Kategoriarkiv: Maritim

For den norske bosunen ble Brasil-eventyret ekstra bra

Folk på sjøen Vi får mange blinkskudd på Instagram. Her forteller vi historien bak noen av øyeblikkene på havet. Har du et bilde, merk det med #sysla ::Sverre Lorentzen – oktober 2014 –  Far Santana:: Sverre Lorentzen har de siste årene tilbrakt halve året i brasilianske farvann. Fire uker på og fire uker av om bord på Far Santana. – Det er litt som en drømmejobb. Været er utrolig bra, det blir soling hver dag i lunsjpausen og hvaler og delfiner hoppende rundt båten, forteller Lorentzen. Han er bosun om bord i ankerhåndteringsskipet. Offiseren er dermed ansvarlig for dekksmannskapet. – På søndager var det både soling og grilling i tillegg, så det var helt topp! Med oljekrisen har det blitt mindre jobb i Brasil. – Etter omflagging er det slutt på brasil-eventyret for oss nordmenn. Siste jobbtur var i begynnelsen av september 2017. Men Petrobras-kontrakter kunne være litt styrete: – Vi måtte male alle plasser som kunne være farlige med svarte og gule zebra-striper. Båten så jo ikke ut! Når båten ble sendt for å gjøre noe, endret de ofte mening i siste liten. Lorentzen ville likevel aldri unnvært tiden i brasilianske farvann. I løpet av disse årene har han blitt gift og fått en sønn som snart er 2,5 år. Han traff sin brasilianske kone kone med en tilfeldighet, og 2-3 år etterpå ble hun med til Sykkylven i Møre og Romsdal for å bosette seg der. – Nå går hun på langrennski og har lært å lage norsk mat. Så en lykkelig slutt kan du si det ble.

NTS Shipping kjøper alle aksjene i Sjøtransport Rotsund

Ifølge en børsmelding skal NTS Shipping AS, som er heleid av NTS ASA, kjøpe alle aksjene i Sjøtransport Rotsund AS. Kjøpet betinger at noen forbehold i avtalen blir hevet. – Med oppkjøpet følger vi opp våre uttalte ambisjoner om videre utvikling av fraktsegmentet. Over tid har vi hatt nær og god dialog med eierne i Sjøtransport Rotsund AS. Jeg er glad for at vi nå skal utvikle morgendagens frakttjenester sammen, sier Harry Bøe, administrerende direktør i NTS ASA og daglig leder i NTS Shipping. NTS Shipping AS har ifølge NTS sin kvartalsrapport (Q3 2017) et fartøy og 15 ansatte. Sjøtransport Rotsund er et fiskefortransportselskap i Sørkjosen i Troms. Selskapet har to fartøyer på nåværende tidspunkt og har fraktavtaler med fiskeprodusenten Ewos AS. if("undefined"==typeof window.datawrapper)window.datawrapper={};window.datawrapper["2NbQZ"]={},window.datawrapper["2NbQZ"].embedDeltas={"100":228,"200":203,"300":178,"400":178,"500":178,"700":178,"800":178,"900":178,"1000":178},window.datawrapper["2NbQZ"].iframe=document.getElementById("datawrapper-chart-2NbQZ"),window.datawrapper["2NbQZ"].iframe.style.height=window.datawrapper["2NbQZ"].embedDeltas[Math.min(1e3,Math.max(100*Math.floor(window.datawrapper["2NbQZ"].iframe.offsetWidth/100),100))]+"px",window.addEventListener("message",function(a){if("undefined"!=typeof a.data["datawrapper-height"])for(var b in a.data["datawrapper-height"])if("2NbQZ"==b)window.datawrapper["2NbQZ"].iframe.style.height=a.data["datawrapper-height"][b]+"px"}); if("undefined"==typeof window.datawrapper)window.datawrapper={};window.datawrapper["CwWou"]={},window.datawrapper["CwWou"].embedDeltas={"100":203,"200":178,"300":178,"400":178,"500":178,"700":178,"800":178,"900":178,"1000":178},window.datawrapper["CwWou"].iframe=document.getElementById("datawrapper-chart-CwWou"),window.datawrapper["CwWou"].iframe.style.height=window.datawrapper["CwWou"].embedDeltas[Math.min(1e3,Math.max(100*Math.floor(window.datawrapper["CwWou"].iframe.offsetWidth/100),100))]+"px",window.addEventListener("message",function(a){if("undefined"!=typeof a.data["datawrapper-height"])for(var b in a.data["datawrapper-height"])if("CwWou"==b)window.datawrapper["CwWou"].iframe.style.height=a.data["datawrapper-height"][b]+"px"});

