Kategoriarkiv: Maritim

Sender opplagsskip til opphugging

Ocean Sprite og Ocean Swan sendes til Danmark for å resirkuleres. Det melder Atlantic Offshore onsdag. Sotra-rederiet tar med det avskjed med sine to eldste beredskapsfartøy fra henholdsvis 1976 og 1982. Begge har ligget i opplag siden slutten av 2016. Ocen Sprite har tidligere båret navn som Edda Sprite, Emerald Bas og Havila Sea, mens Ocen Swan har seilt under navnet Amilcar. Atlantic Offshore sikret seg i fjor vår videre drift da nyoppstartede Aegopodium gikk inn og kjøpte rederiet. Selskapet er eid 100 prosent av H. Øgreid & Sønner AS.  

Skyter inn 290 millioner i Volstad

Det kommer frem i protokollen fra mandagens ekstraordinære generalforsamling i Volstad Maritime hos Brønnøysundregistrene, skriver E24. Tirsdag ble det klart at Sævik-familien kjøper seg inn i Ålesund-rederiet.  – Vi ønsker å bidra til å bygge et stort og lønnsomt subsea-selskap på Sunnmøre. Vår familie er ikke blant de som mener at olje-alderen er over, sa Havila-gründer Per Sævik i forbindelse med nyheten. Havila Holding vil skyte inn egenkapitalen gjennom det heleide datterselskapet Sæviking AS. Det skjer bare seks måneder etter at Sævik selv uttalte at offshorenedturen selskapet hadde opplevd var i tøffeste laget. – Etter en lang og krevende prosess kommer selskapet nå styrket ut. God kontraktsdekning og en attraktiv flåte, kombinert med et bra management og en styrket industriell eierstruktur, gjør selskapet nå rustet til å bygge et større subsea-selskap med base i Ålesund. Dette er gode nyheter for klygen på Sunnmøre, sa administrerende direktør i rederiet, Christoffer Syversen, i en pressemelding tirsdag.

I april sa Konkurransetilsynet nei – nå skal Nor Lines selges igjen

– Vi er svært glade for å ha inngått en avtale med Samskip om overtagelse av Nor Lines. Avtalen er forbeholdt godkjenning av Konkurransetilsynet og vil tidligst finne sted i september, sier konsernsjef i Det Stavangerske Dampskipsselskab (DSD), Ingvald Løyning. I en pressemelding fra selskapet kommer det frem at DSD gjør et nytt forsøk på å selge virksomheten i Nor Lines. I april strandet et salg til Eimskips. Planene for oppkjøpet ble lansert i november 2016. Frem til april var fusjonen til behandling hos Konkurransetilsynet i Norge, som besluttet å sette en stopper for salget. – Vi tror at en konsolidering er helt nødvendig for logistikkbransjen. Og derfor er vi veldig glade for å ha funnet et nytt hjem for Nor Lines i Samskip. Vi tror at dette er en god løsning, både for våre kunder og ansatte, sier Løyning i en pressemelding i forbindelse med den nye avtalen. Fakta Det Stavangerske Dampskibsselskap Etablert 12.02.1855. Eies av Folke Hermansen AS, der Yuhong Yin Hermansen, enke etter Folke Hermansen, er største aksjonær. Konsernet består av selskapene DSD Shipping, Nor Lines og Norled. Er også største eier i Tide. I forbindelse med planene for salget sist, forklarte konsernsjefen at årsaken var flere krevende år, hvor det ble klart for DSD at Nor Lines behøvde å bli del av en større struktur. – Avtalen er med forbehold om godkjennelse fra Konkurransetilsynet og vi er nok ute i 2017 før det kommer en avklaring, sa han forhåpningsfullt til Sysla Maritime i november i fjor. Slik gikk det altså ikke. – Vi er veldig skuffet og forstår ikke avgjørelsen, slo Løyning fast i et intervju med Sysla i etterkant av Konkurransetilsynets avgjørelse. Den nye avtalen skal ifølge selskapet innebære at DSD vil beholde eierskap i 3 skip. Disse vil bli beskjeftiget på befraktningsavtaler av ulik lengde til Samskip/Nor Lines. Videre vil DSD beholde selskapet og aktiviteten relatert til Baltic Line AS.

