Kategoriarkiv: Enerwekat

5 uker på rad med mer strømimport enn eksport over utenlandskablene

Norge eksporterer vanligvis mer strøm enn vi importerer, men den siste tiden har det ikke vært slik. Nå har Norge nettopp hatt fem uker på rad der vi har importert mer strøm enn vi har eksportert. For første gang etter 18 dager på rad med mer strømimport enn eksport fikk Norge endelig en et døgn med mer eksport enn import. I går eksporterte Norge 5616 MWh mer enn vi importerte, og vi hadde netto importert av strøm i 9 av timene. Det har vært uvanlig mange dager med større strømimport enn eksport i år, og spesielt de siste ukene. Hittil i år har vi hatt 67 dager med kraftoverskudd og 38 dager med kraftunderskudd. På timesbasis har vi hatt 1536 timer med eksport og 985 timer med strømimport. Det betyr at vi i ca 2 av 5 timer har hatt netto import av strøm. Totalt har vi så langt hatt et kraftoverskudd på 1833 GWh. Slik ser tallene ut for i går, søndag 15. april: Norge importerte 1360 MWh mer enn vi eksporterte fra Danmark. Norge eksporterte 7656 MWh mer enn vi importerte fra Sverige. Norge importerte 680 MWh mer enn vi eksporterte fra Finland. Strømimporten og – eksporten svinger gjennom døgnet, og i går så kraftbalansen vår med våre naboland slik ut: Norge hadde 18 timer med strømimport fra Danmark Norge hadde 9 timer med strømimport fra Sverige Norge hadde 24 timer med strømimport fra Finland Denne artikkelen er delvisskrevet av en automatisert robot med utgangspunkt i tall fra Nordpool. Feil kan forekomme.

Påtroppende LO-leder ville ha omkamp om Tajiks 1. mai-tale

Påtroppende leder i Nord-Rogaland LO ville ha ekstraordinært styremøte for å få tilbake Hadia Tajik som hovedtaler 1. mai, men nestlederen er ikke lenger ledig. – Det er leit, trist, og jeg er uenig i det. Jeg håpet at vi kunne gjøre om vedtaket og at Hadia likevel kunne komme. Nå må vi sette oss ned og snakke ut, sier Arbeiderpartiets Tove Elise Frøland Olsen til Aftenposten. Møtet vil nå i stedet handle om å finne en ny hovedtaler til arbeidernes dag. – Nå må vi legge saken bak oss og være gode kamerater. Det som er viktig for meg nå er at vi i LO Nord-Rogaland tenker fremover. Vi skal leve sammen, og leve godt. I styret skal vi ha et konstruktivt og godt samarbeide, sier Olsen til avisen. Forrige mandag fattet styret i Nord-Rogaland LO et vedtak om at Tajik er uønsket som 1. mai taler i Sauda og Haugesund. Bakgrunnen er misnøye med partiets positive holdning til EUs energidirektiv Acer. Torsdag ble det klart at Tajik har takket ja til å tale i Nord-Norge 1. mai. Dagen starter i Harstad, før hun reiser videre til Kvæfjord og et fellesarrangement for Evenes, Tjeldsund og Skånland. Til slutt får Lødingen besøk av Ap-nestlederen. – Da rekker vi fire arrangementer og er innom to fylker på denne flotte dagen vår. Hjertelig takk for mange invitasjoner, skrev Tajik på egne Facebook-sider. (©NTB)

Venstre vil påskynde solsatsing

Venstre slutter opp om bedre vilkår for småskala, fornybar energiproduksjon i form av solcellepaneler, småskala biogassanlegg og en strategi for biokull. Det ble klart på partiets landsmøte søndag. Forslagene kommer i grevens tid før energi- og miljøkomiteen på Stortinget nå skal avslutte arbeidet med klimameldingen. Venstre mener distriktene og landbruket har store muligheter til å bidra i det grønne skiftet, både med mer fornybar energi, redusere klimautslipp og mer grønn, biologisk industri. Konkret går nå partiet inn for å fjerne gebyret på 15.000 kroner for å delta i el-sertifikatordningen for små anlegg under 100 kW. Venstre vil også heve dagens tilskudd til solcelleanlegg til bygg i landbruket til 100.000 kr. Partiet vil dessuten etablere en egen tilskuddsordning for småskala biogassanlegg rettet mot landbruket og etablere en biokull-strategi for Norge. (©NTB)