Disse arbeidsplassene blir berørt hvis Rolls-Royce Marine selges

– Et eventuelt salg selvfølgelig skal følge nasjonale regler for virksomhetsoverdragelse med de rettighetene det innebærer for alle ansatte. Det sier Asbjørn Skaro, direktør for digital- og systemsatsingene i Rolls-Royce Marine, og den eneste norske i lederteamet for denne divisjonen. Rolls-Royce meldte for en uke siden at de skal reorganisere fra fem til tre divisjoner. Som en del av den endringen har konsernet besluttet å gjøre en evaluering av Marinedivisjonen, med salg som et mulig utfall. – Hva kommer til å skje med de ansatte i disse avdelingene? – Rolls-Royce er en stor og viktig aktør i den maritime industrien, og den kompetansen våre ansatte sitter på og de servicetjenestene og produktene vi selger på markedet vil det være behov for i en eller annen form i fremtiden også. Hvilken form det blir, vil bli avklart når vi kommer videre i en eventuell salgsprosess, sier Skaro. Rolls-Royce Marine hadde 1. januar i år 1608 ansatte i Norge, fordelt på 10 lokasjoner. Hvis du vil se alle lokasjonene fra luften, og litt om hva de holder på med på de forskjellige, klikker du play under. Videoen varer i 57 sekunder.  Du kan også klikke på denne lenken for å se Google Earth-kartet som er brukt i videoen rett i nettleseren din. Langt de fleste av de ansatte, 1427, jobber på Sunnmøre. 137 jobber i regionen rundt Bergen, mens et fåtall sitter i Trondheim og Oslo. – Det er ikke enkelt å erstatte den kompetansen disse ansatte har, sier Skaro. Les også: Nytt Rolls-Royce-senter klart til drift Fortsetter satsingen I mars i fjor annonserte Rolls-Royce en storstilt investering i forskning og utvikling, med Ålesund og Ulsteinvik blant satsingsområdene. To milliarder skulle investeres delvis ved hjelp av egne midler og delvis i samarbeid med partnere og eksterne FoU-miljøer. Avdelingen i Ulsteinvik, som er den største arbeidsplassen i Marinedivisjonen i Norge, skulle bli en service-hub for hele Nord Europa, noe den også er blitt, ifølge Skaro. Disse prosessene påvirkes ikke av de nye planene, sier han. – Vi følger de samme linjene som vi har kommunisert tidligere. For organisasjonen er det “business as usual”, og vi jobber med å vinne ny business og følge opp de utviklingsprogrammene som vi kjører. Det er hovedfokuset for den operasjonelle delen av businessen. Så er det et lite team som jobber med salgsprosessen. – Bekymret for fremtiden Konserntillitsvalgt for NITO i Marinedivisjonen, Rolv Aakre, sier de ansatte i konsernet ble overrasket over nyheten om et mulig salg. – En del av de ansatte er bekymret for fremtiden, i og med at utfallet er såpass uklart, sier han. Aakre representerer 372 av de 1608 ansatte, primært ingeniører. Fakta Dette er saken I en pressemelding meddelte konsernet at det vil foreta en forenkling av virksomheten, som innebærer at fem forretningsenheter skal bli til tre. De tre nye divisjonene blir Civil Aerospace, Power Systems og Defence. Defence er en nyopprettet divisjon etter sammenslåing av Defence Aerospace, Naval og Submarines. Konsernet vurderer å selge den delen av marinedivisjonen som leverer til kommersiell skipsfart. Delen som leverer til sjøforsvarsmarkedet bli flyttet inn i Defence-divisjonen. I dag jobber 3600 ansatte mot det kommersielle markedet i Marine-divisjonen. 1600 av disse er i Norge, omtrent 500 i Finland og 200 i Sverige. Resten jobber på salgs- og servicekontorer verden rundt. Marinedivisjonen hadde et resultat på minus 27 millioner pund i 2016. Det kommersielle markedet representerte 75 prosent av denne omsetningen, mens Sjøforsvarsmarkedet stod for 25 prosent. Konsernet melder at de vil beholde motorvirksomheten som sorterer til Power Systems-divisjonen. Bergen Engines AS, som driver motorfabrikken på Hordvikneset i Bergen, inngår i denne. De meldte i september at nye kontrakter medførte at de kunne ansette igjen. Marinedivisjonen sto for 8 prosent av omsetningen til Rolls-Royce konsernet i fjor. Sivil luftfart er den desidert største inntektskilden, med militær luftfart og “power systems” på andre og tredjeplass. Les mer her.  