– Vi er tålig fornøyd. Dette er første oppgjør med ny lønnsmatrise for oljeservice. Gjennomføringen har lagt grunnlag for oversiktlige forhandlinger og vi fikk et oppgjør i tråd med rammen, sier forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi i en pressemelding.
Industri Energi kom onsdag kveld i havn med lønnsforhandlingene for ansatte innen oljeservice. Oppgjøret vil gi oljeserviceansatte en lønnsøkning på 19.700 kroner. I tillegg blir skift/nattillegget økt med 3 kroner til 86,50 kroner.
Helligdagsgodtgjørelsen økes med 50 kroner til 2025 kroner per dag.
Lokale forhandlinger
Partene understreker at det skal gjennomføres reelle lokale forhandlinger.
– Også i årets oppgjør har det vært et fokusområde for oss å forbedre lønnsdannelsen for landansatte og individuelt avlønnede. Det skal det fortsatt være, noe arbeidsgiverne er enig med oss i, sier Alfheim i pressemeldingen.
Oljeserviceavtalen omfatter rundt 6000 Industri Energi-medlemmer.
Industri Energi er et fagforbund for ansatte innen olje- gass- og landindustri. De har over 56.000 medlemmer og har rundt 100 ansatte fordelt på kontorene i Stavanger og Oslo.
Les også: Oljeansatte krever å få økt kjøpekraft i årets lønnsoppgjør
Onsdag morgen ble det oppdaget olje i sjøen på Statfjord-feltet i Nordsjøen.
Oljesølet ble oppdaget i forbindelse med lasting av olje på feltet. Det skjedde ved en lastebøyle som ligger om lag to kilometer fra plattformene. Lastebøylen er tilknyttet oljerør på feltet.
– Foreløpig er det for tidlig å si noe om hva som har skjedd og hvor stort omfanget er, sier pressekontakt Morten Eek i Equinor til Sysla.
Selskapet har mobilisert sin beredskapsorganisasjon som følge av hendelsen. Relevante myndigheter, som Petroleumstilsynet og Kystverket, er også varslet.
På stedet der oljesølet ble oppdaget, lastes olje om bord i tankskip. Lasteoperasjonene er stanset som følge av oljesølet, men produksjonen på Statfjord-feltet går som normalt.
Johan Sverdrup-prosjektet er blant de største utbyggingene på norsk sokkel noensinne.
Prosjektet er godt i gang, og feltet skal etter planen starte produksjonen i november.
Aldri har det jobbet flere på Johan Sverdrup-feltet enn nå
Onsdag ble også den andre fasen av utbyggingen formelt godkjent av Olje- og energidepartementet etter at Stortinget sa ja 29. april.
– Dette er en stor dag for Equinor og de andre Johan Sverdrup-partnerne. Johan Sverdrup er et felt i verdensklasse som skal levere verdier til eiere og felleskapet i 50 år framover, med rekordlave utslipp. Med dette begynner for alvor andre fase av utbyggingen, sier Anders Opedal, konserndirektør for Teknologi, prosjekter og boring i Equinor, i en pressemelding.
Fakta
Forlenge
Lukke
Johan Sverdrup-feltet
Ligger på Utsirahøyden i Nordsjøen, 160 kilometer vest for Stavanger.
Første fase skal etter planen starte opp sent i 2019.
Andre fase av prosjektet i 2022.
Oljen fra feltet vil bli ført i rør til Mongstad-terminalen i Hordaland.
Gassen vil bli ført til Statpipe og videre til prosesseringsanlegget Kårstø på Karmøy.
Investeringer for første fase anslått til rundt 88 milliarder kroner. Andre fase vil ha investeringen på pluss minus halvparten.
Feltet skal drives med kraft fra land.
Kilde: Equinor
Nytt plattformdekk
Equinor er operatør på feltet, mens Lundin, Petoro, Aker BP og Total er partnere.
Johan Sverdrup-utbyggingens andre fase skal koste 41 milliarder kroner.
Det er store forandringer hver gang du kommer ut
Onsdag ble også oppstarten for byggingen av et nytt plattformdekk hos Aibel i Haugesund.
