Det er TAQA Bratani Limited som har hyret in Far Spica for cirka 18 måneder fra første kvartal 2018, opplyser Solstad Farstad i en børsmelding.
Skipet, som ble bygget hos Vard Langstein og levert i 2013, ble lagt i opplagsbøyene i mai 2015, men var ute igjen kort tid etter.
Det siste året har hun jobbet på britisk sektor.
Første i Solstad-farger
I slutten av januar ankom 2013-bygde Far Spica Vegsund Slip like sør-øst for Ålesund.
Rem Installer ble malt i Solstad-farger og fikk navnet Normand Jarl. Foto: Westcon Yards Karmsund
Det 82 meter lange forsyningsskipet har gjennomgått femårsklassing, og på verftet i Vegsundet ble hun malt om fra Farstad-rød til Solstad-oransje.
Etter det Sysla kjenner til er dette den første båten fra det innfusjonerte Ålesund-rederiet Farstad som er malt om.
Etter at Rem ble fusjonert inn i Solstad sommeren 2016, ble det bestemt at båtene skulle få nye navn, og Rem installer ble malt om til Solstad-farger.
Beholder navnene
Deep Sea Supply-skipet Sea Falcon er også malt om i forbindelse med verftsopphold.
Farstad- og Deep Sea Supply-flåten kommer etter alt å dømme til å beholde sine navn inntil videre, men alle vil bli oransje til slutt.
– Det vil være naturlig at selskapets båter over tid får en felles profil. Planen er at båter som skal inn til klassing framover, og likevel skal males, vil bli malt om tilsvarende Far Spica og Sea Falcon, som får ny profil i disse dager, skriver Solstad i en e-post til Sunnmørsposten.
Les også: Det blir ikke flere oppsigelser, sier Lars Peder Solstad
Da toppsjef i Solstad Farstad, Lars Peder Solstad, sist sommer presenterte den nye ledergruppen slo han fast at båtene skulle beholde sine opprinnelige navn, skorsteinsmerker og farger, ifølge Sunnmørsposten.
– For det første koster det mye penger å skifte navn og identitet på båtene, og vi vil ikke bruke penger på det. Dessuten er dette alle gode merkenavn, og det er mye stolthet knyttet til å jobbe ombord i ulike båter, sa Solstad til SMP i fjor sommer.
Flere kontrakter
I tillegg til Far Spica-kontrakten, landet Solstad Farstad en 75-dagerskontrakt til Normand Aurora for AGR Well Management Limited på britisk sektor.
Fairfield Betula Limited har også forlenget kontrakten med Far Symphony i seks måneder.
De kommersielle betingelsene er ikke oppgitt.
I løpet av det første drøye døgnet stillingen som matros til sjømålingsfartøyet MS Hydrograf var utlyst, mottok Kartverket 48 søknader på jobben.
– Det er mange godt kvalifiserte med høy kompetanse som har søkt. Å plukke ut kandidater til intervju har derfor vært en stor og krevende jobb, skriver personalsjef Truls Wessel i Kartverkets sjødivisjon i en e-post til Sysla.
Fakta
Kartverkets sjødivisjon
Eneste autoriserte produsenten av offisielle sjøkart og elektroniske sjøkart (ENC) i Norge
Nasjonal forvalter av dybdedata
Utarbeider Norges offisielle tidevannstabeller
Har operatøransvar for den internasjonale sjøkarttjenesten PRIMAR som leverer offisielle elektroniske sjøkart (ENC) til internasjonal skipsfart
Flere stillinger
273 søkere er sannsynligvis rekord for antall søkere på ei fast stilling i Kartverket, ifølge Wessel.
– Det høye antall søkere viser at det er god tilgang på sjøfolk for tida, samtidig sier dette noe om markedet på utsiden.
Kartverkets flåte består av moderfartøyet MS Hydrograf og arbeidsbåtene MB Lomvi og MB Havelle. Alle fartøyene benyttes til kartlegging og er utstyrt med multistråle-ekkolodd.
Rederiet er tilknyttet Kartverkets sjødivisjon, som står for driften av fartøyene.
Også på stillingen som motormann/skipsmekaniker, som Kystverket har ute nå, er det stor pågang.
Tidlig fredag 9. februar, seks dager før søknadsfristen går ut, har 48 personer søkt på stillingen.
Tar inn kadetter
I september 2016 skrev Sysla om at Kartverket tok om bord sine første kadetter.
Til nå har seks kadetter gjennomført sin fartstid som del av mannskapet på sjømålingsfartøyet.
