– Stavangerfjord ble levert klokken 0900 i dag som planlagt. Tre timer før avtalt, sier Fosens verftsdirektør Anders Straumsheim.
Fjord Line-kontrakten tikket for et år siden inn til Fosen for oppgradering av to fergene Stavangerfjord og Bergensfjord. I november kom den første fergen tilbake til Sør-Trøndelag. Tre år etter verftet overleverte den siste av de to nybygde Fjord Line-fergene.
Seksti ekstra lugarer
– Vi er svært stolte av sluttproduktet. Det ble et flott oppgradert skip å presentere for Fjord Line sine kunder, sier Straumsheim.
Økt etterspørsel har sprengt kapasiteten i høysesong og helger hos Fjord Line, og fergene skal derfor få enda bedre lugarkapasitet. Rederiet skal øke kapasiteten på hvert skip med tyve prosent. Det blir rundt seksti ekstra lugarer på hvert fartøy.
– Vi brukte 6 uker på jobben, og både vi og rederiet er godt fornøyd med arbeidet som er gjort.
Større omfang
Det er over to år siden verftet startet opp igjen etter konkursen, etter kanselleringen av et offshorefartøy satte kroken på døra for Noryards verft på Fosen.
En knapp måned etter konkursen, kunne verftsaktiviteten starte opp igjen med lokale krefter i ryggen og kontrakten på over en halv milliard kroner med Hurtigruten.
Hurtigrutens skip har blitt oppgradert gjennom året, og sikret verftet jobb i fjor.
– Med underleverandører har det nok vært nærmere 300 arbeidere inne på verftet. Men vi hadde MS Kong Harald inne samtidig en periode, forteller Straumsheim.
Venter flere skip
Akkurat nå dokkes nok et hurtigruteskip for en kjapp jobb.
– I dag har vi påstartet en kort verkstedjobb på MS Nordlys, og vi ser frem til at MS Bergensfjord ankommer 2. januar. Deretter kommer MS Vesterålen uka etterpå.
Verftet har ikke gått ut med verdien på kontrakten med Fjord Line, men i fjor uttalte Straumsheim:
– Omfanget av denne jobbet er mye større skip for skip, sammenlignet med jobben vi hadde med 90-tallsskipene til Hurtigruten. Her skal vi bygge på, ikke rive ned, så det er et oppdrag som varer lengre og med mer egne timer.
Bakgrunnen for salet er at Sunnhordland Naturgass, der Jan Kåre Pedersen er dagleg leiar, likevel ikkje vil bruke arealet til biogassanlegg. Som Stord24 tidlegare har meldt er Apply Leirvik sin nedlagte fabrikk på Seglneset i Sagvåg no den føretrekte staden for eit slikt anlegg.
Kommunen ønskjer å sikre seg meir hamneareal på Eldøyane for å kunne utvikle det til å bli ein større regional hamn, og syner mellom anna til den gunstige plasseringa av hamna, melder Stord24.
Regional hamn
Det blå feltet markerer eigedomen som Sunnhordland Naturgass skal selje. Dei råd felta er eigedommar Stord kommune allereie eig.
– Eldøyane bør ha føresetnader for å kunna utvikla ei attraktiv regional hamn for sunnhordlandsbassenget. Det går, i tillegg til den gunstige plasseringa i leia, på tilstrekkeleg bakareal for lagring, lasting og lossing, god tilgang på tenester til båtar ved kai (verkstad, sørvis m.m.) og god plassering i høve til E39, skriv rådmannen.
Les også: Slik satt kapteinen på land og førte båten i havn
Rådmannen meiner vidare at slike hamneareal kan bli ein knapp ressurs, og viser til at korkje Bergen eller Haugesund har etablert hamnar med tilsvarande landareal som på Eldøyane.
Rådmannen peiker også på at ei utviding på Eldøyane kan vere med på å avlaste situasjonen på Leirvik.
