Kategoriarkiv: Maritim

Disse båtene kommer til å tas ut av hurtigrute-trafikk

Det ble klart da Samferdselsdepartementet i dag la frem sin innstilling til hvem som skal drifte den tradisjonsrike kystruten mellom Kirkenes og Bergen. Hurtigruten, som har anløpt de 34 anløpene langs skipsleia de siste 125 årene, valgte til slutt kun å by inn 7 skip. – Vi så ganske tidlig at der var andre som hadde bydd inn så lavt at vi ikke var i nærheten, sier konsernsjef Daniel Skjeldam. Den han snakker om er Per Sævik. Slik skal båtene til Sævik se ut. Serie-gründeren fra Fosnavåg vant frem med tilbudet sitt om å bygge fire nye skip til kystruten, og drifte disse. Sævik kontrollerer blant annet offshore-rederiet Havila Shipping og er også største eier i verftsgruppen Havyard, som skal bygge skipene. Med det vil Skjeldam og Hurtigruten ha fire skip til overs når den nye anbudsperioden starter i 2021. Skjeldam sier de tre nyeste båtene deres, MS Trollfjord, MS Midnatsol og MS Finnmarken, samt de nye hybridskipene som er under bygging, MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen, da vil tas ut av kystruten. – Det er fordi vi ser at de har det største kommersielle grunnlaget, sier Skjeldam. Selv om Hurtigruten tapte anbudet på fire avgangsdager fra Bergen, skal de ha avganger disse dagene likevel. Og det er altså de nyeste båtene som skal betjene disse avgangene. – Planen er at skipene skal gå til færre anløpssteder, og det blir ingen nattanløp. Det blir rene reiselivsseilinger, sier Skjeldam. Disse båtene vil ikke få ta med seg lokalpassasjerer, som skal seile mellom en havn og den neste. – Det er beklagelig. Vi kan ta med oss norske passasjerer fra Bergen til Kirkenes, men ikke mellom to stopp. Andre saker fra oss i dag: Her undersøker dykkere vraket Norskeide Britannica Hav er slept til havn i Frankrike, og inspiseres av dykkere før det skal snus. Ifølge rederisjefen er det betydelig mindre diesel om bord enn først antatt. Denne 75 meter lange nye tråleren går på batteri Men design fra Stord, støtte fra Enova, og byggekontrakt til Tyrkia. Leverer kombinert garn- og linebåt til finnmarksrederi Med det har verftet en ordrereserve på 540 millioner de neste to årene. Nyheter fra andre – Tabbe sendte EMGS til himmels Sparebank 1 Markets glemte å ta bort anbefalingen på EMGS i sin morgenrapport. Det sendte aksjen i været. Etter det Finansavisen kjenner til, var det ingen nyheter i markedet som skulle gi grunn for et så stort kurshopp. (Finansavisen) Kreditorene overtar kriserammet offshoreselskap Det blir bare smuler igjen til dagens aksjonærer av det kriserammede offshoreselskapet Oceanteam. Selskapet, med base i Bergen, er i en dyp krise, og sliter med å betale regningene. I går trakk styrelederen seg. (DN)

