Kategoriarkiv: Maritim

Dette er første skip i opplag ved gamle Sagvåg ferjekai

Supplyskipet Ocean Viking la til land i førre veke ved den gamle ferjekaien for sambandet mellom Sagvåg og Siggjarvågen. Kystverket har gitt Stord kommune dispensasjon ut året til å bruke kaien til eit slikt føremål, sjølv om hamna ikkje er terrorsikra. Det er første gong at denne kaien blir nytta som opplagshamn, opplyser hamnesjefen på Stord. – Dette er jo ikkje noko opplagshamn, og det er ikkje sikkert den vil bli det heller. Men på sikt må me finne ut kva me vil her. Om det skal vere lossing av sand eller grus, eller andre ting. Me har vel ikkje bestemt oss enno, seier hamnesjef på Stord, Inge Espenes til Stord24. Interessert i kaikjøp Førebels er det ikkje Stord kommune som eig kaien. Kommunen er i ferd med å sikre seg eigarskapet til vegen som går frå Sagvåg sentrum og ned til ferjekaien, men sjølve ferjekaien er eigd av Hordaland fylkeskommune og Statens Vegvesen, disponert av Stord hamnestell. – I utgangspunktet er me interessert å kjøpe kaien. Me har hatt takst på den, og ventar på at det opnar seg ein moglegheit for å kjøpe den, seier Espenes. Ocean Viking har så langt lagt til land i ei dryg veke. Den er kopla til landstraum, og fartyet har eit mannskap på to om bord medan det ligg til kai. – Me må ta ein dialog med reiarlaget om dei vil ha den ståande lenger. Dersom me ikkje får noko andre behov så seg eg ikkje noko i vegen for det, seier Espenes. Trur ikkje på protestar Hamnesjefen trur nemleg ikkje det blir tilsvarande sterke naboprotestar som det har vore på Leirvik. Ei rekkje bebuarar ved kaifronten i Leirvik sentrum har protestert kraftig i ei årrekkje på støyande, forureinande og utsiktsreduserande båtar. – Sånn som det er no når båten ligg på straum utan noko støy, så kan eg ikkje skjøne at det vil kome nokre klagar. Her er det jo ingen hus som ligg i nærleiken. Men folk finn jo alltid noko å klage på, seier Espenes. Før Ocean Viking kom til Sagvåg hadde fartyet vore ved Norne-feltet i Nordsjøen. Supplyskipet vart bygd i 1986 og har heimehamn i Bergen.

Elektrisk fergesatsing koster 600 millioner i året

Hordaland fylkeskommune har vedtatt at alle deres 17 fylkesveiferger skal drives elektrisk innen 2020. Men det koster å være foregangsfylke. Hvert år må kommunen ut med 600 millioner kroner i årlige tilskudd. En dobling sammenlignet med tilskuddene til de gamle dieselfergene, skriver Klassekampen. Den største årsaken til prisøkningen er at fergene er dyre å bygge. I tillegg må det på kaiene installeres ladeutstyr. Prislappen er 420 millioner kroner. Fylkesvaraordfører Pål Kårbø (KrF) vedgår at det er kostbart, men mener miljøgevinsten gjør det verdt det. – Miljøresultatene etter omstillingen har vært enda bedre enn da vi vedtok å satse på lavutslipp. Det vises at det var rett av oss å være visjonærer, og ikke bare tenke på kostnader, sier han. Kårbø mener det er viktig at ikke elektrifiseringen av fergene i landet ikke stopper opp på grunn av kostnadene, og håper staten kan være behjelpelig. Til det svarer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) at Enova har bidratt med tilskudd til landstrøm på over en halv milliard kroner. Han roser Hordaland og sier satsingen er særdeles positiv og helt i tråd med regjeringens politikk. – Men når det blir invitert til en dugnad, kan det ikke være slik at staten kan ta hele regningen, sier han til Klassekampen.

Marine Harvest-rederiet skal konkurrere med alle

– De kommer til å gå inn og konkurrere om alt, sier konsernsjef Alf-Helge Aarskog i Marine Harvest til Nett.no. Nylig var han hos Shippingklubben i Ålesund for å fortelle om Marine Harvests satsing på eget rederi. Verdens største lakseoppdrettselskap vakte oppsikt da det i desember 2015 varslet at det ville bygge opp et eget rederi for selv å stå for deler av brønnbåtvirksomheten selskapet inntil da hadde leid hos andre. Skjønte ikke shipping Opprinnelig var planen at Marine Harvest skulle eie og drive rederi i egen regi, men den strategien sier Aarskog ble forlatt da han innså at han ikke skjønte seg på shipping. I stedet ble Dess Aquaculture Shipping etablert – et 50/50 partnerskap med offshorerederiet Deep Sea Supply (nå en del av Solstad Farstad), begge selskaper med John Fredriksen som storeier. Kutte kostnader Kostnadskutt er ett av motivene for å etablere et konkurrende rederi til de etablerte brønnbåtrederiene, i følge Aarskog. Men konkurrentene bygger brønnbåter til rundt 300 millioner har Dess Aquacultur Shipping fire brønnbåter under bygging til i overkant av 200 millioner kroner hver. Aarskog sa i foredraget at Dess Aquaculture ser flere paraller mellom utviklingen som har vært for offshorerederiene og situasjonen i oppdrett, blant annet med store investeringer i skip – som bli stadig dyrere. Utenlandsk og norsk Mens de fire brønnbåtene bygges i utlandet er skip nummer fem i flåten, under bygging på Klevenkonsernet Myklebust Verft. Det er en slaktebåt til rundt 200 millioner kroner. Kontraktsplasseringene er er spørsmål om pris og kvalitet sier Aarskog.

