Kategoriarkiv: Maritim

Nå satses det på hydrogen som drivstoff i maritim næring

De to selskapene Boreal Sjø og Wärtsilä Ship Design har inngått en samarbeidsavtale om utviklingen av fergen. Planen er å sette fergen i drift i 2021. Fergesambandet skal da opereres av to ferger – en helelektrisk og en hydrogen-elektrisk. Sistnevnte skal drives med 50 prosent hydrogen. – 2021 er realistisk, men spenstig. Jeg er imponert og ydmyk overfor målsetningene norske myndigheter setter her. Det er høye krav og spenstige visjoner, sier Ove Wilhelmsen, administrerende direktør i Wärtsilä Ship Design. Selskapene skal levere inn forslag til ferdige løsninger og tilbud til Statens Vegvesen innen august i år, og vil konkurrere med Fjord1 og Norled. Wilhelmsen forteller at hydrogenferger ikke er en naturlig løsning prismessig, men at staten satser på disse fergene kan få ned prisene. – Når volumet stiger vil også prisene komme ned, sier han. Podcast link Pris og etterspørsel henger som kjent tett sammen, og foreløpig har ikke hydrogen klart seg i konkurranse med olje og gass – hydrogen er foreløpig heller ikke den nye oljen. Alle foto: Bernt Sortland Petroleumsproduktene er fortsatt i vinden, og for å tilfredsstille fremtidens energietterspørsel bygges det fortsatt ut på norsk sokkel. Et av Statoil sine store utbyggingsprosjekter er Aasta Hansteen. Plattformen er verdens største av sitt slag, og måler 320 meter fra topp til bunn. Hele sju båter er bestilt for å taue ut gigantplattformen til våren: Olympic Zeus, Siem Opal, Skandi Vega, Skandi Iceman, Skandi Skansen, Normand Ranger og Normand Prosper. Aasta Hansteen-feltet ligger i et værutsatt område 300 km til havs nordvest for Sandnessjøen i Nordland, og det kreves derfor installasjoner som ligger stabilt selv i det aller hardeste været man kan tenke seg. Få også med deg: GC Rieber-fartøy er sikret jobb de neste tre årene. Bergensrederiets Polar Onyx skal på jobb i Ghana, med opsjon på til sammen fem års kontrakt. Selv om landstrøm kommer til Oslo havn i år, har ikke Stena Saga hatt utstyr til å benytte det. Nå søker rederiet om penger til ombygging. Orkanen Harvey sørget for lave resultater for Stolt-Nielsen i fjor. Inntektene økte kraftig. – Jeg har ikke dinglet under helikopteret selv, men tror ikke jeg hadde våget og henge der i det været vi hadde, forteller Susanne Vestbøstad. Børsnykommeren MPC Container Ships fortsetter veksten. I løpet av det siste døgnet har rederiet kjøpt tre containerskip, verdt til sammen 248,4 millioner kroner. De har nå 44 containerskip, og målet er 100. (Finansavisen) Linje­rederiet Cargow fornyer flåten for 80 millioner ­dollar og øker lastekapasiteten mellom Norge, kontinentet og Island. (Finansavisen) .mc4wp-form input[name="_mc4wp_required_but_not_really"] { display: none !important; } NYHETER OM DET MARITIME NÆRINGSLIVET

Stena Line søker Enova for landstrømpenger

Det kommer frem av en pressemelding fra Oslo havn. Havnen fikk i 2016 ni millioner kroner fra Enova for å utvikle landstrømsanlegg. Det skal være i drift innen juli i år. Teknisk Ukeblad har tidligere omtalt problemet med at Stena Line og DFDS vegrer seg for å bygge de gamle fergene om. Fargene seiler daglig fra Vippetangen til Danmark. Nå har Stena bestemt seg for å søke penger fra Enova for å bygge om skipene. I pressemeldingen fra havnen heter det at det for Stena Line ikke er en holdbar økonomisk investering å bygge om Stena Saga, som er bygget på 80-tallet. Med støtte fra Enova kan det la seg gjøre, sier Johan Edelman, rederiets linjesjef i Norge. DFDS vurderer å bytte skip Inntil videre er DFDS sine skip fortsatt uten mulighet til å koble seg på landstrømmen. – Vi står i en uavklart situasjon omkring vår tonnasje. Vi håper på en snarlig avklaring før vi kan forplikte oss til en løsning, sier kommunikasjonsdirektør Gert Jakobsen til Sysla. Han sier at en av mulighetene DFDS ser på, er å bytte ut skipene som seiler mellom Oslo og Danmark.

