Kategoriarkiv: Offshore.no

Han blir ny toppsjef i Endúr

-Både styret og ledelsen har over tid arbeidet målrettet for at Endúr ASA skal videreutvikles til å bli et sterkt og robust vestlandbasert industrikonsern som kan levere en lønnsom vekst. De positive resultatene for 1. kvartal 2019 viser at vi har lykkes med å starte denne prosessen. Nå skal overskudd og aktivitetsvekst forsterkes ytterligere, forklarer Eikeland i en pressemelding. Nåværende konsernsjef Nils Hoff går over til en nyopprettet stilling som driftsdirektør. I høst ble det klart at Bergen Group og oljeserviceselskapet Endúr Fabricom skulle slås sammen. Senere skiftet det nye selskapet navn til Endúr.

Derfor ligger dette gigantskipet i fjorden

Det halvt nedsenkbare tungløftefartøyet er 225 meter langt og 48 meter bredt, og tar med det god plass der det nå ligger mellom Marvika og Kongsgårdbukta, skriver Fædrelandsvennen. Skipet er ett av to identiske skip (enda to til er bestilt) bygget ved CSBC-verftet i Taiwan, og opererer under det Oslo-baserte selskapet GPO Heavylift. Eieren er Greenland Heavylift Holdings i Singapore. Skipene er spesiallaget for å frakte store konstruksjoner, og kalles for «semi-submersible heavy transport vessel». Det betyr at skipets «lasteplan» kan senkes under vann for at for eksempel en rigg kan plasseres der. Og det er nettopp det som skal skje i Kristiansand. Skal frakte rigg Roger Engesland i logistikkselskapet Kuehne + Nagels avdeling i Kristiansand er agent for oppdraget der riggen COSL Rigmar skal fraktes fra Kongsgårdbukta til Kina. – Det er en relativt stor prosess, sier Engesland, som forklarer: Bildet viser den oppjekkbare boligplattformen (jackup) COSL Rigmar, delvis skjult bak NOV-kranen, der beina stikker opp bak. Foto: Henrik Ihme – Natt til onsdag kommer det en stor lekter inn, som skal flyttes over på båten og festes. På søndag eller mandag vil båten dra ut der den ligger nå, og riggen vil bli tauet ut og løftet opp på båten som da har senket seg ned. – Dette har vi vært med på å gjøre andre steder i verden, men aldri i Kristiansand. Det er fantastisk moro, sier Engesland. – Hva koster en operasjon som dette? – Det må jeg komme tilbake til, om kunden ønsker at det skal være offentlig, sier Engesland. Tre år COSL er et kinesisk selskap, og eier boligriggen som har ligget i Kristiansand siden 2016. Daglig leder i GPO Heavylift, Dagfinn Thorsen, kan imidlertid fortelle at riggen har fått et oppdrag i Kina som den nå skal fraktes til. – Dekket på lekteren vil være fire-fem meter under vann når riggen plasseres oppå. Turen til Kina vil ta rundt 50 dager, opplyser han. GPO Amethyst driftes av Oslo-selskapet GPO Heavylift, men er eid av et holdingselskap i Singapore. Nå ligger det i Topdalsfjorden, i påvente av å frakte den oppjekkbare boligriggen COSL Rigmar til Kina. Foto: Henrik Ihme

Har hentet 783 millioner til landbasert oppdrett

Det landbaserte oppdrettsselskapet Atlantic Sapphire har gjennomført en rettet emisjon for å hente 783 millioner kroner. Det skriver selskapet i en børsmelding natt til onsdag. De friske midlene skal brukes til å fremskynde andre byggetrinn av det gigantiske oppdrettsanlegget selskapet er i gang med å bygge på land i Florida. Forretningsideen til Atlantic Sapphire er at det er billigere å produsere laks nær forbrukerne enn å sende den med fly fra Norge til USA. Landanlegget er tuftet på resirkulering og gjenbruk av vann. Teknologien er hentet fra selskapets landanlegg i Hvide Sande i Danmark, hvor selskapet allerede produserer 800 tonn laks årlig og vil øke produksjonen til 3000 tonn. I USA skal landlaksen markedsføres som laks fra miljøriktige anlegg, der vannet renses, resirkuleres og brukes flere ganger. Fisken er helt fri for lus og sykdommer, og påvirker ikke økosystemet i sjøen. I slutten av november i fjor oppnådde selskapet en viktig milepæl da de første 400.000 eggene ble satt i landanlegget i Florida. Målet er å høste 9500 tonn i årlig produksjon fra anlegget i midten av 2020. Når hele anlegget er ferdigstilt, skal det kunne produsere 90.000 tonn laks årlig, ifølge selskapet. Stor miljøutfordringer, rømming og enorme summer i kampen mot lus har ført til at flere satser på å flytte all produksjon på land for å få bukt med problemene. Her kan du se en oversikt over selskapene som satser på lakseoppdrett på land i Norge. Verden over etableres det landanlegg for oppdrett. Hva kan det bety for den norske oppdrettsnæringen? Hør vår podkast her:

