Kategoriarkiv: Offshore.no

Større del av biodrivstoffet kom fra rester og avfall

Det viser foreløpige tall fra Skattedirektoratet, ifølge Klima- og miljødepartementet. Det ble omsatt 496 millioner liter biodrivstoff i 2018, hvorav 196 millioner liter var avansert biodrivstoff. I 2017 ble det omsatt 659 millioner liter biodrivstoff, og avansert biodrivstoff utgjorde 138 millioner liter. – Det er gledelig at omsetningen av avansert biodrivstoff øker i 2018. Avansert biodrivstoff medfører ikke risiko for indirekte arealbruksendringer eller avskoging av regnskog, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V).

Bølgjekraft-selskap treng meire pengar

Målet er å reise mellom 130 og 170 millionar kroner i ny kapital, i følgje Jonas Kamf. Han blei toppsjef i selskapet frå årskiftet og håpar å ha kapitalutvidinga på plass innan 1. april i år, skriv Nett.no. Akkurat kor stor emisjonen blir er ikkje avgjort. 130-170 millionar kroner er det som skal til for å reparere og bygge om bøya som måtte leggast på land i fjor, fullføre arbeidet med å utvikle neste generasjon bøye og plassere ut selskapet sin første bølgjekraftpark innan tre år, med sju bøyer. Ein rein emisjon er eitt alternativ, men det kan og bli aktuelt å kombinere ein emisjon med eit partnarskap der partnaren er med og finansierer den første bølgjekraftparken direkte, i følgje Kamf. Tilbakeslag I fjor sommar arbeidde Waves4Power for å hente inn 30 millionar kroner. Men då bøya ved Runde enda på land blei det ikkje noko av den emisjonen, seier Kamf. I tillegg til at selskapet måtte avlyse kapitalutvidinga kosta fortøyingane som gjekk av selskapet både tid og pengar. Kongen kom Waves4Power er eit svensk selskap som har arbeidd med å utvikle eit bølgjekraftverk i lang tid. I september 2017 slo selskapet på stortromma, med offisiell opning av det første bølgjekraftverket sitt – rett nok berre med ei bøye – ved Runde. H.M. Kong Harald sto for opninga. Les også: Her slepes bølgekraftverket på plass igjen Etter planen Planen til Waves4Power var å bruke industrihallen på Fiskåholmen i Vanylven på Sunnmøre til å montere bøyene. Men forseinkingane har gjort at leigeavtalen for hallen er gått ut, og Vanylven kan om kort tid ha fått på plass ein ny leigetakar i bygget. Om ikkje Vanylven skulle vere aktuell er det alternative stadar for montering, seier Kamf.

Råolje og naturgass trakk samlet vareeksport ned

Utførselen av maskiner bidro sterkt til oppgangen. Råolje og naturgass trakk samlet vareeksport ned, melder Statistisk sentralbyrå (SSB). Norge hadde en samlet vareeksport til en verdi av 79,7 milliarder kroner i mars. Dette er et fall på 3,2 prosent sammenlignet med mars i fjor. Importverdien steg 2,2 prosent og utgjorde 65,8 milliarder kroner. Oppgangen dempes av lavere importverdi for varer av metaller, der investeringer på norsk sokkel bidro til svært høy import i mars i fjor. Eksportverdien av råolje endte på 20,5 milliarder kroner og var 9 prosent lavere enn i mars i fjor. Oljeprisen styrket seg, men lavere volum trakk verdien ned. Prisen på råolje endte på 568 kr fatet – opp 10,5 prosent fra mars i fjor. Antall eksporterte fat var 36,1 millioner, en nedgang på hele 17,6 prosent fra fjoråret. Naturgasseksporten falt 15,8 prosent og endte på 18,2 milliarder kroner. Nedgangen skyldes langt lavere priser. Det ble utført 10,4 milliarder standard kubikkmeter gass, som er 1,3 prosent mer enn i fjor. Elbilimporten fortsetter å vokse og mars ble ny rekordmåned. Importverdien for elektriske personbiler utgjorde hele 4,7 milliarder kroner og mer en doblet seg sammenlignet med mars i fjor. Antall innførte elbiler var nærmere 12.000.