– Vi prøver til enhver tid å ha to kadetter om bord. Vi henter kadetter fra Den nasjonale kadettdatabasen, sier Wessel.
Dagens nyhetsbrev
Sammenlignet med 2016 var etterspørselen i konteinermarkedet sterk i fjor, melder Maersk Line ifølge danske Shippingwatch. I tredje kvartal i fjor var det en voldsom stigning i frakt. Stigningen var den høyeste på seks år, ifølge en Alphaline-analyse.
Maersk Line fikk et overskudd på 541 millioner dollar i 2017, mot et underskudd på 376 millioner dollar i 2016. Denne utviklingen skyldes en stigning i den gjennomsnittlige fraktraten på 11 prosent per firefotskontainer, mens fraktmengdene steg med tre prosent, melder rederiet.
Men horisonten er ikke helt skyfri. Analytiker Lars Jensen ved SeaIntelligence Consulting sier at særlig to aktører kan spille en nøkkelrolle i 2018.
– Hovedsakelig Cosco og Evergreen kommer til å ha mye kapasitet, særlig i første halvdel av 2018. Flere av fartøyene vil komme inn i den asiatisk-europeiske handelen og dytte andre fartøy til Stillehavet og til andre tjenester, sier Jensen til Shippingwatch.
Han mener dette kan få konsekvenser for hele industrien.
I Norge er det få rederier innen konteinermarkedet. I dag overleverte Arriva Shipping konteinerskipet MV «Nor Feeder» til Nederland. Markedet ble for tøft.
– Det begynte bra de første årene, også kom finanskrisen. Vi kom aldri opp igjen til den høyden før 2008, sier Sindre Matre, administrerende direktør i Arriva Shipping til Sysla.
Få også med deg:
Nordlaks sin nye brønnbåt blir den første i verden med LNG-fremdrift og batteripakke.
TTS Group får nye krankontrakter verdt 38 millioner kroner.
Flåteutnyttelsen øker, men Rieber Shipping taper fortsatt penger. Foreløpig er det røde tall fra seismikksatsingen i Shearwater. (Finansavisen)
Obligasjonseierne overtar Ålesund-rederiet Golden Energy Offshore Services. (Finansavisen)
.mc4wp-form input[name="_mc4wp_required_but_not_really"] { display: none !important; }
NYHETER OM DET MARITIME NÆRINGSLIVET
– Det begynte bra de første årene, også kom finanskrisen. Vi kom aldri opp igjen til den høyden før 2008, sier Sindre Matre, administrerende direktør i Arriva Shipping til Sysla.
«Nor Feeder» lå i opplag i 18 måneder mellom vinteren 2009 og høsten 2010, før den gikk ut igjen.
Derfra har den gått for flere forskjellige frakteselskaper på kontrakter fra tre til seks måneder.
I 2016 gikk skipet for Viasea Shipping, og senest for XCL.
Skipet er nå solgt til A2B Shipping i Nederland. Matre vil ikke kommentere kontraktssummen.
– Vår kjernevirksomhet er selvlossere, og vi vil heller konsentrere oss om det. «Nor Feeder» var det eneste i sitt slag i vår flåte, sier Matre. Flåten teller nå åtte skip.
– Det begynte bra de første årene, også kom finanskrisen. Vi kom aldri opp igjen til den høyden før 2008, sier Sindre Matre, administrerende direktør i Arriva Shipping til Sysla.
«Nor Feeder» lå i opplag i 18 måneder mellom vinteren 2009 og høsten 2010, før den gikk ut igjen.
Derfra har den gått for flere forskjellige frakteselskaper på kontrakter fra tre til seks måneder.
I 2016 gikk skipet for Viasea Shipping, og senest for XCL.
Skipet er nå solgt til A2B Shipping i Nederland. Matre vil ikke kommentere kontraktssummen.
– Vår kjernevirksomhet er selvlossere, og vi vil heller konsentrere oss om det. «Nor Feeder» var det eneste i sitt slag i vår flåte, sier Matre. Flåten teller nå åtte skip.
Nordlaks skal bygge sin andre brønnbåt, og tar i bruk ny teknologi som gir «en betydelig miljø- og klimagevinst», ifølge en pressemelding. CO2-utslippene reduseres med 30 %, og NOX med 90 %.
Brønnbåter henter oppdrettsfisk fra merdene og frakter dem levende til slakteri.
