Avinor har satt ambisiøse mål for innføringen av elektriske fly i norsk luftfart. Om alt går etter planen, skal all norsk innenriksluftfart være elektrifisert innen 2040.
Det vil si om drøye 20 år.
Men allerede om seks år, i 2025, tror Avinor de første elektriske småflyene kan bli satt inn i kommersiell trafikk på enkelte strekninger.
I helgen gikk også Høyres landsmøte inn for at de første utslippsfrie flyene skal være i luften fra 2025.
I Granavollen-erklæringen står tilrettelegging for elektriske fly øverst på listen over tiltak regjeringen vil satse på i norsk luftfart.
– Vestlandet er ideelt
Lokalt har byrådslederkandidat Harald Victor Hove (H) jobbet for at Bergen skal bli testområde for elfly beregnet på kortere distanser.
Han mener Flesland har en unik posisjon med korte avstander til omkringliggende flyplasser på Vestlandet.
– Vi jobber politisk for muligheten til å etablere et testområde utenfor Flesland. Ser man dette i sammenheng med flåtefornyelsen som Widerøe legger opp til, er Vestlandet ideelt, sier Hove til BT.
Han nevner videre den tette koblingen til næringslivet og akademia, samt erfaringen med elektriske ferjer på Vestlandet som argumenter for at et mulig testsenter bør legges til Flesland.
Energiomstilling
Tidligere Stord-ordfører og medlem av energi- og miljøkomiteen, Liv Kari Eskeland (H), mener det er naturlig at noen får hovedansvaret når elflyene etter hvert skal inn i den norske luftfarten.
Konsernsjef i BKK, Jannicke Hilland, har tidligere uttalt at BKK har den nødvendige kompetansen som kreves for å bidra til det elektriske skiftet.
I fjor høst ble det etablert en egen satsing på elektrifisering som skal bygges gradvis opp i selskapet.
Nylig etablerte BKK og Bergen Havn også et felles selskap som skal bygge Europas største landstrømanlegg til cruiseskip i Bergen i 2020.
– Vårt mål er å medvirke til at energiomstillingen skjer i et høyere tempo, sier Hilland.
Slik illustrerer amerikanske «Zunum Aero» bruk av sine elektriske fly i Norge. ILLUSTRASJON: ZUNUM AERO
– For tidlig å forskuttere
For tiden jobber Avinor med å planlegge hvordan elektriske fly skal introduseres i den kommersielle luftfarten i Norge.
Leder av Avinors klimaprogram, Olav Mosvold Larsen, sier det er for tidlig å forskuttere hvor i landet et eventuelt testsenter for elfly skal plasseres.
– Vi har fått innspill fra mange lufthavner, så får vi se på alternativene når de blir mer konkrete. I utgangspunktet er vi positive til alle initiativ rundt elektrifisering av luftfarten, sier Larsen.
Norge i særstilling
I tillegg til elektrifisering er andre klimatiltak som innkjøp av mer energieffektive fly og innfasing av biodrivstoff allerede satt i gang.
Larsen sier Norge står i en særstilling når det gjelder muligheten for å lykkes med elektriske fly.
– Det skyldes først og fremst mye innenlandstrafikk og korte flyginger. Men det vil fortsatt gå lang tid før man kan fly til USA på batteri slik det ser ut i dag, sier han.
Les også:
Avinor: Første elfly i norsk rutetrafikk innen ti år
Milepælene har stått i kø for Johan Sverdrup-prosjektet den siste tiden. I forrige uke ble to av de største huket av, da prosessplattformen og boligkvarteret ble løftet på plass i Nordsjøen.
Totalt ble 46.000 tonn løftet på plass. Prosessplattformen på 23.000 tonn er det tyngste løftet Equinor noen gang har gjennomført.
Det er store forandringer hver gang du kommer ut
– Det er satt verdensrekorder på løpende bånd. I prosjektsammenheng var dette tidenes uke for Equinor, sier prosjektdirektør Trond Bokn, som konstaterer at alt gikk som planlagt.
– Jeg er stolt over at feltsenteret begynner å ta form, sier Bokn.
Nå gjenstår bare en gangbro fra Rosenberg før hele feltsenteret er ferdig. Den blir satt på plass så fort været tillater det.
Fakta
Forlenge
Lukke
Johan Sverdrup-feltet
Ligger på Utsirahøyden i Nordsjøen, 160 kilometer vest for Stavanger.
Første fase skal etter planen starte opp sent i 2019.
Andre fase av prosjektet i 2022.
Oljen fra feltet vil bli ført i rør til Mongstad-terminalen i Hordaland.
Gassen vil bli ført til Statpipe og videre til prosesseringsanlegget Kårstø på Karmøy.
Investeringer for første fase anslått til rundt 88 milliarder kroner. Andre fase vil ha investeringen på pluss minus halvparten.
Feltet skal drives med kraft fra land.
Kilde: Equinor
Fullt hus
For tiden jobber 900 personer ute på feltet i Nordsjøen. Tallet har aldri vært høyere, og kommer heller aldri til å bli det.
– Nå utnyttes hver seng, sier Bokn.
600 har jobbet på Johan Sverdrup gjennom julen
I dag står to midlertidige boligrigger på feltet. Etter hvert skal skal det nye boligkvarteret, som ble løftet på plass fredag morgen, tas i bruk.
Selv om de mest spektakulære operasjonene nå er gjennomført, er det mye som gjenstår før feltet kan starte produksjonen i november.
Risiko for feil
Først skal de fire plattformene kobles sammen – med rør, kabler og signaler. Deretter starter testingen for å finne ut om alt virker.
– Vi har testet de fire plattformene nøye hver for seg. Men nå skal vi sjekke at det virker sammen som et feltsenter, sier Bokn.
