Kategoriarkiv: Maritim

Brønnbåtavtale på norske pumper

Væskehåndterings- og pumpeleverandøren PG Flow Solutions sikrer nye brønnbåt-kontrakter i Tyrkia. Selskapet skal levere sjøvannsirkulasjonspumpene til Sefine Shipyard i Tyrkia, som bygger de to brønnbåtene for DESS Aquaculture Shipping. De 84,4 meter lange fartøyene leveres fra verftet i 2019 til fellesrederiet eid av Marine Harvest og SolstadFarstad. PG Flow Solutions leverer pumpene som underleverandør til Ålesund-selskapet Cflow Fish Handling, som skal levere et komplett fiskehåndteringssystem for de to brønnbåtene. – Vi har et godt samarbeid med Cflow Fish Handling på en rekke akvakulturprosjekter, så vi er glade for muligheten til å jobbe sammen med dem igjen. Sjøvannsirkulasjonspumpen vår kan enkelt vedlikeholdes av mannskapet på brønnbåten, så det er en kostnadseffektiv løsning som sparer tid og penger samt sikrer god fiskevelferd, sier Roy Norum, konsernsjef i PG Flow Solutions i en pressemelding. Fartøyene er tegnet av norske Salt Ship Design og har en brønnkapasitet på mer enn 3500 kubikkmeter. Lasterommet er utstyrt med undertrykks-lastesystem med vannseparasjon og –gradering, samt glidende skott og overtrykks-lossesystem. Leveransen fra PG Flow Solutions er på et lavtrykks pumpesystem til hver av de to brønnbåtene. Pumpesystemet sørger for kontinuerlig sjøvannssirkulasjon i båtens brønn, for å muliggjøre transport av levende fisk, da primært laks ifra oppdrettsanleggene. Sirkulasjonssystemet har en samlet kapasitet på 28 000 kubikkmeter sjøvann i timen. Kontraktsverdien er ikke oppgitt.

Odfjell lager samseilingspool med kjemikalietankere

Odfjell SE har signert en rammeavtale med Sinochem Shipping Singapore hvor bergensrederiet tar fire av totalt åtte fartøy på langtids bareboatleie. Sinochem vil fortsatt eie fire skip, og sammen med Odfjells fire leide skip vil dette utgjøre en samseilingspool på åtte kjemikalietankere på 40,900 dødvekttonn hver. Poolen vil bli administrert av Odfjell SE og og alle de åtte skipene vil bli innlemmet i Odfjells flåte gjennom de kommende månedene. Dette vil erstatte eksisterende innleid tonnasje. – Med denne strukturen vil vi erstatte en stor del av vår eldste innleide flåte med en mer moderne og avansert tonnasje på en svært kapitaleffektiv måte. Vi setter også stor pris på det nye samarbeidet med Sinochem og tilliten de viser ved å la oss administrere poolen, sier Odfjells konsernsjef Kristian Mørch i en melding. Serien med de nye skipene er bygget på Hantong Wing skipsverft i Kina. Fartøyene er energieffektive og har 30 tanker i rustfritt stål til frakt av spesialprodukter. Syv av skipene ble levert i 2016 og 2017 og det åttende er forventet levert i desember i år. Utskiftingen av innleide skip vil ifølge rederiet ha en positiv effekt på Odfjell SEs inntjening. Leieavtalen inkluderer kjøpsopsjoner ved utgangen av leieperioden. – Vi er glade for å starte denne nye reisen sammen med Odfjell SE som er en anerkjent industripioner og markedsleder. Våre “built-in-China”, avanserte, fleksible og høykvalitets kjemikalietankere vil være skreddersydd for Odfjell og vil bidra umiddelbart til å styrke deres førsteklasses globale virksomhet”, sier administrerende direktør Zhang Xin i Sinochem Shipping i samme melding.  