Havila og Hurtigruten fikk kontrakter på kystruten

Det er innstillingen fra Samferdselsdepartementet, skriver de på sine nettsider fredag. De fire skipene fra Havila skal bygges nye, mens Hurtigruten innstilles til kontrakter med til sammen sju skip. Hurtigruten skal bruke skipene de allerede har, men de skal bygges om slik at utslippene blir lavere og miljøkravene nås, ifølge pressemeldingen. – Det gledelig at et norsk rederi har lykkes med å nå opp i konkurransen med Hurtigruten AS. Vi har tillit til at Havila-konsernet, som har lang erfaring med bygging og drift av store skip og med sjøtransporttjenester langs kysten, vil gi de reisende en god opplevelse, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i pressemeldingen. Slik reiser du med en Havila-hurtigrute Tilbudet til de reisende vil innebære fortsatt gjennomgående seilinger fra Bergen til Kirkenes. I tiden frem til driftsstart 1.1.2021 skal aktørene jobbe med gode løsninger for reiseinformasjon og billettkjøp slik at tjenesten oppleves som enkel og effektiv for de reisende. Om du seiler med Hurtigrutens eller med Havilas skip, avhenger altså av hvilken dag du skal reise, skriver de på sine nettsider. Det nye anbudet på kjøp av tjenester ble lyst ut av Samferdselsdepartementet i høst. Det skal gjelde fra 2020/2021 og minst ti år frem i tid. Per Sævik inn i kampen I anbudet delte regjeringen anbudet i tre, fremgår det av en skriftlig kunngjøring. Det skulle gi konkurrerende leverandører muligheter til å kunne tildeles ruta mellom Kirkenes og Bergen, melder NRK. Interessen var betydelig, ifølge departementet. En av dem som gikk offentlig ut med at de leverte tilbud, var Per Sævik. Nyopprettede Havila Kystruten AS la inn tilbud på fire skip i Samferdselsdepartementets Kystrute-konkurranse, med skip designet Havyard, som Sævik kontrollerer. Så mye mer enn det fikk vi ikke vite om tilbyderne, før i dag. Regjeringen har holdt kortene tett til brystet i denne saken. Siden 1893 Departementet sa til Nordlys da anbudsfristen gikk ut at de var fornøyde med konkurransen, men ville ikke avsløre hvor mange konvolutter de har fått inn. I dag har Hurtigruten ASA en avtale på strekningen Bergen-Kirkenes som løper ut 31. desember 2019, med mulighet for ett års forlengelse. Siden juli 1893 har Hurtigruten drevet kystruten som i dag består av 34 anløp mellom Bergen og Kirkenes. Med departementets utlysning måtte rederiet velge om de ville kjempe om å få videre drift. Det var en stund uvisst om Hurtigruten ville levere tilbud på den tradisjonsrike ruten. I november sa selskapet at de kom til å by på alle tre strekningene. Da fristen gikk ut ville de derimot ikke bekrefte om de faktisk bød på alle pakkene.

Her undersøker dykkere vraket

– Nå ligger hun trygt innenfor lenser i havnen i Le Havre, sier eier og rederisjef Petter Kleppan. Tirsdag ettermiddag kolliderte det norskeide bulkskipet Britannica Hav med en fiskebåt og kantret som følge av vanninntrenging. Mannskapet på begge de involverte kom fra det uten alvorlige skader. – Etter hva jeg forstår løp en av vårt mannskap ned i lasterommet for å se hva som var skjedd like eter hendelsen. Da var det hull i skroget, sier Kleppan. Deretter tok de syv seg over i to redningsflåter før skipet kantret. – Det har skjedd veldig fort. De tok en rask avgjørelse og kom seg i flåtene, og det var akkurat så det holdt. Skipet skal snus De siste dagene har franske redningsmannskaper jobbet med å få slept skipet til kai, og få kontroll på lastelukene, som løsnet fra skipet i forbindelse med havariet. Torsdag ettermiddag fikk en slepebåt havaristen til kai i Le Havre i Nord-Frankrike. Ifølge den franske redningstjenesten gikk dykkere i vannet cirka klokken 17.15, for å inspisere vraket under vann, og fjerne deler av overbygget som kan tenkes å komme i veien når skipet skal snus. Lasten på 1955 tonn stål gikk tapt etter at skipet kantret, ifølge rederisjef og eier Petter Kleppan i Hav Shipping, som eier skipet. Mindre diesel enn antatt Om bord er imidlertid en stor mengde diesel, som nå skal pumpes ut. Ifølge franske redningsmyndigheter var mengden 48 tonn. Kleppan sier imidlertid, etter å ha fått ny informasjon fredag, at det er betydelig mindre – 27.000 liter såkalt marin gassolje. Skipet var dessuten tømt for skittent ballastvann og slop – vaskevann fra tømte tanker – før det forlot havn i Spania før ulykken. – Vi har vært heldige. Det var en stor gjennomgang av båten i Spania, så båten var helt ren, sier Kleppan. Han forteller at det russiske mannskapet er blitt intervjuet av forsikringsselskapenes advokater og representanter for flagstaten Malta, som skipet var registrert i, fredag. I Twitter-feeden under kan du se bilder og video fra redningsarbeidet, og holde deg oppdatert når de franske myndighetene frigir mer informasjon. Tweets by premarmanche

