Det er redningsskøyta Idar Ulstein som er gått på land, skriver Sunnmørsposten. Politiet melder at skøyta traff land i Kvernhusvika.
Det var tre personer om bord da fartøyet traff land. En av dem skal ha fått en skade i en finger, skriver politiet videre.
– En person får behandling for en skade av helsepersonell på stedet. Alle nødetater er på stedet, sier operasjonsleder Tove Anita Asp ved Møre og Romsdal politidistrikt til avisen.
Bilder fra stedet viser en redningsskøyte som ligger godt opp på land.
– Vi tenker først og fremst på mannskapet i denne situasjonen. De vil bli ivaretatt på best mulig måte, sier beredskapssjef Ronny Pedersen i Redningsselskapet.
I mars var beskjeden fra Erik Heim i Nordic Aquafarms, morselskapet til Fredrikstad Seafoods, at den første laksen skulle settes ut i Norges første landbaserte kommersielle oppdrettsanlegg før jul.
Nå forteller Røttingsnes at første fisk ikke settes ut før over nyttår, skriver iLaks.
– Vi har valgt å gjøre noen ekstra investeringer i anlegget, slik at det ikke vil være fisk i vannet før på nyåret. Vi planlegger å ha fisk i vannet i februar, sier han.
Røttingsnes sier det ikke er noen stor dramatikk rundt dette, men at de gjør investeringene for å sikre enda bedre langsiktig drift.
Fredrikstad Seafood, som ligger på Øra nær Glomma, vil ha en totalt kapasitet på 2.000 tonn laks i året. Men også andre byggefase er under planlegging, som skal øke kapasiteten med 4.200 tonn. I tillegg skal et smoltanlegg bygges.
Er det over og ut for den norske oppdrettsnæringen om fisken kan ales opp hvor som helst i verden? Få med deg siste episode av podkasten Det vi lever av:
I forbindelse med testing av Wärtsilas autodokkingssystem ble fergen Folgefonn seilt som et fullt autonomt fartøy fra kai til kai.
Testen ble gjennomført uavbrutt, i en seilingsrute med tre ulike kai-anløp, under oppsyn av representanter fra Sjøfartsdirektoratet, skriver selskapet i en pressemelding onsdag.
– Første forsøk for et fartøy på denne størrelsen
– Dette er et stort fremskritt i arbeidet med å etablere troverdige, automatiserte løsninger for transport til sjøs. Videre er dette en milepæl for vårt Smart Marine-program, sier Joonas Makkonen, visepresident, Voyage Solutions, Wärtsilä i meldingen.
Fergen i stand til å forlate kaien, manøvrere ut av havna, seile til neste anløpshavn, manøvrere inn mot havna, og deretter legge til ved siden av terminalen uten menneskelige inngrep.
Dette antas å være det første forsøket på en fullautomatisert kai-til-kai-operasjon i en totalt «hands-off modus», på et fartøy på denne størrelsen, skriver selskapet.
– Svært imponerende
– Vi testet dette i to dager. Dette er den første demonstrasjonen av et autonomt styrt fartøy vi har sett. Det vi så var svært imponerende. Det er ingen tvil om at slik teknologi vil kunne øke sikkerheten og den totale effektiviteten når fartøy skal legge til- eller fra kai, sier Nils Haktor Bua fra Sjøfartsdirektoratet.
M/F Folgefonn er 85 meter langt og eies av Norled.
Fartøyet ble også benyttet i forbindelse med den første testingen av Wärtsilä sitt autodokkingssystem, som ble gjennomført tidlig i 2018.
Fartøyet er også utstyrt med hybrid fremdrift med trådløs lading.
– En helt autonom kai-til-kai-løsning vil gi oss betydelig verdiskapende fordeler med hensyn til bedre effektivitet, større sikkerhet, lavere drivstofforbruk og dermed reduserte eksosutslipp, sier Sigbjørn Myrvang, teknisk sjef i Norled.
Innovasjon Norge har gitt tilskudd til både Wärtsilä og Norled for testing av teknologien.
– Tirsdag gjennomførte selskapet undersøkelser av dokken med ROV (undervannsfartøy). En video viser at dokken ligger høyere enn vi først hadde trodd, sier konsernsjef Kurt Rune Andreassen ved CCB på Ågotnes til Bergens Tidende.
De første opplysningene etter havariet gikk ut på at dokken hadde lagt seg på 60 meters dyp.
Ligger i en skråning
– Bildene fra bunnen viser at dokken står stabilt og at den ligger høyere i sjøen enn først antatt. Master som står på en bro på dokken stikker så vidt over vannskorpen, sier Andreassen.
Da dokken sank beveget dokken seg først opp, så gikk den ned med akterenden etter å ha lagt og rugget litt frem og tilbake i overflaten. Dokken står nå i en skråning på vei ned mot bunnen som tidligere er oppgitt til 60 meter.
