Kategoriarkiv: Offshore.no

Wellesley og DNO får bore brønn i Nordsjøen

Wellesley Petroleum og DNO Norge har fått tillatelse av Oljedirektoratet til å bore brønn 35/4-2 i Nordsjøen. Brønnen ligger vest for Bergen, om lag 30 kilometer sør for Peon-funnet. Brønnen ligger i utvinningsløyve 931, som ble tildelt i TFO 2017 tidligere i år. Dette er den første brønnen som blir boret i løyvet. Det er Transocean Arctic som skal stå for boringen. Wellesley Petroleum er operatør og eier 60 prosent av lisensen. DNO Norge eier resten.

Vissim sikrer 100-millioners-kontrakt for Equinor

Equinor og Horten-selskapet Vissim har inngått en global rammeavtale for maritim overvåkning av fartøyer og installasjoner. Avtalen er knyttet til Equinors produksjon på norsk og britisk side av sokkelen. Equinor har allerede et av de største selskaps-eide maritime overvåkningssystemene i verden. Nå skal systemet få enda flere lag med data, og integreres tettere for å sikre best mulig overvåkning og større funksjonalitet. Les også: Vissim får Castberg-kontrakt Kontrakten har en varighet på seks år, og en verdi på minimum 100 millioner kroner, skriver Vissim i en melding. Fanger opp skip, helikopter og droner Systemet henter inn data fra radar, AIS, VHF, satellitter og ROV på havbunnen. Alle bevegelser i og rundt Equinors faste installasjoner og flytende fartøy blir overvåket ved hjelp av tilsammen 100 sensorer. Fra Equinors overvåkningssentral i Bergen får de ansatte sanntidsdata av vær og bølgehøyde, i tillegg til bevegelsene til skip, helikopter- og eventuelle droner. Systemet kan i en beredskapssituasjon brukes til å undersøke omfanget av oljeutslipp. Les også: Johan Sverdrup-kontrakt til Vissim Kontrakten er godt nytt for Vissim som økte omsetningen for første gang i 2017 siden starten på oljekrisen. I fjor solgte selskapet tjenester for rundt 46 millioner kroner. Det er imidlertid langt fra selskapets rekordomsetning i 2014 på 103 millioner. Selskapet har hatt et negativt resultat før skatt siden 2015. – Vi er veldig fornøyd når Equinor nå har valgt å fortsette vårt langvarige samarbeid, og vi ser frem til å være med på Equinors utvikling videre, sier administrerende direktør i Vissim Per Arne Henæs, i en melding. Han mener avtalen viser at verdien av kombinert sanntids-data fra radar og andre kilder til bruk i overvåkningen fra land, er stor. Vissim er allerede en leverandør av havovervåkningssystemer for Equinor, blant annet ved Johan Castberg og Johan Sverdrup-feltet. [Er du interessert i digitalisering i oljebransjen. Sysla-podkasten «Det vi lever av» har en episode om nettopp dette]  Lytt i avspilleren under eller les saken her. Bruker maskinlæring for å hindre faresituasjoner Philippe Mathieu, direktør for driftsstøtte i Equinor, mener det nye systemet styrker Equinors kontroll over den maritime trafikken. Ifølge han er det rundt fem tusen fartøyer som trafikkerer norskekysten, og Equinor får nå bedre kontroll over disse. – Vi kan blant annet forutse faresituasjoner tidligere enn før ved hjelp av maskinlæring, forklarer Mathieu. Det nye systemet for overvåkning er en oppgradering av Equinors tidligere systemer. Det bringer bedre funksjonalitet og et system som gjør det mulig å ta raskere avgjørelser enn tidligere. – For oss i Equinor er det nye systemet et løft med tanke på den maritime overvåkningen, og med tanke på å forutse faresituasjoner, sier Mathieu til Sysla. Han forteller at det nye systemet vil dekke en distanse helt fra satellittene og ned til 1000 meter under havoverflaten på hele den norske kontinentalsokkelen og den britiske siden av Nordsjøen.

Rapport: Nye regelbrudd avdekket på Goliat

Fakta Goliat-feltet Ligger i Barentshavet Verdens nordligste oljefelt Eni er operatør og eier 65 prosent av lisensen. Statoil eier de øvrige 35 prosentene.  Goliat-feltet i Barentshavet har hatt mange problemer, og er av flere medier kalt en skandale. Under byggingen omkom tre personer døde ved verftet i Sør-Korea, plattformen ble langt dyrere enn først forespeilet, og da flyteren (FPSO) først kom opp til feltet, fulgte forsinkelser, røykutvikling, gassalarmer og driftsstanser. Les også: Dette har gått galt på Goliat Gjennom fjoråret gjennomførte Petroleumstilsynet flere tilsyn ved plattformen, og avdekket avvik. Fortsatt slår tilsynene negativt ut for Eni Norge. «Tilsynet identifiserte regelverksbrudd når det gjelder styring av risiko og barrierer, og vi har nå varslet pålegg til Eni», skriver de. Petroleumstilsynet har ved tilsyn i oktober avdekket avvik innenfor elleve områder: Brannspjeld Nødavstengingssystem Nødkraft – avbruddsfri strømforsyning Nødbelysning Sikkerhetssystemer, overvåkning og kontroll Elektriske installasjoner Opplæring, organisering og driftsprosedyrer Vedlikehold av sikkerhetskritisk utstyr og funksjoner Evakuering fra rom med høypenningsinstallasjoner Avviksbehandling Risiko og barrierestyring Petroleumstilsynet definerer avvik som observasjon der de påviser brudd på eller manglende oppfylling av regelverket. Videre ble det identifisert et forbedringspunkt angående tilgjengelighet på elektrisk kraft i nødhospital. Vår Energi: – Forsvarlig drift på Goliat Petroleumstilsynet har varslet pålegg til Eni. Eni slo seg i går sammen med Point Resources og ble til Vår Energi. – Vi bekrefter å ha mottatt rapporten, og har igangsatt arbeid med å etterkomme påleggene, ved ytterligere å styrke organisasjonen og gjennomføre arbeid knyttet til vedlikehold, både gjennom økt bemanning og organisatoriske endringer, sier pressekontakt Andreas Wulff i Vår Energi til Sysla. Han sier at det mest alvorlige avviket, som var knyttet til brannspjeldet, allerede er lukket. Petroleumstilsynet fant at et av fire brannspjeld i luftinntakene til viktige områder på Goliat ikke stengte ved aktivering av kontrollrommet. Funksjonen til brannspjeldene er å hindre brannspredning, samt å hindre røyk og brannbare gasser trenge inn i de viktige områdene. Les også: Dette er striden om Goliats lønnsomhet På tross av funnene, skriver Petroleumstilsynet i rapporten at de har inntrykk av at tidligere tilsyn med plattformen har hatt virkning, der Eni (nå Vår Energi) har forbedret både opplæring og prosedyrer innenfor elektro, samt forbedret Ex-motorene. – Funnene har vi vært kjent med, men det har tatt lengre tid enn planlagt å lukke. Det er også viktig å understreket at det har blitt gjennomført en betydelig forbedring på Goliat, særlig det siste året, og den negative trenden er langt på vei snudd til positivt. Utestående arbeider er risikovurdert, og en har funnet løsninger på å opprettholde forsvarlig drift på Goliat. Vi har sett en god HMS-utvikling i år, og en oppetid på produksjonen på 96 prosent, sier Wulff. Petroleumstilsynet gjennomførte tilsynet mellom 15. og 19. oktober i år.  

Shearwater sikret seismikk-kontrakter for åtte måneder

Shearwater melder om kontraktene i en børsmelding tirsdag. Fem-måneders kontrakten gjelder 3D-seismikk i Det arabiske hav. Oil and Natural Gas Corporation Limited (ONGC) er oppdragsgiver, og kontrakten nå i fjerde kvartal 2018. Undersøkelsene skal dekke et område på rundt 2000 kvadratkilometer. Kontrakten på tre måneder er også i det arabiske hav, nærmere bestemt utenfor Oman. Denne kontrakten starter også i år, og vil bli utført av skipet Polar Empress. Oppdraget er gitt av Eni Oman BV i partnerskap med Oman Oil Company E&P. Undersøkelsen skal dekke 2500 kvadratkilometer med 3D-seismikk og 800 kilometer 2D-samling og dataprosessering. Shearwater GeoServices er eid av GC Rieber Shipping og Rasmussengruppen.

Vedlikehald sikrar jobbane hos Myklebust verft

Nyleg fekk FosenNamsos Sjø levert den andre av to ferjer reiarlaget tinga hos Myklebust Verft i Møre og Romsdal. Den andre ferja ble overlevert tidlegare i år. Dermed er det slutt på nybygging hos Myklebust Verft inntil vidare, etter at verftet har levert ni nybygg på rekke og rad frå og med august 2017. 120 tilsette I løpet av dei siste månadane er tilsette som har slutta ikkje blitt erstatta. Arbeidsstokken er redusert frå rundt 150 til 120, og med dagens oppdragsmengde er det arbeid til alle. – Førebels er det vår vurdering at dette skal går bra, seier administrerande direktør Inge-Jonny Hide til Nett.no Les også: Skal byggje skip for 23 milliardar Berre i løpet av dei siste vekene har verftet fått ei rekkje vedlikehaldsoppdrag og ordreboka er godt fyllt opp ut første kvartal neste år. Verftet har og oppdrag i resten av 2019, men ikkej i same omfang som i første kvartal. Hide seier vedlikehald- og ombyggingsmarknaden krev ein annan måte å jobbe på for verftet. – Det blir ein heilt annan dynamikk, seier han. Eigne bein Etter 17 år som ein del av Kleven-konsernet står no Myklebust Verft på eigne bein etter at Hurtigruten-aksjonærane tok over eigarskapen i Kleven Verft. Det er aksjonærane i Kleven Maritime Holding som eig Myklebust Verft. Mellom dei aksjonærane er også Petter Stordalen og dei øvrige aksjonærane i Hurtigruten. Les også: Omstillinga i ferd med å løne seg

Brønnbåt sparer 50 minutt ved å gå skipstunnelen

Rapporten er bestilt av Havila Kystruten og Vanylven Utvikling, og er laga av dei to Rolls-Royce-ingeniørane Leif Vartdal og Leif Aarseth, skriver nett.no. Vartdal er hydrodnamikkekspert og laga også ein rapport om Stad skipstunnel i 2011. Betydeleg innsparing I den nye rapporten vert det slått fast at det er betydeleg innsparing i drivstoff-forbruk og dermed også miljøutslepp dersom fartøya som i dag rundar Stad i framtida vel å gå Stad skipstunnel, men det vert også slått fast at det er viktig å sjå på eit større område enn berre Stadhavet når ein skal sjå på seglingsruter og mulege innsparingar. Rapporten er bygt opp gjennom analyser av bølgjestatistikkar og bølgjemålingar frå 1980-talet, og korleis bølgjeforholda påverkar fart, tidsforbruk og effektrespons i framdriftsmaskineriet. Dette er kominbert opp mot data av propulsjonseffekter og fart på fartøy som regelemessig passerer Stad, samt AIS-data for passeringar av Stad i tre veker i oktober og november. Rostein og Finnstraum I tillegg er det sett spesielt på 17 fartøy, og gjort eigne analyser av tidsforbruk og innsparingspotensiale ved ein tunnel for den 44 meter lange brønnbåten Rostein og den 140 meter lange kjemikalietankaren Finnstraum. Rostein vil ifølgje analysane spare 50 minutt på strekninga frå Åramsundet til Raudeberg ved å gå tunnelen framfor ei tenkt rute rundt Stad. Samstundes vert drivstoff-forbruket og utsleppa reduserte med 60 prosent. Hør podkast: For kjemiekalietankaren Finnstraum er det derimot ingen innsparingseffekt på tid. På begge alternativa vil skipet bruke 2,5 timar på strekninga Åramsundet – Raudeberg. Men også Finnstraum vil spare drivstoff og få reduserte utslepp. Her er reduksjonen på 30 prosent. Komplekst bølgjemønster I rapporten vert det spesielt vist til dei spesielle bølgjetilhøva utanfor Stad der bølgjene ofte forplantar seg i ulike retningar med lokale vind-genererte bølgjer og dønningar som opptrer samtidig, i tillegg til at tung dønning ofte blir reflektert frå steile berg ved land. Når det ofte også er tungt brytande bølgjer, fører dette til eit så komplekst bølgjemønster at det får konskvensar både for ruteval og for fart, effekt og drivstoff-forbruk. I den siste kvalitstetssikringsrapporten er mulege klima- og miljøeffekter reduserte i kost/nytte-vurderinga i høve til den første rapporten. Rolls-Royce Marine er kritisk til dette, og meiner at det i diskusjonar om nytte og kostnad for skipstunnelen er det viktig at både forbruk av drivstoff og klimagassutslepp (CO2,NOx etc) blir inkludert som del av den totale evalueringa.

Sammenslåingen er et faktum: Nå vil Vår Energi gi gass

– Vi har en god forretningsplan og stor finansiell kapasitet. Er dette nok? Nei, sier Enis finansdirektør Massimo Mondazzi. Som så mange andre som steg opp på talerstolen under den offisielle etableringen av Vår Energi, understreket italieneren at norsk-amerikansk og italiensk kultur må spille på lag dersom etableringen skal bli en suksess. Mondazzi spredte rundt seg med metaforer om to sterke mannskap som må lære hverandre å kjenne for å nå målene sine. – Brasil har lenge hatt de beste fotballspillerne, men har likevel vunnet lite de siste 15 årene. Det handler om holdninger og lagspill. I et orkester er ikke de beste musikerne dem som spiller høyest, men dem som spiller mykest og klarer å lytte til dem rundt seg, sier finansdirektøren til Aftenbladet. – Vi er i en unik posisjon Blant gjestene på Clarion Hotel Energy i Stavanger var alle Vår Energi-ansatte, Oljedirektoratet, Olje- og energidepartementet, de italienske topplederne i Eni, Stavanger- og Sandnes kommune, samt fylkeskommunen. Både styreleder Philip Hemmens, tidligere Eni Norge-sjef, og administrerende direktør Kristin Kragseth understreket viktigheten av å bygge god kultur. – Vi ser at store aktører trekker seg ut av norsk sokkel, samtidig som vi er en del av en fremvekst av dynamiske selskaper som er villige til å satse. Vi er i en unik posisjon, og i dag er vi veldig stolte, sier Kragseth. Utvalgt til toppjobben i Vår Energi: “Kan jeg få dette til?, tenkte hun. Vår Energi vil ha en daglig produksjon på over 170.000 fat oljeekvivalenter, og blir dermed en av de største aktørene på norsk sokkel. Selskapet er om lag 800 ansatte etter sammenslåingen, både offshore- og landbaserte arbeidere. Totalt har selskapet 17 produserende olje- og gassfelt. Les også: Toppsjef i nytt oljeselskap varsler at det blir flere oppkjøp Jan Harald Solstad i HitechVision, investeringsselskapet bak Point Resources, la ikke skjul på at selskapene var i tøffe forhandlinger, men at de nå hadde fokus på å spille hverandre gode og å nå felles mål. – Vi har vært imponerte over Enis utholdenhet i forhandlingene, og ambisjonsnivået vårt sammen er skyhøyt, sier Solstad, som gikk opp på scenen sammen med Enis finansdirektør Mondazzi. HitecVisions Jan Harald Solstad og Enis finansdirektør Massimo Mondazzi gikk sammen på scenen for å signalisere det nære samarbeidet mellom selskapene. Foto: Fredrik Refvem Ansatte: – Vi hadde lest om Eni i avisene Jan Inge Nesheim og Bjørn Sætervik, nestleder og leder for Safe-organiserte i Vår Energi, legger ikke skjul på at det er to ulike kulturer som møtes når Eni og Point nå er blitt til ett selskap. – Point var flinke til å involvere fagforeningen. Jeg har ikke inntrykk av at Eni hadde en fullt så god kultur for arbeidstakermedvirkning tidligere, sier Nesheim. Sætervik sier de nå ser fram til å jobbe hardt for å skape en god kultur blant de ansatte og et godt forhold til ledelsen. Han har bitt seg merke i Enis problemer på Goliat, men sier han er imponert over utviklingen på plattformen det siste året. Nesheim mener Eni-kulturen er bedre enn sitt rykte. – Vi har jo lest avisene de siste årene vi også. Men da vi møtte Eni og ble kjent med dem, så vi at de var bedre enn det avisene ville ha det til, sier Nesheim. Vår Energi skal investere 65 milliarder kroner de neste fem årene på norsk sokkel. 5 milliarder er satt av til leting. Selskapet er operatør for felt som Goliat, Marulk, Balder, Jotun og Ringhorne. Jan Inge Nesheim (venstre) og Bjørn Sætervik, ansattrepresentanter for Safe i Vår Energi, sier det har vært seks hektiske måneder siden sammenslåingen ble annonsert i sommer. Foto: Fredrik Refven  

Alle 300 tilbake på jobb etter gasslekkasje på Mongstad: – Vi vet ennå ikke hvor farlig det var