Denne 75 meter lange nye tråleren går på batteri

Rederiet Hardhaus AS i Bekkjarvik har det siste året samarbeidet med Salt Ship Design AS på Stord om en ny snurper/tråler. Nå har de fått støtte fra Enova, og alt er klart for byggestart. Fartøyet blir 75 meter langt og skal bygge ved det tyrkiske verftet Cemre Shipyard. Tråleren får hybrid fremdrift ved bruk av både diesel og batteri. I meldingen fra Salt Ship Design påpekes det at også dekksmaskineriet og varmegjenvinning blir elektrisk. Dette blir den største fiskebåten som bruker batteri  Dette hadde ikke vært mulig uten Enova-støtte, mener skipsdesignselskapet på Stord. Rederiet Hardhaus har, ifølge meldingen, fokusert særlig på blant annet fribord og stabilitet. Modelltestprogrammet for det nye fartøyet er ennå i startfasen, så utviklingsarbeidet kommer til å fortsette en stund til.   Skipet er utstyrt med en batteribank som skal brukes til “peak shaving”, altså oppnå best mulig driftsforhold for dieselmotoren, som igjen skal redusere utslipp og slitasjer.

Leverer kombinert garn- og linebåt til finnmarksrederi

Fakta «Stormhav» Lengde o.a.: 27,99 meter. Bredde: 9,50 meter. Dybde til hoveddekk: 4,60 meter. Fryse/isa lasteromskapasitet: 206 m3. Brennolje: 90 m3. Innredning arrangert for 14 personer. Stadyard AS på Raudeberg i Sogn og Fjordane har signert kontrakt med rederiet Stormhav AS på Sørøya i Finnmark om bygging av en kombinert garn- og linebåt. Den får det ikke helt originale navnet «Stormhav». Dette blir verftets nybygg nummer 43 i rekken, og skal leveres til Stormhav i oktober 2019. «Stormhav» er designet og utviklet av Seacon as i Måløy med designbenevnelse SC28, og skalutrsustes for kombinert garn- og linefiske. Stadyard kan vise til et godt år, og temmelig pene fremtidsutsikter. Verftet har nå fem nybygg i ordre for levering frem mot sommeren 2020, til en kontraktsverdi på omtrent 540 millioner kroner, informerer selskapet.