Stavanger kommune sponser 2800 elbil-ladere

Politikerne i Stavanger kommune har som mål at det kun skal selges nullutslippsbiler fra 2025. Nullutslippsbiler vil i praksis være elbiler. – Vi har til nå gitt tilsagn om støtte til 73 borettslag/sameier i Stavanger kommune, noe som tilsvarer over 2800 ladepunkter, sier Nicolai Songe-Møller til Aftenbladet. Han er rådgiver for Elbil-lading – miljø og renovasjon i Stavanger kommune. – Denne støtteordningen skal bidra til å få ned utslipp av klimagasser i Stavanger, ved at flere får mulighet til å gå fra bensin- og dieselbil til elbil, sier han. Endelig mulighet for lading Tielvene i Stavanger, er et av flere sameier som har søkt og fått innvilget støtte. De startet installeringen av ladeinfrastrukturen denne uken. – Det har blitt snakket om i sameiet lenge, så dette er veldig bra. Vi ble til slutt trigget av støtten fra kommunen og vedtok i styret at vi skulle søke, forteller Magne Lea, styreleder i sameiet Tielvene. Han forteller at det var delte meninger om investeringen, men at de fleste er fornøyde med tiltaket i dag. – De som ikke har elbil var først skeptiske til å være med å betale for noe de ikke har glede av. Men ettersom elbil blir mer og mer populært, vil nok muligheten for lading bli et krav for folk på boligjakt i framtiden. Vi kom fram til at det var en smart investering for alle i sameiet, enten de har elbil eller ikke, sier Lea. En ny runde med støtte Støtteordningen har fått enorm respons, og selv om alle søkere har fått støtte, kan Møller fortelle at det enda er penger igjen i budsjettet. Derfor har kommunen valgt å sette i gang en ny runde med søknader. – Til denne støtteordningen har vi totalt 3 millioner kroner å bruke. Vi har brukt rundt 2,3 millioner til nå, så vi har rundt en halv million kroner igjen. Derfor har vi valgt å sette i gang en ny runde med denne ordningen, hvor fristen for å søke er 1. juni, sier han. Den kraftige økningen av elbiler og økt etterspørsel etter ladeplasser, har også fått regjeringen til å komme på banen. Tidligere denne uken sendte de ut et forslag om å gi andelseiere i borettslag lovfestet rett til å lade elbilen. Forslaget er sendt ut til høring, og ikke vedatt enda. Høringsfrist er 1.september i år.

DNO skal investere 1,3 milliarder på norsk sokkel i år

Oljeselskapet DNO hadde i årets første kvartal en omsetning på 204,1 millioner dollar – 1,78 milliarder kroner. Det var en oppgang på 43 prosent fra 142,3 millioner dollar i samme periode i fjor. På bunnlinjen ble det et overskudd på 15,7 millioner dollar, 137 millioner kroner, også det en liten oppgang fra 14,6 millioner i fjor. Oljeselskapet har i mange år hatt all sin virksomhet i Midtøsten, foruten hovedkontor og børsnotering i Oslo, men kom for to år siden tilbake på norsk sokkel da oljemyggen Origo ble kjøpt opp. I første kvartal kom 20 prosent av inntektene fra Norge. Investerer Framover skal det satses ytterligere i Norge. I januar ble det klart at selskapet sluker konkurrenten Faroe Petroleum etter en langvarig maktkamp. Den prosessen er ifølge onsdagens børsmelding i rute. Trolig er fusjonen snart i mål. – Med vårt nye oppkjøp har DNO blitt et mer balansert selskap. Vi fortsetter å generere betydelige penger fra felt med svært lave kostnader i Kurdistan, men har nå et sterkt, nytt ben i Nordsjøen, uttaler styreleder Bijan Mossavar-Rahmani i en børsmelding I 2019 skal DNO investere 150 millioner dollar, 1,3 milliarder kroner, på norsk sokkel. I Kurdistan skal selskapet investere 225 millioner dollar i år. Totalt investerer selskapet 400 millioner dollar i 2019, noe som innebærer en dobling fra fjoråret.