Høyre og FrP klubber ned Venstres oljevedtak

Venstres landsmøte avviste kontant nestleder og klimaminister Ola Elvestuens argumenter for å moderere flere vidtrekkende oljeforslag. Dermed fattet landsmøtet blant annet vedtak om å skrote leterefusjonsordningen, som er en viktig rammebetingelse for norsk oljenæring. Ordningen innebærer at staten dekker 78 prosent av leteutgiftene for selskaper som ikke er i skatteposisjon. – Ethvert landsmøte i et parti har lov til å vedta hva deres primærstandpunkt skal være. Men for denne perioden som ligger nå, er det faktisk Jeløya-plattformen som ligger til grunn, sier statsminister Erna Solberg (H) til NTB. Hun gjestet Venstre-landsmøtet søndag. – Dette er tiltak som ikke ligger i regjeringens politikk, sa hun med henvisning til Venstre-vedtakene. «Forutsigbare rammer» I plattformen heter det at regjeringen vil videreføre en stabil, langsiktig petroleumspolitikk og legge til rette for lønnsom produksjon av olje og gass, blant annet gjennom forutsigbare rammevilkår. Men Venstre vedtok i helgen også å redusere friinntekten og avskrivningssatser, slik at petroleumsskatteregimet ikke gir insentiver til potensielt ulønnsomme investeringer. Partiet sluttet også opp om forslag om at staten skal redusere sin aksjeandel i Statoil. I tillegg vil partiet at staten skal selge ned SDØE-andeler, særlig i felt med lang levetid og høye kostnader, for å redusere statens økonomiske eksponering. SDØE er en ordning for forvaltning av norsk statlig engasjement i petroleumssektoren. – Uaktuelt Ifølge Frps stortingsrepresentant Terje Halleland vil det være fullstendig uaktuelt for hans parti å sitte i en regjering som hadde ført en slik politikk. – Det Venstre burde stått fram med samtidig som de gjør slike vedtak, var å fortelle det norske folk hvordan de vil erstatte de tapte inntektene, sier han til NTB. Halleland viser til regjeringserklæringen og understreker at norsk oljenæring ligger lengst fremme i verden når det gjelder klimavennlig produksjon. – Jeg reagerer på at Venstre samtidig ikke ser at den teknologiutvikling som norsk petroleumsnæring bidrar med, gjør klimabelastningene mindre globalt og dermed bidrar til en bedre verden og et bedre klima. – Vente på utredning Forslaget fra nestleder Ola Elvestuen, som altså ble nedstemt, lød: «Legge klimarisikoutvalgets anbefalinger til grunn og gjennomgå skatteregimet for olje- og gassektoren slik at det ikke gir insentiver til ulønnsomme investeringer.» – Klimarisikoutvalget må vi ta på alvor. Det legger fram sin utredning i desember. Når den er lagt fram, må vi gjennomgå skatteregimet for olje- og gassektoren, slik at man ikke gir insentiver for ulønnsomme investeringer, sa Elvestuen. Han understreket at forslagene det ble debatt om, allerede er i Venstres program. Men Venstre-grasrota ville ikke vente på utredningen. – Det faller på sin egen urimelighet å vente på et utvalg som ikke skal se på disse tingene. Dere må lese mandatet, sa Jan-Petter Holtedahl fra Venstres lokallag på St. Hanshaugen i Oslo. (©NTB)

Venstres landsmøte vedtok søndag et forslag om å fjerne leterefusjonsordningen, som er en viktig rammebetingelse for norsk oljenæring

Venstres landsmøte vedtok søndag dermed et forslag om å fjerne leterefusjonsordningen, som er en viktig rammebetingelse for norsk oljenæring. Ordningen innebærer at staten dekker 78 prosent av leteutgiftene for selskaper som ikke er i skatteposisjon. Samtidig vil Venstre redusere friinntekten og avskrivningssatser, slik at petroleumsskatteregimet ikke gir insentiver til potensielt ulønnsomme investeringer. Den norske statens totale eksponering mot olje- og gassnæringen, gjennom oljefondet, Statoil og SDØE, var tema for en resolusjon kalt Bærekraftig oljenæring på landsmøtet. Vente på utredning Forslaget fra nestleder Ola Elvestuen, som altså ble nedstemt, lød: «Legge klimarisikoutvalgets anbefalinger til grunn og gjennomgå skatteregimet for olje- og gassektoren slik at det ikke gir insentiver til ulønnsomme investeringer.» – Klimarisikoutvalget må vi ta på alvor. Det legger fram sin utredning i desember. Når den er lagt fram, må vi gjennomgå skatteregimet for olje- og gassektoren, slik at man ikke gir insentiver for ulønnsomme investeringer, sa Elvestuen. – Det skal ikke gis subsidier innen skattesystemet til olje og gassnæringen. Vi skal sørge for at eventuelle subsidier fjernes. Elvestuen understreket også at forslagene det ble debatt om, allerede er i Venstres program. Vil ikke vente Men Venstre-grasrota ville ikke vente på utredningen. Håkon Riekeles fra Vestre Aker Venstre viste til at det ikke er blant klimarisikoutvalgets oppgaver å foreslå klimatiltak eller endringer i skattesystemet for oljenæringen. – Det faller på sin egen urimelighet å vente på et utvalg som ikke skal se på disse tingene. Dere må lese mandatet, sa Jan-Petter Holtedahl fra Venstres lokallag på St. Hanshaugen i Oslo. Venstre vedtok også et forslag om at staten skal redusere sin aksjeandel i Statoil. Det ble også vedtatt at staten skal selge ned SDØE-andeler, særlig i felt med lang levetid og høye kostnader, for å redusere statens økonomiske eksponering. SDØE er en ordning for forvaltning av norsk statlig engasjement i petroleumssektoren. (©NTB)

