– Olympic Commander og Siem Pilot har betydd mye for Norges forhold til Italia, til Europa, Nord-Afrika og også lenger sør, og for Norges forhold til verdenssamfunnet, sa Norges ambassadør til Italia, Margit F. Tveiten under en avslutningsseremoni i Catania onsdag kveld.
Det skriver pressekontakt i Kripos, Ida Dahl Nilssen, i en e-post til Sysla.
Mannskap fra politiet, Forsvaret og rederiene Siem Offshore, OH Meling og Olympic har siden juni 2015 bidratt med grensekontroll og omfattende redningsaksjoner ved Schengens yttergrense.
I forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet 2018 ble det besluttet å trekke ut det norske bidraget.
Fakta
Dette er saken
Regjeringen vedtok i april 2015 at Norge skulle sende et skip til Middelhavet for å delta i Operasjon Triton, i første omgang for en periode på seks måneder.
Operasjon Triton ledes av Italia, og er en yttergrenseoperasjon som EU bidrar til via Frontex, EUs organ for kystvakt og ytre grensekontroll.
Det var første gang Norge sendte et fartøy for å delta i en slik operasjon, som var et svar på den økende migrasjonsstrømmen over Middelhavet.
I mai 2015 trakk Stavanger-rederiet OH Meling det lengste strået blant 48 tilbud, og vant kontrakten i Middelhavet.
Kontrakten var ikke veldig lukrativ for rederiet: Med en dagrate på 90.000 kroner for forsyningsskipet Siem Pilot, tapte rederiet om lag 50.000 kroner hver dag, etter at driftsutgifter, renter og avdrag på skipet var betjent.
Alternativet – å legge skipet i opplag – var imidlertid enda verre.
Etter å ha utstyrt båten på Hanøytangen utenfor Bergen satte Siem Pilot kursen mot Middelhavet i slutten av mai 2015.
To år etter hadde det ombygde forsyningsfartøyet plukket opp nesten 35.000 mennesker fra sjøen og skrøpelige farkoster på vei over Middelhavet.
I april i år ble det kjent at Siem Pilot avsluttet kontrakten for å begynne på et annet oppdrag, mens Fosnavåg-rederiet Olympic sitt fartøy Olympic Commander overtok.
Regjeringen foreslo å ikke videreføre finansieringen av det norske skipet, og trekke det tilbake ved utgangen av 2017. Forslaget ble vedtatt i Stortinget.
Flere straffedømt i Italia
Siden oppdraget startet i 2015 har mannskap fra Norge bragt i land 35974 migranter.
4006 har vært barn under 16 år. Det er tatt i land 99 døde, og norsk politi har overlevert informasjon om 212 mistenkte personer og 210 vitner.
Flere personer er i Italia straffedømt etter blant annet informasjon fra norsk politi, opplyser pressekontakt i Kripos Ida Dahl Nilssen.
Sysla har fått innsyn i ukesrapportene fra Kripos for det siste året, hvor de beskriver hva som har skjedd under operasjonene i Middelhavet.
I denne saken kan du lese hva som ligger bak tallene. Du kan også lese om flere oppdrag som tidligere ikke har vært omtalt:
99 døde. 4000 barn reddet. 1 fødsel om bord. Les Kripos’ egne rapporter fra Middelhavet
– Den ultimate forskjellen
– Målet med vårt bidrag har vært å utgjøre en forskjell og den ultimate forskjell er å redde liv. Jeg vil trekke fram dugnadsånden og de erfaringene vi nå har gjort oss med å samarbeide med Forsvaret og rederiene, sa Sjef Kripos Ketil Haukaas, som har hatt det operative ansvaret for Norges innsats i Frontex-operasjonen, under avslutnings-seremonien onsdag.
Oppdragene har siden starten endret karakter, fra å inneholde svært mange redningsoppdrag til mer ren grensekontroll, som sjekk av båter og observasjoner som meldes inn til italienske myndigheter og Frontex.
Hyllet den norske innsatsen
Direktøren for operasjoner i Frontex, Klaus Rösler, ba i høst Norge fortsette bidraget.
Klaus Rösler. Foto: Kripos
Han hyllet i et brev til norske myndigheter i høst innsatsen til de norske styrkene.
– Jeg håper oppriktig at dere finner en måte å videreføre denne innsatsen på, som er av den største betydning i det sentrale Middelhavet, skrev han.