Den nye brønnbåten blir 84 meter lang og 19 meter bred, og får kapasitet til å frakte over 600 tonn levende laks. Den skal utvikles av NSK Ship Design i Harstad, og bygges i Tyrkia hos Tersan Shipyard, og skal frakte levende laks og ørret for Nordlaks.
– NSK Ship Design har jobbet med å utvikle brønnbåter med LNG-fremdrift siden 2010, og har hele tiden hatt sterk tro på at dette er rett vei å gå for næringen. Dette fremdriftssystemet vil redusere drifts- og vedlikeholdskostnadene for brønnbåtene og gir en betydelig miljøgevinst, sier sier Thomas Myhre, salgssjef i NSK Ship Design.
Les også: – Skal bygge verdens største brønnbåt
Myhre sier de ser et stort potensiale for LNG og batteripakker i brønnbåter.
– Neste generasjons brønnbåter har en rekke kraftkrevende prosesser om bord, og brønnbåtenes logistikk og driftsmønster gjør LNG og batterier egnet som kraftkilder, sier Myhre.
Brønnbåten forventes levert i februar 2020.
Les også: Her går den flunkende nye brønnbåten ned
I fjor hadde Maersk Line et overskudd på 541 millioner dollar, mot et underskudd på 376 millioner dollar i 2016. Det melder danske Shippingwatch.
– Det siste året har vært usedvanlig for A.P. Møller – Maersk, karakterisert av et cyberangrep og utfordringer i driften i noen havner. Det lyktes å forbedre omsetningen med 13 %, øke vår kontantflyt og løfte det underliggende overskuddet fra et lavt utgangspunkt i 2016, sier toppsjef Søren Sou i regnskapet, ifølge nettsiden.
Les også: Hackere lammet Maersk: – Ikke bekymret etter angrepet
Omsetningen i Maersk Line var på 24,3 millioner dollar, fra 20,7 i 2016. Denne utviklingen skyldes en stigning i den gjennomsnittlige fraktraten på 11 prosent per firefotskontainer, mens fraktmengdene steg med tre prosent.
Det ser imidlertid annerledes ut for hele Maersk-gruppen, som gikk med et underskudd på 1,2 millioner dollar i fjor, mot 1,9 i 2016. Dette skyldes en nedskriving på tre millioner dollar.
TTS Group har sikret to nye kontrakter for 50-tonns lastekraner. Det er europeiske verfts som har tildelt kontrakten på vegne av europeiske skipseiere.
Verdien på kontrakten er 38 millioner kroner. Kranene skal leveres mellom september i år og april neste år.
Les også: TTS selger nær hele virksomheten til finske MacGregor
Under den årlige “Offshore Support Journal Conference” i London, vant Maersk Master hedersprisen “Årets fartøy”.
Ankerhåndteringsfartøyet er bygget på Kleven verft etter en enorm bestilling fra den danske rederigiganten høsten 2014.
Fartøyet ble overlevert til Maersk Supply Service i fjor, og er verftets byggnummer 382. Det var det første i en serie på seks ankerhåndteringsfartøy som skipsbyggerne på Møre hadde under bygging, med opsjon på ytterligere fire til.
Tøffe tider har etterpå sendt flere av Maersks fartøy i opplagsbøyene. Høsten 2015 ble det kjent at danskene ikke helt uventet stopper på seks nybygg, og året etter annonserte Maersk Supply at 400 ansatte sies opp og inntil 20 eldre skip selges.
Dekkmaskiner for 800 mill
Som et plaster på såret kan Maersk og Kleven glede seg over den ærefulle prisen.
Det 95 meter lange ankerhandteringsfartøyet er av SALT 200-AHTS-design fra Salt Ship Design. Fartøyet er bygd for ankerhåndtering på store dyp.
De seks fartøyene bestilt av Maersk ble levert fra Klevenverftene mellom fjerde kvartal 2016 og tredje kvartal 2017.
En rekke lokale bedrifter har levert utstyr til skipene. Blant annet har Rolls-Royce levert dekksmaskiner for 800 millioner kroner.
Gjør seg klar for australsk farvann
Maersk Master er utstyrt for å huse et mannskap på 52, og dekksarealet er på 838 kvadratmeter.
– Siden skipet ble med i flåten har den jobbet med avvikling i Nordsjøen til tauing og fortøyning i Det indiske hav, sa direktøren Claus Bachmann i sin takketale i London.
– I mars skal hun begynne en langtidskontrakt sammen med søsterskipet Maersk Mariner, hvor hun skal jobbe for Quadrant Energy i australsk farvann.