Det 197 meter lange fartøyet er det første skipet som blir hugget ved et godkjent verft etter at en ny EU-regulering trådte i kraft ved nyttår.
Bulkskipet skal resirkuleres ved Leyal Ship Recycling Group i Tyrkia.
Arbeidet ledes av Grieg Green, et 100 prosent eid datterselskap av Bergensrederiet Grieg Star, som også eier skipet.
Legg merke til bålet på stranden, som er der for å avgi røyk, slik at kapteinen på fartøyet kan se hvor han skal treffe. Video: Privat, med tillatelse.
– «Star Gran» har tjent oss godt gjennom 33 år i drift. Vi føler oss trygg på at Grieg Green og Leyal Ship Recycling Group vil gi en trygg og gjennomsiktig prosess, skrev konsernsjef i Grieg Star, Camilla Grieg i en pressemelding i forbindelse med skrapingen av skipet.
Les også: Her sendes offshorebåtene til hugging. Den nyeste er fra 2006.
«Star Gran» ble levert fra Mitsui i Japan i 1986, som byggenummer 1329, ifølge Sjøhistorie.no.
I 1990 skiftet hun flagg til Norsk Internasjonalt Skipsregister. Fartøyet hadde Bergen som hjemmehavn.
Skipet kunne holde en fart på 15 knop, og hadde plass til 1532 containere i tillegg til de store lasterommene.
Handymax-en på 43.800 dødvekttonn hadde ifølge Vesselsvalue.com en skrapverdi på cirka 3,5 millioner dollar da hun ble rent opp på stranden i Tyrkia.
Siste gang skipet sendte ut AIS-signal var 20. februar klokken 12.01. Dette er bevegelsene hennes det siste året. Sporingsdata fra vesselsvalue.com
Etter at EU innførte nye og strengere krav til hugging, er det 25 verft som er godkjent til å hugge skip fra Europa.
Like før jul ble for første gang verft utenfor EU godkjent i henhold til dette regelverket.
Nå hugges «Star Gran» ved ett av de to som er godkjente i Tyrkia.
EU-reguleringen skal sørge for å redusere de negative følgene av skipshugging ved å legge ned miljø- og sikkerhetskrav til verftene som gjør jobben. Reguleringen gjelder skip som seiler under et flagg fra land som er medlem av EU og EØS.
Star Gran mens hun fortsatt var i drift.
Solstad Offshore har nylig signert en avtale med Subsea 7 som utvider en eksisterende avtale med fire år. Skipet «Normand Subsea» skal dermed i arbeid for subsea-selskapet frem til slutten av 2023, ifølge en børsmelding fra rederiet.
Selskapet gir i tillegg to årlige opsjoner etter avtalen som nå er utvidet.
– Vi er veldig fornøyd med denne tildelingen med en av våre nøkkel-klienter, sier administrerende direktør i Solstad Offshore, Lars Peder Solstad.
Han legger til at dette er et nytt tegn på at subsea-aktiviten innenfor subsea-vedlikehold er gradvis på vei opp igjen.
«Normand Subsea» er et såkalt IMR-fartøy og har vært på kontrakt for Subsea 7 siden 2009. Skipet skal i perioden fortsette arbeidet Subsea 7 gjør for BP UK.
Ulstein har fått kontrakt på sitt fjerde cruiseskip i Infinity-serien. Ulstein Design & Solutions skal levere design- og utstyrspakke Det er rederiet Sunstone som står bak bestillingen. Skipet skal bygges ved CMHI-verftet i Kina.
Ulstein Design & Solutions står bak designet. Skipene er 104 meter lange, 18 meter breie og kan huse opptil 200 passasjerer.
I 2017 ble det kjent at Ulstein hadde vunnet kontrakten på opptil ni cruiseskip.
Oslo Arbeiderparti, Buskerud Ap og flere av AUFs fylkeslag varsler kamp for varig vern av de sårbare områdene i nord når Ap samles til landsmøte i Oslo 4.–7. april.
