å gå med Vard for dette prosjektet, da vi tror at det er svært fordelaktig å jobbe med et selskap med dyp kompetanse innen både skipdesign og skipsbygging. Tidligere og nåværende generasjoner av islandske fiskere har hatt svært god erfaring med å jobbe med norske verft, og vi gleder oss til samarbeidet med Vard, sier Bergur-Huginn-sjef Gunnþór Ingvason, i en pressemelding.

Her er Ålesunds ukjente seismikkreiar

Det er her “Coastal Odyssey” hamna då Remøy Shipping selde seismikkfartyet tidlegare i haust. Det 12 år gamle skipet har ligge i opplag sidan februar 2016. No går det inn i Maritime Management-flåten og erstattar 1972-bygde Sigma. Maritime Management har tru på eldre farty. Med unntak av “Coastal Odyssey er alle seismikkbåtane bygde før år 2000. – Vi har vore bestemt på å ikkje bygge store og nye båtar, seier dagleg leiar Sigurd Rekkedal til nett.no. Byggestopp Rekkedal trur det vil gå svært lang tid før det blir bygd nye seismikkskip igjen. – Det kjem ikkje til å bli bygd ein einaste seismikkbåt dei neste 10 åra, spår han. Grunnen er overkapasitet i marknaden kombinerte med nye måtar å samle inn seismikkdata på. Ved å plassere lyttestasjonar rett på havbotnen i staden for å slepe lyttekablar etter skip kan oljeselskapa få meir presis informasjon. Det er same metoden som Axxis Geo Solutions satsar på, ein metode som endrar behovet for seismikkskip. Tilfeldig start Maritime Management og skipa i flåten er eigd av Westcon Geo, eit dotterselskap av Westcon Group i Ølen i Rogaland. Westcon Group, som byggjer og vedlikeheld både skip og oljeinstallasjonar, kom inn i shipping litt tilfeldig, fortel Rekkedal. Færre riggoppdrag halverte Westcon-inntektene i fjor Det starta med trålaren Vardberg i 2002. Planen var at den skulle byggast om til seismikkfarty for PGS. Men det blei det ingenting av, og dermed blei verftet sittande med båten. Varberg fiskar no utanfor Mauritania i Afrika. 13 tilsette Kontoret i Ålesund har 13 tilsette, som skaffar oppdrag og tek seg all drift av båtane. På skipa er det omlag 250 sjøfolk. Rekkedal seier dei i stor grad har greidd å halde flåten i arbeid etter oljeprisfallet, men at dei merkar at det er prisane for å leige ut båt og mannskap er pressa.  I gjennomsnitt har ein til to  båtar vore i opplag sidan oljeprisen fall, resten i arbeid.

Se den gamle englandsbåten forlise

– Hun var lang og slank, og oppførte seg veldig godt i sjøen. Kaptein Leif Sture minnes M/S «Jupiter». Den tropiske orkanen Damrey, som herjet utenfor Vietnam i begynnelsen av november, skal ha satt et trist punktum for den tidligere englandsbåten. Nå ligger hun med buken opp utenfor den vietnamesiske havnebyen Quy Nhon, skriver Bergens Tidende. Leif Sture har fulgt M/S «Jupiter» siden hun var hos rederiet Color Line, og fulgte med over til Fjord Line. Det var han som førte henne under den siste englandsfarten i 2005. Foto: Bergens Tidende  Siste reis med «Jupiter» Etter at Sture tok «Jupiter» med på den siste reisen Bergen-Stavanger-Newcastle, var han også med til Fredericia i Danmark, og feiret julen ombord i påvente opplag. Det var i 2005. Deretter førte kapteinen det elegante, ni dekk høye passasjerskipet nordover, til Hammerfest. – Da skulle hun bli et hotellskip på Melkøya. Det var siste gang jeg var om bord i Jupiter, forteller Sture. «Jupiter»s siste, norske kaptein har bare godord å si om henne. En drøm å føre over Nordsjøen. En god arbeidsplass, med gode kollegaer og hyggelige passasjerer. Den gangen Bergen hadde englandsrute, i 2001. Videoen av det som angivelig skal være forliset til «Jupiter», gjør ham trist. – Det ser ut som om det er «Jupiter», sier han, og beskriver det vi ser på videoen: – Hva som har skjedd, kjenner jeg ikke til, men det virker som om skipet har fått vanninntrengning, og en slagside – og deretter blitt ustabilt og gått rundt. – «Jupiter» var en veldig stabil båt. Jeg har ført henne over Nordsjøen i mange stormer, og aldri vært bekymret for stabiliteten. Men hvis skipet ikke blir tatt skikkelig vare på, kan sjøvannet på et eller annet vis ha kommet inn i skipet, og dermed fått henne til å gå rundt slik det skjedde her, kommenterer Sture, som i dag jobber på land i Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi. En annen video, også funnet på YouTube, viser det som angivelig skal være «Jupiter» opp-ned etter Damrey. Den verste orkanen siden 2001 Stormen Damrey var den kraftigste tyfonen som har herjet Vietnam på 16 år, skriver AccuWeather. Kategori to-stormen etterlot seg minst 106 døde og nesten 200 skadde over hele sentral og sør-Vietnam, ifølge Reuters. Rapportene om hva som egentlig skjedde med skipet på det aller siste, er til dels uklare. Ifølge det svenske, anerkjente nettstedet faktaomfartyg.se, skal «Jupiter» ha ligget i opplag utenfor Vietnam helt siden 2010. Maritime Bullitin opplyser imidlertid at «Jupiter»-forliset førte til ett dødsfall og seks savnede blant skipets mannskap.