DOF sikret to kontrakter

DOF er tildelt ettårige kontrakter med Southern North Sea (SNS) Pool for Skandi Captain og Skandi Texel. Det skriver selskapet i en børsmelding torsdag. Kontrakten for Skandi Captain er en direkte forlengelse av eksisterende kontrakt. Oppstart for Skandi Texel er satt til andre kvartal, melder selskapet.

Startar firma i kjølvatnet av Yara Birkeland

– Visjonen er å implementere dei nye teknologiane bak Yara Birkeland til å skape nullutsleppssamfunnet, seier Orvik til Nett.no. Orvik har fått med seg Peter Due, leiar for autonomprogrammet i Kongsberg Maritime. – Det nye selskapet skal utvikle berekraftige logistikkløysingar både til bilar, hamner og sjøtransport. – Målet er å bidra til fleire nullutslepps logistikkløysingar i heile verda, seier Due. Vil ha strategiske partnerar Det nye selskapet heiter Yara Birkeland as, og har inntil vidare Yara som einaste eigar. Men no er Orvik og Due ute og søker etter partnerar. – Ja, vi ønskjer å ha med oss strategiske partnerar på denne satsinga. – Godt i rute Orvik opplyser at arbeidet med Yara Birkeland er godt i rute. Det Marin Teknikk-designa skipet skal byggjast ved Vard Brevik, men skrogarbeidet foregår no ved Vard sitt verft i Tulcea i Romania. Her kuttes stålet til verdens første selvkjørende kontainerskip – Det skjer også ein del arbeid med utstyr i Polen og Kina, seier Orvik, som er prosjektleiar for prestisjeprosjektet. Yara Birkeland skal sjøsetjast tidleg i 2020 og skal erstatte 40.000 årlege lastebiltransportar med kunstgjødsel frå Yara sin fabrikk i Porsgrunn til hamnene i Larvik og Brevik. Les også:  – Markedet finnes ikke. Regelverket finnes ikke. Dette er upløyd mark. I videoen under ser du hvordan skipet skal operere

