Forfatterarkiv: Adrian Søgnen

Ugland-skipet Bonita har forlatt Benin

Det ikke kjent hvordan det går med de ni fra mannskapet som ble tatt til fange da pirater bordet skipet mens det lå for anker utenfor det afrikanske landet 2. november, skriver Fædrelandsvennen. De ni ble tatt med fra skipet og fraktet til et ukjent sted. Hele mannskapet om bord på Bonita er filippinske statsborgere. I en uttalelse mandag skriver det Grimstad-baserte rederiet Ugland at deres hovedprioritering er å bringe de ni besetningsmedlemmene tilbake i sikkerhet. De øvrige av mannskapet som ikke ville være med skipet videre, ble i helgen fløyet til Filippinene hvor de fikk møte pårørende etter legesjekk og en debrif. Selve skipet har fått nytt mannskap og satte kursen mot Brasil. Beredskapssjef John Hammersmark i Norsk Rederiforbund sier de bistår Ugland i håndteringen av situasjonen som har oppstått, men kan ikke gi noen konkret kommentar. – Jeg vil ikke si noe om den saken, ettersom det er en pågående hendelse. Det er fremdeles mange usikkerhetsmomenter. Det er ni sjøfolk som er bortført, og jeg ønsker ikke å si noe som kan utsette dem for ytterligere fare. Vi bistår med vår kompetanse og erfaring, men det er Ugland som håndterer krisen. Det er de som eier skipet, og det er deres mannskap, sier Hammersmark. The post Ugland-skipet Bonita har forlatt Benin appeared first on SYSLA.

Selskapet får avtale med Equinor på flere hundre millioner – likevel må de nedbemanne

– Det er alltid noen som blir vinneren og taperen når kontrakter skal tildeles. Vi hadde håpet at vi fikk en større andel av det totale arbeidsomfanget, sier administrerende direktør i Oceaneering Asset Integrity, Erik Hestnes Sæstad, som var et av de fire selskapene som ble tildelt ny rammeavtale med den norske oljegigante, Equinor. Les mer om Equinor-avtalene her: Fire selskap deler på Equinor-milliarder 300 millioner Oceaneering Asset Integrity har kontor i Bergen, Trondheim og Stavanger, og bistår Equinor og andre virksomheter med inspeksjonstjenester som er med på å sikre anleggene både på land og offshore. De inngikk den første rammeavtalen med Equinor i 2009, og siden har avtalen blitt reforhandlet. Sæstad anslår at avtalene har hatt en samlet verdi på rundt 1 milliard kroner. Oceaneering Asset Integrity har fått ansvar for anleggene Kårstø, Sture, Kollsnes, Hammerfest LNG, Nore, Aasta Hansteen og Johan Castberg. Den nye rammeavtalen er på 300 millioner kroner og vil gjelde fra 1. januar 2020. Avtalene har en fast periode på seks år, og to opsjoner på fire år. Nedbemanning Equinor skriver i en pressemelding fredag at den totale verdien, inkludert opsjoner, er anslått til i overkant av 3,5 milliarder kroner. Arbeidsomfanget sysselsetter om lag 300 til 400 personer årlig. – Det er bra å bli tildelt ny kontrakt, men vi hadde håpet på et større omfang slik at vi hadde sikret tilstrekkelig sysselsetting for vårt personell som jobber på dagens kontrakt. At Equinor fordeler arbeidsomfanget på flere er forståelig og forventet og sikrer konkurranse i markedet, sier Sæstad, og legger til: – Avtalens verdi vil mest sannsynlig føre til en nedbemanning for oss. Derfor opplever vi ikke dette som noen gladsak. Selskapene som får nye rammeavtaler med Equinor er Aker Solutions, IKM Operations, Axess og Oceaneering Asset Integrity. Her er Erik Hestnes Sæstad, administrerende direktør i sistnevnte selskap. Foto: Marie Von Krogh Møte med ansatte Hvor mange som vil miste jobben som følge av kontraktens volum, vil ikke Sæstad si noe om på nåværende tidspunkt. – Vi skal ha et møte med våre ansatte mandag, og jeg ønsker ikke å komme med flere detaljer før de er informert. Selskapet har tidligere gjennomført flere nedbemanninger som resultat av oljeprisfallet sommeren 2014. For tre år siden måtte selskapet nedbemanne med 150 ansatte som følge av redusert aktivitetsnivå i bransjen. På overtid Sæstad forteller at det var forventet at avtalen ville ha en betydelig lavere verdi enn den forrige, blant annet fordi tildelingen ble vesentlig forsinket. – Når prosessen tar såpass mye lenger tid skaper det stor usikkerhet i organisasjonen og setter oss i vanskelig situasjon i og med at nåværende kontrakt utløper ved årsskiftet. – Hva betyr det at avtalene ble utsatt? – Det betyr at vi får alt for liten tid til omstilling og informasjon og dialog med våre ansatte. The post Selskapet får avtale med Equinor på flere hundre millioner – likevel må de nedbemanne appeared first on SYSLA.