Må ut med opp mot fem millioner i etterbetalinger

Nyhetsbrev Stavanger tingrett gir fagforbundet Safe rett i at Transocean og Rederiforbundet har tolket regelverket feil. I dommen som falt onsdag slår tingretten fast at 340 Transocean-ansatte fikk for lite betalt da de ble permittert. Konsekvensen av dommen, såfremt den blir rettskraftig, blir følgende: Hvis du har en årslønn på mer enn 561.000 kroner og er blitt permittert, kan du ha krav på etterbetaling dersom du har fått en avkortning i utbetalingen fra arbeidsgiver. Gjelder «utallige» bedrifter Advokaten til fagforbundet Safe, Bernt Hodne, sier til Sysla at dette er en veldig viktig prinsipiell seier. – Det er utallige bedrifter som står i samme problemstilling, sier han. For hvert medlem kan det være snakk om mellom 7000 og 15.000 kroner per permittering, hevder advokaten. Må punge ut Det betyr at Transocean må ut med et sted mellom 2,4 og 5,1 millioner kroner i etterbetaling. Advokaten mener at andre arbeidsgivere vil måtte etterbetale på lik linje som Transocean – Vi kan ikke tvinge dem, men det vil jo være veldig dumt av dem å nekte når vi har vunnet frem med så klare domspremisser, sier Hodne. Få også med deg: Både Kongsberg og Rolls-Royce ser på dataangrep og cyber security som den største utfordringen rundt autonome skip. Rolls-Royce har alt testet en autonom taubåt i København, og neste år kommmer det ferger med autocrossing-system, skriver Nett.no. 755.000 tonn laks sto i norske oppdrettsanlegg ved månedsskiftet oktober/november. Det er det høyeste nivået som er registrert, og hele ti prosent over biomassen 12 måneder tidligere, skriver iLaks. Corvus Energy har sikret seg kontrakten med bergenske Norwegian Electric System (NES) på levering av et litiumionbasert energilagringssystem (ESS). Batteriløsningen skal om bord i Fjord1 sin nye elferge. Norsk Hydro lanserer sertifiserte lavkarbonprodukter i aluminium, slik at kundene skal vite at de handler metall laget med bruk av vannkraft eller resirkulering, skriver E24. Nor-shippingsjef Birgit M. Liodden (35) har fått nok av seksuell trakassering på jobb. Nå krever hun at menn og kvinner går sammen om å stoppe ukultur i shippingbransjen, skriver DN. Det britiske skipsmeglerhuset Clarksons er nylig rammet av et hackerangrep, hvor it-kriminelle har skaffet seg adgang til selskapets data. Nå frykter de at informasjonen skal lekkes, skriver shippingwatch.dk. Ifølge Tradewinds er politiet koblet inn i saken. .mc4wp-form input[name="_mc4wp_required_but_not_really"] { display: none !important; } NYHETER OM DET MARITIME NÆRINGSLIVET