Oljeleverandører sliter med å tjene nok penger

Selskapet var blant de mange oljeleverandørene som ble hardt rammet av oljekrisen. Inntektene falt med 40 prosent som følge av færre bestillinger og lavere priser på kontraktene bedriften karet til seg. Så sent som i fjor måtte medarbeidere i Norge permitteres. Nå peker pilene oppover. Men til tross for mer arbeid, er det fortsatt vanskelig å tjene penger. Fakta Øglænd System Etablert i 1977. Hovedkontor og fabrikk på Øksnevad i Klepp kommune. Også fabrikker i Kina og Malaysia. 150 ansatte i Norge. 400 ansatte globalt. Produserer oppheng og kabelgater til flere bransjer. 75 prosent går til oljenæringen. Omsatte for om lag én milliard kroner i fjor. På topp var omsetningen 1,7 milliarder. Eid av storkonsernet Hilti Group i Liechtenstein. – Prisbildet er like tøft som for to år siden. Samtidig har ikke lønn og faste utgifter blitt lavere. Det går utover lønnsomheten, sier konsernsjef Geir Austigard. Ny rapport: I år blir det opptur i oljeservice Samtidig tjener oljeselskapene, altså leverandørenes kunder, mer enn på lenge etter at oljeprisen har økt kraftig mens kostnadene er barbert gjennom krisen. Konsernsjef Geir Austigard, til venstre, og fabrikksjef Martin Mildestveit i Øglænd System. Foto: Marie von Krogh. Ser til havvind Austigard er likevel ikke sikker på at høyere kontraktspriser er løsningen for oljeleverandørene. – Jeg tror vi skal være forsiktige med å tenke at inntjeningen skal opp uten at vi selv gjennomfører tiltak. Leverandørene må jobbe enda smartere for å øke overskuddene. Vi konkurrerer i et globalt marked og må være mest mulig effektive, sier han. Øglænd System produserer oppheng og kabelgater til blant annet elektronisk utstyr og rør. 75 prosent av omsetningen kommer fra oljebransjen, men selskapet har også fått solid fotfeste i andre segmenter. Spesielt har havvindmøller blitt en ny bærebjelke. Austigard henter inspirasjon nettopp i dette markedet. – For få år siden var havvind avhengig av subsidiering for å tjene penger, men nå er markedet lønnsomt uten støtte. Det har skjedd gjennom målrettet arbeid for å bli mer effektive. Det er veien å gå – vi kan ikke sitte og vente på høyere priser. Ond sirkel Austigard, som også er nestleder i styret i bransjeforeningen Norsk Industri, anslår at leverandørbedrifter i oljenæringen i dag i snitt sitter igjen med i underkant av fem kroner for hver hundrelapp i omsetning. Det er cirka halvparten av nivået på toppen. Han ser spesielt én utfordring med den lave lønnsomheten. – Det blir vanskeligere å investere i teknologi som er nødvendig for at bedriftene skal blir mer konkurransedyktige. Dermed kan det bli en ond sirkel: Man må investere i ny og bedre teknologi for å forbedre konkurransekraften, men har gjerne ikke overskuddene som trengs for å finansiere den nødvendige utviklingen, sier Austigard. Ikke kundenes ansvar Austigard har tidligere kritisert store oljeprodusenter, og spesielt Equinor, for å presse leverandørene for hardt. Nå har pipen en litt annen lyd. – Det er ikke Equinors ansvar at servicebedriftene tjener penger. Men det er også i deres interesse at leverandørene gjør det greit. En løsning kan derfor være at man deler risikoen ved teknologiinvesteringer og samarbeider tettere. Det synes jeg også å se flere eksempler på nå, sier Austigard. Under krisen har Equinor gjentatte ganger fått spørsmål om hvilket ansvar selskapet har for leverandørenes marginer. – Den enkelte bedrift er ansvarlig for sin egen konkurranseevne og lønnsomhet. Som operatør er vi helt avhengig av en velfungerende leverandørindustri. Norske leverandører har vært dyktige gjennom en krevende periode, og vi har sammen styrket konkurransekraften i næringen. Dette arbeidet må fortsette, uavhengig av svingninger I oljeprisen, sier pressekontakt Eskil Eriksen. Må ha bedring Hos Rosenberg i Stavanger har aktiviteten tatt seg kraftig opp det siste året. Antallet ansatte har vokst fra 500 til 1000 og skal bli enda høyere framover. Likevel må administrerende direktør Jan T. Narvestad konstatere at lønnsomheten er altfor lav. – Inntjeningen er ikke på et bærekraftig nivå. Jeg håper og forventer at vi vil se bedre marginer framover. Det er vi helt nødt til, sier Narvestad. Han peker på at det tar tid å komme seg ovenpå igjen etter krisen. – Vi er på vei oppover fra en ekstremt dyp bunn. De fleste i bransjen har tatt det de kunne av jobber for å overleve – til svært lave priser. Det drar vi med oss når det nå ser lysere ut. Selv om aktiviteten er betydelig høyere, tar det tid før prisene kommer på et fornuftig nivå. Konkurransen er fortsatt beintøff, sier Narvestad. Også Rosenberg-sjefen peker på at bedriftene må jobbe mer effektivt for å bedre situasjonen. – Vi må bruke dette til å bli enda bedre, sier Narvestad. Storkontrakt Sola-bedriften IKM Testing vant i forrige uke en av sine største kontrakter noensinne. Selskapet skal rengjøre og fjerne rester av olje og gass fra seks plattformer og 19 havbunnsrør på Tyra-feltet i Danmark. Avtalen kan bli verdt over 100 millioner kroner. – For oss er prisene noe bedre i dag enn for ett og to år siden. Men konkurransen er fortsatt veldig hard, og vi skulle gjerne hatt høyere marginer, forteller driftssjef Vidar Haugland. Ifølge Haugland får bedriften nå betalt for kuttene og effektiviseringen som har skjedd de siste årene. – Vi klarer oss med lavere priser i dag. Teknologiutvikling og samarbeid med kunder er viktige årsaker til det, sier han.

