Kategoriarkiv: Maritim

Halvveis i cruise-leveringene

Torstein Hagens cruiserederi har bestilt en serie på åtte nye cruiseskip. Denne uken kunne Viking Cruises hente ut nummer fire i rekken fra det italienske verftet Fincantieri. I likhet med sine søsterskip, går Viking Sun rett inn i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) og skal seile med det norske flagget i hekken. – Vi er stolte over at rederen igjen velger NIS. Med en flåte i vekst, vil Norge få enda større gjennomslagskraft i den internasjonale sjøfartsorganisasjonen IMO, som utformer krav og regelverk, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen i en pressemelding. – Gjennom disse prosjektene har vi også fått økt kompetanse innen cruiseskipsegmentet. Praksis på cruise I oktober vil det splitter nye skipet Viking Sun ta i mot sine første kadetter om bord. Fra registreringen av det første søsterskipet Viking Star i mars 2015 og frem til i dag, har totalt 18 lærlinger og kadetter tjenestegjort om bord på skipene. Fire av disse har fått tilbud om fast ansettelse etterpå. Det har vært en enorm interesse blant unge for å gjennomføre praksistiden sin på et cruiseskip. Opplæringskontoret i Tønsberg har blitt nedrent av søkere, etter at det ble kjent at de formidlet disse læreplassene. Lengre turnus, lavere kadettlønn og dobbeltlugar har heller ikke vært avskrekkende for ungdom som vil ut på havet. Les også: De fikk læreplass på cruise. Som de første norske på 15 år Tett samarbeid Da Viking Star ble flagget inn i NIS i 2015 var det over ti år siden skipsregisteret i Norge hadde hatt cruiseskip i flåten. Det siste norskregistrerte cruiseskipet ble slettet i 2005. Torstein Hagens etterhvert så omtalte fartøy, førte til at både ordfører og havnedirektør i Bergen havnet under etterforsking for korrupsjon for omstendighetene rundt dåp og skipsregistreringen. Før jul i fjor ble siktelsen mot Trude Drevland (H), Inge Tangerås og reder Torstein Hagen henlagt. I Sjøfartsdirektoratet har avdeling Skipsregistrene og underavdeling Passasjerskip jobbet tett på cruiseskip-prosjektene. – Siden det første møtet om innflagging av Viking Star i Bergen, har Sjøfartsdirektoratet utviklet et svært godt samarbeid med rederi, verft, og skipenes klasseselskap Lloyd’s Register. Det har vært lærerikt for oss, og vi setter stor pris på samarbeidet, sier Erik Landa ved Sjøfartsdirektoratets underavdeling for passasjerskip i pressemeldingen. Sjøfartdirektoratet skriver de blant annet har deltatt på prøveturer, tester av utstyr på verftet i Ancona og høstet nyttige erfaringer derfra.