Disse er potensielle kjøpere av Rolls-Royce Marine

Rolls-Royce meldte i slutten av januar at de skal reorganisere fra fem til tre divisjoner. Som en del av den endringen har konsernet besluttet å gjøre en evaluering av Marinedivisjonen, med salg som et mulig utfall. Marinedivisjonen har totalt 3600 ansatte. Rundt 1.600 er i Norge, og rundt 1.400 av disse arbeider på Sunnmøre; i Ulsteinvik, Hjørungavåg, Ålesund, Brattvåg og på Longva. I oversikten under ser du hvor mange som jobber på hvert sted: Utfallet av prosessen er fortsatt ikke klart, og Rolls-Royce åpner for at salget kan bli lagt i skuffen. Men blant de potensielle kjøperne det spekuleres i finner vi flere spennende selskaper. Blant de utenlandske er tyske Siemens blitt nevnt, sammen med amerikanske General Electric, sveitsiske ABB og finske Wärtsilä. Flere arbeidstakerorganisasjoner i Norge jobber for et samlet salg til en norsk aktør. Her har både Kongsberg og Aker vært nevnt som aktuelle kjøpere. I slike prosesser er det også vanlig at private equity-selskap viser interesse, skriver Nett.no. Kommunikasjonsdirektør Anette Bonnevie Wollebæk vil ikke kommentere spekulasjonene, men sier interessen er stor. Et avgjørende moment ved et eventuelt salg, vil selvfølgelig være prisen. Rolls-Royce sin finansavdeling vil ikke opplyse hva prisen på marine-divisjonen er. – Det kan vi dessverre ikke kommentere, skriver kommunikasjonsdirektør Richard Wray ved London-kontoret i en e-post til Sysla. Les også: Kolliderte med fiskebåt og kantret i Den engelske kanal Det russiske mannskapet på syv kom seg i redningsflåtene før det norskeide skipet kantret. Fartøyet var nesten fullastet med stål og hadde 48 tonn diesel om bord. Les også den siste saken vår: Her slepes det kantrede lasteskipet til havn for å få ut 48 tonn diesel Første skip med vindturbiner er kommet til Fosen Det første av 18 skip med komponenter til Europas største landbaserte vindkraftprosjekt, har lagt til ved Monstad kai. Dårlig 2017 kostet 835 stillinger i DNV GL Verdens største klasseselskap for shipping, DNV GL, hadde et fryktelig år i 2017. Det kommende året blir også hardt, og trimmingen av selskapet er sannsynligvis ikke over, sier finansdirektør Thomas Vogth-Eriksen. (Shippingwatch) Åpner for at gjeld blir egenkapital Hardt pressede Oceanteam åpner for å omgjøre gjeld til egenkapital for å berge selskapet. (Finansavisen) Kjøpte ut tysk medeier for 12 mrd. kroner Stiftelsen Det Norske Veritas overtok eierandelen på 36,5 prosent som det tyske selskapet Mayfair hadde i DNV GL Group. Kjøpesummen er finansiert med et banklån på inntil 8 milliarder kroner, mens stiftelsen betalte resten av egne midler. (Finansavisen)

Her slepes det kantrede lasteskipet til havn for å få ut 48 tonn diesel

Det er det franske redningsfartøyet Abeille Liberte som sleper havaristen med cirka 3 knops fart. Her befinner slepet seg like før klokken 10 torsdag formiddag. Skjermdump fra Marinetraffic. Klikk for å følge. Mannskapene jobbet lenge med å få festet slepet, og valgte til slutt å feste det gjennom tunnelen til baug-thrusteren på bulkskipet. Kom seg i redningsflåtene Tirsdag skjedde ulykken, som førte til at Britannica Hav, det 33 år gamle bulkskipet til Oslo-rederiet Hav Shipping, kantret. Les den første saken og finn ut mer om ulykken her. Mannskapet på syv russere om bord i det Malta-flaggede fartøyet kom seg i redningsflåtene, og ble plukket opp av fiskebåten skipet hadde kollidert med. Derfra ble de evakuert med helikopter. I Twitter-feeden under kan du se bilder og video fra redningsarbeidet, og holde deg oppdatert når de franske myndighetene frigir mer informasjon. Tweets by premarmanche Kapteinen på fiskebåten skal ha fått lettere skader i hodet, og en av russerne om bord på Britannica Hav skal ha havnet i vannet og blitt noe nedkjølt. Ellers kom de fra det med skrekken. Ifølge Petter Kleppan, som eier skipet, skal de være i god behold og bli godt ivaretatt. – Mistet lastelukene Det ble først opplyst at 82 meter lange Britannica Hav skulle slepes til England for å få pumpet ut 48 tonn marin diesel skipet hadde om bord. Gjennom natten har imidlertid fartøyet blitt slept med kjølen opp sørover i den sterkt trafikkerte kanalen, mot havnebyen Le Havre i Frankrike. – Det er beregnet ankomst tidlig i ettermiddag, skriver franske redningsmyndigheter i en pressemelding. Det skal ikke være observert diesellekkasjer av betydning fra fartøyet. Flere av lastelukene til skipet skal ha blitt revet av da det kantret, og må også slepes til havn for å unngå fare for andre skip i området. Ifølge eier og styreleder Kleppan var skipet nær fullastet, og gikk uten ballast da ulykken skjedde. Lasten på 1955 tonn stål skal ha falt ut av skipet da det kantret, og er tapt. Nøyaktig hva som skjedde da det belgiskflaggede fiskefarttøyet kolliderte med det nær fullastede bulk-skipet, er fortsatt uklart.