Tankrederi selger nok en gammel dame

Det Oslo Børs-noterte rederiet Euronav har solgt det nesten tyve år gamle tankskipet Cap Georges for 9,3 millioner dollar. Skipet fra 1998 er en suezmax på 146 652 dødvekttonn. For fartøyet som er overlevert til sine nye eiere vil rederiet kunne bokføre en gevinst på ca 8,5 millioner dollar, rundt 70 millioner kroner, i inneværende kvartal. Skipssalg I forrige uke tjente rederiet over 60 millioner kroner på sin eldste råoljetanker. Da meldte Euronav at de selger det 16 år gamle fartøyet VLCC Artois for 22 millioner dollar. Dette var rederiet eldste fartøy i flåten for store råoljetankere. Flåtefornyelse Salg av tankskipet Cap Georges er en del av rederiets flåtefornyelsesprogram. Tidlig 2018 får Euronv overlevert den første av fire Suezmax-fartøy som er under bygging på Hyundai-verftet i Sør-Korea (HHI). Disse fartøyene er en del av en sju års kontrakt for fire fartøyer med en globalt oljeselskap.

Batterikontrakt på Fjord1-ferge

Corvus Energy har sikret seg kontrakten med bergenske Norwegian Electric System (NES) på levering av et litiumionbasert energilagringssystem (ESS). Batteriløsningen skal om bord i Fjord1 sin nye elferge. Aluminiumskatamaranen ZeroCat 120 er utviklet av Fjellstrand, og er planlagt å gå inn i sambandet Halhjem-Våge i Hordaland. Verftet i Hardanger skal levere den 87,5 meter lange og 20,8 meter brede fergen på slutten av neste år med fremdriftsystem fra Norwegian Electric System. – Corvus Energy er svært beæret over å ha blitt valgt til å levere batterisystemene  til denne helelektriske fergen, sier salgsdirektør Roger Rosvold i Corvus Energy i en pressemelding. Større kapasitet Den helelektriske fergen vil bli utstyrt med en 2,9MWh Orca Energy ESS for å drive alle fartøyets operasjoner. – Dette fartøyet vil sette en ny standard for helelektriske ferger. Med Corvus Orca ESS kan fergen seile lengre enn eksisterende helelektriske ferger, sier salgssjef Stein Ruben Larsen hos NES i samme melding. – Orca ESS oppfylte alle de strenge kravene til dette prosjektet, og den tekniske og kommersielle støtten fra Corvus lokale bergenskontor var medvirkende til å sikre  kontrakten. Batterierfaring På Fjord1-fergene har Norwegian Electric System sikret seg sin største ordre noensinne. Fjord1 vant anbud for syv fergestrekninger i oktober fjor, og har forpliktet seg å redusere energibruken med 60 prosent Byggeverftet har erfaring med elektriske ferger. Det var også Fjellstrand som bygget verdens første batteriferge, MF Ampere. Også Havyard er i gang med å bygge elferger for Fjord1. Biodiesel som reservekilde Fergen mellom Halhjem-Våge skal operere strekningen helelektrisk, men vil få installert biodiesel-generatorer som reservekilde når det ikke er mulig å lade. Den vil ha kapasitet på 120 biler, 12 trailere og salongen vil ha plass til 296 passasjerer.