Unngår konflikter
– Mangel på kai og areal vil kunna svekka Stord hamnestell sin posisjon som knutepunkt i Sunnhordland. Leirvik hamn er ikkje eigna for gods og har heller ikkje utviklingspotensiale. Her oppstår også lett konfliktar med naboane til hamna
Stord kommune sikra seg eit tilsvarande større hamneareal på Eldøyane tidlegare i år. Eigedomen som no skal seljast vert sett på som ein forlenging av dette.
I følgje utkastet til kjøpskontrakten vil Stord kommune overta eigedomen 1. februar 2018.
Les også: Enova-millioner til 20 landstrømprosjekter
Fra 1. januar skal de to gjenværende kystradiostasjonene, Sola og Bodø, håndtere henholdsvis hele Sør-Norge og Nord-Norge.
– Endringen legger dermed til rette for langt tettere samarbeid med Hovedredningssentralen (HRS) som også er lokalisert her, skriver Telenor kystradio.
Innskrenkingen av antall stasjoner har vært omstridt. Da nyheten ble kjent uttrykte mange bekymring for at viktig lokalkunnskap vil gå tapt, og at tjenesten og dermed sikkerheten til sjøs kan bli dårligere av sentraliseringen.
Les også: Denne gir bredbånd til havs
Telenor mener imidlertid at tjenesten vil bli uforandret for brukerne.
– Avvikling av de tre mindre stasjonene betyr ikke at vi slutter å «lytte» i deres områder. Antall antenner og basestasjoner vil være det samme og de to kystradioene får forsterket bemanning, opplyser selskapet.
Navnene på de nye kystradiostasjonene er Kystradio nord og Kystradio sør.
–Så når du roper opp kystradiostasjon, kan du si «kystradio sør» eller «Kystradio nord», ifølge kystradioen.
Bibby Offshore har landet en kontrakt med Maersk Oil UK som omfatter havbunnsinstallasjoner og rørinspeksjon på den britiske sokkelen.
Tidligere har Olympic Bibby jobbet på Gryphon-feltet og Dumbarton-feltet, med støtte fra et team i Westhill i Aberdeen. Bibby Offshores direktør for den britiske sokkelen, Barry Macleod, sier den nye kontrakten er resultat av det tidligere arbeidet for Maersk Oil.
– Vi tror denne avtalen viser selskapets tillit til vår evne til å levere tjenester med suksess og trygghet, sier han i en pressemelding.
Kontraktsverdien er ikke oppgitt.
Les også: Bibby Offshore i mål med millionoppdrag i Nordsjøen
Les også: Industri Energi nektes å boikotte Bibby Offshore
Transportkomiteen på Stortinget har frist til fredag med å avgi innstilling i saken. Forslagets skjebne kan bli avgjort av KrF, som skal ta stilling til saken på sitt gruppemøte torsdag.
Høyre frykter at et skjerpet krav kan få dramatiske konsekvenser.
– Den største trusselen er at de med dette avlyser anbudet, slik at vi risikerer å stå uten et kystrutetilbud når dagens anbudsperiode går ut, sier Høyres Helge Orten til NTB.
Les også: Kystruten – når ambisjoner ikke matcher realiteter
Det skjer 1. januar 2021. Orten minner om at et vedtak om skjerpede miljøkrav vil føre til at pågående anbud må avlyses og prosessen startes på nytt.
– Nå må vi få gjennomført dette anbudet i tråd med planen, slik at vi får på plass en løsning som kan gi et stabilt og godt tilbud og god regularitet, sier Høyre-politikeren fra Møre og Romsdal.
30 prosent miljøvekting
Arbeiderpartiet ber i sitt forslag regjeringen legge til grunn strenge miljøkrav i forbindelse med anskaffelsen av kystruten Bergen-Kirkenes 2021–2030. Partiet foreslår at miljøvektingen i anbudet settes til 30 prosent, om det er mulig innenfor regelverket.