Nå er ratene bedre for Odfjells kjemikalietankere

Odfjell-gruppen hadde i årets første kvartal en omsetning på 218,3 millioner dollar, opp fra 211,6 millioner i samme periode i fjor. Driftsresultatet før avskrivninger og nedskrivninger (ebitda) ble 39,9 millioner dollar, opp fra 25,2 millioner. På bunnlinjen ble det imidlertid røde tall. Tankrederiet hadde et resultat før skatt på minus 14,2 millioner dollar. Det var svakere enn 11,4 millioner dollar i fjor. – Markedene for kjemikalietank forbedret seg i første kvartal, og vi regner med at denne trenden fortsetter som et resultat av sterke underliggende faktorer i våre markeder og et generelt styrket tankmarked. Vi bestemte oss for å ikke aggressivt forfølge eller utvide kontrakter ved utgangen av 2018 pga. historisk lave rater. Dette reduserer vår COA-portefølje, men øker også vår eksponering i et sterkere marked. Vi forventer å fortsette å forbedre resultatene våre i neste kvartal,” uttaler konsernsjef Kristian Mørch i en børsmelding.

Maria-feltet tilbake i produksjon etter tre måneder

Maria-feltet i Norskehavet var tyske Wintershalls store prestisjeprosjekt på norsk sokkel, men har blitt en nedtur for oljeselskapet som nylig ble slått sammen med den tyske konkurrenten Dea. Feltet ble satt i drift like før nyttår i 2017, om lag ett år tidligere og 20 prosent rimeligere enn planlagt, men siden har det gått verre. I februar ble feltet stengt på grunn av lav produksjon. Ifølge Dagens Næringsliv er oljereservene redusert med 71 prosent, fra 207 millioner til 60 millioner fat. Årsaken er at det er vanskeligere å få opp oljen enn ventet. Ti millioner mindre Mandag denne uken startet imidlertid feltet produksjonen igjen. – Det betyr på alle måter mye at vi er i gang igjen. Det er bra for inntektene våre og mentalt for alle som jobber med prosjektet. Det hjelper på motivasjonen, sier norgessjef Alv Bjørn Solheim i Wintershall Dea. Wintershall skal investere 20 milliarder på norsk sokkel Feltet var ifølge Solheim stengt noe lenger enn den opprinnelige planen. – Det skyldtes at vi ønsket å bygge opp trykket i reservoaret enda mer før vi startet opp igjen, sier han. Maria-feltet produserer nå om lag 13.000 fat olje daglig. Det er imidlertid fortsatt betydelig mindre enn de 30.000 fatene man regnet med skulle produseres på feltet hver dag. Forskjellen utgjør drøyt ti millioner kroner med dagens oljepris litt over 70 dollar. Skrev ned verdien Selskapets ledelse har aldri lagt skjul på at Marias utvikling har vært en stor nedtur. I fjorårets regnskap ble feltets verdi også skrevet ned med 1,5 milliarder kroner. – Det som har skjedd, er skuffende. Vi vet at det er risiko knyttet til grunnforholdene på olje- og gassfelt, men det er en nedtur når risikoen materialiserer seg på denne måten. Jeg ville foretrukket at det ikke skjedde, men nå må vi se framover, sa konsernsjef Mario Mehren til Sysla tidligere i år. Selskapet har satt i verk flere tiltak for å øke produksjonen igjen. Målet er fortsatt å få ut all oljen på feltet.

