– Selv om vi har en sunn operasjonell drift som også dette kvartalet kan vise til et overskudd, så er vi ikke tilfredse med lønnsomheten i deler av markedet vi opererer innenfor, sier konsernsjef Hans Petter Eikeland i en melding.
– Her ser vi nå på ulike tiltak som vi tror kan gi oss en bedre inntjening også fra disse markedene de kommende kvartalene.
Bergen Group melder om et resultat før skatt på minus 3,9 millioner kroner i andre kvartal 2017, mot 0,9 millioner kroner i samme periode året før.
Driftsinntektene økte til 76,9 millioner kroner i årets andre kvartal, sammenlignet med driftsinntektene på 71,4 millioner kroner i samme periode 2016.
Tallene for 2. kvartal viser et positivt driftsresultat før av og nedskrivninger (EBITDA) på 1,5 millioner kroner, før en tar hensyn til en negativ regnskapsmessig effekt på 3 millioner kroner knyttet til opsjonsutøvelser gjennomført i kvartalet. Sammenlignet med andre kvartal året før hadde selskapet en ebidta på 4,78 millioner kroner.
Vekststrategi
– Vi har gjennomført et vellykket oppkjøp av AAK Energi Services (nå Bergen Group AAK) og gjort det lønnsomt. Selskapet har i tillegg klart å skaffe seg fotfeste innenfor markedsområder vi tror har et spennende vekstpotensial, uttaler Eikeland.
I vår sikret selskapet seg en rammekontrakt med Siemens Wind Power.
Avtalen over tre år er knyttet til service- og vedlikeholdstjenester som krever kompetanse på avansert tilkomstteknikk og arbeid i høyden.
Fortsatt jobb å hente i forsvaret
Kontrakten kommer godt med etter at datterselskapet Bergen Group Services i juni ikke nådde frem i konkurransen om ny vedlikeholdsavtale på fregattene.
-Det er viktig å påpeke at Forsvaret fremdeles vil utgjøre en viktig oppdragsgiver for Bergen Group Services gjennom en rekke andre rammeavtaler. Samtidig har vi nå muligheten til i større grad å utnytte selskapets sterke kompetanse på avansert skipsteknisk vedlikehold inn mot det sivile markedet. Her har vi fra 1. august sikret oss økt kapasitet på både kai og verksted, og det forventes en økt aktivitet inn mot maritim service fremover, uttaler Eikeland.
TTS Group har sikret seg nye kontrakter på tilkomstutstyr som skal leveres til tre cruisefartøy som bygges på skipsverft i Europa.
Utsyrsleveransen vil finne sted i perioden 2018 til 2020, melder selskapet.
Både inntekter og driftsresultat har falt, sammenlignet med andre kvartal i fjor.
– Vi er ikke tilfreds med å rapportere et netto tap for kvartalet, men vår operasjonelle drift er sterk, sier konsernsjef Kristian Mørch i Odfjell SE.
Odfjell SE kvartalsresultat (i mill. dollar)
2 kv. 20172. kv 2016
Driftsinntekter238241
Driftsresultat (ebitda)4161
Resultat- 516
Her kan du lese hele kvartalsrapporten.
Statoil har redusert antallet fartøy på lengre kontrakter med 30 prosent de siste tre årene.
I sommer delte imidlertid den delstatlige oljegiganten ut kontrakter for over tre milliarder kroner, inkludert opsjoner, til forsyningsskip som skal betjene installasjonene på norsk sokkel de neste tre til fem årene.
I går inviterte de vinnerne av de femårskontraktene til sine lokaler på Sandsli, for å sementere samarbeidet.
– Vi har sagt opp en del fartøy, da er det stas å kunne feire nye kontrakter, sa Frida Eklöf Monstad, leder for Statoils marine avdeling i Statoils logistikkvirksomhet før formalitetene startet.
Statoil i midten, kontraktsvinnere på flankene. Foto: Gerhard Flaaten
Det ble bydd inn til sammen 50 fartøyer i årets runde, men kun en brøkdel av dem vant frem.
Fire av kontraktene har en kontraktsvarighet på fem år og vil kunne bli etterfulgt av fem ettårige opsjoner.
Disse kontraktene har gått til Skansi Offshores Sjoborg, Skandi Mongstad og Skandi Flora fra DOF og Solstad Farstads Far Searcher:
RederiFartøyRederikontorForsyningsbase
Skansi OffshoreSjoborgTorshavn, FærøyeneMongstad
DOFSkandi MongstadAustevollMongstad
DOFSkandi FloraAustevollDusavik
SolstadFarstadFar SearcherSkudeneshavn/ÅlesundKristiansund
Sjoborg har kontrakt med Statoil allerede, og DOF-skipet Skandi Mongstad har vært på kontrakt med Statoil siden hun ble levert i 2008.