Han trakk under avslutningen i Catania særlig fram at Norge har bidratt med nye rutiner som har gjort grensekontrollen og redningsoppdragene bedre og mer effektive.
– Selv om Norge nå trekker sitt bidrag ut, vil andre land dra nytte av den systematikken og de rutinene som Norge har vært med å utvikle, sa Rösler.
Folk på sjøen
Vi får mange blinkskudd på Instagram. Her forteller vi historien bak noen av øyeblikkene på havet. Har du et bilde, merk det med #sysla.
– Dette er den gøyeste jobben vi har i løpet av året, sier elev og fotograf Torjus Levisen Johansen.
I over to uker av skoleåret er andreårs-elevene med på stempelsjau.
– Det går ut på å ta opp og inspisere to stempler fra hovedmotoren, inspisere og slipe ventiler, samt sjekke klaringer ved akselen. Her får vi veldig frie tøyler. Vi får ansvar for planlegging, HMS og gjennomføring, men vi er også ansvarlig for å kontrollere at gjennomføringen foregår på korrekt måte, forteller Johansen.
35 elever er fordelt på dekk og maskin på VG2 på Sørlandets Maritime videregående skole.
– Vi er to klasser som jobber annenhver dag. Dette fører til at vi får trent oss på kommunikasjon, og hvor viktig presise planer og beskjeder er.
Sammen med klassekameratene bor han på skoleskipet Sjøkurs. Det kan være en prøvelse å leve, jobbe og gå på skole så tett opp i hverandre døgnet rundt, men med engasjerte lærere og sammensveisede medelever blir det som en familie.
Skoleskipet blir en positiv forberedelse på arbeidslivet.
– Det er en god og relevant opplæring i forhold til utdanningen. Du blir også veldig selvstendig siden du må ta klesvasken selv, ha brann- og byssevakter og vaske hver dag. Vi får vennskap for livet, og sitter igjen med minner uten sidestykke, sier Johansen.
Se også:
– Dette er ingen “lurekvil”, bare en veldig god hvilestilling
De kaller ham bare Slegge-Stian
Det hele begynte med en spøk. Så endte han opp her.
– Å redde sjøsyke fugler blir ofte en del av jobben
Ble et litt mykere oppdrag enn kapteinen var vant til
– Her passer det ganske dårlig med høydeskrekk
– Her er det fullt fokus for å holde posisjon
– Folk langs kanalen vinket og vi vinket tilbake
– I Antarktis er det ingen kai, så vi er avhengig av tenderbåt
– Pizzabudet kunne visst ikke levere 150 kilometer fra land
– Denne følelsen er ubeskrivelig. På en god måte.
– Når det er minus på land, slåss vi om å være uti vann
Dagens nyhetsbrev
Tørrlastrederiet skal kjøpe de to tørrlasterne MV Hanseatic Trader og MV Wilson Holla på 4345 dødvekttonn for tilsammen 5,8 millioner euro.
– Kjøpet underbygger Wilsons langsiktige tro på markedet og dette tonnasjesegmentet, skriver rederiet i en melding. Resultatene har bedret seg den siste for Wilson, som også i sommer slo til og kjøpte to fartøy som allerede seilte for tørrlastselskapet.
Rederiet kontrollerer i dag MV Wilson Holla (2002) gjennom kommersielt tidscerteparti, men dagens flåte vil med kjøpet av det nesten 17 år gamle fartøyet MV Hanseatic Trader øke til 118 skip.
Etter planen skal fartøyene overtas i løpet av første kvartal 2018, og døpes om til Wilson-navn.
Finansiering av kjøpet skjer ved egenkapital og trekk på selskapets låneramme i bank.
Wilson benyttet høsten 2016 til å selge ut containervirksomheten til Samskip for 2,5 millioner euro, og selge bulkskip de ikke fant lønnsomt å ta gjennom dokking. Tørrlastrederiet har solgt flere fartøy, men bestilte i 2015 tre splitter nye skip fra Kina.
Få også med deg:
Prestisjeprosjektet Island Navigator til rundt 1,7 milliardar kroner blir ikke gjennomført. Termineringen fører til at en rekke norske underleverandører mister kontrakter på store leveranser.
Esvagt får nye millioner av eierne. Pengene som er spyttet inn via refinansieringen skal brukes til å utvide offshore vind-aktiviteteten. (Shippingwatch)
Bedriftslederne på Vestlandet og i Agder venter økt aktivitet og flere ansatte i 2018. Det er godt nytt for regionen. For ett år siden var det knapp overvekt av bedrifter som ventet oppgang. Nå er det hele 61 posent av bedriftene som har positive forventninger, skriver sjeføkonom i SpareBank 1 SR-Bank Markets i en kommentar.