De ansatte har merket nedturen i offshore-næringen godt de siste årene. Selskapet har redusert antall produksjonssteder i verden over fra 27 til 15 og redusert antall ansatte med 30 prosent til dagens 4200, hvorav flertallet holder til i de nordiske landene. For et år siden fikk alle de da 1800 ansatte i Rolls Royces marinedivisjon i Norge tilbud om å søke sluttpakke. Fortsetter som vanlig Om den pågående prosessen sier Aakre at de ansatte ikke vet mer enn det som er kommunisert av konsernet i media. Dialogen med ledelsen har vært god, og at de tillitsvalgte har blitt involvert på et tidlig stadium. – Vi føler oss trygge på at det ikke foreligger mer informasjon enn det vi har fått. Bedriftsledelsen har gjentatte ganger understreket at det ikke står noen ny eier klar, og at utfallet av prosessen således er åpent. Selv om dialogen er god, påvirker nyhetene arbeidshverdagen, sier Aakre. – Vi prøver etter beste evne å fortsette med “business as usual”. Vi kan ikke gjøre noe annet, som arbeidere er ikke utfallet av denne prosessen noe vi rår over. Så får vi forholde oss til det som kommer ut i andre enden når det foreligger. – Ikke snakk om nedleggelse Han understreker at det ikke er grunn til å frykte at de drøyt 1600 norske arbeidsplassene skal forsvinne. – Det er ikke snakk om nedleggelse her. Ved et salg vil det mest sannsynlig dreie seg om en virksomhetsoverdragelse, med de krav fra loven som følger av det – grovt sett at de ansatte får beholde jobbene sine. Det er salg som er på bordet, og ledelsen har sagt at de ikke vil gi vekk virksomheten, sier Aakre. – Hvordan vil dere se på å få en ny eier, dersom salg gjennomføres? – Hvis vi kan få en god eier, som er interessert i å drive virksomheten videre og fortsette å utvikle vår kompetanse og produktportefølje på de lokasjonene vi har i dag, ser jeg i utgangspunktet ikke noe problem i at det står et annet navn på kjeledressen, sier Aakre. Vil ikke ut med pris Asbjørn Skaro i ledergruppen til Rolls-Royce Marine understreker at det fortsatt er mulig at Marindivisjonen ikke selges. – Selvfølgelig er det det. Hvis prisen ikke er riktig, eller et sett av de vurderingskriteriene man har ikke slår inn, er det et mulig utfall å ikke selge. – Hva er riktig pris på Rolls-Royce Marine? – Det vil ikke jeg spekulerer i. Skaro sier at han har forstått at det er noen interessenter som har meldt seg allerede. – Det viktigste for oss i Marine er om de er strategisk interessante for oss, men det kan være flere som vil melde seg de neste ukene. Til syvende og sist er det konsernets styre som avgjør om et salg skal skje. Flere potensielle kjøpere – Er det industrielle eller finansielle investorer som har meldt seg? – Her tror jeg alle muligheter er åpne for flere sett med løsninger, både industrielle og finansielle, uten at jeg vil spekulere i det, sier Skaro, som per i dag heller ikke har oversikt over hvorvidt det er norske interessenter i bildet. Det blir spekulert i flere aktuelle aktører som kan være villige til å ta over, skriver NRK. Ifølge nyhetsbyrået Reuters kan både amerikanske General Electric, finske Wärtsila og tyske Siemens være aktuelle kjøpere. Næringslivsnettsiden nett.no trekker også frem ABB, med hovedkontor i Sveits, som aktuell kjøper. – Kan man se for seg å dele Marinedivisjonen opp og selge det i deler? – Planen og intensjonen er å selge alt samlet. – Når vil det bli avklart hva som skjer her? – Normalt tar slike prosesser mellom 6 og 18 måneder, men det kan gå både fortere og saktere.