– Ap begir seg inn på en risikofylt vei og må ta på seg ansvaret for å endre rammebetingelsene på en måte som kan sette hele kystruteanbudet i fare, sier Orten.
Les også: – Still strengere krav til oss, Solvik-Olsen
Dagens avtale inneholder ingen miljøkrav, men fra 2021 vil det komme krav om reduserte CO?-utslipp på om lag 25 prosent. Det kommer også krav om utslippsfrie landstrømanlegg.
Ap viser til at Stortinget tidligere har bedt regjeringen innføre krav om minimum 30 prosent miljøvekting ved alle offentlige anbud, der det er relevant, men at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) ikke har fulgt opp i anbudet han har sendt ut for kystruta for årene 2021–2030.
Mange innvendinger
Men Høyre hevder kystbefolkningen vil få et dårligere tilbud med høyere priser hvis miljøkravet skjerpes, fordi man da må ta i bruk umoden teknologi som trolig vil være dyrere.
Partiet minner også om at kystruteskipene trafikkerer arktiske farvann med strenge krav til driftsstabilitet og advarer derfor mot å gjøre et omfattende anbud om til en «utviklingskontrakt».
Les også: – Fortsatt tid til å få inn strengere miljøkrav
SV ser imidlertid ingen grunn til å vente med strengere miljøkrav og har selv fremmet et enda skarpere forslag enn Ap.
– Det er i dag mulig å seile utslippsfritt fra Bergen til Kirkenes. Da er kravet regjeringen har stilt i kystruteanbudet, om kun 25 prosents reduksjon, altfor svakt, sier SVs Lars Haltbrekken.
Han minner om at ambisjonen i Nasjonal Transportplan er å redusere utslippene med 50 prosent innen 2030 i transportsektoren.
Mulig flertall?
KrF behandler saken torsdag, og Venstre uttalte dette til NTB etter at forslaget var fremmet.
– Kystfart er også en stor kilde til klimagassutslipp. Vi er derfor enige i at det skal stilles strenge miljøkrav i anbud for kystruten og vil legge det til grunn når vi behandler denne saken i komiteen, sa energi- og miljøkomiteens leder Ola Elvestuen (V).
Senterpartiets Ole André Myhrvold er positiv.
– Vi synes det er riktig å stille strengere krav nå som anbudet er ute. Vi støtter intensjonen i Aps forslag, sa han til NTB da forslaget ble lagt fram.
– Vi jobber med miljø på alle andre områder, så det er naturlig å stille strengere krav også til kystruta, sier Myhrvold.
Dagens nyheter
I en nylig utgitt rapport har Støttekomiteen for Vest-Sahara spurt 17 norske rederier om de har policy på å ikke handle med landet.
– Disse rederiene er av en størrelse som gjør det teoretisk mulig for dem å drive transport fra Vest-Sahara, sier komiteleder Erik Hansen.
Tre har svart ja, resten har enten ikke svart, eller har ikke en slik policy.
– Det er alt for dårlig, mener Hansen.
Ingen av selskapene er med i Rederiforbundet, som sammen med Utenriksdepartemeneter fraråder all handel med Vest-Sahara. Begrunnelsen er blant annet at dette kan være i strid med folkeretten.
Trosser UD-advarsler
Spar Shipping er ett av selskapene som har leid ut skip som har handlet med landet. I 2015 ble de konfrontert med dette i BT . I februar i år gjennomførte selskapets bulkfartøy Spar Lygra en ny fosfat-transport. Denne gangen til en verdi på rundt 42 millioner kroner.
– Dette er en skandale. Verdien på denne ene lasten tilsvarer anslagsvis all norsk bistand som er gitt til de saharawiske flyktningene i landet gjennom alle tider, sier Hagen.
Vest-Sahara har vært okkupert av Marokko siden 1975, og de enorme inntektene fra fosfathandelen kommer ikke landets innbyggere til gode.
I en SMS til Sysla skriver Spar-direktøren at det ikke er ønskelig med en egen policy for hver destinasjon eller type last. Etter gjentatte forsøk har det ikke lykkes Sysla å få selskapet til å kommentere saken ytterligere.