Trur dataangrep vert største utfordringa

– Vi gjer veldig mykje arbeid rundt cyber security. Det er her dei største utfordringane ligg, seier Jann Peter Strand, produktsjef for automasjon og kontroll i Rolls-Royce Marine, til nett.no. Rolls-Royce har kome langt i utviklinga av system og teknologi for heilt eller delvise autonome skip. Fordel å vere stor Mykje av arbeidet skjer i Ålesund, medan ein del skjer i Finland der finske styresmakter har finansiert FoU-prosjekt for å få eit fullstendig autonomt system for heile Østersjøen innan 2025. – Vi samarbeider med mange aktørar rundt cyber security. På dette feltet er vi heile tida nøydde til å vere i forkant av utviklinga. «Alle» tror shipping skal digitaliseres innen få år – Det er dyrt, men dette er kostnader vi uansett må ta. I så måte er det viktig at vi er ein del av eit stort konsern, seier Strand. Rolls-Royce har alt testa ein autonom taubåt i København, og neste år kjem det ferjer med autocrossing-system på plass. – Dette er berre starten på ei utvikling som vil kome, seier Strand, som er styremedlem i Norsk Forum for Autonome skip. Erfaring frå forsvaret Også An-Magritt Tinlund Riste, leiar i teknologiavdelinga i Kongsberg Maritime, ser på cyber security som den største utfordringa. – Her ser vi på alle farer, og byggjer lag på lag av sikkerheitssystem. – I Kongsberg har vi den fordelen at vi kan hauste erfaringar på dette området av forsvarsdivisjonen, som er langt framme på nettopp cyber security. Unikt prosjekt Under ein konferanse i Fosnavåg om framtida for autonome skip fortalde Tinlund Ryste om dei siste planane rundt Yara Birkeland, som er eit samarbeidsprosjekt mellom Yara og Kongsberg, og der Herøy-bedrifta Marin Teknikk står for designet. Yara Birkeland skal vere eit 100 prosent utsleppsfritt og autonomt skip, og skal erstatte 40.000 årlege landtransportar med trailer med kunstgjødsel frå Herøya til Brevik og Larvik. Førerløse skip på dagsorden internasjonalt Kongsberg og Yara er no i sluttforhandlingar om kontraktane, på eit prosjekt som Enova har støtta med 133,6 millionar kroner. – Med denne satsinga oppfyller vi mange av berekraftmåla til FN. Det er det som gjer prosjektet ekstra spennande, seier Tinlund Ryste. Tett trafikk På dette skipet er det ikkje berre transporten mellom hamnene som vert autonomt. Her er det lagt opp til at det også skal gjelde lossing og lasting, i tillegg til å leggje til kai og gå frå kai. Transporten vil skje i eit område med mykje anna trafikk, ikkje minst av fritidsbåtar. Dette meiner Tinlund Ryste ikkje er noko problem. – Vi har utvikla system som taklar dette, sjølv om vi skulle få situasjonar med ungdomar i båt som vil tøffe seg eller eldre folk som kjem frå julebord. Kort stoppetid Ho seier at løysingane vil vere like trygge eller tryggare enn ved bemanna skip. – Dette er ein båt som skal kunne stoppe heilt opp på ei og ei halv båtlengde. «Den største trusselen med ny teknologi er å ikke anvende den» – Om båten mister kommunikasjonen med land, vil han stoppe heilt opp og vente på ny beskjed. Om det går så lang tid at energien tek slutt, vil båten automatisk droppe ankeret. Yara Birkeland vil vere heilektrisk, og om bord vil det vere 90 løpemeter med batteri – i to høgder. Båten skal etter planen leverast og starte med testing tidleg i 2019, med tanke med å vere i full autonom drift i løpet av 2020.

ESA godkjenner regler for skipsregister

ESA tok selv initiativ til å se nærmere på det såkalte NIS-registeret, men konkluderer nå med at det er forenlig med EØS-reglene. – Regler knyttet til skipsregistrering er ikke fullt ut harmonisert i EØS-retten, noe som gir Norge nasjonalt handlingsrom, sier ESAs president Sven Erik Svedman i en pressemelding. Vil gi full pott for norske sjøfolk i utenriksfart ESA viser samtidig til at andre europeiske land har lignende regler. – Positivt Næringsminister Monica Mæland (H) er fornøyd med beslutningen. – Det er positivt at ESA slår fast at fartsområdebegrensningene for NIS-registrerte skip ikke er i strid med EØS-avtalen, sier hun. Grønt lys for full pott til norske sjøfolk i utenriksfart Dagens regelverk sier at skip som er oppført i NIS-registeret, ikke kan frakte passasjerer mellom havner i Norge og havner i utlandet. Ferjer som går mellom Norge og andre land, er dermed utestengt. Det var denne begrensningen som fikk ESA til å rynke på nesen. Mæland har foreslått en oppmyking av regelverket, men saken er blitt liggende i bero i påvente av ESAs konklusjon.