Teekay får hjelp av regjeringen til å bygge fire nye tankere

Teekay Offshore har sikret langsiktig finansiering fra regjeringen for å bygge fire nye shuttle-tankere. Skipene skal bygges av Samsung heavy Industries (SH) i Sør-Korea, og skal etter planen leveres i 2019 og 2020. Eksportkreditt Norge og GIEK har gitt lån og en garanti på 165,5 millioner amerikanske dollar, tilsvarende om lag 1,4 milliarder kroner. Enova vil også subsidiere shuttle-tankerne med 133 millioner kroner. Nullutslipp av VOC Shuttle-tankerne er utstyrt med ny teknologi utviklet av Wärtsilä i samarbeid med Teekay. Den nye teknologien gir nullutslipp av VOC (Volatile Organic Compounds) fra tankerne, opplyser Eksportkreditt og GIEK i en pressemelding. VOC er flyktige organiske forbindelser, gasser som blant annet frigjøres ved lasting av bøyelastere. VOC danner bakkenær ozon, som har skadelig virkning på vegetasjon og menneskers helse. Shuttle-tankerne vil også utstyres av andre norske leverandører som Brunvoll, MacGregor Pusnes, Kongsberg, Jotun, Glamox. – Det er gledelig at denne nye, innovative teknologien som er utviklet i Norge har resultert i handel. Dette prosjektet involverer mange norske underleverandører og bidrar til verdiskapning og restrukturering av norsk økonomi, i tillegg til at det bidrar til å opprettholde sysselsettingen i Norge, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Reduserer CO2 utslipp opp til 50 prosent Den miljømessige innvirkningen av VOC er betydelig. Norge forpliktet seg til å redusere utslippene allerede i 2003. Den nye VOC-teknologien som er utviklet av Wärtsilä reduserer disse utslippene opp til 100 prosent ved å konvertere utslippene til flytende gass og fører gassen inn i en VOC-drivstofftank som sekundært drivstoff for skipene. – Vi er veldig glade for å ha sikret langsiktig finansiering fra regjeringen for våre siste generasjon av shuttle-tankere. Disse skipene vil bli de mest miljøvennlige shuttle-tankerne som noensinne er bygget. Det gjør meg veldig stolt at CO2-utslippene kan bli redusert med omlag 50 prosent, noe som reduserer vårt  miljømessige fotavtrykk betydelig, sier administrerende direktør i Teekay, Ingvild Sæther i pressemeldingen.

Milliardkontrakt for havvindplattform til Aibel

Aibel og Keppel Fels har sikret kontrakt for levering av en såkalt HVDC-plattform og en landbasert omformerstasjon til offshore nettilkoblingssystemet DolWin5. HVDC (høyspent likestrømsoverføring) er et overføringssystem av elektrisk energi over store avstander ved hjelp av likestrøm.  Det skriver selskapet i en pressemelding tirsdag. Selskapet omtaler kontrakten som av betydelig størrelse, en betegnelse som blir brukt om kontrakter som har en verdi på over 2,5 milliarder kroner. Aibels oppgave er prosjektering, ingeniørtjenester og innkjøp mens Keppels Fels sitt verft i Singapore skal bygge omformerplattformen. Etter transport fra Singapore til Haugesund vil Aibel ha ansvar for å insallere utstyr fra ABB, i tillegg til ferdigstilling, transport og installering av plattformen på feltet. – Med denne tildelingen opprettholder vi vår posisjon som en foretrukken partner i havvind-segmentet og styrker vår rolle som leverandør til det europeiske fornybar energimarkedet, sier konsernsjef i Aibel Mads Andersen. Dolwin5 skal installeres i DolWin-klyngen på tysk sokkel i Nordsjøen, med planlagt levering i tredje kvartal 2024. Tre andre DolWin-plattformer er allerede i drift i klyngen. Blant dem er DolWin beta, Aibels først havvind-plattfor som ble levert i 2015 sammen med ABB. Den er for øyeblikket den kraftigste omformerplattformen for havvind i verden.

Oceaneering sikret Wintershall-kontrakt

Oceaneering AS er tildelt kontrakt med Wintershall Norge AS for leveranse av ROV-integrert teknologi om bord i boreriggen West Mira. Kontrakten har en varighet på 3 år med opsjoner på 2 pluss 2 år. West Mira-kontrakten dekker produksjonsboring på Wintershalls operative felt på norsk sektor, inkludert Vega, Nova og Maria. Oceaneering vil levere ROV-tooling og tjenester, deriblant installasjon av ROV-hangarløsninger, ingeniørtjenester, fjernstyring av ROV-operasjoner fra land og integrert ROV-teknologi for BOP-festesystemer og undervanns landingsbaser, opplyser selskapet. – Vi er veldig fornøyde med denne kontraktstildelingen og erfarer at våre ROV-integrerte løsninger gir oss muligheten til å optimalisere leveranser til en lavere totalkostnad for kunden. ROV-integrert teknologi som dette, kombinert med fjernstyring av operasjoner fra land, via vårt Mission Support Senter i Stavanger, reduserer sikkerhetsrisikoen og bidrar også til lavere karbonutslipp. Vi ser frem til videre optimalisering i nært samarbeid med Wintershall, sier Erik Sæstad, VP og Country Mangager – Norway, i en pressemelding.