Foreløpig befinner leverandørindustrien innen fornybart seg på hockeykøllebladet

Neste uke arrangerer Eksportkreditt sin årlige Eksportkonferanse, og i den forbindelse har enerWE tatt en prat med Ivar Slengesol, utlånsdirektør for industri og fornybar energi i Eksportkreditt Norge AS. – Tallene fra 2017 er ikke klare ennå, men vi ser trolig ingen ekstrem vekst i eksport av teknologi og tjenester innen fornybar energi, forteller Ivar Slengesol. Samtidig forteller han at oljeprisfallet har bidratt til moderat vekst innen fornybareksporten. En del offshoreaktører har i oljekrisen beveget seg inn i offshore vind. – Flere av offshorerederne har engasjert skipene sine innen offshore vind, forteller Slengesol. Eksempelvis har Fred. Olsen Windcarrier har spesialisert seg innen offshore vind. Aker Solutions har også tatt en tydelig posisjon innenfor flytende vind ved å kjøpe seg opp og inngå partnerskap med Principle Power. Slengesol forteller at halvparten av utenlandsomsetningen innen fornybareksport er offshore vind. Offshore vind er i stor grad relatert til datterselskaper i utlandet. Dersom en ser på ren eksport der produksjon eller arbeid utføres i Norge, så er solenergi mer dominerende. – Totalt sett bidrar eksportindustriene foreløpig ikke i stort monn når det gjelder antall arbeidsplasser i Norge, men det er vekst og det er bra. Grafene øverst i artikkelen viser fornybareksport sammenliknet med eksport i leverandørindustrien til olje- og gass. Her understreker Slengesol at tallene omhandler eksportbedrifter. Tallene inkluderer ikke salg av olje, gass eller strøm. – Dersom en ser på grafen, så ser en at fornybareksporten ble redusert etter 2010. Dette skyldes at REC har flyttet utenlands. Økningen fra 2012 skyldes i hovedsak vekst innen offshore vind. Vannkraften gjør at Norge står langt fremme i det grønne skiftet. Samtidig så forteller Slengesol at eksport fra leverandører til vannkraft er redusert fra toppen på nitti-tallet. – Vannkraften er den minste industrien når en ser på fornybareksporten, forteller han. Eksport innen vannkraft utgjør mindre enn en promille av norsk eksport. Også her understreker han at eksport av strøm ikke er inkludert, og at det kun er snakk om eksport fra leverandørbedrifter. Slengesol forteller om en meget konkurranseutsatt fornybarindustri. – Det positive er at vi har mange av byggeklossene på plass i en global industri i sterk vekst. Norsk fornybareksport vokser, og vi har flere ledende selskaper på sine områder. Utfordringen er at det fortsatt er relativt få aktører i Norge som satser på fornybareksport, og det er små verdikjeder innen hver teknologi. På globalt nivå er det veldig stor konkurranse. Han avslutter med å si at det uten tvil er sterk vekst innen fornybar eksport på globalt nivå. Forhåpentligvis vil Norge på sikt ta en del av denne kaken. Scatec Solar og Elkem er blant selskapene som på årets Eksportkonferanse vil delta fra scenekanten.