Skal utvikle verdens første hydrogenferge

Det opplyser Wärtsilä i en pressemelding. Boreal Sjø har allerede reservert skipsnavnet «Hydrogen». Planen er å sette fergen i drift i 2021. Fergesambandet skal da opereres av to ferger – en helelektrisk og en hydrogen-elektrisk. Sistnevnte skal drives med 50 prosent hydrogen. Innen august skal de to selskapene levere inn ferdige løsninger og tilbud til Statens vegvesen. Norled, Fjord1 og Boreal har allerede kvalifisert seg til å være med videre i konkurransen om utvikling og drift av hydrogenferge på sambandet. Fergen blir det første fartøyet i sin størrelse som drives av hydrogen i kommersiell drift.

Stolt-Nielsen går akkurat i pluss – gleder seg over Trumps skattekutt

  Stolt Nielsen har også skrevet ned verdier for 15,3 millioner dollar, mot ingenting i fjor. I pressemeldingen skriver de at det siste kvartalet ble preget av orkanen Harvey, som stengte skipskanalen ved Houston. Nå ser de fremover, og er positive til Donald Trumps skattekutt. Selskapsskatten i USA ble redusert fra 35 prosent til 21 prosent fra årsskiftet, noe som Stolt-Nielsen håper vil gi en resultatøkning på 25 millioner dollar i første kvartal i år. if("undefined"==typeof window.datawrapper)window.datawrapper={};window.datawrapper["rXTmx"]={},window.datawrapper["rXTmx"].embedDeltas={"100":297,"200":247,"300":222,"400":222,"500":222,"700":222,"800":222,"900":222,"1000":222},window.datawrapper["rXTmx"].iframe=document.getElementById("datawrapper-chart-rXTmx"),window.datawrapper["rXTmx"].iframe.style.height=window.datawrapper["rXTmx"].embedDeltas[Math.min(1e3,Math.max(100*Math.floor(window.datawrapper["rXTmx"].iframe.offsetWidth/100),100))]+"px",window.addEventListener("message",function(a){if("undefined"!=typeof a.data["datawrapper-height"])for(var b in a.data["datawrapper-height"])if("rXTmx"==b)window.datawrapper["rXTmx"].iframe.style.height=a.data["datawrapper-height"][b]+"px"});

Glad jeg slapp en «dingletur» i ruskeværet

Vi får mange blinkskudd på Instagram. Her forteller vi historien bak noen av øyeblikkene på havet. Har du et bilde, merk det med #sysla. Her kan du se flere.  :: Susanne Vestbøstad – 24.okt. 2016 – Nordsjøen:: Øvelse i ruskevær – Jeg har ikke dinglet under helikopteret selv, men tror ikke jeg hadde våget og henge der i det været vi hadde, forteller Susanne Vestbøstad. Vestbøstad gikk VG2 maritime fag på Austevoll videregående skole. Høsten 2016 hadde hun utplassering på Skandi Kvitsøy, og fikk også med seg øvelse på DOF-skipet. – Helikopterfolkene øvde seg, men ingen av mannskapet ble sendt opp i det dårlige været. I stedet tok matrosene imot lina, før redningsfolkene kom ned én etter én fra helikopteret. Vestbøstad forteller at bølgene skapte utfordringer denne dagen på Ekofisk. Helikopteret måtte ha seg noen runder rundt mellom hver gang. Etter noen forsøk gikk det greit. Til slutt kom båren ned på dekk. – Vi hadde også en brannøvelse om bord der røykdykkere måtte ned i maskinen. Vi måtte også hente opp ei «dukke». Den la vi båre for å få liv i den.  

