Kategoriarkiv: Offshore.no

Equinor søker om boring på Lille Prinsen

Equinor søker Miljødirektoratet om å ta i bruk den halvt nedsenkbare riggen West Phoenix til å bore letebrønn 16/1-30 S, bedre kjent som Lille Prinsen Outer Wedge. Brønnen er lokalisert i den sentrale delen av Nordsjøen, nærmere bestemt på Utsirahøyden 153 kilometer fra land. Etter planen skal riggen starte boring i april 2019. Equinor søker også om opsjon til å gjennomføre sidestedg og formasjonstesting, melder Miljødirektoratet. I juni i år meldte Equinor om et oljefunn ved Lille Prinsen. Funnet ble vurdert til å være i størrelsesorden 15-35 millioner fat utvinnbar olje. Ifølge Oljedirektoratet er funnet en oljekolonne på totalt 95 meter – Dette er et godt funn som vi forventer er kommersielt utvinnbart. I tillegg til volumet vi har oppgitt, viser resultatene av boringen at det er ytterligere potensial i dette funnet, uttalte Nicholas Ashton, letedirektør på norsk og britisk sokkel i Equinor den gang.

Solstad får gjeldslettelser

Det går frem av en børsmelding Skudeneshavn-rederiet sendte ut torsdag. Gjeldslettelsene fra bankene inntreffer umiddelbart og gjelder frem til 20. juni, står det i meldingen. Omfanget av avtalen kan utvides på et senere tidspunkt, skriver Solstad Offshore. – Gruppen vil i de neste månedene fortsette den konstruktive dialogen med kreditorene og komme med videre oppdateringer. Obliogasjonseierne sa ja Solstad har en total gjeld på om lag 30 milliarder kroner. Cirka 1 milliard av det er obligasjonsgjeld. Norges største offshorerederi fikk i går mer enn to tredjedeler av obligasjonseierne med på å lempe på kravene: Solstad meldte at obligasjonseierne har sagt ja til å avstå fra å få utbetalt renter på den drøye milliarden de har lånt rederiet. Fra og med fredag slutter rentene å løpe, og avtalen kan gjelde inntil ett år. Dagens melding kommer etter at Solstad i oktober varslet at de måtte forhandle med sine kreditorer for å bedre likviditetssituasjonen i selskapet. Fire siloer Solstad Offshore består fortsatt av fire såkalte siloer, som hver inneholder de fire rederiene som ble fusjonert sammen i fjor sommer. Betalingslettelsene det nå forhandles om vil ikke gjelde for datterselskapene Solship 1 Invest AS, Solship 3 Invest AS og deres datterselskaper. I Solship 1 Invest ligger gamle Rem Offshore, som ble fusjonert inn i Solstad i 2016, som det første selskapet Solstad tok over med Aker i ryggen. I Solship 3 Invest ligger gamle Deep Sea Supply, som John Fredriksen brakte til bordet da han gikk inn på eiersiden i Solstad gjennom Hemen Holding. 30 milliarder i gjeld Rapporten for Solstads tredje kvartal ble frigitt 7. november. Der meldte de om drøye 30 milliarder kroner i gjeld. Norges største offshorerederi forverret det negative resultatet fra tredje kvartal i fjor. Driftsresultatet før nedskrivning er derimot i bedring, og ender på 329,9 millioner norske kroner, opp fra 243,6 millioner norske kroner på samme tid i fjor. Omsetningen er stabilt på 1,4 milliarder kroner. I resultat før skatt i tredje kvartal endte selskapet på minus 446,6 millioner kroner, ned fra negative 369,5 millioner kroner i tredje kvartal i fjor.

Deepsea Stavanger skal bore letebrønn

Brønnen ligger ca. 187 km fra Utsira i Rogaland.  Boringen har planlagt oppstart i andre kvartal i 2019, går det fram av Aker BPs søknad til Miljødirektoratet. Brønnen skal bores med den halvt nedsenkbare flyteriggen Deepsea Stavanger. Freke-Garm Main er en letebrønn hvor det forventes å finne gass og kondensat. Les også: Slik er dagene på Deepsea Stavanger

Forsvaret utset hevinga av KNM «Helge Ingstad» til neste år

Tidspunktet for når fregatten kan bli heva har også tidlegare vorte utsett. Den førre tidsplanen sa at det tidlegast ville skje etter jul. Torsdag opplyser Forsvaret på sine heimesider at omsynet til helse, miljø og tryggleik, «komplekse operasjoner og beregninger» og perioder med dårleg ver gjer at hevinga tidlegast kan skje i januar, skriv Bergens Tidende. Ifølgje pressemeldinga har dårleg ver gjort at skipet har sige lenger ned. Dette har ført til at fartyet rører sjøbotnen der fire av løftekjettingane skulle førast under. «Det er for trangt for dykkerne å få plassert det siste settet med løftekjettinger. Forsvarsmateriell ser derfor på andre muligheter for å løfte fartøyet i akkurat dette partiet», heiter det på Forsvarets nettsider.

