Havila Shipping har inngått kontrakt med Axxis Geo Solution for PSV-fartøyet Havila Aurora.
Det skriver selskapet i en børsmelding tirsdag.
Kontrakten er for en periode på 6 måneder med 4 opsjoner hver på 3 måneder.
Oppstart er i løpet av mai 2019.
I samme melding skriver rederiet at kontrakten for Havila Fortune er forlenget med 6 måneder i fortsettelse av eksisterende kontrakt fra slutten av juni.
Det er avtalt 4 opsjoner hver på 3 måneder også for Havila Fortune.
Oljeselskapet Okea melder om et resultat etter skatt på 3,4 millioner kroner, mot minus 0,5 millioner kroner i første kvartal 2018.
Det viser selskapets kvartalsrapport som ble lagt frem tirsdag.
– De første månedene av 2019 var kjempeviktige for Okea. I vårt første hele kvartal som operatør på Draugen-feltet var produksjonseffektiviteten høy, og vi gjennomførte en trygg nedstengning for utskiftning av rør, sier administrerende direktør og gründer i selskapet Erik Haugane i en kommentar.
Selskapet produserte om lag 19.500 fat oljeekvivalenter per dag i første kvartal, noe som genererte en sterk netto kontantstrøm, påpeker direktøren.
Draugen. Okea overtok operatøransvaret 1. desember 2018. Foto: Signe Dons
Levetid til 2040
Fakta
Forlenge
Lukke
Okea
Uavhengig, norsk oljeselskap, etablert i 2015.
Etablert av tidligere Det Norske-sjef Erik Haugane, tidligere oljeminister Ola Borten Moe, Anton Tronstad og Knut Evensen.
Hovedkontor i Trondheim, operatørbase i Kristiansund.
194 ansatte i februar 2019.
Selskapets forretningsidé er å kjøpe seg inn i lisenser med funn på norsk sokkel og være med på utbyggingen av disse.
I 2018 kjøpte Okea 44,56 prosent av Draugenfeltet.
Okea har også eierandeler i Yme-feltet, der målet er å snu en industrifiasko til suksess. Der antar man å komme i gang med produksjonen neste år.
Ivar Aasen-feltet, Gjøa og Grevling er også i Okeas portefølje. I disse områdene fikk selskapet fire nye lisenser i januar.
Driftsresultat endte på 175 millioner kroner, opp fra minus 18 millioner i første kvartal 2018.
Totale driftsinntekter i første kvartal endte på 764 millioner kroner, melder oljenykommeren.
Netto kontantstrøm fra driften endte på 494 millioner kroner i første kvartal.
I slutten av april ble det kjent at Odfjell Drillings nyeste borerigg «Deepsea Nordkapp» fikk sin første jobb for oljeselskapet. Riggen skal bore to brønner i Draugen-lisensen, som Okea kjøpte av Shell for 4,5 milliarder kroner i 2018.
Dette er de første brønnene oljeselskapet borer på norsk sokkel, med borestart i fjerde kvartal 2019.
Den første brønnen er i selve Draugen-feltet, mens den andre er en letebrønn i «Skumnisse»-prospektet, nordøst for Draugen.
Allerede i januar i år meldte selskapet at de var interessert i å bore flere prospekter i nærhetene av Draugen, og trakk frem prospektene «Skumnisse», «Springmus», «Dansemus», «Infill» og «East Flank». Okea har flere ganger uttalt at de ønsker å forlenge levetiden til feltet til 2040.
«Deepsea Nordkapp». Foto: Adrian Søgnen
Børsnotering andre kvartal
Okea melder også at utviklingen av Yme og Gjøa også er i rute.
– Våre vekstplaner går bra. Plan for utvikling av P1-prosjektet på Gjøa ble levert i februar med planlagt produksjonsstart i fjerde kvartal, og Yme-utviklingen er i rute mot første olje første halvår 2020. Vi er også glade for at Okea ble tildelt fire nye lisenser på den norske kontinentalsokkelen i 2018, hvor selskapet skal være operatør på tre, sier Haugane.
I kvartalsrapporten skriver selskapet at notering på Oslo Børs kan finne sted i løpet av første halvår 2019, og at dette kan bety at selskapet vil hente penger for å finansiere ytterligere vekst.
Omsetningen i årets første kvartal økte fra 1,94 milliarder kroner i samme periode i 2018. Dette er medregnet felleskontrollerte selskaper.