– Arbeiderpartiet går inn for varig vern mot petroleumsvirksomhet utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja, lyder forslaget fra Oslo Ap.
På landsmøtet i 2017 vedtok Ap å verne deler av områdene kjent som LoVeSe, men åpne for konsekvensutredning i de sørligste områdene av Lofoten.
Men oljemotstanden er voksende i Ap, og en rekke fylkeslag sier nå ja til mer vern: Oslo, Akershus, Sogn og Fjordane, Hedmark, Østfold, Buskerud, Vestfold, Oppland, Møre og Romsdal og Trøndelag.
– Spikeren i kista
Også Bergen Ap gikk nylig mot å konsekvensutrede oljeaktivitet, og Trøndelag Ap gikk for varig vern alt i fjor vår.
– Dette er spikeren i kista for kompromissforslaget fra forrige landsmøte. Nå skal Ap bli en garantist for et oljefritt LoVeSe, sa AUF-fylkesleder Julie Instad Hole til Adresseavisen den gang.
Om Ap snur, vil det for første gang være stortingsflertall for å stanse alle planer om oljeleting utenfor LoVeSe.
Buskerud Ap viser til at verken flertallet av befolkningen i området eller i resten av landet ønsker olje- og gassutvinning i området.
– Til tross for moderne og imponerende teknologi kan ikke olje- og gass-utvinning kombineres med vekst i turist, fiskeri og maritime næringer i områdene Lofoten, Vesterålen og Senja. Til det er de potensielle skadene på områdene for alvorlige til at det er verdt sjansen, fremholdes det.
– Klokt å skaffe kunnskap
Sterke krefter i og rundt Ap ønsker konsekvensutredning eller at dagens programformulering beholdes. I tunge LO-forbund som Fellesforbundet og Industri Energi er det ingen stemning for mer vern.
– Formuleringene om LoVeSe var et kompromiss som inneholdt både vern og konsekvensutredning, sa Fellesforbundets leder Jørn Eggum til ABC Nyheteri fjor høst da han advarte Ap mot å snu i saken.
Mangeårig Ap-topp Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, som i dag er sjef i Norsk olje og gass, etterlyser kunnskapsinnhenting.
– Vi mener det hadde vært klokt å skaffe kunnskap om de områdene som er utenfor Lofoten og Vesterålen og mener generelt at det er klokt å ha et best mulig kunnskapsgrunnlag før man treffer beslutninger. Vi registrerer at det i dagens Storting er et stort flertall som mener det, sa han til NTB i vinter.
Selskapet Nordlaks skal bygge en 385 meter lang havfarm som skal plasseres til havs i Nordland.
Nå er det klart at Siemens skal levere strømanlegg til havfarmen.
– Oppdrettsnæringen blir en stadig viktigere del av norsk industri, hvor Norge har betydelige fortrinn innen kompetanse og erfaring. Vi er glade for å kunne bidra til å sikre at norsk havbruksnæring fortsatt vil være konkurransedyktige, sier salgsansvarlig Torill Østingsen i Siemens i en pressemelding.
Strømmen skal komme til anlegget gjennom en 7,5 kilometer lang strømkabel.
Få alt du trenger å vite om de ettertraktede utviklingstillatelsene på fire minutter her.
Siemens ser store muligheter i havbruk.
– Vi jobber med en plan om å utvikle et globalt kompetansesenter i Norge for akvakultur, uttaler Østingsen.
– Vi krever ikke mer enn hva andre redningsmenn har i andre norske helikopterselskaper. Nå tar vi kun ut én redningsmann i første omgang, men vil trappe opp etter hvert. Vi forbereder oss på en langvarig streik, sier Parats forhandler Lars Petter Larsen.
Han sier Bristow Norway har ansvaret for flere SAR-operasjoner (search and rescue) på norsk sokkel.
