Det finnes mange elsykler og mange elbiler man kan velge for å komme seg til og fra jobben, barnehagen, butikken og treningen. De har hver sine fordeler og ulemper.
Nå har det norske selskapet Podbike AS utviklet et produkt som er en blanding av de to. De har laget en elsykkel med overbygg og fire hjul med plass til en voksen og et barn.
Elsykkelen er omtrent 2,3 meter lang, 08, meter bred og 1,1 meter høy. Den kommer til å veie et sted mellom 55 og 65 kg, og ha en maksvekt på 200 kg med syklist og baggasje. Den skal passe for alle fra 150cm til hele 198cm høye personer.
Podbike ble vist frem første gang i april i fjor, og nå har selskapet kommet et godt stykke videre. På sin hjemmeside har de nå åpnet for forhåndsbestilling.
– Podbike er ikke en oppgradert eller modifisert sykkel. Dette er et produkt som er designet fra grunnen av til å være en fire hjuls esykkel uten kjede. Dette har vist seg å være en formidabel oppgave, men gevinsten ved å gjøre det ordentlig er at det blir kjempebra, sier Per Hassel Sørensen, gründer og teknologidirektør i Podbike, i en pressemelding.
Han forteller videre at de startet å designe Podbike i 2014, og at det nå er i ferd med å bli et ferdig produkt.
Podbike følger forøvrig regelverket for elsykler. Det betyr at motorene maks kan bidra til en fart på 25 km/t, og så blir det opp til syklisten å eventuelt tråkke på for å øke farten utover det.
Intek har introdusert sin fleksible og kollaborative robot med 3D-kamera som kan se i dybden og plukke objekter som ligger hulter i bulter. Denne tok Intek med seg på messe og fikk den til å plukke Kvikklunsj fra et bord for å servere statsministeren når hun kom forbi.
NorthConnect KS har søkt om løyve til å bygge en ny strømkabel mellom Sima i Eidfjord kommune i Hordaland og Peterhead i Skottland. Saken er nå sendt ut på høring, og NVE inviterer til informasjonsmøter om konsesjonen. Der vil NVE orientere om saksbehandlingen mens NorthConnect vil fortelle om prosjektet.
Mandag 5. mars kl. 11.00 på Clarion Hotel Bergen Airport (Flesland)
Mandag 5. mars kl. 19.00 i kultursalen i Eidfjord.
Strømkabelen har fått navnet NorthConnect, og det er planlagt å bygge en overføringskapasitet på 1400 MW. Det er Olje- og energidepartementet som er konsesjonsmyndighet, men dette er delegert til NVE. Når konsesjonen behandles er det departementet som vedtar, mens NVE kommer med sine faglige råd.
NVE har også åpnet for at de som eventuelt har innspill på planene kan sende de inn innen 15. april.
Her kan du laste ned konsesjonssøknaden, og eventuelt komme med innspill til konsesjonen.
Les også:
Norge importerte mer strøm enn vi eksporterte i 30 prosent av tiden i januar
– Aldri tidligere har det blitt bygget mer vindkraft i Norge enn i 2017
2017 var et av de våteste årene noensinne
Norge importerte strøm i hver femte time i fjor
Oslo og Akerhus «importerer» mest strøm fra de andre fylkene
Elavgiften er større enn tobakks- og veibruksavgiftene
Alt du trenger å vite om elavgiften
Her er nettleien billigst og dyrest