Snudde røde tall til pluss

Bømlo-rederiet Eidesvik Offshore ASA hadde i 3. kvartal 2017 samlede driftsinntekter på 157 millioner kroner. Det er en liten nedgang fra samme periode året før da driftsinntektene var på 201,4 millioner kroner. Driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) ble også redusert til 67,6 millioner kroner i tredje kvartal i år, fra 96,2 millioner kroner i samme periode i 2016. Totalt sett gikk det likevel bedre for rederiet. Driftsresultatet (EBIT) endte på -2,3 millioner kroner i årets tredje periode, en kreaftig forbedring fra negative 163,4 millioner kroner i 2016. Snudde blodrøde tall Eidesvik snudde dermed det blodrøde tapet før skatt på minus 145,5 millioner kroner i tredje kvartal i fjor til et positivt resultat før skatt på 32,3 millioner kroner i tredje kvartal i år. Ifølge rederiet hadde spotmarkedet for forsyningskip en god sommersesong med fornuftige ratenivåer og – utnyttelse. Nå venter likevel Eidesvik at vintersesongen blir vanskelig med færre rigger i operasjon og avslutning av boreprogrammer, og regner med et overskudd av forsyningsskip både på kort og mellomlang sikt. Det gir et vanskelig marked enda en tid fremover. Aktivitet i vind I subseasegmentet ser de derimot en økning i antall av forespørsler for skip både til korte og mellomlange kontrakter, og vindmarkedet fortsetter å gi jobb til subseatonnasje for installasjons- og servicearbeid. Seismikkmarkedet er fortsatt krevende, men Eidesvik mener det er noen tegn til mer aktivitet innen nodeseismikk. Rederiet kvittet seg i begynnelsen av året med subseaskipet Viking Poseidon, og har både fått mindre arbeid og lavere rater til subseaskipet Viking Neptun i årets tredje kvartal sammenlignet med fjoråret. For Acergy Viking var tredje kvartal i år derimot langt bedre enn fjoråret, da skipet tidvis lå i opplag, og Subsea Viking har også blitt drevet til høyere rate. Rederiet har måtte legge forsyningsskipene Viking Lady,  Viking Athene og seismikkskipet Vision i opplagsbøyene.

Her får verdens største seismikk-skip ny kai til over 100 millioner

I oktober 2018 flytter PGS forsyningsbasen sin for seismikkskip fra Bergen til Flora. – Vi mener at vi får den beste kommersielle og operasjonelle løsningen i Florø, for lagring av utstyr og som en base for båtene som opererer i Nordsjøen, sier informasjonssjef Bård Stenberg i Petroleum Geo-Services (PGS). Konsernsjef Geir Johannessen i INC Gruppen, som eier og drifter landets største forsyningsbase, er strålende fornøyd med det. – Vi har jobbet for dette i ett år nå. Det er ingen tvil om at det er en betydelig kontrakt for oss, sier han. – Spesielle krav Det hele startet med en avisannonse i fjor, hvor PGS etterlyste et nytt hovedkvarter for flåten sin. – De siktet mot hele Europa. Vi lagde en liten teaser til dem, og sa at vi ville være med i den konkurransen, sier Johannessen. Florø-basen ble plukket ut til å være med i anbudsrunden. Der måtte de tenke nytt. – De hadde en del krav vi måtte oppfylle, sier konsernsjefen. Strykejern får L-kai Kravene bunner blant annet i den spesielle formen på PGS sine skip. Ramform, som modellen på de fleste av de 15 skipene deres heter, kan minne om et gigantisk, flytende strykejern. Ramform Titan fra 2013, ett av de nyeste tilskuddene, har en 70 meter bred hekk og er verdens bredeste skip med enkeltskrog (se video under). I videoen over ser du skipet til kai ved den nåværende basen på Hegreneset i Bergen. For å betjene skipet både fra hekken og siden i Florø, bygger Fjord Base en L-formet kai, som er 100 meter lang og har en 40 meter lang utstikker. – Vi har skutt ut nytt land for området deres, som blir på vel 14 mål, sier Johannessen. Presset på pris Prislappen for PGS sitt nye område, som i tillegg til kai skal inneholde lager og kontorer, er på godt over 100 millioner kroner. – Hele utbyggingen er egenfinansiert, sier Johannessen, og legger til at summen ekskluderer vann og annen infrastruktur. Kontrakten med PGS er på 10 år med opsjon på 5 år til. Kontraktsverdien vil ingen av partene ut med, men Johannessen er klar på at dette er plussforetak for dem. – Vi inngår ikke kontrakter vi taper penger på. Men at de ble presset på pris i et tungt oljeservicemarked, er det ingen tvil om. – Det er vi hver gang vi konkurrerer, så det er vi vant til. Men vi vet hva slags vi har, og jeg tror en av grunnene til at vi vant her er at vi er løsningsorienterte, sier Johannessen. Hydrogen og laks – Tjener dere inn investeringen i løpet av kontraktsperioden? – Det gjør vi helt sikkert ikke. Men dette er et anlegg som kan brukes til mye annet også, sier Johannessen. Eiendomsselskapet Fjord Base AS hadde i fjor et driftsresultat på drøye 81 milllioner kroner, mens driftsselskapet Saga Fjordbase AS endte på 16,6 millioner. Basen i Flora er europalager for all rørbehandling for Statoil. I tillegg er Shell og Engie til stede på basen. Johannessen har trua på flere arbeidsplasser fremover. – Nå kommer blant annet Snorre-utbyggingen, som vil gi kraftig vekst, sier han. I tillegg har ledelsen planer om både oppdrettsanlegg på land og hydrogenanlegg på basen. – Vi har søkt lenger etter alternativer til oljevirksomhet, for å ha flere ben å stå på.