En oppdatering fra seismikkrederiet Polarcus viser at utnyttelsen av flåten gjennom 2017 var lavere enn bruken av skipene i 2016.
Tankaksjene har vært tapere to år på rad. Nå vil pilene snart peke opp, tror Clarksons Platou Securities. (Finansavisen)
Hele 2 milliarder kroner skiller hva Saipem Drilling og Skatteetaten mener riggen «Scarabeo 8» var verdt i 2012. Det kan gi en kraftig skattesmell for riggselskapet. (Finansavisen)
.mc4wp-form input[name="_mc4wp_required_but_not_really"] { display: none !important; }
NYHETER OM DET MARITIME NÆRINGSLIVET
I en oppdatering fra seismikkrederiet Polarcus viser at utnyttelsen av flåten gjennom 2017 var lavere enn bruken av skipene i 2016.
Totalt var flåteutnyttelsen 77 prosent i fjor, mens den var på 83 prosent året før. Polarcus Nadia som har vært i kaldt opplag siden april 2015 regnes ikke med i flåteutnyttelsen.
For Polarcus ga en halvering av multiklientkontrakter utslag på statistikken. Rederiet hadde 12 prosent multi-klientjobber i 2016, mens det utgjorde seks prosent i 2017. Gjennom både 2016 og 2017 lå kontrakt-seismikk på 71 prosent av flåteutnyttelsen.
To prosent av tiden var skipene på verftsopphold. 13 prosent ble brukt på å flytte flåten fra A til B i 2017, mens det var 12 prosent i 2016. Flåten var 8 prosent standby i fjor, mens det utgjorde 3 prosent året før.
– Våre 30 mer eller mindre identiske suezmax tankskip er i full sving, ingen av dem står uten jobb, skrev Nordic American Tanker-sjef Herbjørn Hanson på årets første arbeidsdag.
For tiden frakter femten av skipene olje øst for Suez-kanalen, mens den andre halvparten av flåten er sysselsatt vest for kanalen. I løpet av året vil tankrederiet få overlevert tre nye, fullfinansierte skip.
– Vi venter at 2018 blir et bedre år for NAT enn 2017, noe som gir økt inntjening og utbytte, skriver Hanson i sitt brev til aksjonærene.
Før sommeren skal rekapitaliserings-programmet med et mål om mer enn 600 millioner dollar være fullført. Ifølge Hanson vil Nordic American Tankers da være et av de finansielt sterkeste tankrederiene notert på Wall Street.
– De siste ti årene har NATs generelle og administrative kostnader blitt redusert fra rundt 1 million dollar per skip per år til rundt 400.000 dollar per skip per år. Denne reduksjonen på rundt 60 prosent styrker vår evne til å konkurrere effektivt, og gir et fortsatt lavt breakeven-nivå.
Rederiet vil prioritere å betale ut utbytte til aksjonærene.
– I et volatilt tankemarked har NAT betalt utbytte i 81 sammenhengende kvartaler siden 1997.
– Staten kan ikke være bekjent av å ha en underleverandør som ikke betaler ansatte i henhold til tariff, sier leder i Sjømannsforbundet Johnny Hansen til Sysla.
I begynnelsen av desember tok namsmannen i Hammerfest arrest i NSO Crusader, etter anmodning fra Sjømannsforbundet.
Det nesten 30 år gamle ankerhåndteringsskipet til Tord U. Kolstad har de siste årene inngått i den statlige slepebåtberedskapen langs kysten.
Sjømannsforbundet mener at fire polske sjøfolk som har jobbet om bord har blitt underbetalt etter at Karmøy-selskapet Cog Offshore tok over driften av båten i 2014.
– Sjøfolkene har fått cirka 30 prosent mindre enn de skulle per måned, altså vesentlig dårligere betalt enn de har krav på, sier Hansen til Sysla.
– Sosial dumping
De ba om arrest med bakgrunn i kravet på en halv million kroner for det siste året, som er grensen for hvor langt tilbake i tid en kan be om arrest for.
Rederiet stilte bankgaranti på dagen, og kapteinen fikk utlevert de nødvendige dokumentene for å fortsette slepebåtberedskapen, men saken stoppet ikke der.