Equinor kjøper seg opp i polsk havvind

Torsdag melder Equinor at de har utøvd en opsjon om kjøp av en eierandel på 50 prosent av havvindprosjektet «Ba?tyk I» fra Polenergia. Les også: Flytende havvind – Norges nye industrieventyr? Tror på synergier og storskalafordeler Handelen skjer etter at Equinor og Polenergia kjøpte halvparten av havvind-prosjektene Ba?tyk II og Ba?tyk III i mai tidligere i år. Les også: Equinor kjøper energiselskap for nær fire milliarder kroner – Vi er godt fornøyd med å styrke vår tilstedeværelse i Polen, og fortsette samarbeidet med Polenergia, som er et energiselskap med erfaring og innsikt i det polske energimarkedet. Dette kjøpet styrker vår tilstedeværelse i Østersjø-området og gir på lengre sikt muligheter for storskalafordeler og synergieffekter, sier Jens Økland, direktør for Strategi og forretningsutvikling i Nye energiløsninger i Equinor. Les også: Miljøbevegelsen applauderer planer om flytende havvindpark Tilsammen gir vindlisensene muligheter for å hente ut inntil 1560 megawatt fra havvindparken. Equinor vil eie halvparten av de tre lisensene. De siste årene har utenlandske selskaper investert for 20 milliarder i norsk vindkraft. Hva er det de ser – som ikke norske investorer lar seg lokke av? Hør episoden av «Det vi lever av» om havvind under:  Havvind kan gi 70 GW innen 2030 Selskapet mener den polske delen av Østersjøen har et potensial på nærmere 8 gigawatt. De peker på at havvind i Europa kan gi enorm effekt i løpet av de neste elleve årene. «Havvind har allerede et sterkt fotfeste som energikilde i Europa, med en installert kapasitet på over 15 GW, og potensial til å komme opp i 50 til 70 GW innen 2030», skriver Equinor i meldingen. De to selskapene skal danne et såkalt joint venture og videreutvikle prosjektene sammen. Equinor skal ifølge meldingen lede utviklingsforberedelsene. Hvis selskapene besluttet å bygge ut er det Equinor som skal ha ansvar for bygge- og driftsfasene, skriver selskapet.

EØS-tilsynet ESA er fornøyd med norske regler for utenlandske verftsarbeidere

Onsdag besluttet kollegiet som er det øverste organet i ESA, å lukke klagesaken. Partene opplyser at de allerede en stund har kjent til avgjørelsen. – Det eneste naturlige er at ESA lukker denne saken, som aldri skulle vært åpnet, sier leder Jørn-Henning Eggum i Fellesforbundet til NTB. Direktør for arbeidsliv Nina Melsom i NHO sier de er fornøyd med at saken er lukket. Mellomløsning Bakgrunnen er at mens klagesaken var til behandling hos ESA, besluttet den norske Tariffnemnda en slags mellomløsning. Dermed har ikke arbeidsgiver lenger plikt til å betale reisen til Norge for utenlandske verftsarbeidere, men de må betale reise, kost og losji innenfor Norges grenser. Det var den norske arbeidsgiversiden som klaget inn til EFTA i 2013. Tariffnemnda kom til sin avgjørelse 11 oktober i år. – Sikrer rettigheter – Dette vedtaket sikrer at når tilreisende arbeidere fra andre EØS-land pålegges å reise i Norge, har de samme rettigheter ved slike reiser som norske arbeidstakere, sier ESAs president Bente Angell-Hansen. ESA mottok opprinnelig to klager, en fra NHO og en fra en polsk arbeidsgiver, om de norske reglene knyttet til utenlandske arbeidstakere på byggeplasser, i skips- og verftsindustrien og i renholdsbedrifter. Les også: Hauglie vil løse verftssaken på hjemmebane

Denne fisken har spist insekter siden oktober

Da Nordlaks kjøpte kommersielt fôr basert på insektmel fra Skretting for rundt to måneder siden, ble de også den første kunden som skulle teste det ut i et kommersielt forsøk. Les også: Her aler de opp larver som skal bli fiskefôr Nordlaks håpet at det kommersielle forsøket ville vise samme gode resultat som Skretting selv hadde i sine forsøk. Inne på settefiskanlegget til Nordlaks i Mørsvikbotn. Foto: Jakob Voldby Nå bekrefter Jakob Voldby, driftsleder på anlegget i Mørsvikbotn, at resultatene har vært gode så langt. – Vi så på appetitt, tilvekst, fiskevelferd og vannkvalitet når fisken fikk fôr basert på insektmel. Det var egentlig ingen forskjell fra vanlig fôr. Fisken doblet vekten, som er helt normalt. Fôr basert på insektmel presterer akkurat like godt som vanlig fôr, sier Voldby til iLaks. Gått forsiktig fram Men han understreker at forsøkene har startet i det små i anlegget som har konsesjon for ti millioner smolt. Fôret inneholdt kun fem prosent insektmel. – Vi har gått forsiktig fram for å se hvordan fisken reagerte på fôret, og vi må jo starte en plass. Det ville ikke vært bra og for eksempel hatt fôr med 50 prosent insektmel, som kunne i verste fall ført til massedød. Det hadde ikke tatt seg ut, sier Voldby. Høy pris Ifølge Voldby er en av de største utfordringene med fôret at det er små volum, og at det derfor er veldig dyrt. – Men nå har vi fått testet, og vi skal prøve å få litt større innblanding av insektmel i fôret fremover. Og hva fremtiden bringer når det kommer til fôr med insektmel, vet ikke Voldby per dags dato. – Men vi er villig til å teste dette mer. Det var veldig morsomt å prøve, og personlig har jeg stor tro på dette. Insektmel er et veldig godt alternativ til soya, avslutter Voldby.