Stryker Stavanger-rederi fra børsen

Som Sysla skrev 24. januar var hele det stavangerbaserte gasstankrederiet Solvang nå på en hånd. Steensland-familiens oppkjøpskonsortium Unity Invest, anført av Solvang-styreleder Michael Steensland-Brun, skaffet seg kontroll over 100 prosent av aksjene. Planen var å ta selskapet av børs. Nå har søknaden til Oslo børs gått igjennom. Børsen har vedtatt å stryke Solvang ASA fra i morgen, 1. februar. Fakta Forlenge Lukke SOLVANG ASA Administrerende direktør er Edvin Endresen Eid av en rekke aksjonærer, men går igjennom et oppkjøp fra Unity Invest. Styreleder er Michael Steensland-Brun, som også er styreleder av oppkjøpkonsortiet Unity Invest. Stavanger-rederi med kontorer i Oslo, Latvia og på Filippinene. Har aktivitet innen to hovedsegmenter; skipsdisponering og skipseierskap gjennom deltakelse i partrederier. Har rundt 700 ansatte og omsetter for rundt to milliarder i året. Aksjen har ikke kunnet omsettes siden 24. januar. Ved å gå av børs skulle Solvang modernisere seg. – Strukturen som Solvang og de underliggende partsrederiene har, er en struktur som nesten ikke finnes lenger. Den er litt tungdreven, og vi må følge med i timen for å tiltrekke oss nye investorer, sa styreleder Michael Steensland-Brun i Unity Invest til Sysla. På sikt skal Solvang kjøpe tilbake skipene i flåten deres, ettersom de er eid av selskaper med sterk tilknytning, eksempelvis datterselskapet AS Clipper.  

Norsk gasstanker i mindre kollisjon

Skipet VLGC Passat, et LPG-frakskip eid av Avance Gas, har vært involvert i en mindre kollisjon med skipet New Confidence utenfor Pyontaek i Sør-Korea, det kommer frem i en børsmelding. Det er rapportert om en skade på skroget på det to år gamle skipet, men ingen skader på personell ombord på noen av skipene. Det er heller ikke meldt om utslipp. Ansvarlige myndigheter har blitt varslet, og ved hjelp av Kystvakten sies det at mannskapet tar nødvendige grep for å kontrollere skadeomfanget. Passat har et mannskap på 24 ombord og går under flagg fra Marshall-øyene. Skipet er lastet med 40 935 tonn flytende petroleumsgass.

Trur på oppsving for skipsverfta

Sjefsstrategen i Sparebank 1 Markets kom med mange optimistiske spådomar under eit møte i Fosnavaag Shippingklubb. For dei som er inne på verftssida, var han spesielt optimistisk, skriv nett.no. Han viste til at innanfor shipping har bestillingstakta av nye skip nesten stoppa opp. Medan det på det meste vart bestilt 30 prosent nye skip i forhold til eksisterande flåte, var nybyggingsraten siste åra nede på 1,5 prosent av flåten. – Dette er det lavaste nivået sidan vi starta slike målingar på 90-talet, fastslo han. – Eigentleg heilt vilt Samstundes viste han til at stålprisen hadde dobla seg siste to åra, utan at dette hadde ført til prisauke på nybyggingskontraktane. – Dette er eigentleg heilt vilt, sa han. Tror på shipping, rigg og oljeservice i 2018 No såg derimot Hermanrud fleire teikn på at nybyggingsaktiviteten var på veg opp att. – Med fleire kontraheringar, vil også prisen på nybygg stige, fastslo han. – Fantastisk kontantstraum Han meinte også at det nærma seg eit rally innanfor offshore og rigg, og viste spesielt til at oljeselskapa i fjor hadde den beste kontantstraumen sidan 2011, og no har pengar til å gjere store investeringar. – Sjølv med ein oljepris på 70 dollar fatet er det fantastisk god kontantstraum i oljeselskapa. – Eg kjenner minst 1000 menneske med peiling som alle meiner at vi no treng å finne meir olje, og at det no vil løne seg å investere i offshore og rigg. Riggopptur For rigg sin del, meinte han at den store oppturen ville kome rundt eit år etter at oljeprisen snudde oppover. – No har dette gått seks månader, og vi ser at aktiviteten gradvis er på veg oppover. – Akkurat no er 109 riggar i arbeid, mot 250 på det meste. Snart vil vi få stor etterspørsel etter riggar.