Forventer gode 2018-tall fra Equinor

Equinor 4. kvartal: Resultat før skatt: 4,799 milliarder dollar. Justert for valutasvingningene er dette er oppgang på 21 prosent i forhold til samme kvartal i fjor, da resultatet var 3,956 milliarder dollar. Dersom analytikernes beregninger stemmer med det resultatet som Equinor legger fram i neste uke, så blir det siste kvartalet i 2018 det beste kvartalet siden tidlig i 2014, før oljeprisfallet. Gode priser Dette skjer til tross for at oljeprisen i kvartalet falt fra 86 dollar fatet og helt ned til 54 dollar ved årets slutt. Selskapet har likevel klart å oppnå bedre priser enn året før. Oljeminister Kjell-Børge Freiberg kan glede seg til olje fra den gigantiske Johan Sverdrup-feltet viser igjen i regnskapet til Equinor i fjerde kvartal 2019. Foto: Jarle Aasland Justert resultat etter skatt er ifølge estimatene ventet på 1,822 milliarder dollar i fjerde kvartal, fra 1,306 milliarder dollar i samme periode året før. Analytikerne forventer at Equinor fikk betalt 62,7 dollar fatet i snitt for oljen fra norsk sokkel i fjerde kvartal. Selskapet tjente 57,2 dollar fatet for den norske oljen sin i samme periode året før. Økning i produksjon Analytikerne tror at produksjonen er på 2,17 millioner fat per dag i fjerde kvartal, fra 2,13 millioner fat per dag i fjerde kvartal året før. Av dette er væskeproduksjonen (olje og kondensater) i Norge ventet på 575.000 fat oljeekvivalenter per dag, mens gassproduksjonen i Norge er ventet på 751.000 fat per dag. Bedre fra norsk sokkel Den norske virksomheten skal ifølge analytikerne levere et justert resultat på 3,56 milliarder dollar, mens tilsvarende tall året før var 3,00 milliarder dollar. Den internasjonale virksomheten er ventet å levere justert resultat på 815 millioner dollar, mot 438 millioner dollar ett år tidligere.

Fortsatt problemer for helikoptertrafikken

Tirsdag var det full stans i helikoptertrafikken offshore som følge av statisk aktivitet. Også i dag er det meldt store forsinkelser, det melder Firdaposten. Ved Flesland i Bergen er alle avganger som skulle offshore før klokken 12 kansellert eller utsatt. I Brønnøysund er to avganger flyttet frem i tid. Florø lufthavn har to avganger som skulle reist før klokken 10. De er begge utsatt. Ved Kristiansund lufthavn er samtlige avganger utsatt til et senere tidspunkt i dag, det samme gjelder ved Stavanger lufthavn Sola. Ifølge Firdaposten sier Equinor at det må forventes ytterligere forsinkelser ut over dagen på grunn av værforholdene. – Det har vært en del kanselleringer siste uken på grunn av værforhold. Faren for at statisk elektrisitet kan skape problemer er en av årsaken til det, sa Morten Eek, pressetalsmann i Equinor til Sysla tirsdag. Sysla skrev i går at 1150 offshorearbeidere sto fast enten på fastlandet eller offshore. – Dette er selvsagt kjedelig for de det gjelder, men vi har bedt dem smøre seg med tålmodighet, sa Eek. Luftfarten ellers er ikke påvirket av stansen i helikoptertrafikken.