Aker Solutions sikret kontrakt til 100 millioner

Vår Energi forsetter arbeidet med levetidsforlengelse for Balder og Ringhorne-området, og har signert kontrakt med Aker Solutions for å forprosjektere levetidsforlengelsen (FEED) av Jotun-skipet. Det skriver selskapet i en pressemelding torsdag. Kontrakten har en estimert verdi på over 100 millioner kroner. Investeringer for 20 milliarder Totalt planlegges det investeringer i området på om lag 20 milliarder kroner, opplyser Vår Energi. Selskapet melder at det planlegges tildeling av en rekke andre viktige kontrakter i Balder X-prosjektet. Kontraktene omfatter blant annet totalentreprise-kontrakt (EPCI) for Jotun-skipet, undervannsproduksjonssystem (SPS), samt kontrollkabler, strømning- og stigerør (SURF). Kontraktene er ventet å bli lagt ut på anbud og tildelt i løpet av første halvår i 2019, melder Vår Energi. Av de 20 milliardene som skal investeres i videreutviklingen av Balder og Ringhorne, er 15 milliarder knyttet til Balder X-prosjektet. En endret plan for utbygging og drift (PUD) skal leveres i løpet av fjerde kvartal 2019. Ett års verftsopphold Produksjonsskipet Jotun skal kobles fra Jotun-feltet og fraktes til land for ett års verftsopphold. Etter verftsoppholdet skal skipet reinstalleres på Balder-feltet, med planlagt oppstart i 2021. Ordinær produksjon fortsetter på feltene samtidig med verftsoppholdet. Vår Energi melder om reserver og ressurser på med enn 1.250 millioner fat oljeekvivalenter. Selskapet har en målsetning om å bygge ut 500 millioner fat oljeekvivalenter, hvor Balder X blir viktig for å målet. Selskapets geologer har kartlagt Balder- og Ringhorne-området, og har påvist tilleggsressurser på om lag 170 millioner fat olje, netto til Vår Energi. I tillegg er det potensiale for å øke utvinningsgraden ytterligere etter en ny letekampanje som skal starte i siste halvdel av 2019.

Kleven jaktar offshorekontraktar igjen

– Vi ser på fleire spennande prosjekt, og har god tru på at vi snart kan lande eitt, seier Nakken til nett.no. Nakken seier at det er viktig at verftet ikkje berre tenker skipsbygging for eigaren Hurtigruten. – Hovedfokus akkurat no er dei tre skipa vi i første omgang skal byggje for Hurtigruten, men vi treng også å inngå andre kontraktar. Spesielt er det viktig med meir arbeid for stålavdelinga. Utleige til Ulstein Nakken seier at det er sett i verk fleire tiltak for å halde dei tilsette i sving. – Blant anna har vi leigd ut tilsette til Ulstein og til andre aktørar. – Dette gjer vi ikkje for å tene pengar, men for å sikre oss at vi får behalde dei tilsette og kompetansen på Kleven. Nakken seier at ein er godt i rute med ferdigstillinga av ekspedisjonscruiseskipet Roald Amiundsen, som 17. mai neste år skal leggje ut på jomfrutur frå Lisboa. Det er stor interesse for å reise med dette hybridskipet, og dei første turane er alt utselde. – Ferdige i tide Nakken lovar at det ikkje vert nye utsetjingar. – Nei, vi skal vere ferdige i god tid før fristen. Det er også viktig slik at Hurtigruten får gjennomføre testprogrammet. Han opplyser at rundt 450 personar er no i sving for å ferdiggjere Roald Amundsen, der mange er innleigde. – Torsdag kjem det eit førtitals pressefolk om bord, og ein vil då sjå at vi har kome langt med ferdiggjeringa. Rosar arbeidet Rune Andreassen frå Svolvær er leiar for Hurtigruten-staben på 12 mann som er i sving på Kleven. Andreassen seier at det ser bra ut, og rosar arbeidet som er utført på Kleven. Han har sjølv bak seg 32 år i Hurtigruten, mykje av tida som kaptein, og skal sjølv vere kaptein på Friftjof Nansen. – Fantastisk flotte båtar. Dette er noko eg verkeleg ser fram til, seier Andreassen. 15 av 151 norske Han opplyser at ein er godt i gang med å fylle opp med mannskap på Roald Amundsen. – På det meste vert vi eit mannskap på 151, der rundt 15 vert norske. Han seier at mannskapet vil kome frå svært mange nasjonar. – Dette vert som å vere om bord i eit cruiseskip, seier han.