Brutto driftsresultat (EBITDA) falt fra 205 til 137 millioner kroner, mens brutto driftsmargin falt fra 10,6 til 6,3 prosent.
Ordreinngangen i første kvartal var 1,69 milliarder kroner, mot 5 milliarder i første kvartal i 2018.
Selskapet forventer nå at inntektene, inkludert felleskontrollerte selskaper, for hele 2019 vil bli på over 8 milliarder kroner. I februar anslo selskapet at inntektene i 2019 ville bli på over 7 milliarder kroner.
– I løpet av første kvartal har selskapet sikret en kontrakt for oppgradering av Hydros aluminiumfabrikk på Husnes og en ny kontrakt for marine operasjoner som omhandler fjerning av en plattform utenfor Canadas kyst, sier Kværners konsernsjef Karl-Petter Løken.
I mai ble det også kjent at Kværner er blitt tildelt en kontrakt for å demontere og resirkulere plattformdekket på Equinors oljeplattform Statfjord A, der produksjonen stanser i 2022 etter 43 års drift.
Høye laksepriser og stort slaktevolum sørger for gode resultater for verdens største lakseoppdretter.
I første kvartal oppnådde Mowi et operasjonelt driftsresultat på 196 millioner euro, som tilsvarer om lag 1,9 milliarder kroner.
Det er 400 millioner kroner mer enn på samme tid i fjor, da resultatet endte på om lag 1,5 milliarder.
– Etterspørselen etter vår produkter fortsetter å være god. Det har gitt høye priser i alle markeder. Kombinert med rekordhøye volumer og god drift har dette bidratt til gode resultater for konsernet, sier konsernsjef Alf-Helge Aarskog i en børsmelding tirsdag.
Saken oppdateres.
Tidlig i april møtte en offshorearbeider Lundin Norway i Asker og Bærum tingrett. Mannen hadde saksøkt selskapet med krav om fast jobb etter å ha gått i turnus som innleid instrumenttekniker på Edvard Grieg-plattformen i nesten fire år – fra 7. januar 2015 til 26. desember i fjor.
Arbeidsmiljøloven gir rett til fast ansettelse dersom en person har vært leid inn til en bedrift i fire år.
Vil bli anket
Nå er dommen klar, og den 37 år gamle arbeideren fikk ikke medhold. Dermed får han ikke fast jobb i Lundin. Dommerne presiserer at avgjørelsen er tatt under tvil.
– Vårt medlem og tillitsvalgte i Lundin er naturligvis skuffet. Dommen vil bil anket, skriver advokat Karianne Rettedal i en e-post til Sysla.
Offshorearbeider har saksøkt Lundin med krav om fast jobb
Rettedal er advokat i fagforeningen Industri Energi og representerer mannen.
– Fast ansettelse er hovedregelen i norsk arbeidsliv, og departementet har klart uttrykt at det ikke er ønskelig med en utvikling som legger opp til at virksomheter begrenser fast ansatte til en kjernestab, og at innleide og midlertidig ansatte dekker faste arbeidsoppgaver i tillegg. Dommen er ikke i tråd med dette og undergraver innleides stillingsvern, mener advokaten.
Lundin ønsker ikke å kommentere rettens avgjørelse.
– Dommen taler for seg. Utover det har vi ikke behov for å kommentere saken, skriver kommunikasjonsdirektør Frøydis Eldevik i en tekstmelding.
Karianne Rettedal. Foto: Jon Ingemundsen
Spesialavtale
Retten har spesielt lagt vekt på at det var inngått en spesialavtale som ga rom for ekstra innleie på Edvard Grieg fra 12. desember 2017 og ett år framover mellom Lundin og fagforeningen Safe. Denne avtalen gjorde ifølge dommen at det var innenfor regelverket å leie inn instrumentteknikeren.
– Etter min vurdering legger retten mye mer i avtalen enn partene selv har gjort, og strekker den lenger enn intensjonen. Innleiere vil, om dommen står, kunne inngå tidsubegrensede avtaler om innleie som strekker seg langt ut over avtalens faktiske gyldighet så lenge innleie er gjort innenfor avtaleperioden. Det er ikke i tråd med arbeidsmiljøloven, mener Rettedal.