Fire tips for å komme igang med video som verktøy

For mange mange bedrifter er video nettopp noe man fortsatt assosierer med store reklamekampanjer, gjerne på TV – ikke på nett. Enkelte større bedrifter kan sitte med en tanke om at video skreddersydd for sosiale medier hovedsakelig er forbeholdt mindre bedrifter, eller B2C-bedrifter. For å forsøke å vri tankegangen over på video som et verktøy, vil vi peke på den største forskjellen mellom disse to kanalene: på lineære flater, som TV, blir programmet avbrutt, og seeren blir tvunget til å se reklamefilmen, mens på sosiale medier, står seeren fritt til å fortsette å scrolle forbi. Dette gjør at tradisjonelle reklamefilmer ikke vil oppnå like gode resultater på nett, da de ofte er for lange, og ikke minst bruker for lang tid til å komme til “poenget”, til at seere på sosiale medier prioriterer å bruke tid på å finne ut av det. Å lage effektiv video for sosiale medier er ikke så komplisert som man kanskje skulle tro. Med noen enkle grep, kan man gå fra å ha en video til å ha en smart video. Tekst ALT.Rundt 85% av all video på sosiale medier blir sett uten lyden på – derfor går du glipp av 85% av potensielle seere, kunder eller kontakter dersom du ikke tekster. Tekst kan også brukes på en kreativ måte, som forsterker budskapet. Hold det kort.Med uendelige mengder innhold, kan sosiale medier føles overveldende. Hvis du vil holde på oppmerksomheten gjennom en hel video, må du holde videoen kort og konsis. Ha en “hook”.Så godt som alle sosiale medieplattformer satser stort på video, og har derfor funksjonalitet som gjør at videoer i feeden spilles av automatisk. Dette gjør at de tiltrekker seg oppmerksomhet, men det betyr ikke at du får “gratis” engasjement. De første 1-3 sekundene av en video er kritiske, for det er her seeren tar avgjørelsen om å se videre, eller fortsette å scrolle. Videoen bør derfor åpne med en “hook” umiddelbart – dette kan for eksempel være et spørsmål, en påstand eller noe grafisk iøynefallende, som skaper nysgjerrighet. Skap verdi gjennom innhold.Folk er ikke på sosiale medier for å kjøpe ting. De er der for å bli engasjerte, inspirerte, lære noe, snakke med venner og bekjente og holde oss oppdaterte. Du bør derfor sørge for at innholdet du legger ut fyller et av disse behovene. En god måte å fylle disse “kravene på”, samtidig som du oppnår synlighet for din bedrift, er å publisere korte, engasjerende videoer, om et tema du har kompetanse på. Mange selskaper investerer mye i forskning, utvikling og kompetanse, men deler ikke dette med omverdenen. Fokuser på aktuell tematikk, informasjon og kunnskap, uten for mye fokus på selskap eller produkt. På den måte kan man etablere seg som en ekspert innen sitt område, og nå ut både internt i bransjen, og utenfor. Viktigheten av å være tilstede og synlig på sosiale medier er stor. Det er derfor også essensielt å bruke video som et nyttig verktøy som kan hjelpe deg med å skape mer engasjement rundt- og mer synlighet for din bedrift på sosiale flater, uavhengig av bedriftens størrelse. Vil du vite mer om hvordan din bedrift kan ta i bruk video for å bli mer synlige på nett? VIBBIO er en plattform hvor bedrifter kan planlegge, bestille og motta publiseringsklare videoer, skreddersydd etter målgruppe, kanal og merkevare. Les mer og ta kontakt på www.vibbio.com. Denne artikkelen er skrevet av Vibbio AS som er kunde av enerWE AS

Goliat-produksjonen stengt etter brann

En brann som oppsto i badstuen på Goliat-plattformen fredag morgen, ble raskt slukket. Produksjonen er stanset inntil videre. Fra brannen brøt ut klokken 6.30 fredag morgen, gikk det omtrent ti minutter til den var slukket, opplyser kommunikasjonsdirektør Andreas Wulff i olje- og gasselskapet Eni Norge til Stavanger Aftenblad. Det er fortsatt usikkert når produksjonen vil kunne starte opp igjen, opplyser Wulff. Han forteller at produksjonen på plattformen ble stengt ned og at mannskapet på rundt 120 personer gikk ned i livbåter. – Situasjonen er nå avklart, og alle er ute av livbåtene. Vi kjenner ikke detaljene ennå, men gransker hendelsen for å få avklart forløpet og lære av dette, sier Wulff til avisen. Beredskapsvakten til Petroleumstilsynet ble raskt varslet om brannen, og ingen kom til skade. (©NTB)

IEA: Uro i Midtøsten presser oljeprisen opp

Usikkerhet rundt situasjonen i krigsherjede Syria og Jemen bidrar til å løfte oljeprisen, konstaterer Det internasjonale energibyrået (IEA). – Politisk usikkerhet i Midtøsten har igjen kommet i forgrunnen de siste dagene. I skrivende stund har usikkerhet rundt de neste skrittene i Syria og Jemen hjulpet til med å løfte prisen på råolje av Brent-kvalitet over 70 dollar fatet, heter det i en IEA-rapport som ble lagt fram fredag. USA og Frankrike har truet med rakettangrep mot regjeringen i Syria som svar på det antatte kjemiske angrepet i byen Douma. Russland har varslet at rakettene kan bli skutt ned. Et kutt i oljeproduksjonen til OPEC-landene og Russland har også bidratt til å løfte oljeprisen, ifølge IEA. Organisasjonen mener det virker som landene overholder avtalen om produksjonskutt som ble inngått i 2016. IEA påpeker imidlertid at prisen kan bli presset nedover igjen hvis handelskonflikten mellom USA og Kina forverrer seg. (©NTB)