– Johan Sverdrup har spilt en viktig rolle for leverandører og lokalsamfunn i Norge, også for Aibel og Haugesund. Med byggestart for den andre prosessplattformen her på Aibels verft på Risøy, vil Johan Sverdrup-prosjektet nok en gang kunne prege bybildet her i Haugesund, og det er flott, uttaler prosjektdirektør Trond Bokn.
Er Sverdrup den siste oljegiganten? Hør podkast her:
Søndag ble de fire skipene påført hull i skroget, tilsynelatende av sprengladninger, da de befant seg utenfor kysten av havnebyen Fujairah i Emiratene.
Tirsdag kveld meldte en tjenestemann i landet at Norge, USA og Frankrike skal bistå i granskningen av sabotasjeangrepet. Onsdag bekrefter Utenriksdepartementet (UD) at norske myndigheter bistår i saken.
– Norge bistår i tråd med normal praksis for situasjoner der norske skip er involvert. Den norske ambassaden i Abu Dhabi er i kontakt med emiratiske myndigheter om saken, sier seniorrådgiver Per Bardalen Wiggen til NTB.
– Vi er kjent med hendelsen, men har ingen rolle i saken, opplyser Kripos.
Andrea Victory er 14 år gammel og på drøyt 47.000 dødvekttonn. Bilder av skipet viser et hull i akterenden. Det norske rederiet Thome Ship Management, som eier oljetankeren, opplyste mandag at også de bistår lokale myndigheter i granskingen av hendelsen.
I sin seneste månedsrapport om det globale oljemarkedet skriver Paris-baserte IEA at markedsbalansen nå er i ferd med å snu fra overskudd til underskudd. At tilbudet blir lavere enn etterspørselen er positivt for oljeproduserende nasjoner, som ønsker å holde prisene høye.
Energibyrået trekker fram de amerikanske sanksjonene mot Iran som en av årsakene til nedgangen på tilbudssiden. Irans oljeproduksjon falt i april til 2,6 millioner fat olje per dag. Det er det laveste nivået på fem år, og ifølge IEA er det godt mulig at fallet fortsetter i mai ned til et nivå man ikke har sett siden Irak-krigen på 1980-tallet.
Ekstraordinære hendelser bidro også til å dra produksjonsnivået ned. Blant annet ble en rekke oljetankere tilhørende Emiratene sabotert på mystisk vis i Persiabukta, og et droneangrep Iran-støttede opprørere i Jemen hevdet å stå bak slo en kort periode ut en av Saudi-Arabias største oljerørledninger.
Parallelt med forstyrrelsene, som også fant sted i kriserammede Venezuela, fortsatte effekten av pakten mellom Russland og landene i oljekartellet OPEC om å kutte i produksjonen. Ifølge IEA produserte disse landene 440.000 færre fat olje per dag enn det som var anslått for april.
Tross redusert produksjon var det fortsatt et lite overskudd av olje i markedet i april, ifølge IEA. Årsaken er treg vekst i etterspørselen.
– Denne tregheten ventes å bli kortvarig, og vi venter at etterspørselen vil skyte fart resten av året, skriver energibyrået.
Fjord 1 melder om et resultat etter skatt på 14,4 millioner kroner i første kvartal.
Det er et kraftig fall sammenlignet med samme periode i fjor hvor fergeselskapet fikk et resultat etter skatt på 106,7 millioner kroner.
Resultat før skatt ble 18,5 millioner kroner, ned fra 1385, millioner kroner i fjor.
Driftsresultatet ble 56,7 millioner kroner, mot 147,4 millioner kroner i første kvartal 2018.
Driftsinntektene (omsetning) beløp seg til 640,3 millioner kroner, mot 719,8 millioner kroner i fjor.
Ifølge fergeselskapet ble omsetningen redusert med 11 prosent som følge av endring i kontraktssammensetningen fra nyttår.
Fra 1. januar overtok fergeselskapet Torghatten Nord driften av fergesambandet Halhjem-Sandvikvåg langs E39 i Hordaland.
Overtakelsen fra Fjord 1 har ikke gått knirkefritt. Allerede i oktober i fjor meldte Sysla om de første leveringsforsinkelsene av de fem gasselektriske hybridfergene (LNG) som skal betjene biler og passasjerer på strekningen.