– Oljeselskapene har utnyttet desperate arbeidere under krisen
Ifølge dommen bekreftet representanter for Lundin i retten at selskapet “forholdt seg til fireårsregelen”. Dommerne presiserer at dette ikke er en akseptabel praksis.
“En omgåelse av regelen ved ikke å forlenge med en som nærmer seg fire års midlertidig ansettelse, og erstatte vedkommende med en annen som utfører helt tilsvarende arbeid, er imidlertid etter rettens oppfatning ikke i tråd med arbeidsmiljølovens intensjon og er etter rettens oppfatning heller ikke holdbar,” står det i dommen.
Må ikke betale erstatning
I et intervju i forkant av rettssaken avviste Lundin at selskapet spekulerer i fireårsregelen.
– Vi omgår ikke fireårsregelen, sa juridisk direktør Ian Anders Tobiassen da.
Lundin deler hemmeligheter om Edvard Grieg-feltet
– Er det vanlig praksis i Lundin at innleide må ut når de nærmer seg fire år i selskapet?
– Det vil jeg ikke svare på, sa Tobiassen og viste til at selskapet ville prosedere sin sak i rettssalen.
Ifølge hovedregelen har Lundin krav på erstatning for sine saksomkostninger etter seieren i tingretten. Offshorearbeideren er imidlertid ikke dømt til å betale disse, noe det ifølge dommen er flere grunner til.
“Det vises her særlig til at saken har budt på tvil og til at Lundin ved avslutningen av innleieforholdet begrunnet dette med en praktisering av “fireårsregelen” som retten har funnet uholdbar,” skriver dommerne.
Den nye ultralydteknologien gjør det mulig å måle mengde og kvalitet på oljestrøm fra utsiden av prosessrørene.
Måleteknologi som «clampes» på utsiden av prosessrør har allerede eksistert i flere år. Teknologien som Xsens nå har utviklet måler væskestrømmen over hele rør-tverrsnittet, noe som skal gjøre målingene mer nøyaktige.
Sikrere og billigere
Denne ultralydteknologien er både tryggere og mer kostnadseffektiv enn dagens teknologi, ifølge daglig leder i Xsens, Magne Husebø.
– Måleteknologien vi har utviklet gjør måling av olje, vann og gass betydelig billigere og sikrere ved at sensorer plasseres på utsiden av prosessrør og ikke som komplekse enheter som må «flenses» inn i rørsystemene, sier Husebø.
Sensorene kan også monteres på eksisterende installasjoner.
Bergensselskapet Xsens er et spinoff-selskap fra Christian Michelsen Research AS, som nå er en del av NORCE-konsernet.
Fakta
Forlenge
Lukke
Xsens AS
Spinoff-selskap fra Christian Michelsen Research AS, som nå er en del av NORCE-konsernet, stiftet i 2013.
De største aksjonærene i selskapet er NORCE-konsernet, Investinor, Proventure Seed og Sarsia Seed.
All produksjon skjer i Norge, hovedsakelig i Bergen. NORCE-selskapet Prototech står for den mekaniske produksjonen.
Selskapet har i dag syv ansatte på Fantoft i Bergen, og regner med å ha ti ansatte innen utgangen av 2019.
Selskapet omsatte for 7,5 millioner kroner og hadde et resultat før skatt på 4,9 millioner kroner i 2017. Tallene for 2018 er ikke klare ennå.
Tildelt prestisjepris
Mandag mottar Xsens prisen «Spotlight on New Technology» på verdens største oljemesse, OTC i Houston, som ett av totalt 18 selskap i konkurranse med 450 nominerte.
– Dette er en fantastisk mulighet for et lite selskap som oss, sier Husebø på telefon fra Houston.
Tildelingen har allerede gitt positive ringvirkninger for selskapet.
– Allerede da nominasjonen var klar i mars, fikk vi veldig interessante forespørsler. Vi ser på dette som en veldig viktig internasjonal anerkjennelse, både som tech-selskap og som leverandør.
Selskapet er allerede godt i gang med å teste ut måleteknologien i Nordsjøen. Så langt er tre oljeselskaper i gang med å teste teknologien på norsk sokkel. Xsens har også mottatt ordrer fra Midtøsten.
Gjennombrudd
Teknologiselskapet, som holder til på Fantoft i Bergen, har i dag syv ansatte, men satser på å ha ti ansatte innen utgangen av 2019.