Sævik satser tungt på Volstad Maritime

– Vi ønsker å bidra til å bygge et stort og lønnsomt subsea-selskap på Sunnmøre. Det sier Havila-gründer Per Sævik. Mandag ble det klart at Sævik-familien kjøper seg inn i rederiet Volstad Maritime i Ålesund. Havila Holding vil skyte inn en betydelig egenkapital gjennom det heleide datterselskapet Sæviking AS. Det skjer bare seks måneder etter at Sævik selv uttalte at offshorenedturen selskapet hadde opplevd var i tøffeste laget. – Kommer styrket ut Ifølge Finansavisen har kjøpet kommet i stand etter at Sævik på forsommeren i år gjennomførte aksjenedsalget i fergerederiet Fjord1 og frigjorde 1,42 milliarder kroner. Voldstad Maritime har i dag en flåte til en verdi av 4,3 milliarder kroner, hvor åtte av ni skip er på lange kontrakter. Med Havila gjør den norske stat noe de aldri har gjort før Per Sævik: – De vil nok at vi skal blø mer før de slår til – Etter en lang og krevende prosess kommer selskapet nå styrket ut. God kontraktsdekning og en attraktiv flåte, kombinert med et bra management og en styrket industriell eierstruktur, gjør selskapet nå rustet til å bygge et større subsea-selskap med base i Ålesund. Dette er gode nyheter for klygen på Sunnmøre, sier administrerende direktør i rederiet, Christoffer Syversen, i en pressemelding. Endringer i styret Endringene på eiersiden fører også til nye navn i Volstads styre, melder selskapet pressemeldingen. Ola Volstad fortsetter som stor medeier og styremedlem. I tillegg suppleres styret med Njål Sævik og advokat Steinar Pettersen, som har vært Havila Holding sin juridiske rådgiver i prosessen. Dagens styreformann Ole-R Notø og eksisterende styremedlem Finn Syversen fortsett i sine styreroller. – Jeg er opptatt av at vi skal klare å berge den sunnmørske klyngen gjennom oljekrisen. Jeg mener at dette er et viktig steg på den veien. Med denne operasjonen vil vi være i posisjon for å delta i en eventuell restrukturering i bransjen og vi vil være godt posisjonert for den markedsoppgang som vi forventer vil komme i årene fremover. Vår familie er ikke blant de som mener at olje-alderen er over, uttaler Sævik i pressemeldingen