Statsraad Lehmkuhls fremtid er sikret

Mannskapet på Statsraad Lehmkuhl (SSSL) har i en lengre periode levd med usikkerhet knyttet til jobbene sine. – Dersom Sjøkrigsskolens hadde trukket seg ut av samarbeidet – det vil si bruken av Statsraaden som opplæringsarena – så ville det ha fått dramatiske følger for driften av skipet. I verste fall måtte vi ha kuttet halve bemanningen på 40 om bord, sier Vatle til Bergens Tidende. Jubel og klappsalver Torsdag formiddag kom gladmeldingen som løftet stemningen om bord i seilskuten som for tiden ligger i dokk på Laksevåg, skriver Bergens Tidende. Sjefen for Forsvarets høgskole, kontreadmiral Louise Dedichen, møtte selv frem og overbrakte det glade budskapet til jubel og klappsalver fra mannskap. – Jeg har gledet meg til å komme hit for å fortelle at Sjøkrigsskolen vil fortsette med å sende sine kadetter om bord i seilskipet for en årlig tremåneders opplæringstur. Utdanningsrefom Dedichen redegjorde for hvorfor det har vært usikkerhet knyttet til bruken av Statsraaden. – Vi har vært gjennom en større utdanningsreform beslutte av Stortinget. Fra 1. august 2017 ble Sjøkrigsskolen en del av Forsvarets høyskole. En del av prosessen har vært å vurdere vår tilstedeværelse på Statsraaden. Det er svært hyggelig å kunne fortelle at vi er klar for videre samarbeid.  Ingen hjelpende hånd Kontreadmiralen la vekt på at man ikke ser på samarbeidet med Statsraaden som det å gi en hjelpende hånd til seilskuten. – Nei, vi leier tid om bord på skipet fordi dette er det beste alternativet som finnes. Selv om det er et gammelt skip, så er det en fantastisk arena for våre kadetter. Oppgraderes for 20 millioner Statsraaden skal ligge i dokk på Laksevåg til påsketider. – Hele skroget er av stålplater. Vi holder nå på å skifte ut mange plater i skroget. Vi skifter også generatorer. Kafeteriaen skal oppgraderes. Totalt dreier det seg om en oppgradering på 20 millioner kroner, sier Marcus Seidl, som er kaptein på Statsraad Lehmkuhl. Les hele saken hos Bergens Tidende.