– Denne prisen er en del av det vi ser på som et gjennombrudd. Kombinasjonen av å få denne prisen, og ordrene vi har mottatt, gjør at vi nå vil ansette flere, sier Husebø.
Den nye ultralydteknologien gjør det mulig å måle mengde og kvalitet på oljestrøm fra utsiden av prosessrørene.
Måleteknologi som «clampes» på utsiden av prosessrør har allerede eksistert i flere år. Teknologien som Xsens nå har utviklet måler væskestrømmen over hele rør-tverrsnittet, noe som skal gjøre målingene mer nøyaktige.
Sikrere og billigere
Denne ultralydteknologien er både tryggere og mer kostnadseffektiv enn dagens teknologi, ifølge daglig leder i Xsens, Magne Husebø.
– Måleteknologien vi har utviklet gjør måling av olje, vann og gass betydelig billigere og sikrere ved at sensorer plasseres på utsiden av prosessrør og ikke som komplekse enheter som må «flenses» inn i rørsystemene, sier Husebø.
Sensorene kan også monteres på eksisterende installasjoner.
Bergensselskapet Xsens er et spinoff-selskap fra Christian Michelsen Research AS, som nå er en del av NORCE-konsernet.
Fakta
Forlenge
Lukke
Xsens AS
Spinoff-selskap fra Christian Michelsen Research AS, som nå er en del av NORCE-konsernet, stiftet i 2013.
De største aksjonærene i selskapet er NORCE-konsernet, Investinor, Proventure Seed og Sarsia Seed.
All produksjon skjer i Norge, hovedsakelig i Bergen. NORCE-selskapet Prototech står for den mekaniske produksjonen.
Selskapet har i dag syv ansatte på Fantoft i Bergen, og regner med å ha ti ansatte innen utgangen av 2019.
Selskapet omsatte for 7,5 millioner kroner og hadde et resultat før skatt på 4,9 millioner kroner i 2017. Tallene for 2018 er ikke klare ennå.
Tildelt prestisjepris
Mandag mottar Xsens prisen «Spotlight on New Technology» på verdens største oljemesse, OTC i Houston, som ett av totalt 18 selskap i konkurranse med 450 nominerte.
– Dette er en fantastisk mulighet for et lite selskap som oss, sier Husebø på telefon fra Houston.
Tildelingen har allerede gitt positive ringvirkninger for selskapet.
– Allerede da nominasjonen var klar i mars, fikk vi veldig interessante forespørsler. Vi ser på dette som en veldig viktig internasjonal anerkjennelse, både som tech-selskap og som leverandør.
Selskapet er allerede godt i gang med å teste ut måleteknologien i Nordsjøen. Så langt er tre oljeselskaper i gang med å teste teknologien på norsk sokkel. Xsens har også mottatt ordrer fra Midtøsten.
Gjennombrudd
Teknologiselskapet, som holder til på Fantoft i Bergen, har i dag syv ansatte, men satser på å ha ti ansatte innen utgangen av 2019.
– Denne prisen er en del av det vi ser på som et gjennombrudd. Kombinasjonen av å få denne prisen, og ordrene vi har mottatt, gjør at vi nå vil ansette flere, sier Husebø.
Endúr Sjøsterk har blitt tildelt kontrakt med Salmar på bygging av en nøkkelferdig fôrflåte for levering høsten 2019.
Fôrflåten vil være konstruert for brukt til ekstra værutsatte lokaliteter, og skal blant annet klassifiseres for en signifikant bølgehøyde på 5,5 meter.
Det skriver selskapet i en børsmelding mandag.
Fôrflåten som skal leveres er på 17 x 34 meter og har en lastekapasitet på 600 tonn med fiskefôr. Flåten får en utrustning som er ekstra dimensjonert for bruk på svært eksponerte lokaliteter som er utsatt for krevende værforhold. Dette stiller store krav til alle komponenter og løsninger som utsettes for sterk vind og stor bølgehøyde, skriver Endúr Sjøsterk.
– Vi registrerer en økende interesse for flåtekonsept som gir oppdretterne en langsiktig trygghet for løsninger som gir fleksibel og kostnadseffektiv bruk i mange tiår fremover. For oss som produsent av betongflåter er det interessant å se at det nå i større grad fokuseres på levetidskostnaden knyttet til fôrflåten, og i mindre grad på selve investeringskostnaden, sier Risnes.