Årets skip kosta meir enn venta

Skipsbyggarane i Hyen vart i fjor heidra med tittelen “Årets skip” for sin batteri- og dieseldrivne sightseeingskatamaran “Vision of the Fjords”. Selskapet hadde eit travelt år på utviklingsfronten, og kom i tillegg til sigthseeingskatamaranen med to nye prototypar i løpet av 2016. Resultatet for konsernet blei eit resultat før skatt på minus 25,1 millionar kroner. – Vi visste vi tok ein sjans, seier dagleg leiar Tor Øyvin Aa i Brødrene Aa om utviklinga av “Vision of the Fjords” til Nett.no. Frå ide til skip på eitt år I mai 2015 presentere Brødrene Aa ideen om den oppsiktsvekkande sightseeingsbåten for det Fjord1-eigde turisttrafikk-selskapet The Fjords, som ville ha ein ny og meir miljøvennlegg båt for å vise turistane Nærøyfjorden. I juni 2015 var det skrive kontrakt og i juli 2016 var fartyet levert. Det gjekk så fort at Brødrene Aa ikkje var kvalifisert til å få støtte til utvikling av miljøvennleg teknologi frå Enova og Innovasjon Noreg. Reglane er slik at det ikkje kan bli gitt støtte i etterkant, og det viste seg at Brødrene Aa ikkje låg innanfor grensa. For dette prosjektet åleine kunne støtta utgjort meir enn 20 millionar kroner, meiner Aa. Ringverknadar I tillegg til manglande støtte vart “Vision of the Fjord” cirka seks veker forseinka. Det skapte ein dominioeffekt i eit tett byggeprogram som gjorde at selskapet også vart forseinka med tre andre båtar utover hausten, noko som og kosta. Det positive er at sightseeingskatamaranen allereie har utløyst kontrakt nummer to og tre. Nummer to er eit heilt elektrisk farty, som langt på veg er eit søsterskip av det første. Det blir levert tidleg i vår neste år. Der er Enova og Innovasjon Norge med på laget, seier Aa. I år reknar han med eit resultat på line med 2015 og 2014, som var gode for selskapet. Kontrakt nummer tre er ein sighseeingsbåt som skal trafikkere Lysefjorden for hurtigbåtreiarlaget Rødne. Den er ikkje identisk med “Vision of the Fjord”, men også den er bygd i karbonfiber og utrusta for å gå over til batteridrift etterkvart. Elektrisk satsing Brødrene Aa leverte to farty i 2016, og hadde ved inngangen til 2017 fire båtar til levering. Konsernet, med 176 tilsette, har ein ordrereserve på cirka 300 millionar kroner, og ventar ein aktivitet i år på line med 2016. Utviklingsarbeidet til Brødrene Aa er i stor grad retta mot to å redusere energiforbruket og redusere utsleppa frå båtane som blir bygd. Det betyr mellom anna satsing på nye energikjelder, som batteri, og utvikling av skrogformer som gjer at fartya brukar mindre energi på å kome seg framover. Fabrikk i Kina Chu Kong Shipping Enterprises Co. kjøpte i fjor 40,7 prosent av hurtigbåtverftet Brødrene Aa AS. Transaksjonen omfatta både kjøp av aksjar og tilføring av ny eigenkapital. Saman skal dei bygge ein fabrikk for lisensproduksjon i Kina, der eit joint venture-selskap skal stå for drifta. Poenget med etableringa er å få betre innpass i den asiatiske marknaden, og spesielt Kina. Tor Øyvin Aa seier målet er å kome i gang med produksjon i haust. To karbonfiberskrog er allereie klare for skiping frå Hyen til utrustning i Kina. I alle fall i starten er skrogbygging i Hyen og utrustning i Kina modellen som blir brukt.

Dette selvkjørende norske skipet vekker oppsikt

«Havets Tesla». Det er kallenavnet Yara Birkeland, verdens første autonome skip, er blitt tildelt, ifølge The Wall Street Journal. Den amerikanske storavisen har vært på besøk i Norge for å skrive om den teknologiske nyvinningen, skriver Aftenposten. Yara Birkeland er et samarbeid mellom de norske selskapene Kongsberg Gruppen og Yara, der Kongsberg Gruppen står for teknologien og Yara er kjøper. Les også: Derfor tror han Norge kan bli verdensledende på førerløse skip Det mannskapsløse, selvkjørende skipet er planlagt sjøsatt mot slutten av 2018, og skal frakte gjødsel mellom Porsgrunn og Brevik. Med hjelp av GPS, radar, kameraer og sensorer skal skipet kunne navigere rundt annen båttrafikk og legge til og fra kai helt på egen hånd. Leder racet Prosjektet har ført til at gjødselprodusenten, sammen med Kongsberg Gruppen, ligger et hestehode foran alle andre i kampen om å bygge verdens første kommersielle, autonome skip. – Det er klart det er stas å være først ute. Vi tror jo at dette er fremtiden. Vi tror dette kan få en større betydning, og noen må være først ute. Og det skal vi være, sier kommunikasjonssjef Kristin Nordal i Yara til Aftenposten. Det finnes i dag ikke noe lovverk som regulerer selvkjørende skipstrafikk, men Nordal har stor tro på at de skal få til det. – Vi har en tett og god dialog med Sjøfartsdirektoratet og Kystverket, og vi opplever at de er veldig positive. Målet er å få frem et nasjonalt regelverk, sier Nordal. 25 millioner Selv om skipet skal bli sjøsatt innen slutten av 2018, vil ikke skipets første turer være helt uten mennesker om bord. Det vil bli en gradvis overgang til den første helautonome turen, som sannsynligvis finner sted i 2020. Yara Birkeland vil koste anslagsvis 25 millioner dollar, noe som er tre ganger dyrere enn et vanlig skip på samme størrelse. Men driftskostnadene vil bli kuttet med 90 prosent, ettersom det elektrisk drevne skipet hverken vil ha behov for drivstoff eller mannskap. Kutter CO2-utslipp – Hvor kom ideen om å bygge et selvkjørende skip fra? – Det har bakgrunn i at Yara ønsker å kutte utslipp og gjøre produksjonen mest mulig miljøvennlig, sier Nordal. Yara kjører i dag omtrent 40.000 turer årlig med lastebil mellom Porsgrunn og Brevik for å frakte gjødsel. De forsvinner når Yara Birkeland, som vil være et nullutslippsskip, tar over transporten. – Det vil føre til et årlig utslippskutt på 700 tonn CO?. Hovedgevinsten er likevel at lokalsamfunnet får mindre forurensning fra støv og NOx, sier Nordal. Les hele artikkelen på Aftenposten.no.