– Redningsmennene er besetningsmedlemmer på redningshelikopter og har ansvaret for det redningstekniske arbeidet. I en akuttsituasjon er det disse som evakuerer pasienter ved heisoperasjoner fra båter, eller fra sjøen, under krevende forhold. I tillegg assisteres sykepleiere og annet helsepersonell, sier Larsen.
Streiken vil kunne få betydning for den ordinære helikoptertrafikken med passasjerer inn og ut av norsk sokkel grunnet manglende redningsmenn til å utføre heisoperasjoner ved en ulykke.
Ordinær medisinsk evakuering fra offshore installasjonene opprettholdes.
BOA og Forsvarsmateriell har i dag besluttet å endre stedet for heving av fregatten KNM Helge Ingstad. Årsaken er at det ventes store dønninger på havaristedet, noe som gjør opprinnelig hevingsplan for risikabel, opplyser Forsvaret onsdag formiddag.
Se video: Så raskt kom «Helge Ingstad» til overflaten
I utgangspunktet skulle fregatten dreneres og heves på havaristedet i Hjeltefjorden, før transport til Haakonsvern. Den havarerte fregatten flyttes nå til Hanøytangen på vestsiden av Askøy – cirka 15 nautiske mil sørøst for havaristedet. Ifølge Forsvaret er det der ventet roligere vær og mindre bølger.
– Slepet til Hanøytangen vil foregå svært sakte, og transporten kan ta inntil 24 timer. Det er foreløpig usikkert når lekterne og KNM Helge Ingstad forlater havaristedet. Miljøtiltak vil bli iverksatt, og alle interessenter er informert om alternativ hevingsplan, opplyses det.
Archer hadde i fjerde kvartal en omsetning på 233,2 millioner dollar, opp 9 prosent sammenlignet med samme periode året før.
Driftsresultatet før avskrivninger og nedskrivninger (ebitda) ble 26,9 millioner dollar, en bedring på 10,4 millioner dollar. Selskapet har ikke levert bedre på fire år.
– Archer er fornøyd med å levere det sterkeste driftsresultatet siden 2015. 2018 var et år med vekst for selskapet, og vi avsluttet året med sterke finansielle resultater, uttaler toppsjef John Lechner i en børsmelding.
Corvus Energy har signert kontrakt med Norwegian Electric Systems (NES) på leveranse av verdens største batteripakker til Havila Kystrutens fire nye skip.
– Vi er ekstremt stolt over å ha mottatt denne ordren, sier Geir Bjørkeli, administrerende direktør i Corvus Energy, til Sysla.
Selskapet annonserte nylig at de bygger en gigantisk batterifabrikk i Vinmonopolets gamle lokaler på Midtun sør i Bergen.
Det er i denne fabrikken batteriene skal settes sammen, før de installeres på de fire skipene som skal i drift fra 2021.
Verdens største
De luftkjølte batteripakkene på 6,1 MW som skal inn i Kystruteskipene, er de største som noen gang er levert til skip, ifølge Corvus-sjefen.
Sysla kjenner heller ikke til noen større.
Les også: Med dette håndtrykket sluker Corvus Energy konkurrenten
Hvert av skipene skal utstyres med 2 batteripakker á 43 tonn – til sammen 86 tonn per skip.
Til sammenligning er batteripakken på Color Lines’ nye skip, «Color Hybrid» på 65 tonn og 5 MW (se illustrasjon under).
«Color Hybrid» bygges hos Ulstein i Ulsteinvik. Batteripakkene på skipet skal stå i to rom akter på til sammen 180 kvadratmeter. Klikk på bildet for å lese saken. Illustrasjon: Color Line
I et intervju med Sysla i oktober i fjor sa Havila-eier Per Sævik at fulladede batterier på Kystruteskipene skal gi to timers seiling på vanlig servicedrift.
Les også: Dette skal Havila Kystrutens fire skip hete
– Men går vi ned til ti knop, regner vi med å kunne gå fire timer på batteri. Det er lenger enn noen andre vi har hørt om er i stand til å gjøre.