Få også med deg:
Da Yme-feltet sist skulle bygges ut, gikk prosjektet på en kraftig smell i utlandet og endte som skandale. Denne gangen satser operatør Repsol på norske leverandører.
Omsider fikk norske sjøfolk et nett-tilbud fra Sjøfartsdirektoratet. Å holde oversikt over sertifikater, gebyr, kvalifikasjoner og annet skal bli lettere enn noen gang.
Nordsjøolje nådde mandag sin høyeste notering siden sommeren 2015 etter at en rørledning på britisk side av sokkelen måtte stenge.
Ny lynladingsteknologi er tatt i bruk i Sveits. Nå lader de en av verdens største el-busser på 20 sekunder.
SolstadFarstad kvitter seg med eldre skip, og har solgt ankerhåndteringsfartøyet Far Grip ut av opplag.
Det Kypros-baserte tørrbulkrederiet FrontMarine har ifølge bransjenettstedet Splash247, bestilt åtte nye tørrbulkskip av typen Ultramax ved New Times-verftet i Kina. Meglere anslår at nybyggene ble bestilt for 26 millioner dollar per stykk. (Hegnar.no)
Selskapet har lavere inntekter enn ventet, og behov for mer kapital, samt lettelser i lånebetingelsene. Visse aksjonærer vil lansere et frivillig tilbud om å kjøpe obligasjoner for 60 mill. (Hegnar.no)
Gründerselskapet Elasy Group hentet inn 4,16 millioner til et prosjekt som ble til luft. Nå blir aksjonærene i stedet forsøkt lokket over til et nytt selskap. (Finansavisen)
Det ligger an til å bli politisk flertall for at Oljefondet får selge seg ut av olje- og gassaksjer. (DN)
Det Ulstein-bygde ankerhåndteringsskipet Far Grip fra 1992 er overlevert ny eier, skriver SolstadFarstad i en børsmelding.
Det ferske storrederiet som etter fusjonen slo sammen flåten til Solstad, Farstad og Deep Sea Supply, har i høst kvittet seg med flere skip.
I september solgte rederiet tre ankerhåndteringsskipe til den brasilianske marinen, mens ankerhåndteringsfartøyet Far Service forsvant i oktober. SolstadFarstad har solgt seg ut av Normand Oceanic og ankerhåndteringsfartøyet Nor Star ble overlevert ny eier i november.
Salget av det NIS-registrerte fartøyet vil føre til en uvesentlig regnskapsmessig effekt for fjerde kvartal i år.
Løsningen heter Min side, og har vært annonsert en stund. Mandag ble den lansert an Sjøfartsdirektoratet.
I en pressemelding sier prosjektelederen at dette har vært en funksjonalitet som både rederier og sjøfolk har etterspurt.
– Sjøfolk som har bidratt med testing av løsningen under utviklingsperioden har vært spesielt begeistret for denne muligheten, sier Steinar Haugberg.
Varsler om sertifikater som utløper
Når du logger seg på løsningen, vil du kunne se status for sertifikatene dine, nyere kvalifikasjoner, elektronisk innrapportert fartstid og helseerklæringer.
Sjøfolk vil også kunne søke nye sertifikater og betale gebyr for disse via Min side. Nettsiden vil kunne varsle om sertifikater som utløper når det gjenstår seks måneder av gyldighetsperioden.
Dersom du ikke har reservert deg mot digital kommunikasjon i det statlige Kontakt- og reservasjonsregisteret, vil du kunne motta varsling både på e-post og SMS, skriver Sjøfartsdirektoratet.
Fuksjonene vil utvides
I pressemeldingen skriver direktoratet at selvbetjeningsløsninger hos offentlige etater blir mer og mer vanlige.
“Hvilke oppgaver som kan administreres og utføres, vil øke i tråd med utviklingen av Sjøfartsdirektoratets IT-systemer og digitalisering av sine tjenester”.