Styrelederen avviser avtalebrudd med Sverre Farstad

– Jeg kjenner ikke til løfter mellom eierne eller hvilke diskusjoner de har hatt. Men et styre representerer alle eierne. Dette er et børsnotert selskap, og da må en sikre likebehandling av aksjonærene. Et styre kan ikke ta utenforliggende hensyn uten at det foreligger et generalforsamlingsvedtak. Det sier styreleder Terje Vareberg i Solstad Farstad til Dagens Næringsliv. Vil fjerne navnet I går sa Sverre Farstad, mangeårig styreleder og hovedeier i Farstad Shipping, at lovnader han fikk før fusjonen med Solstad og Deep Sea Supply ikke er blitt innfridd. Ifølge Farstad skulle ankerhåndteringsaktiviteten i det nye stor-rederiet drives fra Ålesund, og aktiviteten i Brasil og Australia skulle og koordineres derfra. Les også: I siste time inngikk Tom Hestnes en avtale med selskapene til Kjell Inge Røkke og John Fredriksen. I stedet ble Ålesund-kontoret kraftig nedbemannet. Nå er der ifølge Farstad kun 14 ansatte igjen, og lokalene på Skansekaia er forlatt. Svere Farstad valgte tirsdag å trekke seg fra styret i Solstad Farstad, og i en e-post til styreleder Vareberg har han også bedt om at familienavnet fjernes fra “Solstad Farstad”. I går sa Farstad til Sysla at han når tiden er moden vil selge aksjene familien siter med i rederiet – om lag 1,5 prosent av totalen. – Ingen stor sak Svere Farstad ønsket ikke å gå inn på hvem som har gitt lovnadene han mener å ha fått. Styreleder Vareberg avviser overfor DN alle påstander om avtalebrudd knyttet til Ålesund-aktiviteten. Vareberg mener organiseringen av det nye selskapet kun kan ha ett mål for øye. Les også: Derfor var Sparebank 1-sjefen mot Farstad-fusjonen – Først og fremst handler det om å en kostnadseffektiv driftsmodell. Dette er en bransje i krise. Administrasjonen har gjort et grundig, partssammensatt arbeid. Vi må få til en driftsmodell som har fremtiden foran seg, sier Vareberg til DN. Om navnebyttet sier han følgende til avisen: – Vi får ta stilling til det når vi har neste styremøte. Det er ingen stor sak, sier Vareberg.

Skipet er bygget i Italia, men spekket med norsk utstyr om bord

Mens milliardfartøyet lå på det italienske verftet Fincantieri var det i høst 400 – 500 personer på jobb daglig for å få skipet ferdig. Nå er det kun en liten gjeng verftsarbeidere som er om bord for den siste innspurten i Norge. Kronprins Haaon er fortsatt i det italienske verftets eie. Foto: Sigrid Haaland. – Det er langt roligere nå enn da skipet var Italia. Det er enklere å gjøre jobben når det ikke er så hektisk, sier Arni i Toftum fra Neptun Maritime. 570.000 meter kabel Han er elektroinspektør og sjekker at alt er på stell med 570.000 meter med kabel som er strekt ut om bord. Han startet jobben allerede mars 2016, mens skipet fortsatt var på Fincantieri-verftet. Fakta Forlenge Lukke “Kronprins Haakon” Den norske regjeringen besluttet i oktober 2012 å bygge et nytt isgående fartøy. Tromsø blir hjemmehavn for fartøyet, som skal driftes av Havforskningsinstituttet. Norsk Polarinstitutt er formell eier, på vegne av den norske stat. Polarskipet Kronprins Haakon har en kostnadsramme på ca. 1,5 milliarder kroner og bygget på Fincantieri i Italia. Det anslås at rundt 70 prosent av utstyret på det norskdesignede skipet er fra norske leverandører, som blant annet: Fremdriftspakken er fra Rolls Royce, som også har levert designet. Kraner og vinsjer kommer fra Seaonics i Ålesund. Navigasjonsinstrumenter og vitenskapelig instrumentering kommer fra Kongsberg. Innredningen fra Maritim Montering. Livbåtene leveres av Harding. Kjeler kommer fra Parat. Labroatorieinnredning og utstyr fra Kilab. Fiskehåndtering fra Optimar. Ice load monitoring system fra Light structures. Vakumsystem fra Jet. Hydraulisk opererte luker fra McGregor. Ventilasjon fra Novenco. Dører fra Libra. Trålsonarer fra Scanmar. Vard Elektro gjennomfører alt av elektrisk installering – Jeg sørger for at alt den elektriske installasjonen er i henhold til norske lover og byggespekk. Vi merker at det har vært press, men det blir helt i henhold til kravene. Arni Itoftum med den største frekvensomformeren som Rolls-Royce har levert i en modul. Foto: Sigrid Haaland Polarskipet er designet av Rolls-Royce, men bygget i Italia. Se også: Bli med ned i skipets hjerte Det ble spetakkel her hjemme da kontrakten på Norges nye forskningsskip forsvant ut av landet. Fartøyet som ble vedtatt i Stortinget har en kostnadsramme på 1,5 milliarder. Når man stiger om bord er det likevel lett å se at norske leverandører  har kapret leverandørkontrakter. Båten er spekkket med norsk utstyr. Det er anslått at 70 prosent av innholdet stammer fra Norge. Kaptein Johnny Hansen og overstyrmann gjør seg kjent med utstyret på bro fra Kongsberg og Rolls-Royce. Foto: Sigrid Haaland. Sofa fra møre, motor fra Bergen, kjeler fra Flekkefjord. På hvert dekk er det spor av leverandører langs kysten. Den gigantiske kranen til Seaonics i Ålesund ble installert i fjor. Hardings livbåter er også på plass. Med sine 9800 bruttotonn skal fartøyet tråle, skyte seismikk, operere ROV, bryte is, ta ned helikopter og frakte inntil 20 containere til arktiske strøk. Styrecontainer Med de fjorten laboratoriene om bord og lugarplass til 40 ekstra, er skipet rustet for å ha en stor gjeng med forskere og studenter med seg. Under dekk er undervannsfarkosten Ægir (til høyre i bildet). ROV’en er utstyrt med to kraftige gripearmer, som kan ta prøver, hente eller sette ut utstyr. Foto: Sigrid Haaland Fra en knallblå container på dekk kan ROV-piloten styre den avanserte undervannsfarkosten “Ægir” hele 6000 meter ned i det iskalde polarhavet. På utsiden ser det ut som en hvilken som helst container som kan frakte gods. Når man stiger inn kommer Star Wars-følelsen sigende. Her sitter ROV-piloten Stig Vågenes komfortabelt i pilotstolen. – Det krever en enorm konsentrasjon når ROV’en skal opereres. Vi er derfor seks mann som roterer på 24-timers operasjoner med en times skift hver, sier Vågenes. Undervannsfarkosten fra Universitetet i Bergen rigges for å bli med på neste tokt. Vågenes har tidligere vært på tur fra Nigeria i sør til Svalbard i nord, men gleder seg til å oppleve Antarktis. Mannskapet venter fortsatt på mer utstyr. Snart vil den ubemannede undervannsfarkosten Hugin være på plass i “garasjen” sin på dekk. Hugin trenger verken mannskap eller kabel for å styres. Den ubemannede undervannsfarkosten finner sin vei gjennom havdypene på egen hånd, eller etter et programmert mønster for å utforske havet og undersøke havbunnen. Og ganske snart er mannskapet klart for ta over båten og seile ned til isødet. 