Sigbjørn Stangeland i DOF Management (t. høyre) signerer kontrakten med Christian Opheim, sjef for driftsanskaffelser på norsk sokkel. Foto: Gerhard Flaaten
Far Searcher, som ble med fra Farstad inn i det nye gigantrederiet Solstad Farstad, har ligget i opplag på Humla utenfor Ålesund i halvannet år, før hun nå får batteripakke og skal i sving for Statoil.
Lurer du på hva som skjer når en offshore-båt ligger lenge i opplag? Da bør du høre denne:
Podcast link
Snittrate på 150.000 kroner
Tre av kontraktene har en varighet på tre år, og kan bli etterfulgt av tre ettårige opsjoner. Disse kontraktene er vunnet av Uglands Juanita, og Havilas Havila Foresight og Havila Charisma:
RederiFartøyRederikontorForsyningsbase
UglandJuanitaGrimstadMongstad
HavilaHavila ForesightFosnavågMongstad
HavilaHavila CharismaFosnavågFlorø
Se hvordan nyheten om den nye kontrakten ble mottatt på Havila Foresight her
Den eksakte dagraten vil ingen av partene gå ut med, men Statoil opplyser at de til sammen bruker 3,1 milliarder kroner på de syv kontraktene, opsjoner inkludert.
Med totalt 58 kontraktsår, gir det en gjennomsnitsrate på om lag 150.000 kroner.
Jens Meinard Rasmussen er administrerende direktør i det færøyske rederiet Skansi Offshore med fem nyere båter, hvor Per Sævik er inne på eiersiden. Foto: Gerhard Flaaten
Ingen av fartøyene som er tildelt kontrakt i denne runden har per i dag mulighet for batteridrift eller landstrøm, men dette skal installeres på samtlige. Det ligger som en forutsetning for kontraktene, slik Sysla omtalte tidligere.
Bli med på Sysla Live
Per Sævik har bygd opp tre offshore-rederier. Havila ble berget i tolvte time, etter en av seigeste omgangene vi har sett i spillet om offshoreflåten.
I tillegg til at han fortsetter satsingen på familieimperiet, vil han også være med på å bygge opp et nytt, stort subseaselskap på Sunnmøre.
Møt Per Sævik på Sysla Live i Ålesund 20.september. Bestill billett her, og se hvilke andre sentrale aktører som stiller på scenen, i samtale med våre journalister.
Hurtigruten har startet et samarbeid med undervannsdrone-selskapet Blueye Robotics, som har hovedkontor i Trondheim, skriver selskapet i en pressemelding.
Målet er at gjestene på Hurtigrutens ekspedisjonsskip – som de nye hybridskipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen som er bestilt fra Kleven verft – skal kunne utforske også det som skjer under havoverflaten.
Vil dele data med forskere
– Bare ti prosent av verdenshavene er utforsket. Med undervannsdroner på skipene våre kan vi ta gjestene med under overflaten i områder som er mindre utforsket enn overflaten på mars. Det vil gi en helt ny dimensjon av opplevelsen for gjestene våre. Og vi vil selvfølgelig dele både data og bilder med forskere, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten i en pressemelding.
Utstyret er allerede prøvd om bord.
– Vi testet dronen om bord på MS Fram langs norskekysten i vår, og ser på flere ulike bruksområder. Gjesteopplevelsen er selvfølgelig det viktigste. Vi ønsker å dele verden under vann med gjester, og dele data, bilder og videoer med forskere og andre som kan være interesserte, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten til Sysla.
Kan inspisere skrog
Ifølge gründer og markedssjef Christine Spiten i Blueye skal dronene kunne strømme direktebilder av hval, skipsvrak, dyreliv og alt annet som skjer under overflaten fra dronene til skjermer om bord på skipene, eller til digitale dykkemasker som gjestene har på seg.
Men det er ikke bare gjestene som skal få nyte godt av dronene.
– Å ha flere øyne under vann på hvert skip er heller ingen ulempe når du opererer i så øde områder som vi tidvis gjør. I teorien kan vi bruke dronene til blant annet skroginspeksjoner og alt annet som skjer under vann. Slike muligheter skal vi se nærmere på de neste månedene. Jeg har selv prøvekjørt dronen, og kjent hvor lettkjørt og anvendelig den er. Den er rett og slett et veldig kult verktøy.
Hvor mange droner Hurtigruten skal kjøpe, og når de skal være på plass om bord, er ikke bestemt.
DOF melder om kontrakter for flere fartøy på subsea-prosjekter.
Skandi Signapore, Skandi Hercules og Skandi Netune kommer i sving gjennom høsten i Asia og Atlanterhavsregionen. I Brasil har Petrobras forlenget kontrakter for Skandi Salvador med seks måneder fra august.
Offshoreselskapet har i tillegg hanket inn flere småjobber til dykkersupportfartøyet Skandi Achiever i Mexicogulfen og Trinidad &
Tobago, så fartøyet sikrer inntekter frem til midten av oktober i år.
Nedturen i shipping slo negativt ut for Inmarsat i fjor, og selv om markedet fremdeles er tøft er det en klar bedring sammenlignet med først halvår i 2016, skriver selskapet selv i halvårsrapporten for 2017.
Det er de mest avanserte satelittkommunikasjonsløsningen som øker, noe som viser at Inmarsat står foran en videre vekst i dette markedet, skriver selskapet.
Inmarsats satelittkommunikasjonsløsningner er blant annet grunnlaget for fjernstyring av skip og motorvedlikehold fra sentraler på land.
Over 10.000 skip har nå Inmarsats FleetXpress-løsninger ombord. I første halvår ble det installert slike anlegg i en takt på netto 266 skip kvartalet, mot 136 i kvartalet i fjor.
Vekst koster
Men veksten koster, blant annet for Inmarsat Solutions as i Ålesund, det norske selskapet i konsernet.
Akkurat som i 2015 gjør utviklingskostnader og avskrivninger på utleid utstyr at det norske selskapet gikk i minus også i fjor.
Inmarsat Solutions as hadde nesten 100 ansatte i 2016. Inmarsat-konsernet kjøpte Ålesundsselskapet Ship Equip i 2011, og skiftet navn til Inmarsat Solutions.
I høst flytter selskapet inn i den nye fløyen av NMK-bygget ved NTNU i Ålesund.
Inmarsat er børsnotert i London.
Nedgang på etablerte produkter
Driftsinntektene til marinedivisjonen, der Inmarsat Solutions i Ålesund inngåtr, sank fra 290 til 278 millioner dollar fra første halvår i fjor til første halvår i år.
Det skyldes at nedgangen for de eldste produktene foreløpig er større enn veksten for de nye.
Han overtar stillingen etter Sturla Henriksen (61), som går av med virkning fra samme tidspunkt.
Det skriver Rederiforbundet i en pressemelding tirsdag kveld.
Tidligere kolleger
– Etter nærmere ti år i denne stillingen er det naturlig og riktig at andre nå tar organisasjonen videre, sier Sturla Henriksen.
– Jeg har over tid hatt en dialog med styret om dette, og det har vært viktig for både styret og meg at vi har hatt en ryddig og strukturert prosess for å få på plass min etterfølger. Jeg er svært glad for at jeg kan levere stafettpinnen videre til Harald Solberg. Vi har tidligere vært kolleger gjennom flere år. Han er en meget dyktig og flott person, og jeg er overbevist om at han kommer til å gjøre en førsteklasses jobb.
Harald Solberg, som i dag leder Det Kongelige Sekretariat ved Slottet, sier han ser frem til å gå tilbake til sin tidligere arbeidsgiver.
Fakta
Harald Solberg
Kommer fra stillingen som leder av Det kongelige sekretariat hvor han tiltrådte 1. juli 2016.
Før dette arbeidet han i Norges Rederiforbund som viseadministrerende direktør.
Han har tidligere vært administrerende direktør i Dagsavisen og har også bla. arbeidet som viseadministrerende direktør i Mentor Medier, statssekretær i Finansdepartementet, politisk rådgiver ved Statsministerens kontor og politisk rådgiver og vararepresentant for KrF på Stortinget.
– Maritim næring representerer en svært viktig del av norsk næringsliv som hver dag skaper viktige arbeidsplasser og store verdier langs hele kysten. Rederiene utgjør en sterk drivkraft i denne klyngen. I årene fremover vil ressursene i havet være helt sentrale bidrag for å løse noen av de store utfordringene i verden knyttet til energi, matproduksjon og transport av varer på en miljøvennlig måte.
Omfattende omstillinger
Rammebetingelsene til næringen vil være avgjørende for å sikre god og sunn konkurransekraft, mener han.
– Gjennom de siste årene har innsatsen fra Sturla Henriksen vært svært viktig for å posisjonere Rederiforbundet på en god måte nasjonalt og internasjonalt. Det er med stor ydmykhet jeg overtar stafettpinnen over nyttår, sier Solberg.