Kontrakt-dryss over DOF

Det kommer frem av en børsmelding fra DOF mandag. Chevron Australia har tildelt DOFs forsyningsskip Skandi Sotra en 75 dagers kontrakt, med opsjoner på forlengelse. Kontrakten står oppført med start i siste kvartal av 2017. Ifølge MarineTraffic kom skipet ned til Australia i går. I tillegg forlenger Fugro kontrakten med selskapet for konstruksjonsskipet Skandi Olympia ut september 2018. Wintershall har forlenget kontrakten med forsyningsskipet Skandi Gamma til midten av mars neste år, mens de samtidig har tre måneders lengre opsjon. Samtidig skal forsyningsskipet Skandi Foula i to måneder til Svartehavet.  

Stopp for nye kontraktar

Ved inngangen til september i år var det offentleggjort kontraktar for 9,7 milliardar kroner ved norsk verft. Status i dag er 10,2 milliardar kroner, takka vere kontrakten Brødrene Aa nettopp har inngått om å levere tre hurtigbåtar til Kina. Frykta for at uvissa rundt regelverket for den nye finansieringsordninga skulle få skipsreiarane til å sette seg på gjerdet ser ut til å vere godt begrunna, skriv Nett.no. Vakum i marknaden I første kvartal offentlegjorde norske verft ni kontraktar for til saman fire milliardar kroner. I andre kvartal av var det 18 farty for til saman 5,2 milliardar, i tredje kvartal fire skip for 0,8 milliardar og så langt i fjerde kvartal altså tre hurtigbåtar til Kina for 250 millionar kroner. Ordreinngange tørka nesten heilt inn etter at den nye finansieringsordinga vart varsla. – Vi har ei næringsvennleg regjering, som blant anna ved sitt framlegg om ei ny innanlandsk statleg finansieringsordning for skip legg til rette for ei sunn utvikling for industrien. Det er eingang slik at frå tidspunktet ei ordning blir presentert til den er operativ kan det oppstå eit vakum i marknaden – og dette ser vi klare indikasjonar på, seier administerande direktør Asle Strønen i bransje- og marknadsføringsorganisasjonen Norske Skipsverft. Innanlandsordninga Regelendringa for kva Eksportkreditt og Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK) kan vere med og finansiere gjer at også ferjer, fiskebåtar, transportskip for innanlands frakt, hurtigbåtar og brønnbåtar blir omfatta av finansieringsordinga som skal stimulere eksport av norske skip og skipsutstyr. Endringa innber at Noreg får på plass ei såkalla innanlandsordning, som også andre land har tatt i bruk, som gjer at norske reiarar som byggjer skip til bruk i Noreg får nyte godt av finansieringsordingane Eksportkreditt tilbyr. Ventar på detaljane Men detaljane i regelendringa er ikkje på plass, og det er det som har sett bestilling av nye skip på vent. Strønen sa til Nett.no tidlegare i haust at han håpa næringa skulle få klarsignal om at det berre var å bestille nye skip, og at skip vert bestilt no også blir omfatta av ordninga sjølv om detaljane i regelverket ikkje er avklart. – Vi håpar at verkemiddelapparatet opnar for å kontrahere med forbehold, sa Strønen. Håpar på oppdrag I starten av september i år vona Strønen at det ville bli inngått nye skipsbyggingskontraktar i løpet av hausten. – Det er kontraktar som er diskutert gjennom våren og sommaren som ikkje har funne si avslutning enno. Vi veit at det er nye ordrar på gang, seier han. Slik er det også i dag, det er nye skip under planlegging, men uvisst når reiarane bestemmer seg for å gå i gang. Må har meir Ordreinngangen så langt i år er ikkje stor nok, etter Strønen si vurdering. – Dette volumet er dessverre ikkje tilstrekkeleg til å halde eit tilstrekkeleg aktivitetsnivå i næringa, seier Strønen.

– Å redde sjøsyke fugler blir ofte en del av jobben

Vi får mange blinkskudd på Instagram. Her forteller vi historien bak noen av øyeblikkene på havet. Har du et bilde, merk det med #sysla ::Tor Voldsund – november 2016 – Island Earl:: Redder sjøsyk fugl Matrosen på Island Offshore-fartøyet Island Earl var på vei fra Holland til Edinburgh. Vanligvis har supplyskipet en besetning på rundt 15 stykker, men noen ganger får de ekstra bemanning om bord. Men det er mer arbeid, enn hjelp. – Fuglen var sjøsyk. Det bli de ofte når de lander og blir for lenge på en stor båt. Da må vi redde ved å få den i sjøen igjen, forteller fugleredder Voldsund. – Fuglene blir desperate etter mat, så de begynner å spise blant annet småstein. Vi har prøvd flere ganger å mate de, både med brød og vann, men uten hell.