Forfatterarkiv: Marie Misund Bringslid

Torghatten bestiller miljøvennlig ferge

Torghatten Trafikkselskap har signert kontrakt med det tyrkiske verftet Sefine Shipyard om å levere ny hybridferge. Det skriver selskapet i en pressemelding torsdag. Satser grønt Den nye fergen skal hete «MF Heilhorn», og er en hybridferge med full batteripakke og ladeanlegg. – Vi er svært glad for å kunne fortsette med å fornye flåten og satse på grønn teknologi, sier adm. direktør i Torghatten Trafikkselskap, Stein Andrè Herigstad-Olsen i meldingen. «MF Heilhorn» skal ifølge selskapet bli en energieffektiv, og ha nullutslipp ved ren elektrisk drift. Førde-design I fjor ble selskapets første ferge med biodiesel plug-in hybrid-teknologi, satt inn i sambandet Tjøtta – Forvik. Sefine Shipyard har til nå bygget fire ferger for Torghatten. Den nye fergen er utviklet av Førde-selskapet Multi Maritime. Bilfergen har kapasitet til 60 biler, og skal settes inn i sambandet Vennesund – Holm sommeren 2020.

Aker Solutions får kontrakt på 350 millioner i Kina

Oljeservicekonsernet Aker Solutions har vunnet en kontrakt til en verdi av 350 millioner kroner i Kina. Det skriver selskapet i en pressemelding. Selskapet skal levere kontrollkabler, såkalte umbilicals, til den kinesiske oljegiganten China National Offshore Oil Corporations (CNOOC).  Leveransen omfatter mer enn 35 kilometer dynamiske og statiske kontrollkabler for Liuhua-feltene 16-2, 20-2 og 21-2 i Sør-Kinahavet utenfor Hongkong. – Vi er beæret over å jobbe med CNOOC igjen for å demonstrere våre ferdigheter i Kina, sier Aker Solutions-sjef Luis Araujo i meldingen.

Solberg advarer: 43 timers arbeidsuke hvis ikke flere begynner å jobbe

– Hvis vi ikke skal kutte i velferden i framtida, må flere begynne å jobbe. Det er regjeringens viktigste jobb. Til sammenligning må normalarbeidstiden øke fra 37,5 timer til 43 timer i uka hvis sysselsettingsandelen holdes på dagen nivå, sa statsminister Erna Solberg (H) da hun innledet under Arendalsuka tirsdag. Framtidsscenarioet er velkjent: En kraftig økning i antall eldre og pensjonister, lavere bidrag fra olje- og gassnæringen og svakere vekst i oljefondet vil sette velferdssamfunnet på betydelige prøvelser. Det borger derfor for kutt i velferden og offentlige tilbud, hvis vi ikke klarer å øke bidragene til økonomien fra arbeidslivet. Nei til sekstimersdagen Solberg understreket at det ikke er regjeringens politikk å utvide normalarbeidsuka, men advarte samtidig mot å gjøre det motsatte. SV, MDG og Rødt har alle gått inn for sekstimersdagen. LO har også vedtatt krav om innføring av ulike former for arbeidstidsforkortelser, blant annet sekstimersdagen. Leder Arild Grande av Arbeiderpartiets arbeidslivsutvalg åpnet nylig for at partiet kunne vurdere et begrenset omfang av sekstimersdagen, selv om den neppe er aktuell som ny nasjonal, statlig norm. Sekstimersdagen er oppskriften på nedbygging av velferden, mener Solberg. Fleksible ordninger Hun foreskriver heller en rekke tiltak for å inkludere flere grupper – mer heltid blant kvinner, flere innvandrere i jobb og ordninger for å ta i bruk folks restarbeidsevne – i arbeidslivet. For dem som tilhører den siste gruppen, ønsker Solberg ordninger der det offentlige hjelper bedrifter med å gi folk som ikke kan arbeide på 100 prosent kapasitet jobb. – Vi har snakket om restarbeidsevne i 20 år. Næringslivet kan ikke gjøre dette alene. Vi må ha fleksible løsninger, hvor det offentlige bidrar. Det kan for eksempel være med lønnstilskuddsordninger, sa Solberg.