Torghatten må derfor leie inn reserveferger, men heller ikke det går som planlagt. Siden Torghatten overtok fergesambandet har det vært propelltrøbbel, grunnstøting og forsinkede ferger.
Fjord 1 avsluttet også sambandet Flakk-Rørvik i Trøndelag.
Fergeselskapet trekker også frem oppstartskostnader knyttet til nye samband i kvartalsrapporten. Selskapet hadde oppstart av nye kontrakter på strekningene Hareid-Sulesund, Brekstad-Valset, Arsvågen-Mortavika, Daløy-Haldorneset.
Turistsegmentet hadde også lav inntjening, og fikk i løpet av årets tre første måneder et driftsresultat på minus 10 millioner kroner, mot minus to millioner første kvartal i fjor.
Like før jul meldte selskapet at de ønsker å satse mer på reiseliv, og at de går sammen med VY, tidligere NSB, om et felles reiselivsselskap for markedsføring, distribusjon og pakketering av reiser. De to selskapene eier 50 prosent hver i reiselivsselskapet.
I kvartalsrapporten omtaler Fjord 1 2019 som et overgangsår, med forberedelse til oppstart av nye kontrakter i 2020, og stor aktivitet med levering av ombygging av fartøy.
Fra 1. januar 2020 har selskapet oppstart av 4 store kontrakter, hvor 9 nye samband inngår i tillegg til eksisterende samband.
Horizon Maritime har overtatt tidligere «Bourbon Arctic» som nå er omdøpt til «Horizon Arctic».
Skipet vil være blant verdens mest moderne og teknisk avanserte multifunksjonelle offshorefartøy, ifølge offshorerederiet.
Samtidig melder Horizon at anskaffelsen av skipet markerer åpningen av selskapet sin nye avdeling i Norge.
Det kanadiske offshorerederiet åpner kontor i Ålesund, som skal ledes av Børge Nakken, som i mange år var i ledelsen i Farstad Shipping.
– «Horizon Arctic» tar sin naturlige plass i Horizon Maritimes stadig voksende flåte av spesialfartøy egnet for arktiske og værharde områder, og vi er spesielt tilfreds med at dette enestående skipet nå gjøres tilgjengelig for våre kunder som møter stadig økende utfordringer i Nordsjøen, Barentshavet og andre værharde strøk, sier administrerende direktør i Horizon Maritime-konsernet, Sean Leet, i en kommentar.
«Horizon Arctic» ble bygget ved Vard Brattvåg i 2016 (se faktaboks).
Fakta
Forlenge
Lukke
«Horizon Arctic»
Tidligere «Bourbon Arctic»
Bygget ved Vard Brattvåg i 2016
Inn til 307 tonn slepekraft og markedsledende vinsjekapasiteter
Miljøvennlig Clean Design klassenotasjon
Lav skrogmotstand og energi-effektiv diesel elektrisk /hybrid fremdriftsløsning
Høy isklasse på skrog og maskineri for arktiske forhold samt systemer for av-ising
24 meter skrogbredde for god stabilitet og fleksibelt dekksareal
Høy operabilitet under alle værforhold, mellom annet bekreftet gjennom mer enn 180 dager utnyttelse av ROV under utfordrende forhold i Barentshavet i 2018
SPS (Special Purpose Ship) klassenotasjon og innredning av høy standard for 60 personer
– «Horizon Arctic» har gjennom de senere år bevist sin stilling som et av de ledende fartøy innen offshore support. Skipet har vært kontinuerlig beskjeftiget siden det ble levert fra verft og kan vise til enestående statistikker på alle områder, ikke minst innen høy sikkerhet og lavt miljøavtrykk, uttaler Nakken.
Horizon Arctic ble nylig dokksatt ved Westcon Yards i Florø, hvor skipet ble malt i Horizon Maritime sine farger, og hvor eier- og navneskifte fant sted. Dokkingen ble gjennomført som et kort avbrudd i gjeldende kontrakt.
Skipet har full beskjeftigelse i overskuelig fremtid, ifølge rederiet.
Grieg Seafood fikk et driftsresultat (ebit) på 267 millioner kroner, opp fra 162 millioner første kvartal 2018.