– God stemning trass salsprosess

Kommunikasjonsdirektør Anette Bonnevie Wollebæk seier at stemninga er god. – Ja, mitt inntrykk er at stemninga blant dei tilsette er førebels god. Vi jobbar på og er opptatt av kundane våre som alltid, sier ho til nett.no. Ho håpar ikkje ventetida vert altfor lang før den nye eigaren er på plass. – Uansett utfall så skal vi fortsette å gi kundane våre det dei treng av service og nye produkt og teknologi. Mange aktuelle Ei rekkje selskap har vorte nemnde som aktuelle kjøparar av Rolls-Royce sin marinedivisjon, som totalt har 3.600 tilsette. Rundt 1.600 er i Norge, og rundt 1.400 av desse arbeider på Sunnmøre; i Ulsteinvik, Hjørungavåg, Ålesund, Brattvåg og på Longva. 200 av Rolls-Royces ansatte i Norge skal kuttes i Norge Tyske Siemens har vorte nemnd som ein aktuell kjøpar, det same med amerikanske General Electric, sveitsiske ABB og finske Wärtsilä. I Finland har Rolls-Royce nyleg bygt om fabrikken i Rauma, slik at all produksjon der vert samla i eit bygg i staden for to. Kommunikasjonsdirektør Anette Bonnevie Wollebæk i Rolls-Royce. Foto: Kjetil Haanes Stor interesse Fleire arbeidstakarorganisasjonar i Norge arbeider for å få eit samla sal til ein norsk aktør. Her har både Kongsberg og Aker vore nemnde som potensielle kjøparar. I slike prosessar er det også vanleg at private equity-selskap viser interesse. Disse arbeidsplassene blir berørt hvis Rolls-Royce Marine selges. Klikk på bildet for å lese saken. Bonnevie Wollebæk vil ikkje kommentere spekulasjonar, men seier at inntrykket er at interessa er stor. – Men i likheit med alle dei andre tilsette får eg nok ikkje vite noko før vi har ein eller fleire potensielle kjøparar som offentleggjer sin interesse. Offshore slit Rolls-Royce plc la sist veke fram overraskande gode heilårstal for heile konsernet. Samla inntekter var på totalt 16,3 miliardar pund, ni prosent meir enn året før. Det var spesielt Civil Aeorospace som bidrog positivt. Resultatat før skatt vart på 4,8 milliardar pund. Motorfabrikken til Rolls-Royce landet milliardkontrakt For Commercial Marine, som den norske delen av Rolls-Royce er ein del av, enda omsetninga på 1077 millionar pund, ein nedgang på ni prosent frå året før, spesielt på grunn av svakare ordreinngang i offshore. Resultatet før skatt vart på minus 25 millionar pund. Betre ettermarknad Konsernet rapporterer at ettermarknaden har hatt forbetring i 2017. Konsernsjef Warren East ventar eit bra 2018, men slår fast at kostnadskutta og restruktureringsprosessane held fram med full tyngde. Som ein del av omlegginga skal konsernet gå frå fem til dei tre verksemdsområda Civic Aerpospace, Power Systems og Defence. Planen er å selje den delen av Marine som er innretta mot kommersiell sjøfart, medan forsvarsdelen vert lagt under Defence.