Det var juli i fjor at det ble kjent at Endúr, tidligere Bergen Group, hadde sluttført kjøpet av Backe Bergen sin eiendom Sjøsterk AS og virksomheten Sjøsterk II AS på Stamneset i Grimstadfjorden i Bergen for å satse på produktleveranser til oppdrettsnæringen.
I forrige uke meldte Endúr at de opplever vekst og lønnsomhet i alle næringene de opererer i.
Bergensselskapet leverte en omsetning på 124 millioner kroner i første kvartal. Selskapets driftsresultat (før av- og nedskrivninger) ble på 7,8 millioner kroner.
Bakkafrost hadde i årets første kvartal et operasjonelt driftsresultat på 267,7 millioner danske kroner. Det var en liten nedgang fra 268,2 millioner kroner i fjor.
Ifølge E24 Infront Estimates på forhånd spådd at tallet ville bli 316 millioner danske kroner.
Slaktevolumet økte fra 12.237 tonn til 13.707.
Hittil i år er det eksportert sjømat til en verdi av 34,5 milliarder kroner. Det er en økning på 2,8 milliarder sammenlignet med samme periode i fjor, opplyser Norges sjømatråd.
I tillegg til den høye skreiprisen har også vekst i den globale etterspørselen etter laks bidratt til en sterk måned for norsk sjømateksport.
Veksten er særlig sterk i EU, Asia og USA, opplyser sjømatanalytiker Ingrid K. Pettersen i Norges sjømatråd.
Økning for laks
Det ble eksportert 86.000 tonn laks til en verdi av 6,2 milliarder kroner i april. Verdien økte med 995 millioner kroner sammenlignet med april i fjor.
Polen, Danmark og Frankrike var største mottakere av laks.
Hittil i år er det eksportert 333.000 tonn laks til en verdi av 22,9 milliarder kroner. Verdien har økt med 2 milliarder kroner sammenlignet med samme periode i fjor.
Fiskeriminister Harald T. Nesvik (Frp) er godt fornøyd med tallene.
– Vi har akkurat lagt bak oss det beste kvartalet noensinne. Da er det ekstra gøy at sjømatnæringen fortsetter å vokse. Det er gode nyheter, for næringen bidrar til aktivitet og arbeidsplasser i hele Norge, sier Nesvik.
Historisk godt skreifiske
Årets skreisesong er historisk god, med en volumvekst på nesten 30 prosent og en rekordhøy pris, ifølge Ingrid K. Pettersen.
Det ble eksportert 8.700 tonn fersk torsk, inkludert skrei, til en verdi av 362 millioner kroner i april. Det er en nedgang i volum på 7 prosent, men verdien økte med 15 millioner kroner fra april i fjor.
Hittil i år er det eksportert 33.900 tonn fersk torsk, inkludert skrei, til en verdi av 1,4 milliarder kroner. Det er en reduksjon i volum på 20 prosent, mens verdien falt med 78 millioner kroner.
Av dette utgjør skrei 6.400 tonn, noe som er en økning på 27 prosent. Verdien av skreien var på 285 millioner kroner, opp 88 millioner kroner.
– De siste årene har eksporten av skrei vært stabil på rundt 5.000 tonn i året, og det i en periode hvor kvotene på torsk har gått tilbake. Det arbeidet som den norske næringen har gjort med skreien ute i markedene, bærer frukter og er noe vi alle kan være stolte av, sier Pettersen.
Ned for klippfisk, opp for kongekrabbe
Det ble eksportert 1.600 tonn reker til en verdi av 96 millioner kroner i april. Det er en økning i volum på 100 prosent, mens verdien økte med 30 millioner kroner, eller 45 prosent, fra april i fjor.
Det ble eksportert 85 tonn kongekrabbe til en verdi av 28 millioner kroner. Det er en økning i volum på 87 prosent, mens verdien økte med 14 millioner kroner, eller 99 prosent, fra april i fjor.
April bar derimot med seg dårligere nytt for klippfisken. Både volum og verdi falt sammenlignet med samme måned i fjor. Det ble eksportert 4.800 tonn klippfisk til en verdi av 231 millioner kroner i april. Volumet falt med 27 prosent, mens verdien falt med 77 millioner kroner.
Bør Norge satse på oppdrett av nye arter for å øke sjømateksporten i framtiden? Hør podkast her: