Kategoriarkiv: Enerwekat

EU om ACER: Norge får fortsatt bestemme selv

Medlemskap i energibyrået ACER betyr ikke at Norge må gi fra seg makten over norsk kraftproduksjon, forsikrer EU-kommisjonen. – Medlemskap i ACER betyr ikke under noen omstendighet at man gir slipp på suverene beslutninger knyttet til den nasjonale energimiksen, verken for EU eller for EØS, sier EU-kommisjonens talsperson Anna-Kaisa Itkonen. Hvert enkelt land bestemmer selv hvordan den nasjonale energimiksen skal se ut, fastslår hun. – Dette påvirkes ikke av ACER. De siste ukene har diskusjonen gått høyt om norsk deltakelse i det europeiske energibyrået. Stortinget skal ta stilling til saken i mars. Den norske behandlingen av saken kommer hele sju år etter at EU sjøsatte ACER. I dag er EU allerede godt i gang med diskusjonene om en reform som vil gi byrået større makt. Byrået inngår i en større energiunion som Norge lenge har nølt med å tre inn i. EUs overordnede idé er at energimarkedene i Europa skal kobles tettere sammen. Det skal føre til mindre sløseri, slik at det blir lettere for europeiske land å kutte utslippene av klimagasser. I tillegg skal EU bli mindre avhengig av å importere olje og gass fra andre land. (©NTB)

Kværner dropper fortsatt utbytte til eierne

Kværner har snudd et resultat før skatt fra svakt minus til pluss 199 millioner kroner. Likevel straffes selskapet med et kraftig fall på børsen. Selskapet la fram resultater for fjorårets fjerde kvartal torsdag. I samme periode i fjor lå resultatet før skatt på minus 2 millioner kroner. – Oljeindustrien har vært gjennom tre år med betydelige markedsendringer, og vi er fornøyd med at Kværner er et av få selskaper som har klart å levere solide resultater gjennom hvert eneste kvartal i denne perioden, sier konsernsjef Jan Arve Haugan i en kommentar. – Vi ser nå at nedgangen i markedet er i ferd med å flate ut, og vi forventer at noen få, men viktige prospekter blir besluttet i løpet av 2018 og 2019, sier Jan Arve Haugan, konsernsjef i Kværner. Kværners ordrereserve var på 8,1 milliarder kroner ved utgangen av 2017, opp fra 6,5 milliarder kroner ett år tidligere. Ordreinngang i fjerde kvartal 2017 var på 1,7 milliarder kroner, sammenlignet med 768 millioner kroner i fjerde kvartal 2016. Styret i Kværner har foreslått at det heller ikke denne gangen betales utbytte. «En robust balanse og kontantbeholdning er viktig for å opprettholde motstandskraft og fleksibilitet til å forfølge strategiske utviklingsmuligheter», heter det i børsmeldingen. Ifølge E24 har ikke Kværner betalt utbytte siden oktober 2015. Etter to og en halv times handel på Oslo Børs hadde Kværner-aksjen falt 8 prosent. Nøkkeltall fra Kværner ASAs resultat for fjerde kvartal 2017. Tall for fjerde kvartal 2016 i parentes. Driftsinntekter: 1.797 millioner kroner (1.834 millioner kroner) Driftsresultat: 199 millioner kroner (4 millioner kroner) Resultat før skatt: 211 millioner kroner (-2 millioner kroner) (©NTB)

Dette er en norsk elsykkel med overbygg og fire hjul

Det finnes mange elsykler og mange elbiler man kan velge for å komme seg til og fra jobben, barnehagen, butikken og treningen. De har hver sine fordeler og ulemper. Nå har det norske selskapet Podbike AS utviklet et produkt som er en blanding av de to. De har laget en elsykkel med overbygg og fire hjul med plass til en voksen og et barn. Elsykkelen er omtrent 2,3 meter lang, 08, meter bred og 1,1 meter høy. Den kommer til å veie et sted mellom 55 og 65 kg, og ha en maksvekt på 200 kg med syklist og baggasje. Den skal passe for alle fra 150cm til hele 198cm høye personer. Podbike ble vist frem første gang i april i fjor, og nå har selskapet kommet et godt stykke videre. På sin hjemmeside har de nå åpnet for forhåndsbestilling. – Podbike er ikke en oppgradert eller modifisert sykkel. Dette er et produkt som er designet fra grunnen av til å være en fire hjuls esykkel uten kjede. Dette har vist seg å være en formidabel oppgave, men gevinsten ved å gjøre det ordentlig er at det blir kjempebra, sier Per Hassel Sørensen, gründer og teknologidirektør i Podbike, i en pressemelding. Han forteller videre at de startet å designe Podbike i 2014, og at det nå er i ferd med å bli et ferdig produkt. Podbike følger forøvrig regelverket for elsykler. Det betyr at motorene maks kan bidra til en fart på 25 km/t, og så blir det opp til syklisten å eventuelt tråkke på for å øke farten utover det.

Vi brukte rekordmye strøm i fjor

Det totale bruttoforbruket av strøm her i landet var 134,1 TWh i 2017, som er en økning på 0,7 prosent siden året før og det høyeste nivået som er registrert. Det rekordhøye strømforbruket kan blant annet ses i sammenheng med økt forbruk i utvinning av råolje og naturgass samt kraftintensiv industri, viser nye tall fra Statistisk sentralbyrå. I tillegg bidrar velstandsutvikling og befolkningsvekst til høyere strømforbruk over tid. Bruttoforbruket inkluderer forbruk i gruppene utvinning av råolje og naturgass, kraftintensiv industri og alminnelig forsyning. Nettap, pumpekraftforbruk og annet eget forbruk i kraftstasjonene inngår også. Produksjonen av kraft var på 149,3 TWh i 2017. Det er kun 0,2 prosent eller 0,3 TWh lavere sammenlignet med rekordåret 2016 og tidenes nest høyeste nivå som er registrert. Vannkraft utgjorde 95,8 prosent av den totale kraftproduksjonen på 149,3 TWh. Varme- og vindkraft utgjorde henholdsvis 2,3 og 1,9 prosent. Den store vannkraftproduksjonen skyldes ifølge SSB godt tilsig til norske vannmagasiner. Norge eksporterte 21,3 TWh i 2017, mens det ble importert 6,1 TWh. Det ga en nettoeksport av kraft på 15,2 TWh. I alle måneder i 2017 var det høyere eksport enn import av elektrisitet. (©NTB)

1.400 skip i den norske handelsflåten

Den norske handelsflåten var på i alt 1.400 skip og til sammen 16,4 millioner bruttotonn ved utgangen av 2017. Dette er to færre skip enn året før, men en økning på 12.000 bruttotonn fra 2016, melder Statistisk sentralbyrå. Av de 1.400 handelsflåteskipene som er registrert i skipsregistrene NOR og NIS, er 1 276 skip på til sammen 13,3 millioner bruttotonn norskeide, 13 færre og 63.000 bruttotonn mindre enn ved utgangen av 2016. Av de relativt få skipene som er ikke er norskeide, er det flest skip eid fra Bermuda, Marshalløyene, Caymanøyene og Danmark. 880 skip på 2,0 millioner bruttotonn er registrert i NOR. De fleste handelsflåteskipene i NOR-registeret er passasjerskip. I NIS-registeret var det 520 skip på i alt 14,4 millioner bruttotonn, som er uendret fra 2016. De fleste handelsflåteskipene i NIS-flåten er tankskip. Totalt var det 497 bulk- og stykkgodsskip med en bruttotonnasje på 6,6 millioner tonn i NOR og NIS ved utgangen av 2016. 95 prosent av bulk- og stykkgodsskipene er i handelsflåten er norskeide. (©NTB)

Miljøorganisasjoner kritiserer Aps plastforslag

Verdens naturfond (WWF) og Havforskningsinstituttet går ut mot Aps forslag om å ta i bruk offshorefartøyer for å samle opp plast i havet. Arbeiderpartiet har bedt regjeringen finne ut hvordan offshorefartøyer kan settes inn for å samle plast i havet, og trolig vil forslaget få støtte av flertallet på Stortinget. Men ifølge Dagens Næringsliv mener WWF og Havforskningsinstituttet at det ikke er noen god løsning. Havmiljørådgiver Fredrik Myhre peker på at plasten er så spredt og arealene så store at miljøregnskapet kan få en kraftig nedtur. – Prioriteringsrekkefølgen er gal og antakeligvis skadelig, sier han. Han mener også at utstyret som i dette tilfellet da må tas i bruk, kan fange store mengder egg, fisk og fiskelarver. – Dessuten vet vi at over 90 prosent av plastavfallet til slutt havner på havbunnen. Der er det største potensialet for opprydding. Forsker Bjørn Einar Grøsvik ved Havforskningsinstituttet peker på at 70 prosent av jordens overflate er hav. – Derfor er det helt urealistisk å dekke annet enn en helt marginal del med oppsamlingsfartøyer, om du så brukte alle verdens tilgjengelige skip. Myhre mener det viktigste og mest effektive er å ta hånd om plastavfallet før det havner i sjøen. – Gjennom å kreve at plastprodusenter og importører får ansvar gjennom hele livsløpet, vil mengden plast på avveier reduseres, sier han. (©NTB)

Ber om innspill om ny strømkabel til Storbritannia

NorthConnect KS har søkt om løyve til å bygge en ny strømkabel mellom Sima i Eidfjord kommune i Hordaland og Peterhead i Skottland. Saken er nå sendt ut på høring, og NVE inviterer til informasjonsmøter om konsesjonen. Der vil NVE orientere om saksbehandlingen mens NorthConnect vil fortelle om prosjektet. Mandag 5. mars kl. 11.00 på Clarion Hotel Bergen Airport (Flesland) Mandag 5. mars kl. 19.00 i kultursalen i Eidfjord. Strømkabelen har fått navnet NorthConnect, og det er planlagt å bygge en overføringskapasitet på 1400 MW. Det er Olje- og energidepartementet som er konsesjonsmyndighet, men dette er delegert til NVE. Når konsesjonen behandles er det departementet som vedtar, mens NVE kommer med sine faglige råd. NVE har også åpnet for at de som eventuelt har innspill på planene kan sende de inn innen 15. april. Her kan du laste ned konsesjonssøknaden, og eventuelt komme med innspill til konsesjonen. Les også: Norge importerte mer strøm enn vi eksporterte i 30 prosent av tiden i januar – Aldri tidligere har det blitt bygget mer vindkraft i Norge enn i 2017 2017 var et av de våteste årene noensinne Norge importerte strøm i hver femte time i fjor Oslo og Akerhus «importerer» mest strøm fra de andre fylkene Elavgiften er større enn tobakks- og veibruksavgiftene Alt du trenger å vite om elavgiften Her er nettleien billigst og dyrest

Skogeierne, NHO og LO skeptiske til EUs klimaprosjekt

Norske skogeiere går sammen med ledere fra LO og NHO for å hindre at EUs klimasatsing går ut over norsk skogsdrift. – Regjeringen har signalisert at Norge vil ta del i EUs klimaregime, som har som mål å begrense og kontrollere utslipp. Dette kan påvirke norsk tømmerhogst, sier direktør Erik Lahnstein i Norges Skogeierforbund til Klassekampen. Skogeierne vil unngå at klimasamarbeidet bremser den norske industrien, mens NHO og LO påpeker at omfanget av norsk tømmerhogst er liten, i forhold til tilveksten. – Vi ønsker å bruke mer av de ubenyttede ressursene til å lage byggematerialer som erstatter materialer som stål og betong, og biodrivstoff som erstatter fossilt drivstoff og diesel. Nå risikerer vi at ressurser som kunne vært brukt til å få ned klimagassutslippene og til å skape nye arbeidsplasser og inntekter for skogeierne, blir stående ubenyttet og til slutt råtner bort, sier Lahnstein. (©NTB)

NHO-sjefen ut mot Helleland

NHO-sjef Kristin Skogen Lund går ut mot likestillingsminister Linda Hofstad Hellelands (H) uttalelser om arbeidsgiveres rolle for likestillingen i arbeidslivet. – Jeg reagerer på at likestillingsministeren skjærer et helt arbeidsliv over en kam. Hun er helt ny i stillingen, og hun skyter i helt feil retning, sier Lund til Dagens Næringsliv. Tidligere denne uken sa Helleland til avisen at arbeidsgivere er mye av grunnen til at menn ikke velger å utnytte foreldrepermisjonen. Det er NHO-sjefen helt uenig i. – Det hun sier er både helt feil og urettferdig. Dette handler nok mer om hvordan norske par velger å prioritere og fordele seg imellom. Lund viser til en rapport bestilt av Barne- og likestillingsdepartementet, som ble lagt fram før jul. Her konkluderes det med at arbeidsgiverne i undersøkelsen ikke er vrangvillige til foreldrepermisjon. – Det er underlig at statsråden ikke tror på funnene i rapporten fra sitt eget utvalg, sier Lund. Selv viser Helleland til andre rapporter som viser det motsatte. – Vi har flere rapporter som dokumenterer det jeg sier. Jeg er litt overrasket over at NHO-sjefen fornekter at det er et holdningsproblem hos noen arbeidsgivere, sier hun. Ap sikret denne uken flertall for regjeringens forslaget om at foreldrepermisjonen skal deles i tre like deler, og at fedrekvoten skal øke til 15 uker. Ordningen skal etter planen gjelde barn født etter 1. juli i år. (©NTB)