Kolliderte med fiskebåt og kullseilte i den engelske kanal

– Vi har ikke så mange detaljer ennå, men det har skjedd fort, sier styreleder og eier Petter Kleppan i Hav Shipping, som eier den 33 år gamle havaristen. Det var tirsdag ettermiddag det belgiskflaggede fiskefartøyet Deborah kolliderte med det norskeide, 82 meter lange bulkskipet Britannica Hav. Tradewinds var blant de første som omtalte ulykken. Ganske raskt etter sammenstøtet har det russiske mannskapet på syv kommet seg i redningsflåtene og forlatt havaristen. Mannskapet i god behold Klokken 15.40 tirsdag fikk operasjonssentralen hos den franske redningstjenesten melding om ulykken, som skjedde midt i det tett trafikkerte sundet mellom England og Frankrike, nærmere bestemt 100 kilometer nordøst for den franske byen Cherbourg. Da de kom frem med redningshelikopter hadde den belgiske fiskebåten, som ikke skal ha fått større skader enn at den holdt seg flytende, tatt de syv sjøfolkene fra det norskeide bulkskipet om bord. Les også: Derfor endte slepet av Maersk-båtene med katastrofe De kunne dermed evakueres med helikopter fra fiskebåten, og flys til en militærbase. – Det viktigste er at mannskapet er i god behold og blir ivaretatt. Alt annet er uvesentlig nå, sier Kleppan. Havnet i vannet En av sjøfolkene på Britannica Hav skal ha havnet i vannet og blitt noe nedkjølt i forbindelse med ulykken. Kapteinen på fiskebåten skal og ha fått lettere skader i hodet, men ønsket ikke å bli evakuert. Ellers kom alle de involverte fra det med skrekken. I Twitter-feeden under kan du se bilder og vide fra redningsarbeidet, og holde deg oppdatert når de franske myndighetene frigir mer informasjon. Tweets by premarmanche – Vårt mannskap er innlosjert på hotell og har fått tørre klær og blir ivaretatt der, sier Kleppan. Rederiet har sendt to mann dit de oppholder seg, en fra bemanningskontoret i Kaliningrad og en fra Oslo, for å følge opp manskapet, sier han. 1955 tonn stål falt ut Hva som førte til ulykken er fortsatt ikke kjent, men det er på det rene at kollisjonen førte til at det norskeide skipet fikk skader i skroget som førte til at det tok inn vann og kullseilte. Lasten på 1955 tonn stål skal ha falt ut som følge av havariet, ifølge Kleppan. Les også: Mener å ha funnet årsaken til at Bulk Jupiter gikk ned Den belgiske fiskebåten skal ha gått for egen maskin til kai i Belgia, mens det havarerte bulkskipet skal taues til England for å få pumpet ut de 48 tonnene med marin diesel det hadde om bord. Tidlig i morges meldte franske redningsmyndigheter at den britiske slepebåten Galatea var ved havaristen. – Driftsmodeller indikerer et begrenset spredning av diesel rundt skroget, skriver de på sine nettsider. Blir mest sannsynlig skrap Klokken 12 i dag ble det festet et vellykket slep gjennom baugpropelltunnelen, og bukseringen av fartøyet er i gang. Til sammen fem fartøy er involvert i operasjonen med å slepe fartøyet til havn i England. Kleppan sier han aldri har opplevd noe lignende på de nærmere 20 årene han har drevet rederiet. Mest sannsynlig ender skipet som skrap. – Men dette er det forsikringsselskapet som må ta stilling til. Til sammen eier det fullintegrerte rederiet 11 bulkskip som de bemanner og drifter selv. Les mer om historien til det over 30 år gamle skipet hos skipshistorie.net.