På forhånd var det ifølge TDN Direkt ventet et driftsresultat på 249 millioner kroner.
Slaktevolumet økte med 30 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor med 14.800 tonn.
I resultatrapporten for første kvartal som ble lagt frem onsdag skriver selskapet at resultatet er drevet av høye priser og kostnadsreduksjon i Norge.
Forventet slaktevolum i 2019 er 82.000 tonn, 10 prosent økning fra 2018.
– I løpet av første kvartal har Grieg Seafood hatt sterk vekst og fortsatte biologiske forbedringer, spesielt i Finnmark og Rogaland, sier Grieg-sjef Andreas Kvame i en kommentar.
Grieg-sjefen er sikker på å nå målet om 100.000 tonn slaktevolum i 2020 med lavere kostnader enn gjennomsnittet i bransjen.
– Jeg er mer optimistisk nå en for ett år siden, sier Gunnar Tjelta til Sysla.
Tjelta er daglig leder i GMC-konsernet, som leverer servicetjenester til skip, rigger og plattformer. Nå kan han konstatere at pilene peker riktig vei etter flere opp- og nedturer – mest det siste – de seneste årene.
GMC-sjefen kan puste lettet ut etter to katastrofeår
I verkstedhallen på Buøy i Stavanger gnistrer sveiseflammene om kapp, og dokkene er fulle av skip. Antallet arbeidere er høyere enn på lenge, om lag 225 fast ansatte og opptil noen hundre innleide.
– Det ser lovende ut, men det vil kreve hardt arbeid å lykkes framover.
Fakta
Forlenge
Lukke
GMC
Familiebedrift som leverer servicetjenester til skip, rigger og plattformer
Etablert i 1973
Består av datterselskapene GMC Maritime, GMC Yard og GMC HVAC
Hovedkontor på Buøy i Stavanger
Om lag 225 fast ansatte
Gunnar Magne Christensen og sønnen Gunnar Magne Christensen jr. eier 85 prosent
GMC har også eiendomsselsapet GMC Eiendom
Krisekontrakter trakk ned
2018 ble imidlertid en økonomisk nedtur. Etter kraftig inntektsvekst og positivt resultat for første gang på tre år i 2017, ble det tilbakeslag i fjor. Inntektene endte på 568,5 millioner kroner, ned fra 614 millioner, og resultatet før skatt havnet marginalt på feil side av null.
– 2017 var preget av noen veldig store prosjekter. Vi hadde budsjettert med enda større fall i fjor. I tillegg dro vi med oss noen lite gunstige kontrakter fra oljekrisen, og de påvirket de første månedene av fjoråret, sier Tjelta.
– Tallene lyver litt. Det gikk etter mitt syn bedre enn resultatene viser, og fra sommeren leverte vi veldig bra. Siden da har vi tjent gode penger.
Ny rapport: I år blir det opptur i oljeservice
I år blir det framgang igjen. Inntektene kommer til å passere 600 millioner, og resultatet skal tilbake i pluss.
– Jeg blir veldig negativt overrasket hvis vi ikke får en akseptabel bunnlinje i år. Men det er jo ikke i nærheten av nivåene før krisen.
Dokkene er fulle av skip. Egil Sunde, fra venstre, Gunnar Tjelta og Monica Helgesen. Foto: Carina Johansen
Flere lederskifter
Selv om det går langt bedre i oljebransjen enn for noen år siden, sliter mange leverandørbedrifter fortsatt med lønnsomheten. Prisene er rett og slett langt lavere enn de var før oljekrisen begynte i 2014. Likevel er situasjonen litt bedre enn den har vært for GMC.
– Vi kan være mer selektive til hva vi sier ja til. De siste årene har vi akseptert kontrakter med høy risiko og lave marginer for å holde hjulene i gang. Nå kan vi konsentrere oss om forespørsler vi er tryggere på at er lønnsomme.
Oljeleverandørene sliter med å tjene nok penger
De siste årene har GMC gjennomført store omstruktureringer. I 2016 ble seks søsterselskaper slått sammen til GMC Maritime. Grepet skulle gjøre det lettere å komme gjennom nedturen. Men fra nyttår ble konsernet igjen splittet opp. Nå består det av selskapene Maritime, Yard og HVAC.