Norsk Sjømannsforbund har beregnet hyrekravet for de fire polakkene som er medlemmer i Norsk Sjømannsforbund for tre år tilbake.
Det utgjør totalt cirka 1,3 millioner kroner.
Hansen kaller praksisen sosial dumping.
– Treneringen fra rederiets side har blitt oppfattet som en ren utmattelsesprosess fra mannskapet, som nå har reist hjem og frykter at de ikke får rettmessig betalt. Derfor har forbundet på vegne av disse tatt rettslige skritt.
Les også: Kystverket mener det er ganske voldsomt å kalle dette sosial dumping
Varslet søksmål
Like før jul sendte Sjømannsforbundet et brev til Kystverket, som er oppdragsgiver for båten.
Der redegjør de for sitt syn i saken.
“I første omgang foretok vi arrest. Denne uken har vi sendt søksmålsvarsel til NOR Crusader og COG Offshore for så vidt gjelder ubetalt lønn siste 12 måneder (arrestkravet). Vi har også i dag sendt søksmålsvarsel til COG Offshore om betaling for de to foregående år.”
I begge varslene er det gitt frist til 31.12.2017 på å betale.
“Skjer ikke det, vil vi umiddelbart etterpå ta ut stevninger i saken”, skriver de i brevet.
Prøver å finne løsning
2. januar er fortsatt ikke stevningene sendt.
– Vi har sagt at vi kan møte dem 3. januar. men vi har ikke hørt noe fra dem. Om vi ikke hører noe tar vi ut en stevning i morgen formiddag, sier forbundets advokat Terje Hernes Pettersen til Sysla 2. januar.
Daglig leder Knut Atle Ertsland i Cog Offshore sier tirsdag ettermiddag at han jobber for å finne en minnelig løsning.
– Det er i alles interesse at vi finner ut av dette uten at saken går til retten. Men vi er mange som må koordinere oss, og det er ikke så lett å få tak i alle og få forberedt oss nå like over nyttår. Vi har ikke fått tak i alle, sier han.
Krav ender i Tromsø
Ertsland håper de kan unngå rettsak.
– Skjer det, så må vi bare forholde oss til det. Men det er ikke det vi ønsker. Vi prøver å gjøre det beste ut av dette, men vi kan ikke springe fortere enn vi makter. Det er begrenset hvor mye ressurser vi har til rådighet. Sjømannsforbundet har mange ansatte å sette på saken, det har ikke vi, sier han.
Les også: Derfor tok de arrest i NSO Crusader
Dersom Sjømannsforbundet når frem med kravet sitt, er det eieren av båten, Nor Crusader, som igjen eies av Tromsø-rederiet Kolstad Offshore, som blir økonomisk ansvarlig.
Tord U. Kolstad, som eier selskapet, ønsker ikke å uttale seg, men henviser til Ertsland.
Kystverket innledet gransking
Kystverket har igangsatt sine egne undersøkelser i saken.
– Kystverket har god dialog med COG Offshore. Konflikten mellom COG Offshore og Sjømannsforbundet er ikke Kystverket part i, men vi krever at våre kontraktsvilkår følges, skriver fagansvarlig Kjetil Aasebø for den statlige slepebåtberedskapen, som ligger under Kystverket.
Etter at arresten av NSO Crusader ble foretatt, har Kystverket bedt om detaljerte opplysninger fra leverandøren, opplyser han.
– Det er blant annet for å få dokumentert at våre leverandører etterlever våre krav om norske lønns- og arbeidsvilkår.
Følger opp flere punkter
De har også bedt om ekstern bistand fra konsulentselskapet KPMG for å vurdere om krav om norske lønns- og arbeidsvilkår er ivaretatt.
KPMG sin foreløpige konklusjon er at valg av tariffområde er å anse som et tolkningsspørsmål, og at det i dette konkrete tilfellet vil kunne være den såkalte bukser- og bergingsoverenskomsten, også kalt slepebåtavtalen.
Sysla har bedt om innsyn i rapporten, men fikk avslag.
– Rapporten er til internt bruk, og kan derfor ikke distribueres ut.
KPMG anbefalte Kystverket å følge opp enkelte punkter overfor leverandøren, skriver Aasebø, og lister opp noen punkter de følger opp:
Leverandørens fortolkning og begrunnelse for hvilken tariff som er lagt til grunn og hvorfor.