– Situasjonen er normalisert, og alle evakuerte kan gå tilbake på jobb, opplyser pressekontakt Elin A. Isaksen i Equinor til Bergens Tidende. – Den delen av anlegget som hadde lekkasje, er fortsatt stengt, og vi jobber videre med å undersøke hva som skjedde. I det øvrige anlegget går driften som normalt. – Ingen alarmer ble utløst Klokken 07.54 mandag morgen rykket nødetater ut til Equinors anlegg på Mongstad. En gasslekkasje førte til at hele raffineriet måtte nødnedstenges. – Vi vet ennå ikke hvor farlig det var. Lekkasjen som førte til full evakuering ble oppdaget av en operatør på «runde». Ingen alarmer ble utløst, sier administrerende direktør i Equinor Mongstad, Rasmus Wille til NRK. Fakta Forlenge Lukke RAFFINERIET PÅ MONGSTAD Raffineriet på Mongstad er det største i Norge og middels stort i europeisk sammenheng. Størstedelen av produksjonen på raffineriet består av bensin, diesel og flydrivstoff. Det produseres nok bensin til å dekke rundt fire ganger Norges årlige forbruk. Omtrent 75 prosent av totalproduksjonen eksporteres. Her produseres også petrolkoks som brukes til anoder i aluminiumsindustrien Kilde: Equinor Først ble det meldt at mellom 600 og 700 ansatte var evakuert. Senere ble tallet justert ned til 300. – De eneste som var igjen på raffineriet, var beredskapsmannskap, som blant annet hadde som oppgave å kjøre ned anlegget, sier pressekontakt Elin A. Isaksen i Equinor. Klokken 09.15 ble det meldt at lekkasjen var stoppet og situasjonen under kontroll. UTRYKNING: Alle nødetatene rykket ut til Mongstad da alarmen gikk. Foto: FRED IVAR KLEMETSEN – Ikke fare for storulykke – Det var flytende petroleumsgass (LPG) som lekket ut fra anlegget. Det var ikke noe som indikerte fare for en storulykke, men alle forholdsregler ble tatt, sier operasjonsleder Tatjana Knappen i Vest politidistrikt. Politiet rykket ut med to patruljer og opprettet et koordineringssenter i samarbeid med brannvesenet og Equinor. Isaksen i Equinor sier til Sysla at ingenting tyder på at noen er blitt skadet som følge av lekkasjen. – Alle er gjort rede for. Anlegget kjøres nå ned og trykkavlastes. Det er fremdeles uklart hva som var årsak til lekkasjen. Petroleumstilsynet er varslet, og sikring av anlegg pågår. Produserer nafta Equinor skriver i en pressemelding at anlegget som har hatt lekkasje, produserer nafta, en komponent som brukes i produksjon av bensin. Gassen kan være skadelig for personer som blir eksponert for store mengder. Ifølge helsebiblioteket fortrenger gassen oksygen fra lungene og kan forårsake hjertestans. Totalt jobber 2000 på anlegget på Mongstad.

Se video: Her sjøsettes MS Fridtjof Nansen

Søndag ettermiddag ble Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip, MS Fridtjof Nansen, sjøsatt ved Kleven verft i Ulsteinvik. [Se video lenger nede i saken] Les også: Hurtigruten bestiller nytt hybridskip Skipet skal blant annet brukes til å frakte turister til svært grisgrendte strøk som Antarktis, Grønland, Svalbard og Nordvestpassasjen. Les også: MS Roald Amundsen er sjøsatt I februar i år ble søsterskipet MS Roald Amundsen sjøsatt. NTB skrev da at skipene er utstyrt med store batteripakker og er verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip. Ifølge Hurtigruten er skipet spekket med miljøvennlige løsninger og grønn teknologi. Rederiet betegner selv skipene som revolusjonerende. De skal seile i ekstreme områder, og være utstyrt med isforsterket skrog. MS Fridtjof Nansen. Foto: Oclin/Hurtigruten Les mer om skipets dimensjoner og annen fakta i boksen under:  Fakta Forlenge Lukke MS Fridtjof Nansen Lengde: 140m Bredde: 23,6m Tonnasje: 20.889 brt Gjester: 530 Crew: 151 Expedition Team: 10+ Lugarer: 265 (100% utvendige. 50% balkonger) Isklasse: PC-6 Flagg: Norsk Kilde: Hurtigruten Etter planen skal MS Fridtjof Nansen og MS Roald Amundsen på jomfrutur allerede neste år. Sjøsettingen ikke mange månedene etter at Hurtigruten annonserte at de skal bygge et tredje hybridskip ved Kleven verft. Også dette skipet skal bli et ekspedisjonsskip. Det blir såpass likt at det er å regne som et tredje søsterskip, sa kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten til Sysla tidligere i år. MS Fridtjof Nansen. Foto: Oclin/Hurtigruten – Men jeg kan love at det vil bli enda mer miljøvennlig enn de foregående, sier han.