Vil vurdere heving med trykkluft
– Det man kan se ut fra bildene er at flytedokken stort sett er intakt. Jeg tror den skal kunne la seg reparere om vi får den opp. Det som kommer til å bli diskutert fremover er blant annet metode for heving.
En mulighet som vil bli vurdert er å tømme tanker og fylle dem med trykkluft for på den måten å få oppdrift og heve fartøyet.
– Dette vil jo være en kostnadseffektiv måte å løse oppdraget på. Om en slik løsning ikke lar seg gjennomføre, må vi sannsynligvis hente inn et kranfartøy, sier Andreassen.
Her sank flytedokken mandag formiddag. Foto: Geir Martin Strande
Direktøren bekrefter
Torsdag er det planlagt et møte mellom forsikringsselskapet Fender Marine AS og eieren av dokken på Ågotnes.
– Prosessen rundt heving vil nok ta noe tid. Metode og fremgangsmåte må diskuteres med forsikringsselskapet. Foreløpig vil video fra bunnen ikke bli frigjort. Politiet vil først få tilgang til bildene, sier Andreassen.
Direktør i Fender Marine AS, Ola Skauge, bekrefter at selskapet har forsikringen av den havarerte dokken. Christian J. Lien er den som håndterer forsikringssaken i selskapet. Han sier at all kommunikasjon om saken skal gå via konsernsjef Andreassen ved CCB.
– Disse partiene er de første kommersielle skalavolumene med lakseegg noen gang introdusert i staten Florida, skriver selskapet i en børsmelding.
Ytterligere 400.000 egg vil bli satt inn i neste uke, skrive iLaks.
Se listen: Disse selskapene satser på lakseoppdrett på land
Selskapet oppgir at det er i rute til å høste 9.500 tonn årlig produksjon fra anlegget i midten av 2020.
Når hele anlegget er ferdigstilt, vil det kunne produsere 90.000 tonn laks årlig.
– Problemet er at når det først går galt, går det veldig galt, veldig fort
Atlantic Sapphire skal investere nærmere fire milliarder kroner i landanlegget i Florida, som har ambisjoner om å bli verdens største.
I Hvide Sande i Danmark produserer selskapet allerede 800 tonn laks årlig, og vil øke produksjonen til 3000 tonn i året.
Er det over og ut for den norske oppdrettsnæringen om fisken kan ales opp hvor som helst i verden? Få med deg siste episode av podkasten Det vi lever av:
Kranlekteren «Rambiz» avslutter onsdag morgen sikringsarbeidet av fregatten KNM «Helge Ingstad» på grunn av væromslag, opplyser Forsvaret.
«Rambiz» vil returnere til Hanøytangen, skriver Bergens Tidende.
«Endringen i været medfører økt risiko for personell, ytterligere materiellskader og belastning på ankerfestene til Rambiz som er lagt ut», skriver Forsvaret på en nettside om havaristen som oppdateres dag for dag.
Det opplyses også at inspeksjoner og vedlikehold av eksisterende sikringer overvåkes kontinuerlig, og at sikringsarbeidet fortsetter på land.
Festepunkter for kranene på land
Tømming av drivstoff er foreløpig stanset, og vil bli vurdert gjenopptatt etter at sikringsarbeidet er ferdig.
– Arbeidet med å sikre fartøyet ytterligere foregår fra kranlekteren «Rambiz» og dykkerfartøyet MS «Risøy». På landsiden borres det flere festepunkter. Dykkere har strukket forhalere til sikringskjettingene. Vaierne skal trekke kjettingene under fartøyet, før selve kjettingen blir trukket.
En annen del av redningsoperasjonen består i å legge ut ankre for å sikre kranfartøyet under løfteoperasjonen. Forsvaret skriver at det er tungt materiell som skal forflyttes, og at tilkomsten på landsiden er utfordrende.
– Dette gjør at alle tiltak som iverksettes er tidkrevende. Sikkerheten settes først, dette gjør at man i denne fasen har brukt god tid på å gjennomføre risikovurderinger for å sikre at alle involverte parter har en god forståelse av oppdraget som skal utføres.
Kan gli ut på dypere vann
Forsvaret peker på at det er flere usikkerhetsmomenter som kan påvirke tidsplanen.
– Blant annet værforhold, fartøyets stabilitet og risikoen for forurensning. Det forventede væromslaget kan skape forsinkelser i tidsplanen for heving og ytterligere fare for at skipet kan bevege seg ut på dypere vann, heter det i pressemeldingen.
Søndag klokken 17 ble det innført stopp i dykkeoperasjoner på KNM «Helge Ingstad» som en følge av at det forliste skipet beveget seg.
Det er montert måleutstyr på fregatten for å kunne følge med på skipets bevegelser. Målinger av bevegelser blir analysert fortløpende.
150 kubikkmeter tatt ut
I løpet av helgen har Forsvarets innleide selskap, Subseapartner, tømt tre av drivstofftankene om bord på KNM «Helge Ingstad». Til sammen er det tatt ut cirka 150 kubikkmeter marin diesel. Kystverkets OV «Utvær» har i helgen tatt opp cirka 13 kubikkmeter oljeblanding. Arbeidet med tømming av diesel fra skipet ble iverksatt lørdag ved 14-tiden.