Dokumentasjonskontroll av etterlevelse av lønns- og arbeidsvilkår, herunder:
Arbeidskontrakter, skiftplaner, timelister spesifisert på dag og tidspunkt og lønnsutbetalinger/lønnslipper.
– Kystverket har bedt leverandøren legge fram dokumentasjon på punktene over, og vil foreta våre egne vurderinger når disse foreligger.
Samferdselsministeren orientert
Da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) ble konfrontert med denne saken i Stortinget i august, sa han at “Kystverket har krav til lønns- og arbeidsbetingelser i tråd med gjeldende tariffbestemmelser for alle tjenestekontrakter, og gjennomfører risikobaserte tilsyn med sine leverandører”.
– Har dere fulgt godt nok opp i denne saken?
– Etter at vi mottok rapporten fra KPMG har vi fulgt opp leverandøren med å dokumentere blant annet punktene som beskrevet over, skriver Aasebø.
Nyttårsaften gikk Kystverkets kontrakt med båten ut, og overtas av ankerhandler Far Sabre, som tilhører rederiet Solstad Farstad.
Kolstad Offshore-sjefen har tidligere bekreftet at NSO Crusader er lagt ut for salg.
Herligheten til 1,5 milliarder kroner seilte inn på Bergen havn på selveste nyttårsaften, og allerede et halvt år før det første offisielle toktet, synes det klart at skipet kommer til å ta polarforskningen inn i en ny tidsalder.
AVANSERT: Et av de 14 laboratoriene om bord. Foto: RUNE SÆVIG
– Opptatt av mulighetene
– I forhold til å skaffe verden ny kunnskap som grunnlag for beslutninger, skal vi iallfall gi vårt bidrag. Jeg er opptatt av mulighetene. Vi har i dag mer enn 100.000 arbeidsplasser knyttet til havet, og vi vet at mulighetene er enorme. Men skal vi utnytte havet på en bærekraftig måte, trenger vi kunnskap, sa Monica Mæland på dekk 11, 30 meter over havnivå til BT.
– Dette er en god dag for nasjonen, men også for alt som lever i havet, la hun til.
«Kronprins Haakon» er et skip fullpakket med alt som kan oppdrives av moderne teknologi.
Her er ikke mindre enn 14 forskjellige laboratorier med alt av utstyr.
Kjølerom, fryserom, en selvgående ubåt, ROV som kan opereres til 6000 meters dyp og det er plass om bord til 37 forskere, 16 sjøfolk og to instrumentteknikere, til sammen 55 personer. Helikopterdekket er dimensjonert til å kunne ta ned de største redningshelikoptrene, i den grad det skulle være nødvendig. Normalt er det plass til to helikoptre av mer vanlig størrelse. En egen helikopterhangar er det også.
HJEM TIL BERGEN: Kaptein Eivind Johansen kan styre skipet fra flere forskjellige steder om bord. Det er han som har seilt skipet hjem fra verftet i La Spezia i Italia. Foto: RUNE SÆVIG
Eget kompresjonskammer
Her er fire kjølerom og to fryserom med tanke på bruk i forskningsøyemed.
Om bord er det også utstyr for dykkeoperasjoner, inkludert et kompresjonskammer dersom et uhell skulle skje. Det kan tas kjerneprøver fra 80 meter under havbunnen på 2000 meters dyp.
I tillegg er båten utstyrt med alt det siste når det gjelder seismikk, og den har naturligvis trål og annet utstyr til å drive med forskningsfiske. På toppen kommer at båten er bygget for å kunne ta seg frem gjennom inntil to og en halv meter tykk is.
Mannskapets og forskernes komfort er heller ikke glemt. Et velutstyrt trimrom, med tilhørende boblebad, pluss messe og diverse sosiale soner finnes om bord. Lugarene er også romslige.
Kan seile i 80 døgn
Viktigst er likevel skipets enorme kapasitet til å drive vitenskapelige studiet.
Det kan opereres under svært vanskelige værforhold og vil kunne gå lenger nord og lenger sør enn noen andre norske forskningsfartøy.
Allerede er flere tokt planlagt, både til Arktis og Antarktis. Skipet kan seile i inntil 80 døgn uten å bunkre drivstoff. Det er utstyrt med fire dieselmotorer, men under normal fart vil bare den ene av dem være i bruk.
Les hele saken på Bergens Tidende.
Dagens nyhetsbrev
For å tilrettelegge for prosjekter som i framtiden vil kreve dypere vann, vil Kværner sette i gang et omfattende arbeid for å utvide kaien ved Eldøyane i Stord kommune.