– INC gruppen har som fremste mål å skape verdier. Ved at Brødrene Aa overtar Norwegian Marine, har vi tro på en oppbemanning og flere nye arbeidsplasser på anlegget i Eikefjord, sier økonomidirektør Roald Førde i ICR Gruppen, morselskapet for baseanlegget og driftsselskapet, i en pressemelding.
Brødrene Aa og INC gruppen har samarbeidet ved både leveranser av tjenester og leie av anlegget ved Norwegian Marine i Eikefjord. Brødrene Aa har nå behov for mer kapasitet, både til nybyggingsprosjekter og vedlikehold. Partene er derfor blitt enige om at Brødrene Aa overtar anlegget i Eikefjord, som er eid av Fjord Base AS, samt driftsselskapet Norwegian Marine.
– Brødrene Aa har i dag en stor ordreserserve. Med tilgang på anlegget i Eikefjord øker vi kapasiteten både på vedlikehold og nybygging, sier daglig leder i Brødrene Aa, Tor Øyvin Aa, i en pressemelding.
Anlegget har et betydelig større potensiale enn det som har vært utnyttet i den senere tid.
– Brødrene Aa har i dag tre bedrifter i Eikefjord: Marcontrol, Eikefjord Elektro og Fjord Montering. Disse vil etter oppkjøpet bli lokalisert på Nesjane. Vi er glade for at vi har kommet til enighet med INC gruppen,
Brødrene Aa har hatt en grønn satsting og fått internasjonal oppmerksomhet for blant annet fartøyet «Vision of the Fjords».
Verftet skal levere flere fartøy de kommende årene, og landet i oktober leveransen av tre nye hurtiggående katamaranbåter i karbonfiber til det kinesiske markedet. De skal også levere to store ekspressbåter til Nordland fylkeskommune.
I forrige uke ble det klart at Horten er det tredje testområdet for autonome skip.
Det kommer på toppen av Trondheimsfjorden, som var verdens første testområde av sitt slag da det åpnet i fjor, samt Storfjorden på Sunnmøre som ble klargjort i år.
Yara og Kongsberggruppen bygger det som skal bli verdens første autonome, hel-elektriske kontainerskip i drift, og har fått betydelig støtte fra Enova.
Slik kan fremtidens førerløse skip se ut. Foto: Rolls Royce Marine / NTB scanpix
Bekymret for miljø, sikkerhet og økonomi
Flere i bransjen har uttrykt bekymring for førerløse skip. Lederen for Norsk sjømannsforbund i LO er imidlertid positiv, og tror ikke automatiseringen vil føre til ytterligere tap av arbeidsplasser.
– Det er jo ikke slik at sjøfarten ikke er blitt automatisert, eller digitalisert. Det er derfor et skip som tidligere hadde et mannskap på 25-30, seiler nå med 15, sier Johnny Hansen til Skipsrevyen.
Førerløse skip på dagsordenen internasjonalt
Han er skeptisk til at skip uten mannskap i det hele tatt er gjennomførbart, og stiller spørsmål ved om automone skip er ønskelig med tanke på miljø, sikkerhet og økonomi, ifølge nettstedet.
– Selvkjørende skip i 2020
Rolls-Royce har vært blant pådriverne for å opprette testområdene i Norge. De tror på autonome skip allerede i 2020.
Sjøfartsdirektoratet og Kystverket har ønsket den nye teknologien velkommen, og redere har ifølge en rapport av året fått øynene opp for selvkjørende skip.
Konsulentselskapet PWC kom ut med rapporten i september, der en tredjedel svarer at autonome skip er sannsynlig i overskuelig fremtid. 40 sentrale beslutningstakere i rederier fra Norge og Hellas har svart på undersøkelsen.
Da den først ble gjennomført i 2014, svarte bare fire prosent av respondentene det samme.
Rolls-Royce lanserer et 60 meter langt selvstyrende marinefartøy