Forfatterarkiv: Marie Misund Bringslid

Equinor får bore Ragnfrid Nord

Oljedirektoratet har gitt Equinor boreløyve for brønn 6406/2-9 S, også kjent som Ragnfrid Nord. Brønnen skal bores med den halvt nedsenkbare riggen West Phoenix. Brønnen blir boret om lag syv kilometer sør for Kristin-feltet. Equinor er operatør med en del på 52 prosent. Det andre rettighetshaverne er Petoro (27 prosent), ExxonMobil E&P Norway (15) prosent og Total E&P Norge (6 prosent).  

Norsk teknologi skal bidra til økt utvinning på Johan Castberg-feltet

Equinor har tildelt Alcatel Submarine Networks kontrakt for permanent reservoarmonitorering (PRM), som igjen har tildelt en større underleveranse til Nexans Norway AS. Det skriver Equinor i en pressemelding fredag. Seismiske sensorer – PRM er en sentral del i digitaliseringsstrategien for Johan Castberg, og vil være et viktig verktøy for å øke utvinningsgraden fra Johan Castberg, sier direktør for Johan Castberg-prosjektet, Knut Gjertsen i meldingen. PRM innebærer at seismiske sensorer installeres permanent på havbunnen, for å gi hyppigere og bedre seismiske bilder av endringer i reservoaret. Denne type data har et stort potensiale i forhold til visualisering, modellering og etter hvert også prediktive analyser. Både mengden men ikke minst kvaliteten på informasjonen generert fra dette systemet blir derfor sentral i Equinors planer for bruk av digital teknologi på Johan Castberg-feltet, skrive oljegiganten. Norskutviklet teknologi Teknologien er norskutviklet, og kontrakten er en utøvelse av en opsjon av rammeavtale for PRM inngått med Alcatel i forbindelse med tilsvarende kontraktsinngåelse for Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen i januar i år. Johan Castberg og Johan Sverdrup vil dele prosjektledelse for PRM. Johan Sverdrup og Johan Castberg er de første feltene i verden hvor dette installeres før produksjonsoppstart, opplyser Equinor. Nexans Norway skal levere subsea-kabler, som skal bygges ved deres fabrikk i Rognan.

Ny offshore-rigg får utstyr fra Rolls-Royce Marine

Rolls-Royce har signert en kontrakt om levering av fem motorer og fire store UUC thrustere til en ny offshorerigg som skal bygges ved Keppels Fels i Singapora for Awilco Drilling plc. Det melder selskapet i en pressemelding fredag. Utviklet for tøffe værforhold Den nye halvt nedsenkbare boreriggen får MOSS CS60 MW design. Riggen er utviklet med tanke på drift i tøffe værforhold, og vil bli utstyrt og sertifisert for boreoppdrag på norsk sokkel, inkludert Barentshavet, i vanndybder på inntil 1500 meter, skriver selskapet. Riggen er planlagt levert fra verftet i 2021. Torsdag ble det kjent at Kongsberg Maritime sikret en kontrakt på 151 millioner kroner på riggen. Det var i juni at konsernet inngikk avtalen om kjøpet av Rolls-Royce Commercial Marine for 5,3 milliarder kroner. – Dette blir verdens mest miljøvennlige boreriggen tilgjengelig for tøffe værforhold, og den første riggen på norsk sokkel som svare til de internasjonale Tier 3-kravene. Det energieffektive utstyret fra Rolls-Royce spiller en viktig rolle for at vi skal nå dette målet, sier prosjektdirektør Claus Mørch i Awilco Drilling plc i pressemeldingen. Fem dieselmotorer Leveransen fra Rolls-Royce består av fem B33:45L8A dieselmotorer og fire UUC thrustere (high torque, 3800 kW). Motorordren innebærer fem hovedgeneratorer, som er klassifisert som nødgeneratorer, og fem frekvensomformere, som skal leveres fra Rolls-Royce. I tillegg er det spesifisert SCR system, inkludert varmegjenvinning, samt lyddemping for luftinntak og filtersystem. – Våre leveranser i dette prosjektet vitner om den sterke posisjonen Rolls-Royce har i riggmarkedet, og vi er glade for at Awilco Drilling og Keppel Fels har valgt oss som leverandør til dette nyskapende prosjektet. Etter flere år uten nybygging i riggmarkedet, så viser denne kontrakten at det igjen er optimisme å spore hos operatørene, sier Ottar Ristesund fra Rolls-Royce i pressemeldingen. Rolls-Royce har om lag 50.000 ansatte i 50 land, med 2300 ansatte i Norge. 1600 av disse er ansatt i Rolls-Royce Marine AS, mens om lag 700 er ansatt i Bergen Engines AS. Om lag 25.000 fartøy verden over seiler med utstyr eller design fra Rolls-Royce.

Resultatet øker for Kongsberg

Kongsberggruppen fikk et driftsresultat for avskrivinger (EBITDA) på 241 millioner kroner i andre kvartal, opp fra 207 millioner for samme periode i fjor. Likevel falt inntektene fra 3,7 milliarder kroner i fjor, til 3,5 milliarder i andre kvartal. Selskapet skriver i sin kvartalsrapport at driftsresultatet før avskrivinger (EBITDA) er påvirket av ekstrakostnader knyttet til et enkeltprosjekt i Kongsberg Maritime på 50 millioner kroner, og oppkjøpskostnader på 79 millioner kroner, knyttet til oppkjøpet av Rolls-Royce Commercial Marine. Det var i juni at konsernet inngikk avtalen om kjøpet av Rolls-Royce Commercial Marine for 5,3 milliarder kroner. I andre kvartal signerte selskapet også kontrakt for Johan Sverdrup-utbyggingen. Ordreinngangen i kvartalet er på 5,3 milliarder kroner, som gir en ordrereserve på 16,4 milliarder kroner.