Det melder Stord24.
En slik utvidelse kan gi verftet nok plass til å jobbe med flere plattformdekk samtidig.
– En kaiutvidelse av denne typen vil være en stor investering for anlegget på Stord. Selve avgjørelsen vil avhenge av fremtidige kontraktstildelinger, så vi har startet planleggingsarbeidet slik at prosjektet er gryteklart så snart et eventuelt klarsignal blir gitt, sier verftsdirektør Steinar Røgnes til interavisen Systemposten, ifølge Stord24.
I operasjonen skal totalt 120.000 kubikkmeter faste masser og 80.000 kubikkmeter løse masser sprenges bort og omplasseres. Det øverste laget av sjøbunnen er forurenset av forskjellige miljøgifter, deriblant det syntetiske klor-stoffet PCB, som har vært forbudt i Norge siden 1980.
I tillegg finnes tjærestoffet PAH, kobber og tinnstoffet TBT. Rundt 10.000 kubikkmeter av massene som skal flyttes inneholder slike miljøgifter.
Kommunikasjonssjef i Kværner, Odd Naustdal, sier til nettstedet at det ikke er snakk om store mengder miljøgifter.
– At det finnes spor av gamle miljøgifter i nærheten av tidligere skipsverft er ikke unormalt, men mengden er moderat og vil bli håndtert på forsvarlig måte, sier Naustdal.
Ifølge Kværner skal det gjøres flere tiltak for å beskytte miljøet. Det blir blant annet lagt opp til at de forurensede massene skal bli dekket av rene masser etter operasjonen har blitt utført. Det skal også etableres en såkalt siltgardin rundt området der massene skal dumpes, for å redusere utslippet.
Les hele saken hos Stord24.
Få også med deg:
SolstadFarstads Normand Commander har fått kontrakt med Bahia Grande LN S.A, og skal operere i Argentina. Kontraktsperioden er på fem år, med opsjoner på tilsammen tre år.
Moen Marin selger to NabCat-fartøyer til SinkabergHansen og Eide Fjordbruk.
Fiskeri har hatt en eventyrlig utvikling de siste årene, men fiskeflåten kan ikke basere seg på samme lønnsomhet fremover, sier assisterende direktør Jan Ivar Maråk i Fiskebåt til Nett.no.
Cosco Shipping Energy utvider flåten med to store tankskip hos Dalian til en total verdi av 160 millioner dollar. Levering er satt til august 2020 og januar 2021. (Splash)
Maskinistene anklager rederiene for å sette folk over 50 på sidelinjen ved å ikke gi den samme kurstilbud som yngre kolleger. (DN)
Elleve prosent av nye skip som ble bestilt i fjor var LNG-drevne, ifølge tall fra Titan LNG. (Splash)
Sør-koreanske storverft regner med å lande betydelig flere ordre i 2018 enn i de foregående år. Grunnen til optimismen er forventninger om et sterkere shippingmarked. (Shippingwatch)
Mens Oslo Børs aldri har vært høyere er mange av rederiene ikke i nærheten av tidligere toppnivåer. I 2017 var det tank- og LNG-rederiene som fikk mest juling på børsen. (Finansavisen)
.mc4wp-form input[name="_mc4wp_required_but_not_really"] { display: none !important; }
NYHETER OM DET MARITIME NÆRINGSLIVET
Både SinkabergHansen i Nærøy kommune og Eide Fjordbruk i Fusa kommune har drevet med lakseoppdrett i flere tiår. Nå kjøper de hvert sitt nye NabCat 1375-fartøy fra Moen
Marin AS, skriver selskapet i en pressemelding.
Begge fartøyene måler 13,5 ganger 7,5 meter, og er utstyrt for å takle varierte operasjoner i røffe farvann.
MS Varholmen skal operere for SinkabergHansen, MS Bjørg Viking for Eide Fjordbruk AS.
Les også: Dette kan være fremtidens oppdrett
Les også: Eidesvik skal revolusjonere skipsfarten med batteri
Fartøyet Normand Commander skal operere i Argentina, opplyser SolstadFarstad i en børsmelding.
Kontraktsperioden er på fem år, med opsjoner på tilsammen tre år.
Oppstart er i februar. Kotnraktverdien er ikke oppgitt.
Les også: Solstad Farstad får kontrakter i Norge og Brasil