Vindparken ligger i Storbritannia, og Boskalis er foretrukken leverandør av innbyrdes kabler for Moray Offshore Windfarm East (Mowe).
Mowe er et felles selskap eid av EDP Renewables (77 prosent) and ENGIE (23 prosent).
Kontrakten avhenger av investeringsbeslutningen, som er ventet å finne sted i andre halvdel av 2018.
Boskalis leveranse inkluderer, forsyning, installasjon og nedgraving og testing av rundt 100 66kV innbyrdes kabler. Oppstarten vil være tidlig i 2020.
Vindparken ligger i Storbritannia, og Boskalis er foretrukken leverandør av innbyrdes kabler for Moray Offshore Windfarm East (Mowe).
Mowe er et felles selskap eid av EDP Renewables (77 prosent) and ENGIE (23 prosent).
Kontrakten avhenger av investeringsbeslutningen, som er ventet å finne sted i andre halvdel av 2018.
Boskalis leveranse inkluderer, forsyning, installasjon og nedgraving og testing av rundt 100 66kV innbyrdes kabler. Oppstarten vil være tidlig i 2020.
Klikk play over for å se innleggt til Kyrkjeeide på video.
– Ser man på tallene og denne statistikken kan en miste nattesøvnene, sa analytiker Stig Erik Kyrkjeeide i Kepler Cheuvreux under Sysla Live i Ålesund 20. september.
De største skipene for oppankring og flytting av rigger koster gjerne en halv milliard kroner å bygge.
Nå ligger nesten 40 av dem – rundt halvparten av den globale flåten – i opplag.
Likevel er ratene for slike skip skjært til beinet og litt til.
Et slikt scenario skulle tilsi at aktiviteten offshore må mangedobles for at noen skal ha noen utsikter til å begynne å tjene penger på disse båtene igjen.
– Skraper alt som er bygget før 2000
Men et dypdykk Kyrkjeeide har gjort i tallene, viser at det ligger mer bak.
– Alt er ikke helt svart. Og det er viktig å ta med seg.
Se også fra Sysla Live: Slik var Volstad Maritimes desperate kamp for å unngå konkurs
Det er nemlig ingen grunn til å tro at alle de 39 store ankerhåndteringsskipene i opplag vil bys inn på kontrakter ved første tegn til bedring i markedet.
– Alt tyder på at båtene fra før 2000 er på vei inn i sin solnedgang. Hvis en ser på Maersk, som er verdens største aktør innenfor dette segmentet, i hvert fall inntil Solstad og Farstad er sammenslått, så skraper de nå konsekvent de båtene som er bygget før 2000, sier Kyrkjeeide.
Dermed er 12 båter ute av dansen, og det er 27 igjen.
Klassing til 15 millioner
– Så kan du se på hvilke som er ute av klasse. De er ikke med i gjengen, og alt tyder på at det koster mye mer å gjennomføre enn mange tror.
Havila-sjef Njål Sævik, som har to båter som ligger i denne statistikken, sier det vil koste cirka 15 millioner å få klasset en båt i dette segmentet som ligger i opplag.
Se også fra Sysla Live: – Offshore-næringen begikk kollektivt selvmord, sier Per Sævik
– Det er mye penger i dag, og man kan begynne å regne på va man må ha i økte rater for å forsvare et slikt beløp, sier Kyrkjeeide.
Dermed er ytterligere 10 båter utelukket, og det er 17 igjen.
Ingen fest i 2018
Og ser du på båtene som går ut av klasse neste år, er det ti av dem også.
– Det finnes alltid ett og to unntak, men 2018 kommer ikke til å bli noen fest, så du trenger ikke være redd for at de båtene vil bli klasset.
Se vår oversikt over opplagsflåten her
Da sitter du igjen med ti båter.
– Det er et mer riktig tall på hva som er tilgjengelig i markedet dersom man får en liten bedring. Og det er veldig stor forskjell fra 40, sier Kyrkjeeide.
– Det kan komme spennende ting
Men det er ikke gitt at de ti kommer til å klargjøres med en gang det blir bevegelse i markedet heller.