Ny letebrønn for Faroe Petroleum

– Dette er en spennende letebrønn. Vi har brukt leteteamet i Stavanger og har fulgt en geologisk trend fra Frosk funnet til Aker BP inn i Storbritannia. Geologien slutter ikke på grensen, sier Helge Hammer, leder for Faroe Petroleum i Norge i en pressemelding tirsdag. Ifølge selskapet er brønnen forventet å koste om lag 15 millioner dollar. Ressursanslaget for Agar er 60 millioner fat oljeekvivalenter, og brønnen forventes påbegynt allerede i slutten av denne måneden. Med dette har Faroe syv lete og avgrensningsbrønner i månedene fremover. Selskapet har tidligere vært aktiv på Færøyene og i Storbritannia, og skriver i meldingen at de lenge har vært på jakt etter gode forretningsmuligheter i Storbritannia. Letevirksomheten har de seneste årene vært mye større i Norge enn i Storbritannia, og det samme har vært tilfelle for Faroe. – Det er interessant at letingen nå tar seg litt opp på britisk side. Der er jo fortsatt spennende prospekter og nye utbygginger også på andre siden av grensen, skriver selskapet. Faroe Petroleum er et uavhengig olje- og gasselskap med aktivitet på norsk og britisk sokkel. Selskapet er nå verdsatt til over 5,5 milliarder kroner i London.

Bedre for John Fredriksen-kontrollerte Archer

I andre kvartal omsatte brønntjenesteselskapet Archer for 224,4 millioner dollar, opp fra 209 millioner dollar samme periode i fjor. Det skriver selskapet i en børsmelding tirsdag. – Jeg er glad over å se en forbedring på de fleste av våre driftsområder. Vi ser økt aktivitet offshore i Norge, i tillegg til Asia, sier Archer-sjef John Lechner i meldingen. Det John Fredriksen-kontrollerte selskapet tapte 2,3 millioner dollar på driften i perioden, noe som er en bedring fra et tap på 3,8 millioner dollar for samme tid i fjor. I april ble selskapet tildelt en Equinor-avtale verdt 6 milliarder. Selskapet forbereder seg til aktivitet på de nye plattformene, med oppstart i siste kvartal 2018. I den forbindelse vil norsk bemanning i selskapet øke med 30 prosent til 2000 ansatte i løpet av året.

Harald Tom Nesvik bekreftet som ny fiskeriminister

Den nye fiskeriministeren mottok en blomsterbukett på slottsplassen klokken 13.10, før han og statsministeren snudde og vendte tilbake mot Slottet. Det er varslet en pressekonferanse klokken 13.45 i regjeringens representasjonsanlegg i forbindelse med statsrådsskiftet. Det er også varslet nøkkeloverrekkelse klokken 15 i Nærings- og fiskeridepartementet. Tar over etter Sandberg Harald Tom Nesvik er tidligere parlamentarisk nestleder for Fremskrittspartiet, og han var stortingsrepresentant for Møre og Romsdal Frp fra 1997 til 2017. Han tar over etter Per Sandberg (Frp). Nesvik kommer nå fra jobben som kommunikasjonssjef i brønnbåtrederiet Sølvtrans. Han ble i juni i fjor utnevnt som fylkesmann i Møre og Romsdal fra 2019, men trakk seg i mai av hensyn til familien. Går av som nestleder Per Sandberg har gitt Fremskrittspartiet beskjed om at han går av som nestleder. – Det har vært opp- og nedturer, og jeg er stolt av å ha vært med på å bygge Fremskrittspartiet til et stort og sterkt parti. Nå er likevel tiden inne for å gå videre, gjøre noe annet og få mulighet til å bruke mer tid på privatlivet, sier Sandberg. Han har vært nestleder siden 2006, samme år som Siv Jensen ble valgt til partileder. Etter å ha fått massiv kritikk etter Iran-ferien sammen med kjæresten Bahareh Letnes, valgte Sandberg mandag å gå av som fiskeriminister. Kort tid etter kom beskjeden om at han også trekker seg som nestleder i partiet. Møter pressen Sandberg har vært stortingsrepresentant fra 1997 til 2017 og har ledet både Stortingets justiskomité og transportkomité. – Per har vært viktig for Frp og regjeringen gjennom mange år. Han har gjort en formidabel innsats for partiet over mange år, og det blir et stort rom å fylle. Jeg mener likevel det er klokt at Per nå velger å gå av. Per er en av partiets mest erfarne rikspolitikere. Jeg vil takke for hans betydelige innsats for partiet over mange tiår, sier Jensen. Hun møter pressen senere mandag i forbindelse med Sandbergs avgang.