Tryms sommerjobb er å lage en førerløs vannskuter

– Fortell litt mer om prosjektet! – Prosjektet har navnet Coastal Shark. Vi holder på å utvikle det man kan kalle en førerløs vanndrone. Det er en helt vanlig vannskuter som vi har strippet helt og bygd om. Den har fått et eget datasystem om bord og kommuniserer med land, slik at den kan fjernstyres. Man kan be den om å søke et felt og finne en bestemt gjenstand, for eksempel en båt, sier Lekva til Bergens Tidende. – Hva kan denne farkosten brukes til? – Den kan brukes til å søke i farvann som er farefullt av ulike grunner, det være seg dårlig vær eller noe annet. Det er en doning som kan sendes inn for å sjekke ut at et farvann er klart og trygt nok til å sende inn bemannede fartøyer. Målet for årets prosjekt er at farkosten skal finne og kjenne igjen en båt. – Så dette er et prosjekt som dere har hatt gående i noen år? – Ja, dette er mitt tredje år med sommerjobb i Kongsberggruppen. Det første året jobbet vi med å fjernstyre farkosten. I fjor gjorde vi den selvkjørende, og i år utvikler vi den enda mer, slik at den blant annet blir i stand til å svinge unna hindringer som den møter på vannet. – Hvilke kvalifikasjoner hadde du da du begynte å studere? – Ingen særskilte ut over fullført realfag på gymnaset. Jeg var helt gjennomsnittlig skoleflink. Men jeg fikk anledning til å ta opp igjen noen fag under førstegangstjeneste, slik at jeg kom inn ved NTNU. – Hadde du kursen tidlig staket ut når det gjelder utdannelse? – I grunnen ikke. Det var ikke supergjennomtenkt, veien er blitt til mens jeg har gått, og slik er det vel for de fleste. Veien blir forresten fortsatt til. Fremtiden er ikke hogget i stein. Fagfeltet mitt kalles kybernetikk, hvilket vil si automasjon og robotikk. Det eneste jeg vet når det gjelder jobbfremtiden, er at jeg sannsynligvis må bort fra Bergen. De fleste relevant jobbene finnes i Trondheim og på Østlandet. Jeg tror i det minste det er ganske fremtidsrettet, det jeg holder på med. Les hele intervjuet på bt.no (abo.)

Subsea 7 sikret kontrakter til kvart milliard dollar

Entreprenørselskapet Subsea 7 melder fredag om at de har sikret seg kontraktforlengelser for tre av deres skip. Offshorekontraktene har en samlet verdi på en kvart milliard dollar og gjelder for oppdrag utenfor Brasil. Skipene Seven Waves, Seven Rio og Seven Sun vil ha nå oppdrag frem til henholdsvis andre kvartal 2021, tredje kvartal 2021 og andre kvartal 2022. – Disse kontraktforlengelsene reflekterer vårt lange forhold til Petrobras. Vi fokuserer på å levere trygge og pålitelige jobber, sier Marcelo Xavier, visepresident for selskapets kontor i Brasil. I mars sikret selskapet seg en ny, stor avtale fra oljeselskapet BP, den gang i Mexicogulfen. Kontrakten på utviklingen av dypvannsfeltet Mad Dog 2 hadde en verdi mellom 300 millioner og 500 millioner dollar. Offshorearbeidet knyttet til denne kontrakten skal gjennomføres i 2019 og 2020.