Han gikk til sak mot GC Rieber Shipping og tapte

Vinteren 2016 ga GC Rieber Shipping alle sjøfolkene i deres eget bemanningsselskap sparken. 17 av dem gikk til sak mot sin tidligere arbeidsgiver og krevde erstatning. Tirsdag ble rederiet frifunnet av Bergen tingrett (les saken her). Retten slo fast at det ikke dreide seg om en virksomhetsoverdragelse da bemanningsselskapet OSM opprettet et selskap for å drifte GC Rieber Shipping-båter, og at oppsigelsene heller ikke var usaklige. Fakta Dette er saken GC Rieber Shipping ble brutalt rammet av oljenedturen. Allerede vinteren 2014 ga konkursen i Reef Subsea rederiet et underskudd på over 200 millioner kroner. Så kom nådestøtet gjennom konkursen i det bergensbaserte seismikkselskapet Dolphin Geophysics, som hadde leid flere av skipene til rederiet. For å få ned kostnadene bestemte rederiledelsen seg for å legge ned sitt eget bemanningsselskap, det heleide datterselskapetGC Rieber Crewing AS, hvor 66 av de 280 sjøfolkene som bemannet båtene var ansatt. Flere av dem mente de var sagt opp på usaklig grunnlag. De gikk til sak mot sin tidligere arbeidsgiver og krevde erstatning. Tirsdag falt dommen i Bergen tingrett. GC Rieber Shipping ble frifunnet på alle punkter. – Skikkelig skuffet Vidar Hansen, en av dem som gikk til sak, synes utfallet av saken er trist. – Jeg er skikkelig skuffet over dommen. Vi hadde håpet på et annet resultat. – Jeg har ikke fått studert den grundig nok til å si noe mer nå – vi vil gå gjennom den sammen med advokatene før vi uttaler oss og eventuelt anker dommen, sier han til Sysla. Norsk Sjømannsforbund (NSF), Norsk Sjøoffisersforbund (NSFO) og Det norske maskinistforbund (DNMF) har alle vært involvert i saken. En av deres advokater, Terje Hernes Pettersen, sier han vil analysere dommen etter påske. – Vi er selvsagt skuffet over resultatet, og vil nå vurdere en anke, skriver han i en SMS. Fortsatt røde tall GC Rieber Shipping-sjef Christian W. Berg har heller ikke fått lest gjennom dommen enda, men sier han registrerer utfallet. – Jeg vil gjerne lese hele dommen og se begrunnelsen før jeg sier noe mer. – Hvordan går det med selskapet nå? – Det er et utfordrende marked fremdeles. Selv om vi ser noen små glimt av forbedringer er det tøft. Det forventer vi at det vil fortsette å være gjennom 2018. I fjor hadde aksjeselskapet GC Rieber Shipping 264 millioner kroner i inntekter, mot 206 millioner i 2016. Det går frem av halvårsrapporten de ga ut i februar, som ble godkjent av styret i selskapet i dag. Driftsutgiftene, herunder mannskapskostnader, økte fra 222,6 millioner kroner i 2016 til 233 millioner i 2017. Resultatet før ned- og avskrivinger var i fjor på 21 millioner, mens resultatet før skatt endte på minus 142 millioner kroner – 20 millioner bedre enn året før. I denne videoen fra Sysla Live forteller daværende sjef Irene Waage Basili om hvordan krisen rammet rederiet. Ville spare 16 – 20 millioner Da GC Rieber Shipping annonserte at de ville legge ned crewing-selskapet i 2016, ville de ikke gå ut med hvor store besparelser de så for seg. I dommen fra Bergen tingrett går det imidlertid frem at den beregnede innsparingen ved å legge ned GC Rieber Crewing AS var i størrelsesorden 16 – 20 millioner kroner per år. “Saksøkerne har anført at denne kostnadsbesparelsen var liten hensett til hvilke konsekvenser oppsigelsene fikk for de ansatte. Det er også vist til at de tillitsvalgte i november 2016 fremsatte forslag om lønnskutt i størrelsesorden 8 millioner”, står det i dommen. Har sagt opp flere – Var det nødvendig å si opp de ansatte i GC Rieber Crewing? – Det er alltid vondt å måtte si opp medarbeidere. Det er aldri noe en vil, sier Berg, og fortsetter: – Det er blitt gjort mange kostnadsreduserende tiltak. En ser nå viktigheten av at en tok så mange grep av så stor størrelse. Det har vært viktig for å komme gjennom denne krisen. Før jul ble staben til rederiet på land redusert fra 36 til 30, noen av dem som følge av såkalt naturlig avgang, altså for eksempel at de gikk av med pensjon. – Det har vært tøffe kutt i rederiet, og i hele bransjen, sier Berg.