Spøkelsesyachten har endelig fått en eier

Skipet ble i sin tid bestilt av yacht-produsenten Palmer Johnsen Yachts som et prestisjeprosjekt av de sjeldne. Selskapet hadde sett seg ut Norge som landet med ekspertkompetanse yachter av typen Explorer. PJ World, eller PJ-801 som den også heter, skulle bli en farkost av denne typen. I 2008 startet arbeidet med yachten ved Kvina Verft på Angholmen i Kvinesdal. Rolls Royce Marine sto for designet av båten, og deres planer viste en luksusfarkost på 2800 bruttotonn med plass til et mannskap på 27. Fra rust til ekstrem-luksus Luksus er ikke dekkende nok begrep for å beskrive denne båten. Ekstrem-luksus passer mye bedre. Ikke bare skulle den romme et helikopterdekk og svømmebasseng, men også kinosal, skjønnhetssalong og egen ubåt. Alt dette kunne båtens 12 gjester benytte seg av. Slik skulle den ferdige båten se ut. Illustrasjon: Palmer Johnson Skipet skal, om den en gang blir ferdig bygget, kunne kjøre med en maksfart på 16,5 knop og rekke hele 17 000 kilometer – noe som tilsvarer omtrent en halv runde rundt ekvator. Nesten solgt Ikke lenge etter byggestart fattet en russer ved navn Yuri Bortsov interesse for yachten. Juice- og melkemilliardæren sendte inn en bestilling på yachten, og var villig til å betale 800 millioner kroner for den. Bare dager før kontrakten skulle signeres dør Bortsov av et hjerneslag bare 40 år gammel. Selskapet som eide båten ønsket fortsatt at den skulle bygges ferdig, men finanskrisen gav dårlige utsikter til å finne en kjøper. Palmer Johnson Norway, som skiftet navn til Bremnes Yard, ble slått konkurs med en kreditorgjeld på 200 millioner kroner, i følge Avisen Agder. Endelig solgt Etter å ha vært innom både Flekkefjord og Halsnøy, havnet den knapt halvferdige farkosten på Westcon Yards Florø i mai 2013. I dag melder Westcon at de endelig, ni år etter at byggingen startet, har funnet en eier til rustholken. Det var Firdaposten som først omtalte saken. – Vi er kjent med at det er en amerikaner som har kjøpt båten, det sier Terje Totland hos Westcon i Florø til Sysla. Arbeidet Westcon skal gjøre består i å sandblåse og male båten. Totland sier de vet at det eksisterer planer om å endelig ferdigstille båten, men at de foreløpig ikke er valgt til denne jobben. – Men det er et spennende prosjekt som vi gjerne vil være med på videre, også etter denne jobben vi gjør på båten nå. Totland sier det stilles høye krav til både interiøret inne, men også utseende av skroget. –Grunnen til at den ikke er malt er fordi den skal sparkles etter at vi har lagt et lag med grunnmaling. Det er i følge han viktig at skroget på yachten skal være så jevn og fin at du ikke kan se noen antydninger av skjøter. Totland forteller at han er svært begeistret for skroget på båten. – Dette er en fantastisk båt med et nydelig skrog. Skrogmessig er den svært bra, avslutter  han. Få også med deg: GMC Maritime har til nå hatt over 6,6 millioner kroner i utgifter og tapte inntekter på lasteskipet «Harrier», som havarerte ved Feistein fyr for snart et år siden. Nå vurderer Stavanger-selskapet rettssak mot staten. Klynga for grøn skipsteknologi som har hovudkontor på Stord, skal utvikle ein elektrisk hurtigbåt som skal setjast i drift i Stavanger innan 2022. Toppsjef i Marine Harvest, Alf-Helge Aarskog, har godtgjørelser fra selskapet på nesten 19 millioner kroner. (iLaks)

Havn pliktet å ta imot det havarerte lasteskipet. Nå vurderer de å saksøke staten.