120 skandinaviske sjøfolk har mistet jobben i Bourbon Offshore

– Vi har for øyeblikket fire skip igjen registrert i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR), men det er helt riktig at det de siste årene har skjedd en gradvis endring fra NOR til andre flagg, sier administrerende direktør Bjørn Idar Remøy i Bourbon Offshore Norway. Selskapet er den norske delen av det franske gigantrederiet Bourbon Offshore. Flagget til Malta Ved utgangen av juni hadde rederiet på verdensbasis 100 skip i opplag, skriver Tradewinds, og første halvår i år har de tapt 203 millioner dollar. Det merkes også i Norge. – Av de båtene vi nå har management på og som er i drift er det seks skip som tidligere hadde NOR flagg som nå seiler under andre flagg. Som en direkte følge av dette kan en anta at cirka 120 skandinaviske sjøfolk har blitt erstattet av internasjonale sjøfolk, sier Remøy. Rederiet har nylig besluttet å flagge subsea-båten Bourbon Oceanteam 101 fra Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) til Malta. I tillegg vurderer de å flagge Bourbon Sapphire ut av NOR. – Det vil komme an på fartsområde fremover og noen andre faktorer, så det er for tidlig å forskuttere, sier Remøy. Fakta Bourbon Offshore Norway Offshore servicerederi med hovedkontor i Fosnavaag. Norsk avdeling av franske Bourbon Group.   27 igjen på land Ved utløp av andre kvartal i år hadde den norske delen av Bourbon 270 sjøfolk, hvorav 150 er skandinaviske. Båtene som nå er igjen på NOR-flagg, er Bourbon Arctic, Bourbon Sapphire, Bourbon Monsoon, Bourbon Mistral, hvorav de to sistnevnte ligger i opplag sammen med Bourbon Borgstein, Opale og Surf. – Felles for alle skipene som er flagget om er at de har hatt eller fått internasjonale kontrakter. Selve besparelsen er selvfølgelig et vesentlig element, men det er i flere tilfeller også krav om lokalt mannskap i visse områder. I tillegg er landorganisasjonen slanket med 30 prosent, og det er nå 27 ansatte igjen ved hovedkontoret på Mjølstadneset ved Fosnavåg. – Dette er trist Hovegrunnen til at rederiet har gjort disse grepene, er å sikre positiv cash flow og at så mange som mulig har en jobb å gå til, forteller Remøy. Det har hovedtillitsvalgt for Sjømannsforbundet i Bourbon Offshore Norway, Gunnar Restad, forståelse for. – Det virker som det til en viss grad er forståelse blant medlemmene for dette med oppsigelser på grunn av overtallighet, men det er klart det påvirker dem og de synes dette er bare trist og leit, sier han. Restad har vært ansatt i rederiet i seks år, og jobber som kranfører på Bourbon Oceanteam 101, som er i Angola. Mister jobben etter 20 år i rederiet – Det er en enorm kompetanse som rederiet vil miste og som de aldri vil få igjen. Så jeg håper andre rederier og andre arbeidsgivere kjenner sin besøkelsestid og tilbyr disse ressurs sterke sjøfolkene en jobb. Det er sjøfolk med opp mot 20 års fartstid i rederiet som blir rammet i nedbemanningen. – Jeg håper det er andre så griper denne muligheten til å skaffe seg enormt kompetente folk, sier Restad, som selv er blant dem som må gå i denne runden. Han retter likevel en takk til ledelsen i rederiet. – Jeg må få lov å gi ros for en redelig og ordentlig opptreden under disse rundene med oppsigelser. Jeg vet dette ikke er lett for dem heller, sier Restad.

Vil ha innspill på sjøfolks lønnsvilkår

Dagens nyhetsbrev Stortinget har bedt regjeringen utrede mulighetene for å stille krav til norske lønns- og arbeidsvilkår for skip i norske farvann og på norsk sokkel. Utfordringer – Mulighetene for å stille krav om norske lønns- og arbeidsvilkår på utenlandske skip i norske farvann og på norsk sokkel byr på flere vanskelige juridiske og økonomiske spørsmål, sier næringsminister Monica Mæland (H) i en pressemelding. Tirsdag skal næringsministeren møte partene i arbeidslivet og maritime organisasjoner for å drøfte prosessen videre. – Jeg ønsker partenes syn på hvordan arbeidet med å utrede saken bør legges opp. Snudde Sjømannsorganisasjonene har lenge kjempet for en slik utredning, mens Norges Rederiforbund har vært negativ. I juni vedtok Stortinget at prosessen må tas tak i. Da de rødgrønne fremmet et lignende forslag for Stortinget før jul i fjor, stemte Frp mot en utredning. Siden har partiet snudd. Den største overraskelsen var kanskje at Høyre snudde og støttet utredningen. Partiet har vært kategorisk motstander av det næringsminister Monica Mæland tidligere har omtalt som proteksjonistiske tiltak på norsk sokkel. Få også med deg: Westplast er verdensledende på arbeidsbåter innen seismikk. Nå er selskapet også på vei inn i oppdrett. John Fredriksens tørrbulkrederi Golden Ocean kvitter seg med seks helt ferske fartøy for å satse på andre bulkskip. Boskalis sikrer seg vindkontrakt for 80 millioner euro. To fartøy skal installere over 50 kilometer med kabler på Triton Knoll vindparken. Styret, toppleder og tidligere finansdirektører i Oceanteam anklager hverandre for vanstyre. Gjelden i offshoreselskapet prises til konkursbetingelser. Nå er ny finansdirektør på plass, etter at selskapet har vært uten siden august, skriver DN. Offshorerederiet Viking Supply Ships er i brudd med lånebetingelser, og ser seg nødt til å hente penger. For å få til kapitalinnsprøytingen foreslår styret å hente inn 120 millioner svenske kroner i en rettet emisjon, skriver Hegnar. En eksplosjon i en industrihall ved Mundal båtbyggeri på Lindås utenfor Bergen førte til kraftig røykutvikling i går. Ingen personer ble skadd. GC Riebers har fått kontraktsforlengelse for konstruksjonsfartøyet Polar Queen. Skipet skal støtte Senvions arbeid ved vindparken Nordsee One på tysk sektor i Nordsjøen. Bergen Group sikrer seg fergeservice i tre år. Selskapet får verftstjenester på Norleds åtti fartøy. – Håper på flere havbruksjobber I helgen ble den nyeste av de to brønnbåtene Kleven har bygget for Sølvtrans døpt i Bergen med sykkel-VM som ramme. For Kleven har havariet i offshoresegmenter gjort båter til fiskeri og oppdrett enda viktigere. – Det er viktig å posisjonere oss for nye markeder. Vi har stort sett bygget offshore de siste ti år, sier Ellen Kvalsund, kommunikasjonsdirektør i Kleven. NYHETER OM DET MARITIME NÆRINGSLIVET

Bergen Group sikrer seg fergeservice i tre år

Bergen Group Services AS er tildelt en 3-årig rammekontrakt på levering av verftstjenester til Norled AS. Rederiet har rundt 80 fartøyer, og driver ferje- og  hurtigbåtsamband fra Oslofjorden til Troms. Fakta Forlenge Lukke Norled AS Et av landets største ferje og hurtigbåtrederier. Har satset mye på nye fartøystyper og miljøvennlig teknologi. Selskapet har mer enn 1.000 ansatte og omsetter for 2 milliarder kroner årlig. Selskapet har hovedkontor i Stavanger og kontorer i Bergen og Oslo. Heleid datterselskap av Det Stavangerske Dampskibsselskap AS. Bergen Group Services AS Heleid datterselskap av det børsnoterte konsernet Bergen Group ASA. Selskapet har sitt hovedfokus på markedssegmentene maritim service, forsvar og energi & industri. Den operative aktiviteten foregår ved selskapets hovedbase på Laksevåg i Bergen og Straume på Sotra. Har i tillegg en omfattende aktivitet ute på kunde-lokaliteter i Hordaland samt egne reiseteam. Rammekontrakten omfatter i hovedsak levering av ulike maritime service- og vedlikeholdstjenester til fergerederiet. Kontraktsperioden starter fra og med fjerde kvartal i år og varer ut tredje kvartal 2020. Bergen Group Services vil være en av flere langs norskekysten som skal levere disse tjenestene til rederiet.  

Båter til fiskeri og oppdrett er blitt viktig for Kleven

– Dette er den andre brønnbåten for Kleven. For oss er det noe nytt, forteller Ellen Kvalsund, kommunikasjonsdirektør i Kleven til iLaks. Sykkel-VM dannet rammen rundt dåpen av «Ronia Diamond» i Bergen på lørdag. – Vi skal også bygge slaktebåt for DESS Aquaculture, sier Kvalsund. Posisjonere Sistnevnte skal leveres i første halvår 2018, og er noe av et innovasjonsprosjekt. – Det er viktig å finne markeder som er store nok. Posisjonere oss for nye markeder. Vi har stort sett bygget offshore de siste ti år, bemerker hun. Kleven-gruppen har blitt slankere de siste årene. Tidligere inngikk en rekke verft, inkludert i Florø og Førde, i porteføljen. Nå gjenstår kun to: Myklebust verft og Kleven i Ulsteinvik. Det har tradisjonelt vært familieeid, men ble refinansiert for to uker siden. Klevenfamiliens eierposisjon ble vannet ut til 20 prosent. Inn kom penger fra Hurtigruten og Petter Stordalen. I tillegg kom verdens største yachtdesigner Lüchten med på eiersiden. – Vi har et samarbeid på yachtbygging, utdyper Kvalsund. – Og så bygger vi fire trålere. – Det er ganske variert det vi jobber med for tiden. Vi er langt inne i en omstilling. Det er det vi driver med hver dag. Og det tror jeg er sunt innimellom – å se på hva vi driver med, sier hun. Inge-Johnny Hide Identiske Ansvarlig for byggingen av «Ronia Diamond» er Inge-Johnny Hide. – «Ronja Ocean» og «Ronia Diamond» er identiske. Det er veldig sjelden vi bygger så identiske søsterskip, sier han. Konsernsjef Ståle Rasmussen legger ikke skjul på at offshorebåter har vært særs viktig for selskapet – i nokså lang tid. – Vi har bygget offshorebåter i et par tiår. Men Kleven har holdt på i over 100 år, skynder han seg med å legge til. I kjølvannet av fallet i oljeprisen i 2014 har det ikke vært mange nyordrer fra supplyrederiene. Det er stort sett ferdigstillelse av gamle avtaler. Ståle Rasmussen Håper på flere Tidligere har Kleven en rikholdig CV og produktpallett. – Her inngår fiskefartøy, passasjerbåter, hurtigruter, åtte kystvaktfartøyer, fryse- og kjølebåter, såkalte reefere, og tank og bulk, forteller Rasmussen. Han er glad for de to brønnbåtordrene fra ålesundrederiet Sølvtrans. – Det er viktig for en bedrift som Kleven når offshorenæringen har blitt redusert. Og vi håper på flere kontrakter.

Golden Ocean selger tørrlastskip for over milliarden

Golden Ocean Group har inngått avtale om å selge seks Ultramax-tørrlastskip bygget på Chengxi-verftet mellom 2015 og 2017. Fokuserer på capesize og panamanx – Salget av disse fartøyene styrker vårt kommersielle fokus på Capesize og Panamax-fartøy, hvor vi har kritisk masse, og som vi tror vil ha den største innflytelsen for en gjenopprettelse av tørrlastmarkedet, sier rederisjef Birgitte Ringstad Vartdal i en børsmelding. Lav etterspørsel de siste årene sendte flere tørrbulkrederier i kjelleren. Golden Ocean har stått på kanten av stupet, men fikk for et drøyt år siden til en vellykket refinansiering. De seks fartøyene selges nå til en ikke navngitt tredjepart for tilsammen 142,5 millioner dollar, og skal overleveres den nye eieren i fjerde kvartal i år. Det melder Golden Ocean i en børsmelding. – Det øker også vår økonomiske fleksibilitet betydelig ettersom majoriteten av bruttoinntektene vil direkte øke vår kontantbalanse. Vi er også glade for å være i posisjon til å ta tidlig levering av et av våre Capesize-nybygg etter å ha sikret bruk av fartøyet til en rate som er godt over våre break even-nivå, uttaler Vartdal. Tidligere levering Rederiet melder i tillegg at selskapet tar tidlig levering av Golden Nimbus. Fartøyet i capesize er under bygging på New Times Shipbuilding. Sannsynligvis vil det nye skipet seile inn i Golden-flåten allerede denne måneden. Golden Nimbus går rett inn på en 14-18 måneder lang kontrakt med en dagrate på 16.750 dollar. Inkludert denne avtalen, har rederiet sikret seg et årsavtaler for fem av de 44 capesize-fartøyene i 2018.