Hans Olav Lindal, president i Rederiforbundet, sier Solbergs hovedoppgave blir å videreutvikle organisasjonen som Sturla Henriksen leverer fra seg.
– Under Sturla Henriksens ledelse har Rederiforbundet gjennomgått omfattende omstillinger og en utvikling det står stor respekt av. Jeg er glad for at vi også i fortsettelsen kan trekke på hans kompetanse i strategiske spørsmål og for oppfølging av særskilte internasjonale engasjementer, sier Lindal ifølge pressemeldingen.
Les hele pressemeldingen her
Nyhetsbrev
Å bygge skip som ikke skal huse mannskap er langt rimeligere og tar ned driftskostnadene, men blir også grønnere og smartere, skriver konserndirektør Bjørn K. Haugland i sitt innlegg.
Han mener fjernstyrte skip også kan gjør hverdagen bedre for sjøfolk når de kan gå hjem etter arbeidsdagen er slutt.
Mange snuser på bruk av autonome skip og flere har begynt å eksperimentere med fartøy som kan styres fra land.
Norge har gått i bresjen for at autonome skip skal diskuteres i FNs sjøfartsorganisasjon for å få regelverket på plass.
Norske fjorder brukes som testarena, og i Trondheimsfjorden skal ny teknologi som leverandørene vil prøve globalt forsøkes ut. Mens DNV GL har tøyd strikken så langt de klarer med sin fjernstyrte lasteskip-modell, går Yara og Kongsberg et hakk lenger med bygging av verdens første selvkjørende lasteskip.
Om halvannet år skal det mannskapsløse, selvkjørende skipet for frakt av gjødsel mellom Porsgrunn og Brevik sjøsettes. Med hjelp av GPS, radar, kameraer og sensorer skal containerskipet kunne navigere rundt annen båttrafikk og legge til og fra kai helt på egen hånd.
Ellers kan vi nevne..
Selv om andre kvartal ble gjort opp med negativt resultat for konsernet, har ferske ordre gitt aksjonærene tro på selskapet.Havyard økte ordreboken med to milliarder kroner på tre måneder.
Otech hente millioner hos Songa Offshore. Selskapet skal utføre dykkertjenester på de fire CAT-D-riggene i Nordsjøen og Barentshavet i minst fem år.
ABB-kraft skal få en ny norskdesignet servicebåt frem til vindturbinene. Leveransen på et hybrid kraftsystem med energilagring skal om bord i et vindfartøy som bygges på det tyrkiske Cemre-verftet.
Analytikerne i Pareto Securities anslår at tørrbulk-prisene kan nå 40 000 dollar dagen på grunn av sterk kinesisk etterspørsel, skriver Tradewinds.
Etterforskningen i den omfattende bestikkelsesskandalen i Brasil er utvidet med flere navngitte greske rederier. Grekerne mistenkes for å ha bestukket til seg kontrakter, skriver Shippingwatch.
.mc4wp-form input[name="_mc4wp_required_but_not_really"] { display: none !important; }
NYHETER OM DET MARITIME NÆRINGSLIVET
ABB sitt hybride kraftsystem med energilagring skal om bord i et nytt vindservicefartøy.
Fartøyet som skal bygges på det tyrkiske Cemre-verftet er designet av norske Salt Ship Design. For skipstegnerne på Stord var kontrakten med franske Louis Dreyfus Armateurs deres første steg inn i vindmarkedet.
Båten skal brukes til vedlikehold av turbiner på offshore vindparker utenfor kysten av Tyskland.
– Skipsindustrien har oppdaget fordelene med energilagring, forteller Sindre Sætre, leder for ABBs marinevirksomhet i Norge i en melding.
– Med økende bruk av batterier i maritime operasjoner, og brenselsceller som et kommende alternativ, forventer vi at Onboard DC Grid får ytterligere fotfeste i markedet.
Med systemet kan batterier integreres om bord, og færre generatorer kan kjøres samtidig med hybridsystemet. Batteriene skal være en støtte for hovedmaskineriet.
ABB-systemet vil integrere to sett batteripakker som primært vil benyttes som roterende reserve og til kutting av effekttopper for mer effektiv drift av fartøyet. For eksempel kan effekttopper dekkes av batterier istedenfor å starte enda en motor. Samtidig kan batteriene fungere som generatorreserve, slik at behovet for å kjøre generatorer som reserve reduseres.
For motoren på sikt skal en mer effektiv drift gi færre driftstimer og økt virkningsgrad grunnet høyere motorlast.