I går trakk han seg fra Solstad Farstad. Nå vil Sverre Farstad også viske bort familienavnet fra storrederiet.

God kveld fra Bergen, en by sånn cirka midt i mellom Ålesund ogSkudeneshavn. Mellom de to byene ligger også en bitter konflikt, hvor tidligere storredere spiller rollene. Rederiene Solstad og Farstad fusjonerte sammen med Deep Sea Supply til giganten Solstad Farstad i fjor. Men en sammensveising av firmaene, betydde derimot ikke et rosenrødt forhold mellom de to familiene bak firmaene. I går trakk tidligere hovedeier i Farstad Offshore, Sverre Andreas Farstad, seg fra styret med umiddelbar virkning. Bakenfor ligger fordelingen mellom Ålesund, hvor Farstad kommer fra, og Skudeneshavn, hvor Solstad har hatt base. Farstad er kritisk til måten fusjonen har spilt seg ut i virkeligheten. – Vi gikk inn med nye penger for å støtte opp om Ålesund, på bakgrunn av en del ting vi ble lovet, sier Sverre Andreas Farstad, som mener Ålesund er blitt nærmest utradert i den nye organisasjonen. Vil fjerne navnet Farstad mener at Solstad fikk gjøre som de ville. Han mener at ankerhåndteringsskipene skulle drives fra Ålesund, der Farstad etter sitt syn var størst og best. Dette gikk ikke som han ville. I tillegg var Farstad den eneste fra Ålesund-rederiet som satt i det nye styret. Han klarte ikke å reise til Skudeneshavn. – Jeg har strengt tatt bare møtt en gang (i styret, journ. anm.), sier Farstad. Nå vil han fjerne familienavnet fra det nye storrederiet. – Vi er jo ikke involvert i dette lenger, sier han. Sysla har ikke lyktes i å få en kommentar fra rederisjef Lars Peder Solstad i Solstad Farstad, men han skriver i en e-post til Finansavisen at han synes det er synd at Farstad trer ut av styret, men at han respekterer Farstads avgjørelse. Men fra et iskaldt forhold til andre iskalde forhold: Slik ser det ut på innsiden av polarforskningsskipet «Kronprins Haakon».   Få også med deg: Oslo Børs har suspendert aksjehandelen i gasstankrederiet Solvang. Det er siste steg før selskapet tas av børs. Det norske selskapet PG Flow Solutions skal levere pumpeutstyr til Wilson Sons Ultratug Offshore. Det skriver selskapet i en pressemelding. Se bilder og video fra prestisjeskipet FF «Kronprins Haakon» her. For første gang er bitcoin brukt som betalingsmiddel i en fraktavtale. Et russisk lasteskip ble betalt for i bitcoin, skriver Bloomberg. Skipet skulle frakte hvete til Tyrkia. Seabed Constructor har begynt letingen etter MH370. Flyet tok av fra Kuala Lumpur med destinasjon Beijing, 8. mars 2014, men forsvant. Leteaksjonen er flyhistoriens største og dyreste.