– Ser man på de ti, ser man at fem er kontrollert av Maersk. De er verdens største operatør, og vil ikke begynne å dunke båter inn i markedet, hvor de har båter allerede, sier Kyrkjeide.
Han presiserer at dette bare er ett dypdykk i ett segment, som norske redere har investert veldig mye penger i.
– Dette betyr at det kan komme til å skje spennende ting her, kanskje ikke allerede i 2018, men i hvert fall i 2019 og 2020, som gjør at i hvert fall enkeltsegmenter kan begynne å blomstre igjen, sier analytikeren.
– Det handlar både om å auke kapasiteten generelt og styrke kompetansen spesielt på nokre område, seier kommunikasjonsdirektør Ellen Kvalsund til Nett.no.
Kleven har nemleg søkt etter nye medarbeidarar innan ni ulike fagfelt.
Ho opplyser at Kleven dermed styrker den tekniske organisasjonen innan ein del fagområde, samt at ein søkjer fleire prosjektleiarar og arbeidsleiarar i produksjonen.
– I tillegg inviterer vi nyutdanna ingeniørar med fagbrev/TAF-bakgrunn til å ta kontakt for ein uformell prat.
Myklebust-nybygg
Den 80 meter lange brønnbåten til Sølvtrans er det første skipet som Kleven leverer etter at selskapet er refinansiert og har fått inn nye eigarar. Båten var døypt under Sykkel-VM i Bergen.
Neste båt ut er ein 80 meter lang hekktrålar til Deutsche Fischfang-Union GMBH & Co. Denne båten skal leverast i midten av november.
Til liks med Sølvtrans-brønnbåten er den tyske trålaren bygt ved Myklebust Verft, og er designa av Rolls-Royce.
Neste overlevering frå Kleven skjer i februar, då neste av totalt seks ankerhandterarar til danske Maersk skal leverast frå Kleven – etter at partane inngjekk avtale om utsetjing av leveransen av dei siste fire i serien.
Ronia Diamond er søsterskip til Ronia Ocean, som vart overlevert frå kleven 24. mars i år.
Chile-kontrakt
Ronia Diamond har ein brønnkapasitet på heile 3200 kubikkmeter, og kan frakte om lag 500 tonn, tilsvarande rundt 150 000 levande fisk. I tillegg til transport av levande fisk, er båten spesielt rigga for ferskvassbehandling for fjerning av lakselus.
Dei første månadane skal Ronia Diamond operere langs norskekysten, før båten skal inn i ein langtidskontrakt med Cermaq i Chile.
Det Aberdeen-baserte rederiet Sentinel Marine siste beredskapsfartøy Forties Sentinel er nå døpt og klar for jobb.
Det 61 meter lange beredskapsfartøy går rett inn på kontrakt med Ineos Breagh for å jobbe på gassfeltet Breagh i sørlige Nordsjøen. Dette er det andre støttefartøyet som Ineos har hanket fra rederiet til oppdrag på feltet som startet gassproduksjonen for fire år siden.
Nydøpt
Nylig kunne gudmor Ylva Tuft, konen til den norske Ineos-sjefen Geir Tuft, ønske skipet hell og lykke videre.
Dåpen var i følge administrerende direktør i Sentinel Marine, Rory Deans, nok en milepæl i et suksessfullt år for rederiet med flere nye skip og kontrakter.
Forties Sentinel er det andre fartøyet som rederiet har døpt den siste måneden.
Det 65 meter lange beredskapsfartøyet Mariner Sentinel er et av de største i rederiets flåte, og skreddersydd for å jobbe for Statoil på Mariner-feltet. Skipet, som har en femårs-kontrakt med det norske oljeselskapet, kan utføre oppgaver som oljesamling, dynamisk posisjonering og redningsslep.
Ni nye skip
Det skotske rederiet har tilsammen bestilt ni skip de to siste årene.
Seks er allerede i drift, mens Sentinel Marine fortsatt har tre skip til under bygging i Kina. Hvis alt går etter planen skal fartøyene overleveres neste år, for så å starte på operasjoner i Nordsjøen.