Lundin vil betale 4,2 milliarder i utbytte til aksjonærene

2018 ble et sterkt år for oljeselskapet Lundin, viser tall offentliggjort onsdag. Omsetningen økte fra 611 millioner dollar i 2017 til 2,6 milliarder dollar i fjor. – 2018 ble et enestående år i alle våre forretningsområder, med høy produksjon, sterke finansielle resultater og vellykket boring. For femte år på rad har vi mer enn erstattet våre produserte fat med nye reserver, uttaler konsernsjef Alex Schneiter i en melding. Lundin hadde i fjor en fri kontantstrøm på 663 millioner dollar. Så høy har den aldri tidligere vært. Dermed drypper det også godt på aksjonærene. Lundin-styret foreslår et utbytte på 1,48 dollar per aksje. Det utgjør totalt 500 millioner dollar – om lag 4,2 milliarder kroner med dagens kurs. Selskapets nettoresultat ble 222 millioner dollar – opp fra minus 105 millioner i 2017.

Tidligere konsernsjef tar søksmål etter konkurs med knusende ro

– La meg si det slik: Dersom jeg ikke hadde vært forsikret mot slike erstatningssøksmål, så hadde ikke dette vært noen sak, sier Solheim til Aftenbladet. Tapte stort Bryne-selskapet Maritime Constructions Solutions (MCS Group) var blant de som tapte mest på konkursen i Bergen Group Hanøytangen (BGHT). Selskapet ville seinere ha erstatning av Asle Solheim som var både styreleder og daglig leder i BGHT, men tapte på alle punkt i Stavanger tingrett i fjor. Nå er saken anket til lagmannsretten. Apply-selskap i millionkrangel etter riggflause Ingolf Midttveit i Maritime Constructions Solutions (MCS Group) mener at Asle Solheim personlig bør betale 28 millioner kroner pluss renter til MCS. – Etter mitt syn er det åpenbart at BGHT burde trukket i bremsene langt tidligere. Egenkapitalen var tapt og kassen var tom, men likevel fortsatte driften i lang tid, sier Ingolf Midttveit til Aftenbladet. Bergen Group-sjefen ble frikjent på alle punkter. Nå ankes dommen Ifølge Asle Solheim er dette helt feil. – Hovedårsaken til konkursen i BGHT var at riggeier Fred. Olsen Energy ikke gjorde opp for seg, og vi måtte kjøre sak mot dem for å inndrive penger. Da det ikke kom penger inn, ble det umulig for oss å betale underleverandørene. I kontrakten til MCS stod det klart og tydelig at de ikke ville få oppgjør før Fred.Olsen betalte. Dessverre for Ingolf Midttveit i MCS så hadde han akseptert en slik kontrakt, sier Solheim til Aftenbladet. Tar det med ro – Du ble frikjent i tingretten, men Midttveit har anket saken. Gjør det deg nervøs? Dette er fellene som gjør at styremedlemmer bryter loven – Nei, slett ikke. Dette tar jeg med knusende ro. Midttveit mener at vi ikke informerte godt nok. Men vi var et børsnotert selskap og all informasjon var ute. Som dommeren sa i tingretten: Midttveit kunne bare googlet, så hadde han fått all informasjon han trengte, sier Solheim. Han understreker at det bare er deler av tingrettsdommen som nå ankes. Aksept fra MCS – Midttveit har nå akseptert at vi hadde rett til å kansellere kontrakten med MCS i desember 2014. De leverte jo ikke som avtalt. Det var en for stor oppgave for dem. Disse forsinkelsene var delvis skyld i at vi fikk dagmulkter fra riggeieren og at vi ikke fikk oppgjør. Dette bidro til at BGHT seinere gikk konkurs. Det som nå skal behandles i lagmannsretten er om Asle Solheim har opptrådt uaktsomt og derfor bør betale en erstatning til Midttveit på 28 millioner kroner. Kravet fra Midttveit var opprinnelig 44 mill kroner men er siden redusert. Les hele saken på aftenbladet.no