Sverre Farstad vil fjerne familie-navnet fra “Solstad Farstad”

Det er først og fremst fordelingen mellom Ålesund og Skudeneshavn som er grunnen til at han i går valgte å trekke seg fra styret. – Vi gikk inn med nye penger for å støtte opp om Ålesund, på bakgrunn av en del ting vi ble lovet, sier Sverre Andreas Farstad, som mener Ålesund er blitt nærmest utradert i den nye organisasjonen. – Skulle drive ankerhåndteringsflåten Den 6. februar i fjor kom børsmeldingen om at restruktureringen av gjelden i Farstad var i mål, og at Ålesund-rederiet skulle fusjoneres sammen med Solstad Offshore og Deep Sea Supply. Den konsoliderte gruppen skulle bygge på styrkene til hvert enkelt selskap, og Farstads “erfaring innenfor ankerhåndteringsskip, internasjonale tilstedeværelse og gode posisjon i Brasil og Australia” ble trukket frem. I kombinasjon med de andre rederienes styrker skulle dette være sentrale ingredienser når besparelser inntil 650 millioner kroner årlig skulle gjennomføres som følge av fusjonen. Farstad var for et år siden av den oppfatning at ankerhåndteringsskipene skulle drives fra Ålesund. – Det hadde vært naturlig også. Vi var størst på ankerhåndtering, og hadde et veldig godt omdømme der, sier han. – Solstad fikk gjøre som de ville Ålesund skulle også koordinere kontorene i Brasil og Australia, ifølge Farstad. – Vi skulle få håndtere det slik som vi hadde gjort. Det fikk vi lovnader om. Disse funksjonene styres nå fra Skudeneshavn, hvor Solstad Offshore hadde sitt hovedkontor før fusjonen. – Hvem var det som kom med disse lovnadene? – Det vil jeg ikke kommentere nå. Men Solstad har fått gjøre som de ville her, sier Farstad. – Gikk i feil retning I forbindelse med restruktureringen av gjelden i Farstad, gikk Farstad-familiens selskap Tyrholm & Farstad Invest inn med 50 millioner kroner. Pengene kom fra selskapet Tyrholm & Fastad og fra Sverre Andreas Farstad og hans to brødre Jan H. og Erik, ifølge Finansavisen. Farstad åpnet for å gå inn med mer penger, men da sommeren nærmet seg og fusjonen var i ferd med å formaliseres, endret han mening. – Det var en del ting som gikk i feil retning allerede da, sier Farstad, som ikke ønsker å gå mer i detalj enn det. – Klarte ikke å reise til Skudeneshavn Det var nesten ingen fra Farstad-systemet som ble med inn i styret og ledelsen til det fusjonerte rederiet. I toppledelsen var det ingen, mens den ene av de to som gikk inn i nivå to senere gikk over til Volstad Maritime i Ålesund. I styret var det kun Sverre Farstad fra Ålesund-rederiet. – Hvordan har det vært å sitte i styret? – Jeg har strengt tatt bare møtt en gang, på Gardermoen. Jeg har ikke klart å reise til Skudeneshavn, sier Farstad. Vil fjerne navnet Han sier det har vært en påkjenning for ham personlig, at Ålesund-kontoret har kommet så mye dårligere ut av fusjonen enn han mener han var forespeilet. – Det har vært tungt følelsesmessig å se gode folk forsvinne ut av rederiet. Beslutningen om å tre ut av styret fattet han før jul. – Det var konkrete ting som førte til det, men jeg vil ikke komme inn på det nå. Nå ønsker han å få Farstad ut av navnet til det nye stor-rederiet. – Vi er jo ikke involvert i dette lenger, sier Farstad. Vil selge aksjene Aksjeposten på rundt 1,5 prosent i rederiet har rast i verdi siden fusjonen. Farstad sier han vil selge aksjene. – Det gjør vi når vi finner at tiden er riktig. Det blir en ren økonomisk avveiing, sier han. Det har ikke lyktes å få en kommentar fra rederisjef Lars Peder Solstad i Solstad Farstad. Til Finansavisen skriver han i en e-post at “Jeg synes det er synd at Farstad trer ut av styret, men respekterer hans avgjørelse”.

Solvang tas av børsen

Som Sysla skrev tidligere denne måneden, fullfører Steensland-familien gjennom oppkjøpskonsortiet Unity Invest sitt oppkjøp av gasstankrederiet Solvang. Onsdag morgen bekrefter Oslo Børs at selskapets aksjer er suspenderte. Det er siste steg før de er tatt av børs. – Dette er en gjennomføring av det som har vært annonsert. Så følger en søknad til Oslo Børs om at Solvang tas av børsen, og søknaden må behandles, sier styreleder i Solvang og Unity, Michael Steensland-Brun. «Dette er gjort for å unngå inkorrekt registrering av ordre og handel i en situasjon hvor selskapet ikke lenger har noen aksjer ute for handel», heter det i en børsmelding. I går kom det frem at styret i oppkjøpsselskapet Unity Invest, eid av familien til krigshelten Inge Steensland, gjennomførte tvunget oppkjøp av alle de resterende aksjene i Solvang. Dermed ble Unity Invest eneeier av Solvang. Måtte gå opp tre kroner per aksje De siste aksjene ble kjøpt for 33 kroner, tre kroner opp fra den opprinnelige prisen Unity ønsket å kjøpe aksjene fra. Med 90 prosent aksjeandel har man mulighet til å tvinge eierne av de ti prosentene til å selge siste aksjer til tilbudsprisen. Solvang frakter gass på skipene sine, og er et av de største rederiene i Norsk Internasjonalt skipsregister, med 23 skip. I 2015 hadde de et strålende år som følge av veksten i amerikansk skiferolje. I 2017 var de preget av svikt i markedet for flytende petroleumsgass, og opplevde svakere tall. Likevel satset de på nye skip. Fakta Forlenge Lukke UNITY INVEST Investeringsselskap, hvor Steensland-gruppen er største aksjonær. Steensland-gruppen er ledet av Michael Steensland-Brun, barnebarn av krigshelten, skipsmegleren og investoren Inge Steensland. Pengene til Steensland forvaltes gjennom investeringsselskaper som sammen har vært største aksjoner i Solvang. Har kjøpt opp hele Solvang-rederiet, og tatt det av børsen. Vil kjøpe tilbake skip Solvang skal kjøpe tilbake skipene i flåten deres, ettersom de er eid av selskaper med sterk tilknytning, eksempelvis datterselskapet AS Clipper. – Strukturen som Solvang og de underliggende partsrederiene har, er en struktur som nesten ikke finnes lenger. Den er litt tungdreven, og vi må følge med i timen for å tiltrekke oss nye investorer, sa styreleder Michael Steensland-Brun i Unity Invest til Clipper.