Det skriver den chilenske avisen Aqua.
Den flunkende nye brønnbåten gikk ned utenfor kysten av Chile forrige onsdag.
Båten som ble bygget i Hong Kong, ble sjekket av inspektører fra kinesiske maritime myndigheter på vei tilbake til Chile, ifølge Greenpeace.
Inspeksjonen avdekket mangler i tre kategorier; brannutganger, elektriske problemer og navigasjonsaspekter.
Den nybygde brønnbåten fikk likevel lov til å seile videre.
Tatt ut av drift andre uken i oktober
«Seikongen» ankom hjemhavnen Puerto Montt den 7. september. En uke senere begynte skipet sin første kommersielle tur.
Det tok ikke lang tid før de første problemene oppstod.
Tidligere denne måneden ble båten tatt ut av drift, på grunn av det som tilsynelatende var designfeil som hindret normal og sikker navigering og drift, ifølge Greenpeace.
Det ble også hentet inn personell fra verftet i Hong Kong.
Etterlyser svar
– Det er en rekke spørsmål som må avklares, for eksempel, kjente de chilenske maritime myndighetene til feilene som ble avdekket, og ble de effektivt løst for at skipet kunne fortsette å operere under tilstrekkelige sikkerhetsstandarder, spør Estefanía González, koordinator for Oceans Greenpeace.
González er også kritisk til beredskapen i forbindelse med ulykken, og peker på at 200 tonn laks enda befinner seg inni brønnbåten, selv om sanitærforskrifter sier at fisken skulle vært fjernet senest 48 timer etter ulykken inntraff.
Tirsdag opplyste det chilenske direktoratet for fiskeri- og akvakultur at de kommer til å anlegge sak mot Camanchaca for brudd på sanitærforskrifter.
Båten har vært i oppdrag for Camanchaca, og iLaks var i kontakt med selskapet som lovte å komme tilbake med svar, men foreløpig har de ikke ville uttale seg.
Eieren av båten, CPT Empresas Maritimas, skrev tidligere i en e-post til iLaks: «Vi setter pris på din henvendelse og er beklageligvis ikke i stand til å besvare dine spørsmål, da det er en pågående etterforskning.»
– At vi har godt utdanna filippinske sjøfolk på norske skip er ein vinn-vinn-situasjon for alle partar.
Siste året har Tomren frå Sjøholt vore nestleiar for Norwegian Training Center (NTC) i Manila. NTC er eit opplærinssenter for alle som vil heve kompetansen til sine sjøfolk. Hovedtyngda er frå Filippinane, men senteret kursar også sjøfolk frå andre stader i verda, inkludert Norge, skriv nett.no.
I tillegg er Tomren leiar for eit eige kadettprogram i regi av Norges Rederiforbund, der heldige, nøye utvalde filippinske ungdomar får gratis utdanning på ein av dei fire høgskulane/universiteta programmet samarbeidar med, samt påfyll av ekstra kompetanse ved senteret.
Ein av hundre får plass
I tillegg får deltakarane garanti om kadettplass i eitt år og jobb i reiarlaget som “eig” kadetten etter fullført utdanning med bachelorgrad og filippinsk navigatør– eller maskinistsertifikat.
– Interessa for å delta er enorm. Til neste inntak reknar vi med nærare 20.000 søknader til rundt 200 plassar.
– Dei som kjem inn på dette kadettprogrammet, har verkeleg trukke vinnarloddet, seier Tomren.
Totalt har NTC kursa rundt 100.000 filippinske sjøfolk sidan senteret vart oppstarta i 1990. I fjor vart senteret kraftig utvida, og har mellom anna 30 komplette Kongsberg-simulatorar med den nyaste teknologien.
Ved senteret er der 30 Kongsberg-simulatorar. Foto: Kjetil Haanes
Har berga norske arbeidsplassar
Jo Even Tomren har sjølv vore sjømann sidan han starta som messegut som 17-åring. I perioden 2003 til 2012 var han bl.a kaptein i Island Offshore-reiarlaget, men var deretter plattformsjef i Odfjell Drilling og Dolphin Drilling.