Det vil si at turen inn Geirangerfjorden, for eksempel, kan gjennomføres med batteridrift.
– Myndighetene snakker om utslippsfrie fjorder innen 2026. Vi er klare fra 2021, sa Sævik (les hele saken her).
Sævik sikrer stor del av verdikjeden
Det var i oktober i fjor det ble kjent at Norwegian Electric Systems, som Sævik eier gjennom Havyard, sikret seg kontrakten på et hybrid-elektrisk fremdriftssystem og kontrollsystemer på kystrute-skipene fra bro til propell.
Hele denne kontrakten har en verdi på 300 millioner kroner.
Les også: Havyard sikrer milliardkontrakt fra Havila Kystruten
Hvor mye av dette som havner hos Corvus vil ikke partene ut med, men etter det Sysla kjenner til skal det være en betydelig andel.
To av skipene skal bygges på Tersan-verftet i Tyrkia. Havyard, som helt eier Norwegian Control Systems og er største aksjonær i Norwegian Electric Systems, har allerede sikret seg kontrakten for design og leveranse av utstyr til de fire nye skipene.
Skal i operasjon fra 2021
De nye kystruteskipene fra Havila skal gå i rute Bergen – Kirkenes fra 2021, som 4 av totalt 11 båter på ruten. Resten skal fortsatt drives av Hurtigruten, som har hatt monopol på strekningen i en årrekke.
De nye 125 meter lange båtene, som kan ta inntil 700 passasjerer, skal bygges med motorer fra Rolls-Royce som går på naturgass (LNG).
Det reduserer CO2- og NOX-utslippene med henholdsvis 20 0g 80 prosent sammenlignet med diesel.
I tillegg til batteripakkene er de også tilrettelagt for hydrogen og brenselsceller.
Krever ladestasjoner for full effekt
Det må betydelig infrastruktur til for å lade batteriene i havnene. Til forskjell fra et landstrømanlegg, som skal forsyne et skip med strømmen det bruker mens det ligger til kai, er det her snakk om betydelige mengder strøm som skal overføres fra land til batteriene på kort tid.
Å bruke LNG-motorene om bord til å lade dem opp gir liten miljøgevinst, sammenlignet med å lade dem med strøm fra det landbaserte strømnettet, som nesten utelukkende leverer energi fra miljøvennlig vannkraft her til lands.
Sævik har sagt at han vil ha ladestasjoner i Bergen, Trondheim, Bodø, Tromsø og Kirkenes.
Han får støtte fra Enova-sjefen, som vil ha ladestasjoner langs hele kysten.
Klikk her eller på bildet under for å lese flere saker om batterirevolusjonen til sjøs.
Innen 2050 skal klimagassutslippene fra verdens skipsflåte reduseres til halvparten av hva den var i 2008.
Batterier er en del av løsningen.
I dag er mer enn 200 helelektriske og hybridskip i operasjon eller i bestilling – de fleste av dem norske. Ifølge en fersk rapport fra DNV GL vil en tredjedel av alle verdens skip ha batterier om bord innen 2050.
Hvordan påvirker det den maritime industrien?
I denne artikkelserien ser Sysla-redaksjonen nærmere på batterirevolusjonen til sjøs. Vi setter stor pris på tips og innspill – kontakt oss på redaksjonen@sysla.no.
Helikoptertrafikken til offshoreinstallasjonene er onsdag morgen utsatt på grunn av tett tåke, skriver Aftenbladet.
Heliporten melder på sine nettsider at alle helikoptre fra Sola står på bakken inntil videre. Offshorearbeiderne som skal reise ut blir bedt om å møte til vanlig tid.
Dette rammer avganger både til Ekofiskfeltet, Ula, Gudrun, Sleipner og Edvard Grieg. I tillegg rammes flygningene til Maersk og Scarabeo.
Fra Bergen er de tidligste avgangene også utsatt. Gullfaks, Statfjord, Troll og Oseberg rammes av innstilte avganger fra Bergen.