– I etterpåklokskapens lys er det vel bare å slå fast at sammenslåingen var feil. Vi har bedre kontroll og mer trykk på de ulike forretningsområdene med flere datterselskaper, vedgår Tjelta.
Samtidig har det vært hyppige lederskifter. På drøyt to år har selskapet hatt tre toppsjefer. Nå er jakten på den fjerde i gang. Tjelta skal nemlig tilbake til sin gamle jobb som finansdirektør.
– Da jeg tok over hovedansvaret i fjor, skulle det være en midlertidig ordning. Nå går det bedre med virksomheten, og da passer det bra å få inn en ny, sier Tjelta, som vedgår at de mange byttene ikke har vært gunstig for kontinuiteten.
Oljepris og kronekurs
– Hva er den viktigste lærdommen fra de siste årene?
– At når ting er i fritt fall, må man være tøffere og raskt ta mer omfattende grep enn det man kanskje ser for seg, sier Tjelta.
– Hvordan er utsiktene for årene framover?
– Det avhenger veldig av oljeprisen. Nå ser det ut for at markedet vil være godt en stund, men det kan fort snu ved et prisfall.
GMC fikk millionene selskapet har ventet på i ett år
GMC er langt fra den eneste leverandøren som følger nøye med på oljeprisen. En fersk undersøkelse fra Norges Bank viser at leverandørbedriftene er de som rammes hardest hvis oljeprisen faller.
Kronekursen spiller også en viktig rolle. De siste årene har den norske kronen vært svak mot valutaer som euro, pund og danske kroner.
– Det har vært veldig viktig og gjør at vi vinner flere kontrakter. På verftstjenester har vi for eksempel sterk konkurranse i Danmark, men nå tar vi en større del av den kaken, sier Tjelta.
Hvorfor sliter mange oljeleverandører fortsatt, mens oljeselskapene håver inn? Det er tema i en tidligere episode av Sysla-podkasten Det vi lever av. Hør den her:
?
Tirsdag signerte Equinor kontrakter med en rekke leverandører for boretjenester.
Kontraktsverdien for de samlede tjenestene er beregnet til om lag 2,5 milliarder kroner for den faste delen av kontraktsperioden på tre år.
I tillegg kommer opsjoner på fem ganger to år for alle tildelingene.
I en pressemelding skriver selskapet at det tirsdag ble signert avtaler for tjenester knyttet til fôringsrørhengere (line hanger), mens det tidligere er signert avtaler for tilleggskomplettering og nedihullsmonitorering.
Les også: Equinor handler mer med norske leverandører
Tjenestene vil bli levert til både nye og eksisterende felt på norsk sokkel.
Kontraktene som nå er signert gjelder nisjeleveranser som skal utfylle de integrerte kontraktene for bore- og brønnservicetjenester signert i 2018. Tjenestene er vesentlige for å styrke verdiskapningen på norsk sokkel, hvor ambisjonen er å øke utvinningsgraden fra 50 til 60 prosent, skriver selskapet.
– Vi har standardisert kontraktsoppsettet mellom ulike leverandører. Det forenkler samarbeidet og gir vinn-vinn-løsninger. For disse tjenestene støtter vi oss ikke bare på de største leverandørene, men også mindre leverandører med spesialkompetanse som vi har behov for, sier Peggy Krantz-Underland, direktør for anskaffelser, i meldingen.
Peggy Krantz-Underland. Arkivfoto: Ola Myrset
!function(e,t,s,i){var n="InfogramEmbeds",o=e.getElementsByTagName("script")[0],d=/^http:/.test(e.location)?"http:":"https:";if(/^\/{2}/.test(i)&&(i=d+i),window[n]&&window[n].initialized)window[n].process&&window[n].process();else if(!e.getElementById(s)){var r=e.createElement("script");r.async=1,r.id=s,r.src=i,o.parentNode.insertBefore(r,o)}}(document,0,"infogram-async","https://e.infogram.com/js/dist/embed-loader-min.js");
Copy: Copy: CAN AS – nøkkeltall
Infogram