Kan få beholde vindjobben til jul

Senvion Gmbh beholder GC-Rieber-fartøyet og utøver opsjon frem til 6. desember på Polar Queen. I tillegg kan det bli aktuelt å utøve ytterligere opsjon i opptil tre uker. Leieavtale ble inngått i 2016 og kontrakten hadde oppstart våren 2017. Senvion er blant de ledende leverandørene av offshore vindturbiner i Europa. Da GC Rieber sikret seg kontrakten for Polar Queen i fjor var det for å støtte Senvions arbeid ved vindparken Nordsee One på tysk sektor i Nordsjøen. Fartøyet skal bistå ved overføring av personell og last, og vil bli utstyrt med en bevegelseskompensert gangbro og landingsplass for å bistå fartøy som skal frakte personell til og fra installasjonene. Mer enn 100 personer kan innlosjeres ombord i fartøyet.

Eksplosjon ved båtbyggeri utenfor Bergen

Det kom mye røyk fra industrihallen etter eksplosjonen, og nødetatene var raskt til stede. Røykdykkere har gått gjennom bygningen, og det er avklart at ingen personer befant seg der inne. En lift fra Åsane brannstasjon ble rekvirert av brannvesenet. Politiet fikk beskjed om eksplosjonen søndag klokken 17.36, og ved 19-tiden melder brannvesenet at de har kontroll på brannen. Ifølge politiet i Hordaland skal eksplosjonen ha skjedd i en automatisk fresemaskin inne i hallen. Det er Mundal båtbyggeri som holder til på adressen. Båtbyggeriet produserer hovedsakelig fiskefartøyer og andre arbeidsfartøyer.

De skal få denne fergen fra diesel til batteri

Konverteringen skal Blueday Technology stå for. Kontrakten selskapet har fått av Norled inkluderer også oppgradering av ladestasjonene i Lavik og Oppedal. – Vi er stolte av å få denne kontrakten, sier Hans Petter Heggebø, administrerende direktør i Blueday Technology i en melding. – En anerkjennelse – Tildelingen er en anerkjennelse av vår satsing på kraftkonvertering, der vi kan kombinere de teknologiske løsningene våre med inngående kunnskap om den marine sektoren. Tildelingen styrker også vårt langsiktige samarbeid med en av våre nøkkelkunder og befester vår posisjon innenfor konvertering av ferjer, som er et satsingsområde for Blueday Technology, fortsetter han. Fra før trafikkerer elfergen Ampere strekningen. Den har vunnet flere priser, men har også hatt problemer med lading. Reduserer lokale utslipp MF Oppedal er i dag diesel-elektrisk, men skal konverteres til et 100 prosent batteridrevet fartøy. – Vi har et uttalt mål om gradvis å redusere utslippene fra ferjeflåten i Norge. Med tanke på lengre reiser er ikke løsningene godt nok utviklet ennå, men for kortere reiser vil vi fortsette å bruke batteridrevne ferjer, som reduserer de lokale utslippene med 100 prosent, Karolina Adolfsson, prosjektleder i Norled i meldingen. Bluedays hovedkontor i Stavanger vil ha ansvaret for oppdraget, som er planlagt gjennomført i løpet av andre halvdel av 2018. – Vi har valgt Blueday Technology som leverandør for denne kontrakten på grunn av selskapets løsninger innen kraftproduksjon. I tillegg har Blueday, i samarbeid med GMC Maritime, forpliktet seg til å oppfylle våre krav og forventninger knyttet til dette prosjektet, sier Adolfsson.