Får bruke Safe Scandinavia på Ulafeltet

Aker BP har fått samtykke til bruk av Safe Scandinavia som flotell på Ula-feltet. Det melder Petroleumstilsynet mandag. Safe Scandinavia skal være på Ulafeltet i perioden 1. september 2018 til 31. november 2019. Det ble i juli klart at Aker BP gir jobb til riggen for opptil 300 millioner, etter at Stavanger-baserte Prosafe signerte kontrakt med Aker BP for riggen. Kontraktverdien er på rundt 25,5 millioner amerikanske dollar, med åtte opsjoner på én måned hver. Om opsjonene blir utløst øker verdien til om lag 36, 7 millioner dollar, noe som tilsvarer i overkant av 296 millioner norske kroner med dagens kurs. Safe Scandinavia ble bygget i 1984 hos Aker Verdal etter et Aker H-3.2E-design, og er en såkalt halv nedsenkbar Tender Support Vessel (TSV). Innretningen skal innkvartere arbeidere ved Ula-plattformen i Nordsjøen, og har 583 sengeplasser. Safe Scandinavia har vært arbeidsløs siden slutten av juni. Aker BP er operatør for Ula-feltet som ligger sør i Nordsjøen, nordvest for Ekofiskfeltet.  

Flere frykter roboter vil ta jobben

43 prosent sier de tror ny teknologi kan ta over deler eller mesteparten av arbeidsoppgavene deres. Det er 13 prosentpoeng flere enn for bare to år siden. – Det er tydelig at vi begynner å få øynene opp for konsekvensene av teknologiutviklingen. Norge har en avansert økonomi, og tiden for de enkle og manuelle arbeidsoppgavene er for lengst forbi, sier leder i Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS), Jorunn Berland, til NTB. Barometeret blir i sin helhet lagt fram tirsdag under Arendalsuka. Det er tiende år på rad at YS måler tilstanden i arbeidslivet. I søkelyset Robotenes inntogsmarsj og digitalisering har vært mye i søkelyset de siste årene. I tillegg har en rekke bransjer, som bank- og finansnæringen, opplevd reelle endringer. Det er trolig årsaken til at flere frykter å bli overflødige, mener YS. Samtidig blir ikke alle bransjer berørt, og flere enn 55 prosent svarer «nei» på spørsmålet om arbeidet kan utføres av en maskin. – Selv om maskiner eller roboter mest sannsynlig vil kunne utføre mange oppgaver i fremtiden, vil vi fortsatt trenge mennesker og hender i arbeidslivet, sier Berland. Men i postvesenet er det kanskje snart bruk for færre. I Arendal vil Posten Norge lansere verdens første selvkjørende brev- og pakkerobot. Skillelinjer Eldre og de med mindre utdanning er litt mer tilbøyelige til å mene at deres jobber ikke kan overtas av teknologien, enn unge og dem med mer utdanning, viser barometeret. Også ansatte i offentlig sektor er tryggere i jobben sin enn dem i privat sektor. I bank-, forsikrings- og finansnæringen frykter derimot tre av fire at digitalisering vil påvirke jobbene deres. – Vi snakker som oftest om de enkle jobbene når vi diskuterer robotisering, men det handler om mer, sier Berland. Mer avansert Mange typer arbeidsoppgaver, også de mest avanserte, vil etter hvert kunne løses digitalt, framholder hun. – Kirurgi er et godt eksempel på dette. Det er Arbeidsforskningsinstituttet som har utarbeidet Arbeidslivsbarometeret på oppdrag fra YS. I år har over 3.000 arbeidstakere deltatt i undersøkelsen, samt nærmere 1.900 personer som av ulike grunner står utenfor arbeidslivet. Barometeret viser også at nærmere fire av ti deltidsansatte ønsker å jobbe mer, skriver Dagsavisen. 19 prosent av deltidsansatte ønsker seg full stilling, mens 17,8 ønsker å jobbe mer, men ikke fulltid.