Tomren seier at han sjølv har vore av dei som har vore kritiske til at filippinske sjøfolk skulle overta arbeidsplassane til norske sjøfolk.
– Men dette er berre tull. Utan dei filippinske sjøfolka ville mange av dei norske reiarlaga ikkje hatt ein sjans til å overleve i den internasjonale konkurransen.
– Faktisk er det like stor grunn til å hevde at dei filippinske sjøfolka har vore med på å berge norske arbeidsplassar til sjøs.
– Ingen kø av norske sjøfolk
Han viser til at det i dag er stor mangel på sjøfolk internasjonalt.
– Det står i dag ikkje kø av norske sjøfolk til å fylle opp desse plassane, og sjølv med utviklinga av autonome skip vil det vere eit aukande behov for sjøfolk framover rett og slett fordi handelen aukar, folketalet aukar og stadig meir vil verte frakta sjøvegen.
I tillegg viser han til at dei filippinske sjøfolka ikkje er med å konkurre om avanserte ‘high end’-oppdrag.
– Dei norske sjøfolka har alltid vore i front innanfor nye og avanserte operasjonar. Dette vil halde fram, trass i at det er konkurranse frå filippinske og andre sjøfolk innanfor meir tradisjonelle jobbar til sjøs.
Eidesviks skip Viking Acergy vil ha fast arbeide frem til slutten av Januar 2020 for Siemens Gamesa Renewable Energy på tysk sektor.
Det var i februar i fjor at rederiet sikret seg sitt første oppdrag i offshore vind, og Viking Acergy kunne tas ut av opplag og settes inn som bolig-, service- og vedlikeholdsfartøy
– Vi er stolte av solid operasjon utført av skip og mannskap som har resultert i denne langtids forlengelsen, sier administrerende direktør Jan Fredrik Meling.
– Denne forlengelsen vil gjøre oss istand til å ytterligere forsterke vår relasjon med en strategisk viktig kunde for Eidevik i dette spennende og voksende markedet.
Kontraktsforlengelsen er i direkte fortsettelse av nåværende kontraktsperiode og befrakter har opsjoner ut over den faste perioden.
Salget av de to ankerhåndteringsfartøyene vil ha liten resultatmessig og likviditetsmessig effekt, ifølge Havila.
Det er mindre enn en måned siden forrige gang Havila solgte et skip. I september ble Posh Viking overlevert ny eier.
På Sysla Live i Ålesund nylig fortalte far og sønn Sævik i Havila at de måtte ut med over 100 millioner kroner på jurister og rådgivere under restruktureringsprosessen i fjor.
I over ett år balanserte selskapet på en knivsegg, hvor konkursspøkelset truet farlig nære.
En hard restruktureringsrunde fulgte, men familien klarte likevel å sikre seg aksjemajoriteten i Havila.
I fjor solgte Havila det 11 år gamle forsyningsskipet Havila Princess til færøyske Bakkafrost. Skipet forlot dermed markedet for offshore serviceskip for å operere innen fiskeoppdrett.
Salget av de to ankerhåndteringsfartøyene vil ha liten resultatmessig og likviditetsmessig effekt, ifølge Havila.
Det er mindre enn en måned siden forrige gang Havila solgte et skip. I september ble Posh Viking overlevert ny eier.
På Sysla Live i Ålesund nylig fortalte far og sønn Sævik i Havila at de måtte ut med over 100 millioner kroner på jurister og rådgivere under restruktureringsprosessen i fjor.
I over ett år balanserte selskapet på en knivsegg, hvor konkursspøkelset truet farlig nære.
En hard restruktureringsrunde fulgte, men familien klarte likevel å sikre seg aksjemajoriteten i Havila.
I fjor solgte Havila det 11 år gamle forsyningsskipet Havila Princess til færøyske Bakkafrost. Skipet forlot dermed markedet for offshore serviceskip for å operere innen fiskeoppdrett.