Første batterier fra Corvus til sotrarederi

Den første batterileveranse fra batterifabrikken i Bergen går til sotrarederiet Atlantic offshore som holder til på Ågotnes på Sotra. Hybrirdløsningen blir levert av Wärtsilä på Stord, og selve installasjonen i skipene «Ocean Art» og «Ocean star» skjer ved Fitjar mekaniske verksted på nyåret. – Sammen skaper vi fremtidens lokale grønne arbeidsplasser, sier Geir Bjørkeli, administrerende direktør i Corvus Energy. HYBRID: Batteriene skal bidra til lavere utslipp når skipene opererer i Nordsjøen. Han synes det er stort å lever de første batteriene fra den nye fabrikken, og ekstra kjekt at de skal til lokale aktører. – Det er en stor dag for hele den maritime klyngen. Her er hele lokalsamfunnet med på å berge planeten, sier han. Bjørkeli peker på at det nå bare er ett år siden Corvus tegnet kontrakt på å bygge en ny fabrikk, og sier innkjøringen har gått etter planen. – Ordreinngangen er også god. Vi har allerede nok til full produksjon de to første kvartalene i 2020, sier direktøren. UTVIKLING: Corvus er i rivende utvikling ifølge administrerende direktør Geir Bjørkeli, som viser flere generasjoner batterier. Kort transport – Vi har kjøpt batterier fra Corvus tidligere, men da kom de fra Vancouver i Canda, og det tok seks uker. Nå skal de kjøres fra Midttun til Fitjar i løpet av uken, sier John Bjørnar Jørgensen, leder for salg og forretningsutvikling, Wärtsilä. Med bakgrunn i erfaringer fra liknende skip som har tatt i bruk hybridløsninger, anslår han at skipene kan spare mellom ti og femten prosent drivstoff. Batteritest Torsdag var alle aktørene samlet til fabrikkgodkjenningstest av batteriene, som blir levert fra den nye batterifabrikken på Midttun denne uken. «En historisk dag», sier Bjørkeli. Ifølge en pressemelding fra fabrikken har selskapet vokst i omsetning med åtte hundre prosent, og fra femten til seksti ansatte de siste to årene. Etterspørselen er stor, og Courvus vurderer å gå over til to skift i fabrikken i 2020. The post Første batterier fra Corvus til sotrarederi appeared first on SYSLA.

Var kun en skipslengde fra katastrofe

I dag kom Havarikommisjonens foreløpige rapport om det som kunne blitt en av norgeshistoriens verste skipsulykker. Cruiseskipet «Viking Sky» seilte over Hustadvika utenfor Romsdal da hun fikk motortrøbbel og drev inn mot land. Været var dårlig og vinden blåste sterkt. Les også: Etter 18 timer festet de slepet i «Viking Sky». Det kunne de gjort lenge før. Etter en dramatisk redningsaksjon fikk slepebåter slept skipet, som da hadde fått tre av fire motorer i gang, inn til kai i Molde søndag ettermiddag. For lite smøreolje i tankene Siden har Statens havarikommisjon, politiet, Sjøfartsdirektoratet og klasseselskapet har jobbet med å finne årsaken til blackouten som førte til ulykken. Nå har Havarikommisjonen kommet frem til at det var for lite smøreolje i tankene som førte til motorstansen. Mengden olje ble holdt mellom 28 og 40 prosent kapasitet, men motorfabrikanten hadde anbefalt en mengde på mellom 68 og 75 prosent kapasitet. Full «blackout» Når skipet beveget seg mye i sjøen oppfattet dieselmotorene at det var for lite smøreolje og slo seg derfor av, skriver kommisjonen. «Alle tre motorene slo seg av i et tidsvindu på nitten minutter, noe som førte til blackout og tap av motorkraft». Ifølge rapporten var skipet kun en skipslengde fra å grunnstøte. The post Var kun en skipslengde fra katastrofe appeared first on SYSLA.

Alf-Helge Aarskog har tjent 112 millioner kroner som konsernsjef i Mowi

Selv har han tjent 112 millioner kroner og sitter på aksjer for 9 millioner, skriver Finansavisen onsdag. Mowi, tidligere kjent som Marine Harvest, er et sjømatselskap med hovedkontor i Bergen. Tirsdag morgen overrasket selskapet aksjemarkedet med en børsmelding om at Alf-Helge Aarskog går av som konsernsjef etter over ni år i sjefsstolen. Siden Aarskog hadde sin første arbeidsdag 19. juli 2010, har Mowi-aksjen gitt en avkastning på 893 prosent inkludert utbytte. I samme periode har Aarskog tjent 112 millioner kroner i lønn, bonus og aksjebasert avlønning. – Hvis du ser på fastlønnen til Alf-Helge, ligger den langt lavere enn snittet for sammenlignbare selskaper. Hans bonus har vært basert på resultatene til selskapet, og den har gitt nesten full pott hvert år, med et tak på 50 prosent av fastlønnen, sier styreleder Ole-Eirik Lerøy i Mowi. Finansdirektør Ivan Vindheim overtar rollen som konsernsjef med virkning fra onsdag. Han har vært finansdirektør siden 2012, og har tidligere hatt samme stilling i Lerøy Seafood. – Det ligger ingen dramatikk bak avgangen. Alf-Helge har hatt stillingen i nesten ti år og mente at det var nok i en så krevende jobb, sier Lerøy. The post Alf-Helge Aarskog har tjent 112 millioner kroner som konsernsjef i Mowi appeared first on SYSLA.