TGS skal lete i USA

Seismikkselskapet TGS starter et nytt multiklientprosjekt i Delaware-bassenget i USA. Det opplyser selskapet i en børsmelding fredag. Prosjektet vil bli gjort i samarbeid med Fairfield Geotechnologies. Samarbeidet inneholder en såkalt AMI (area of mutual interest), som tilsier videre samarbeidsmuligheter i området.  

Grieg satser på havneteknologi

Bergensselskapet Grieg Logistics har sikret seg fullt eierskap i de to programvareleverandørene Shiplog og Seamless, og samler nå denne virksomheten i ett selskap. – Vår påstand er at fremtidens digitale løsninger innenfor deling av sanntidsdata, lean logistikk og samhandling i maritim bransje kommer fra Norge, sier toppsjef Michelle Williams i Grieg Logistics, som slapp nyheten på Havnekonferansen i Kristiansand torsdag. – Mer helhetlig havnedatasystem Shiplog og Seamless leverer totalløsninger til havner, terminaler og forsyningsbaser. Programvaren har om lag 90 prosent av alle havner i Norge som kunder, og leverer også til de største havnene i Skandinavia. I tillegg brukes selskapenes varslings- og registreringsløsninger om bord i 188 norske ferger og hurtigbåter, ifølge Grieg Logistics. Nåværende daglig leder i Shiplog, Vidar Fagerheim, tiltrer som daglig leder i det nye selskapet. – Vi har allerede en bred portefølje av digitale tjenester med flere etablerte produkter forhavn, logistikkbaser, industriaktører, offentlige myndigheter og rederier. På kort sikt vil våre havnekunder se et mer helhetlig havnedatasystem, som spiller godt og sømløst sammen, sier han. – Et løft for Grieg Det nye selskapet ønsker å gi kundene et mer helhetlig havnedatasystem, og få en smart håndtering av terminaloperasjoner. Navnet på det nye selskapet er fortsatt ikke klart. – Dette er et løft for Grieg Logistics som viser at vi mener alvor med vår digitale satsing. Vi ønsker å være en ledende aktør innenfor teknologiutvikling, og satser på effektiv, miljøvennlige havner og sjøtransport, sier Williams, som blir styreleder i det nye selskapet.

Klaveness og Maersk inngår digitalt partnerskap

Klaveness Digital og Maersk Tankers inngår et digitalt samarbeid. Det opplyser Klaveness i en pressemelding torsdag. – Vi har noen av industriens største datasett for tankere sine reiser. Ved å inngå partnerskap med Klaveness får vi samarbeide med et likesinnet, digitalfokusert selskap, sier digitalsjef i Maersk Tankers, Peter Schrøder i pressemeldingen. Klaveness Digital har utviklet en skybasert plattform for lagring, prosessering og eksport av operasjonell shippingdata til applikasjoner og brukere. – Ved å bruke plattformen får vi våre løsninger raskere til markedet, sier Schrøder og påpeker at samarbeide er kostnadseffektiv for begge parter da utviklingskostnader knyttet til plattformen vil deles. Klaveness Digital har i tre og et halv år utviklet plattformen som skal gi grunnlag for datadrevne beslutninger, digitale løsninger- og tjenester. – Vi tror at dette strategiske partnerskapet med Maersk Tankers vil akselerere utviklingen av smarte digitale løsninger for shippingindustrien. Gjennomsiktighet og samarbeid er nøkkelen til fremtiden i vår industri, og dette partnerskapet viser at vi jobber mot samme mål, sier toppsjef i Klaveness Digital, Aleksander Stensby.

2.000 ledige oljejobber i Rogaland – må hente folk i utlandet

Etter oljeprisfallet i 2014 forsvant mellom 40.000 og 50.000 personer fra oljesektoren. Rogaland gikk fra å ha lavest arbeidsledighet i landet, mellom 1 og 2 prosent, til å været et av fylkene med høyest ledighet på 3,5 prosent brutto, ifølge Aftenbladet. Likevel klarer ikke fylket å fylle de oljejobbene som nå skal være tilgjengelige. – Tallet på ledige jobber i Rogaland er nå atskillig høyere enn på samme tid i fjor. Enkelte fagfolk er det vanskelig å få tak i, og vi må rekruttere i utlandet, sier fylkesdirektør Truls Nordahl i Nav Rogaland til avisen. En viktig årsak til mangel på folk er at det går bra i mange bransjer, i nesten hele landet, slik at det blir kamp om fagfolkene. Av 2.500 ledige stillinger lyst ut i Rogaland i juli, var det flest innen ingeniør/IKT, med 468 utlyste.

Siem Offshore tapte mindre, men er fortsatt i minus

Forsyningsskiprederiet Siem Offshore fikk et driftsresultat på minus 6,5 millioner dollar i andre kvartal. Det viser selskapets selskapets kvartalsrapport som ble lagt frem torsdag. Driftsresultatet er lang bedre enn for samme periode i fjor, som var minus 65,3 millioner dollar. I kvartalsrapporten skriver selskapet nordsjømarkedet fortsatt er svakt, at de venter volatile og jevnt over lave rater, og at flåtene av ankerhåndteringsskip og forsyningsskip sliter som følge av overtilbud i markedet. Videre skriver selskapet at eldre, mindre effektive skip må skrapes og flere fartøy må ut av markedet for å få balanse. Resultat før skatt endte på 0,2 millioner dollar, en kraftig forbedring fra minus 87,3 millioner dollar samme tid i fjor. Inntektene var 82,7 dollar, opp fra 78,9 millioner dollar i fjor.