Drivstofftankene skal anslagsvis inneholde 460.000 liter diesel.
Det har vært fare for at sikringene som har holdt skipet stabilt skal ryke, og at havaristen forsvinner i dypet. Radartårnet er stort sett det eneste som nå er synlig av havaristen.
To kranbåter
KNM «Helge Ingstad» kolliderte med tankskipet «Sola TS» utenfor Stureterminalen i Øygarden natt til torsdag 8. november.
Ingen personer ble alvorlig skadet, men KNM «Helge Ingstad» ligger nå nesten helt under vann. Det var ingen alvorlige skader på «Sola TS», som fikk tillatelse til å seile videre etter at mannskapet var avhørt.
De store kranbåtene «Gulliver» og «Rambiz» fra det nederlandske rederiet Scaldis som skal gjøre selve løftejobben. Kontrakten med å heve og slepe skipet til Haakonsvern er satt ut til Trondheim-selskapet Boa Management.
Forsvaret har vært svært tilbakeholdne med opplysninger om hva som skjedde da det gikk galt. Politiet har bekreftet at det var syv personer på broen da det smalt: Seks nordmenn og en amerikansk sjøoffiser som var under opplæring.
Fra januar 2021 skal Havila Kystruten seile mellom Bergen og Kirkenes.
Havila-eier Per Sævik utlyst tidligere i år en navnekonkurranse blant sine 8 barnebarn, for å finne navn til de fire skipene.
Rammene som ble gitt var at navnet skulle inneholde Havila og navnet på en stjerne.
Tirsdag kveld skriver selskapet i en melding av navnene på skipene blir:
Havila Capella
Havila Castor
Havila Polaris
Havila Pollux
Havila Capella og Havila Castor blir bygget på Tersan-verftet i Tyrkia, mens Havila Polaris og Havila Pollux blir bygget på Barreras-verftet i Spania.
Skipene får en lengde på 122,7 meter og en bredde på 22 meter. De får en kapasitet på 640 passasjerer.
Fred. Olsen Energy melder tirsdag kveld at en potensiell kjøper av boreskipet Bolette Dolphin har trukket seg.
Det skriver selskapet i en børsmelding.
Ifølge selskapet skyldes det at oljeprisen og aksjer har falt kraftig, i tillegg til usikkerhet rundt restrukturerings- og salgsprosessen til riggselskapet.
Salget av boreskipet, som var anslått til om lag 2,9 milliarder kroner, blir dermed ikke noe av.
Kriserammede Fred. Olsen Energy må nå vurdere andre alternativer i dialog med selskapets viktigste interessenter, heter det i meldingen.
En flytedokk gikk ned på Ågotnes mandag formiddag. Skipet Norwegian Gannet var på vei inn i dokken, og kaptein Sigmund Våge var på broen da dokken begynte å synke.
Sigmund Våge er kaptein på Norwegian Gannet. Foto: Privat
– Vi var på vei inn i dokken da vi fikk beskjed om å evakuere, og komme oss ut, sier han.
Tekniske problemer
Båten fikk beskjed om at det var tekniske problemer med dokken.
– Vi kom oss ut uten problemer, og det ser ut til at det har gått fint med båten, sier Våge.
Ifølge politiet gikk både flytedokken og en lekter til bunns ved CCB-basen.
Årsaken til ulykken er ikke kjent og ingen personer skal ha blitt skadet.
Dokken har sunket. Foto: 2211-tipser
– Aldri sett maken
Det var 19 personer om bord i båten da ulykken skjedde. Et mannskap på 18 og 1 person fra CCB-basen.
Båten ligger nå et stykke utenfor basen, og avventer videre beskjed.
– Heldigvis gikk alt bra med både mannskap og båt. Det er dramatisk når en dokk går ned, jeg har aldri sett maken, sier kapteinen.
Den gamle dokken på Laksevåg gikk ned ved Ågotnes mandag. Arkivfoto: Sysla
Administrerende direktør ved CCB-basen Kurt Rune Andreassen forteller til Sysla at de hadde planlagt en dokkingoperasjon av skipet hele helgen.
– Vi har gjort undersøkelser, stresstestet og forberedt oss. For meg er det en gåte at dette kunne skje, sier Andreassen, som er på vei til Ågotnes mandag formiddag.
Slakter laks om bord
Norwegian Gannet er fortsatt i en testfase, og hadde derfor ikke fullt mannskap om bord.
– Vi skulle bare inn til en sjekk i dokken, sier Våge.
Den splitter nye båten har slakteri om bord, noe som betyr at den kan frakte fisk rett fra merdene og ikke gå til land. Skipet ble døpt i Bergen 17. november.
En ny lakseterminal er bygget i Hirtshals, hvor den ferdige slaktede fisken skal tas imot og settes på trailere.
Første tur ut til oppdrettsanleggene og videre til Danmark er planlagt i desember.