– GMC kom inn i denne saken som uskyldig tredjepart og har i praksis blitt sittende med ansvaret, etter at Miljødirektoratet nektet skipet å forlate Norge. Vi mener staten har et ansvar de har løpt fra, sier direktør Olav Anders Stople i GMC Maritime til Aftenbladet. Derfor vil de nå be Sivilombudsmannen se på saken. Et søksmål mot staten kan bli neste skritt. Over 6,6 millioner utestående – Når forvaltningen fatter et vedtak som binder andre, må det finnes en erstatningsordning som gjør at en uskyldig tredjepart ikke blir skadelidende, mener Stople. Han opplyser at GMC Maritime ved årsskiftet hadde passert over 6,6 millioner kroner i krav knyttet til skipet. Dette er blant annet direkte utgifter GMC har lagt ut for opplagsplass i Farsund, pluss utestående krav; i hovedsak kaileie for de fem månedene «Harrier» la beslag på kaiplass i Gismarvik i Tysvær. Bakgrunn: «Tide Carrier, er alt under kontroll?» Motorhavari ved Feistein fyr Bakgrunnen for saken er denne: 22. februar i fjor fikk det 263 meter lange lasteskipet, som den gang bar navnet «Tide Carrier», motorhavari og måtte berges like ved Feistein fyr på Jæren. Dagen etter ble lasteskipet slept til kai i Gismarvik i Tysvær, etter anmodning fra norske myndigheter. Kaien forvaltes og drives av Stavanger-selskapet GMC Maritime. I slike tilfeller har en havn plikt til å ta imot en havarist, når myndighetene ber om det. GMC sa ja til å la skipet, som etter hvert skiftet navn til «Harrier», ligge ved kai i tre-fire uker, mens skipet ble reparert og den videre skjebnen avklart. Foto: Fredrik Refvem Skipet tatt i arrest 3. april kom så Miljødirektoratets vedtak om å ikke la «Harrier» forlate Norge. Årsaken var sterk mistanke om at skipet skulle sendes til skraping – såkalt beaching – på ei strand i Pakistan. Beaching er ulovlig etter norske og internasjonale lover og regler. For aller første gang tok norske myndigheter et skip i arrest på dette grunnlaget. Men myndighetene påtar seg ikke dermed noe økonomisk ansvar. GMCs advokat Liv Shelby i Projure sier til Aftenbladet at GMC ikke ble orientert om arresten, og dermed ikke kunne sende inn klage. Da de først klagde, hadde klagefristen gått ut. Det er foreløpig uvisst hvordan skipets eier, det karibiskregistrerte rederiet Julia Shipping, vil forholde seg til økonomiske krav i saken. Fakta Forlenge Lukke Lasteskipet Harrier Navnebytter: I ti år lå tidligere «Eide Carrier» i opplag hos Eide Marine i Kvinnherad. Skipet ble solgt til Julia Shipping, et postboksselskap i Karibia, og skiftet navn til «Tide Carrier». Norske myndigheter mener at den egentlige eieren er Wirana, et selskap som har spesialisert seg på å kjøpe gamle skip for å hogge dem opp på strender i Sør­-Asia. Havariet: Onsdag 22. februar fikk skipet motorhavari ved Feistein fyr utenfor Sele og en bergingsaksjon ble satt i gang. Dagen etter ble skipet slept til Gismarvik på Haugalandet. Skipet heter i dag «Harrier» og ankom fredag opplagsplass ved Farsund. – Vi har fulgt loven Seniorrådgiver og jurist Tonje Johnsen i Miljødirektoratet mener på sin side at Miljødirektoratet har opptrådt korrekt. – Vi mener at vi har fulgt forvaltningslovens regler overfor GMC. De har fått samme rettigheter som de partene som vedtaket direkte retter seg mot. Derfor har ikke vi sett grunn til å ta formelt stilling til på om GMC faktisk må anses som part eller ikke. – Hva tenker du om at GMC vil sende saken til Sivilombudsmannen? – Det er de i sin fulle rett til å gjøre, sier Johnsen til Aftenbladet.