Vard Aukra bygger havbruksbåt

Fartøyet skal bygges ved Vard Aukra i Møre og Romsdal. Kontrakten kommer som en følge av Vards satsing innen havbruksnæringen, ifølge en melding fra selskapet. Servicefartøyet er spesialdesignet for oppgaver knyttet til havbruk. Konseptet er et resultat av et tett samarbeid mellom kunde og designer Marin Design, og er utviklet basert på de erfaringer Midt-Norsk Havbruk har tilegnet seg over flere år på merdkanten. Fartøyet er komplett utstyrt med det siste av dekksmaskineri for service- og vedlikeholdsoperasjoner og er en katamaran med en lengde på 20 meter og bredde på 12 meter. Katamaranen vil bli utstyrt med et diesel-elektrisk fremdriftsmaskineri. Den nye båten skal leveres fra Vard Aukra i andre kvartal til neste år. Selskapet har satset på spesialfartøy som følge av oljenedturen. Vard Aukra bygger blant annet en brønnbåt som skal leveres neste år.

Vil re-etablere Bergen Group som vestlandsbasert industrikonsern

Bergen Group ASA bedret resultatene i tredje kvartal sammenlignet med samme periode i fjor. Konsernet endte med et positivt driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) på 1,9 millioner kroner i år, mot 0,3 millioner i tredje kvartal 2016. Resultatet etter skatt ble snudd fra minus til pluss, med et tap på – 4,6 millioner kroner i tredje kvartal i 2016 til et positive 0,8 millioner kroner i forrige kvartal i år. Konsernet hadde i 3. kvartal 2017 en omsetning på 60 millioner kroner, og en liten økning fra omsetningen på 56,5 millioner i samme periode i fjor. -Kvartalstallene viser en lønnsom drift selv om omsetningen er noe mindre enn forrige kvartal. Vi har brukt kvartalet til å bygge nødvendig operasjonell og administrativ  kapasitet som skal gi grunnlag for fremtidig vekst, sier konsernsjef Hans Petter Eikeland i en pressemelding. Han overtar etter ekstraordinær generalforsamling i neste uke som selskapets styreleder. Hans Petter Eikeland har siden høsten 2015 ledet konsernet gjennom en omfattende restruktureringsprosess.  Flere ansatte Den bokførte egenkapitalen er i kvartalet ytterligere styrket til 73,2 prosent. Ordreserven på tilkomstteknikk og på maritim service i det sivile markedet har økt, noe som har medført en netto tilvekst på antall ansatte. Bergen Group har i 3. kvartal fått tilgang til ytterligere kai- og vekstedskapasitet, og datterselskapene har sikret seg viktige rammeavtaler. -I sum så opplever vi plattformen for videre vekst som styrket gjennom dette kvartalet. Nå er fokus på å gjennomføre konkrete grep som sikrer at vi få re-etablert Bergen Group som attraktivt vestlandsbasert industrikonsern, sier Eikeland. Nye markedsområder Ifølge Eikeland er fokuset at allianser og samarbeidsformer med andre selskaper skal gi økt markedsposisjon og innpass på nye markedsområder. -Vi ser et spennende vekstpotensial innenfor sivile delen av maritim service og skipsteknisk vedlikehold. Her har også ordrereserven økt i kvartalet. Samtidig har vi styrket fokus på å videreutvikle øvrig virksomhet i konsernet inn mot nye markedsområder. Det er nødvendig når deler av markedet fremdeles er preget av overkapasitet innenfor enkelte tjenesteleveranser. Vi er opptatt av at vi hele tiden tilpasser organisasjonen til en operativ drift som er økonomisk bærekraftig, selv om dette kan påvirke konsernets omsetningstall i en avgrenset periode, sier Eikeland. Han er veldig godt fornøyd med konsernets nye datterselskap Bergen Group AAK sin håndtering av markedet. -Dette selskapet har i kvartalet klart å øke sine ordrereserver, samtidig som de har opprettholdt en positiv inntjening selv om omsetningen grunnet den utfordrende konkurransesituasjonen har vist en midlertidig nedgang. I tillegg har de det siste halvåret klart å lande spennende rammeavtaler som betyr mye både strategisk og operasjonelt, sier Eikeland.