Regjeringen snur og gir penger til utviklingen av Stadt skipstunnel

Det skriver NRK i dag. – Vi er glade og letta over at Høgre, Frp, KrF og Venstre på Stortinget no sikrar at fremdriften i arbeidet med Stad skipstunnel kan holde frem, seier ordfører i nye Stad kommune, Alfred Bjørlo til NRK. De fire partiene i regjeringen har blitt enige om å gi fem millioner kroner for å fortsette planleggingen av skipstunnelen på Stadt. Hvis tunnelen blir vedtatt bygget vil byggestart være i 2021, slik det kommer frem av nasjonal transportplan. Blant dem som ønsker å ta i bruk skipstunnelen som skal sørge for sikrer seilas gjennom det værharde havområdet, er rederiet Havila. – Vi håpar at tunnelen vert bygt. Det vert ein enorm turistattraksjon, sa Arild Myrvold, daglig leder i Havila Kystruten. Rederiet skal fra januar 2021 drive fire skip på strekningen Bergen-Kirkenes. Saken oppdateres. The post Regjeringen snur og gir penger til utviklingen av Stadt skipstunnel appeared first on SYSLA.

Solstad Offshore sikrer kontrakt i Brasil

Solstad Offshore har gått inn i en kontrakt med selskapet Enauta Energia S.A. i Brasil. Det kommer frem i en børsmelding fra selskapet tirsdag morgen. Les også: Krise-rederi får storkontrakt, starter omfattende mobilisering Kontrakten er for skipet «BOS Turmalina» som er et ankerhåndteringsskip bygget i 2006. Skipet skal støtte produksjonsaktiviteter i «Atlanta»-feltet i Santos Basin. Varigheten for jobben er satt til 1,5 år med en opsjonsperiode på to år deretter. Oppstart for kontrakten er i fjerde kvartal av 2019. The post Solstad Offshore sikrer kontrakt i Brasil appeared first on SYSLA.

Mowi får ny konsernsjef

Ivan Vindheim (48) er utnevnt til ny konsernsjef for Mowi ASA. Vindheim etterfølger Alf-Helge Aarskog (52) som har besluttet å tre tilbake etter nesten 10 år som konsernsjef. Utnevnelsen trer i kraft fra og med i dag 12. november 2019, skriver selskapet i en børsmelding. Fra finansdirektør til konsernsjef Ivan Vindheim har frem til nå vært finansdirektør i selskapet siden 2012 og har erfaring fra sjømatnæringen i lang tid. Blant annet var han finansdirektør i Lerøy Seafood. – Mowi er verdens ledende havbruksselskap med mange muligheter foran seg. Så det er med stor ære og ydmykhet jeg sammen med over 14 500 høyt kompetente medarbeidere påtar meg oppgaven å lede Mowi videre, sier Vindheim. Går av etter ti år Alf helge Aarskog går av på dagen etter nesten ti år som konsernsjef i det som har blitt verdens største selskap for atlantisk oppdrettslaks. «Under hans periode som konsernsjef har Mowi også levert solid avkastning til aksjonærene», heter det i meldingen. – Alf-Helge har utviklet selskapet til verdens ledende sjømatselskap, med ledende posisjon innen genetikk, fôr, oppdrett, videreforedling og salg. De strategiske valgene tatt gjennom årene har gjort Mowi til et sterkt og robust selskap som har utviklet laksekategorien, sier styreleder i Mowi, Ole-Eirik Lerøy. Saken oppdateres. The post Mowi får ny konsernsjef appeared first on SYSLA.

Olje- og gassfunn vest for Stavanger

Oljeselskapet og operatør i lisensen, ConocoPhillips, har funnet små mengder med olje og gass i undersøkelsesbrønn 25/7-7. Brønne ligger 15 kilometer nordvest for Balder-feltet midt i Nordsjøen og 205 kilometer vest for Stavanger. – Foreløpige beregninger av størrelsen på funnet er på mellom 1 og 10 millioner standard kubikkmeter (Sm3) utvinnbare oljeekvivalenter, skriver Oljedirektoratet i en melding. Det tilsvarer mellom 6,29 og 62,9 millioner fat med olje. Rettighetshaverne vil vurdere resultatet videre med hensyn til avgrensning og lønnsomhet, heter det i meldingen. Det var riggen «Leiv Eriksson» som boret brønnen. The post Olje- og gassfunn vest for Stavanger appeared first on SYSLA.