Jaktar supplyskip etter seismikk-suksess

– Vi ser no på tre-fire veldig spennande oppdrag. For mange aktørar hastar det å kome i sving, slik at vi raskt tek sikte på å bemanne eit nytt komplett seismikk-crew. Til det treng vi tre-fire båtar. – Men det kan verte mange fleire, for utsiktene er lovande. Det seier styreleiar Bjarte Bruheim i Axxis Geo Solutions til Nett.no. Betre feltutnytting Bruheim er Houston-basert og er ein av nestorane innan seismikk. Mellom anna var han med å starte opp PGS og har fartstid som konsernsjef i EMGS. No er det nodeseismikk, eller såkalla OBN (Ocean Bottom Nodes) -seismikk, han satsar på. – Dette er seismikk som er litt dyrare enn tradisjonell streamer-seismikk, der ein sleper kablane etter eit fartøy, men kvaliteten er mykje betre med OBN-seismikk. Han seier at med lavare oljeprisar har det vorte større fokus på å utnytte eksisterande felt. Dermed er det også stort behov for betre seismikkdata ved plattformer og installasjonar, der streamer-seismikk er vanskeleg tilgjengeleg. – Her kjem vi inn med gode løysingar, ved å plassere eit stort antal noder på botnen med sensorar som sender seismikkdata til eit moderskip, seier Bruheim. Saman med Jogeir Romestrand er Bruheim største enkeltaksjonærar i Axxis Geo Solutions. – Perfekt kombinasjon No har også Havila Holding kome inn med 15 prosent eigarskap etter ein retta emisjon på 24 millionar kroner. Romestrand seier Sævik-familien var eit natuleg val å kontakte når ein såg etter ein ny industriell partner. – Dei er framtidsretta, seriøse og i tillegg handlekraftige. Ein perfekt kombinasjon. Romestrand er også styremedlem i Havila Shipping. Det er så langt ikkje eit tema å kjøpe forsyningsskip i opplag frå Havila. – Men vi ser etter PSV-ar, med dekksplass på 700 til 1.000 kvadratmeter til å frakte noder og utstyr, i tillegg til at det om bord må vere godt handteringsutstyr for å leggje ut nodene. – Men vi vil truleg ikkje kjøpe enkeltskip, men heller leige skip eller finne andre samarbeidsløysingar. Men eitt skip har Axxis Geo Solutions allereie hand om. Det er Neptune Naiad, som etter over to år i opplag vart overtatt av det nye selskapet og klargjort for nye seismikkoppdrag. Kina-kontrakt Fosnavåg-selskapet Remøy Shipping har managementet på skipet, og er også inne på eigarsida. Skipet er no i arbeid utanfor kysten av Indonesia etter at Axxis Geo Solutions fekk ein seks månader lang kontrakt med BGP – China National Petroleum Company, som igjen har avtale med BP Indonesia. – Slik det no ser ut, vert denne kontrakten forlenga med ein del månader, seier Bruheim. Han seier at marknaden for nodeseismikk er raskt veksande. – I år skal det utførast OBN-seismikk for rundt 750 millionar US dollar. Neste år trur vi at vi er oppe i mellom 1,0 og 1,2 milliardar dollar, og at vi kanskje når 1,5 milliardar dollar i 2019. – Det er ingen tvil om at det er ein raskt veksande marknad, og der ønskjer vi å vere sentrale. Litt fram i tid kan det også vere aktuelt med børsnotering av selskapet. – Ting skjer raskt, og første fokus no er å få på plass eit nytt seismikk-crew, og få tak i båtar som passar til oppdraga vi forhandlar om. – Om vi lukkast med det vi no jobbar med, kan det fort verte snakk om at vi treng eit titals båtar, men vi tek dette steg for steg, seier Bruheim.  PS: Havila Holding eig 33,4 prosent av Bakkar og Berg Media AS, som er utgivarselskapet bak NETT NO.

Vant sin åttende kontrakt til et Esvagt-skip

– Når vi nå vinner vår åttende system leveranse til Esvagt betyr det at Esvagt er en veldig viktig kunde for NES. Det viser også at vi er konkurransedyktige innenfor vårt tradisjonelle segment så vel som nye, sier administrerende direktør Tor Leif Mongstad i NES i en pressemelding. Skipet skal bygges på verftet Astilleros Zamakona Santurzi i Spania og skal leveres i august 2019. De syv andre skipene er bygget hos ASL Shipyard i Singapore, Cemre Shipyard i Tyrkia og Astilleros Zamakona Santurzi i Spania. For bergenseleverandøren Norwegian Electric Systems innebærer kontrakten som er inngått med Havyard Design & Solutions AS levering av et komplett dieselelektrisk system. Systemleveransen til Esvagt nye skip består blant annet av seks generatorer, to elektriske motorer for tunnelthrustere, frekvensomformere og hovedtavle. Skipet skal etter levering rett på jobb for det danske vindkraftselskapet MHI Vestas og betjene feltet OWF Deutsche Bucht.