Johan Sverdrup ble redningen for de arbeidsløse venninnene
Han mener denne fasen blir noe av det mest spennende.
– Løftene som nå er gjennomført, har vi hatt god kontroll på. Det er større risiko for at det dukker opp feil i testfasen. Hvis det er feil på en komponent, tar det tid å skaffe ny. Den risikoen kjenner jeg mest på nå. Historisk sett dukker det opp noen slike feil, sier Bokn.
Da cruiseskipet «Viking Sky» mistet motorkraften og drev mot land med over 1300 personer om bord i 12-15 meter høye bølger og full storm i kastene, var Hovedredningssentralen i Sør-Norge forberedt på en stor katastrofe. Derfor var de opptatt av å evakuere så mange som mulig med helikopter.
– I verste fall kunne båten gått på grunn og forulykket. Da hadde vi hatt en svært stor katastrofe med voldsomt mange omkomne og skadde. Derfor var det kjempeviktig å evakuere så mange som mulig mens vi hadde tid til det, så det var hovedprioritet, sier politimester Hans Vik, som også er sjef for Hovedredningssentralen i Sør-Norge (HRS), til Stavanger Aftenblad.
Han mener at hendelsen har vist at norsk redningstjeneste fungerer godt, og er utrolig glad for at det gikk så godt som det gjorde.
– Hvor betyr helikopter som er i beredskap i oljebransjen ved hendelser som denne?
– De er kjempeviktige. I en situasjon som denne er det helikopter som gjelder. Det var eneste muligheten vi hadde for å få folk av fartøyet, og det var veldig viktig å få de av, siden at båten i verste fall kunne gå på land, og da hadde vi hatt et svært stort problem. Det å ha helikopter som er trente på dette og kan operere på denne måten er helt sentralt, og da betyr SAR-helikoptrene i oljebransjen veldig mye, sier Vik.
Slik var de dramatiske minuttene da «Viking Sky» fikk blackout
Seks helikopter
Totalt var det seks helikoptre som var involvert i redningsarbeidet. Tre av disse var redningshelikopter; ett fra Florø og to fra Ørland. De tre andre var beredskapshelikoptre fra oljeindustrien; ett med base på Heidrun, ett fra Statfjord og ett som kom fra Sola. Dette skal seinere stasjoneres på Johan Sverdrup-feltet.
Alle de tre offshorehelikoptrene blir operert av CHC for Equinor, og CHC står også for redningshelikopteret i Florø. I tillegg ble det hentet inn ekstra besetning på to av helikoptrene, slik at de kunne være i luften hele tiden.
Statfjord-helikopteret hentet 59 personer fra «Viking Sky»
– Det er dette vi kan, og det er dette vi trener på, så vi gjør det slik som vi er vant til å gjøre det. Her blir det bare flere turer frem og tilbake, men det gikk veldig bra, sier chief pilot Petrick Gerritsen i CHS Search and rescue (SAR).
Les også: Slik jobber SAR-mannskapet med redning på havet
Han synes det er viktig å takke Equinor som frigjorde noen av sine helikoptre og roser samtidig samarbeidet med HRS.
460 personer ble evakuert fra cruiseskipet «Viking Sky» med helikopter. 59 av dem ble plukket opp av redningshelikopteret som egentlig skulle vært på Statfjord-feltet. 66 ble reddet av et offshore-helikopter fra Sola.
Se video: Beredskapsskip kom helt fra Florø for å hjelpe «Viking Sky»
Det er et krav om at større cruiseskip har sikkerhetssystemer som skal hjelpe skipet i land ved krisesituasjoner.
Et slikt system kalt «safe to port» har også Viking Sky, skriver Bergens Tidende.
– Det er et helt separat og uavhengig system, som skal koble seg inn dersom hovedsystemet blir slått ut. Viking Sky var bygd etter disse retningslinjene, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet til avisen.
Han mener det er for tidlig å si om systemene har fungert slik de skulle, og sier at Sjøfartsdirektoratet vil være med på å undersøke hva som kan ha sviktet.
Det er klassifiseringsselskapet Lloyds som skal undersøke cruiseskipet teknisk for å finne ut av hva som gikk galt.
Statens havarikommisjon har besluttet å granske ulykken, opplyser avdelingsdirektør Dag Liseth i en SMS til VG.
Viking Sky ble godkjent og registrert i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS) i 2017. Skipet er bygd i Italia.
Passasjerene roser måten de ble tatt vare på om bord på Viking Sky, som lørdag fikk store problemer på Hustadvika.
– Vi er blitt møtt med godhet, tålmodighet og gavmildhet. Når først situasjonen oppsto, kunne den ikke blitt taklet på en bedre måte. Norge kunne ikke tatt bedre vare på oss, sier passasjer Cindy Biddinger fra USA til Aftenposten.
Storstilt evakuering
Skipet, som var på vei fra Tromsø til Stavanger, fikk lørdag ettermiddag store motorproblemer og sendte ut mayday-signal. Det var dårlig vær i området, og skipet drev mot land.
Fakta
Forlenge
Lukke
I 14-tiden lørdag 23. mars sendte cruiseskipet Viking Sky ut en mayday-melding på Hustadvika i Fræna kommune i Møre og Romsdal om motorstans.
Det var svært høye bølger rundt skipet og vind opp mot liten storm i området. Været var så ille at to redningsskøyter som skulle bidra, måtte snu av hensyn til egen sikkerhet.
Skipet var på vei fra Tromsø til Stavanger. 1.373 personer var om bord, 915 passasjerer og 482 besetningsmedlemmer. De fleste passasjerene kommer fra USA og Storbritannia.
Helikoptre ble satt inn for å evakuere passasjerer. De ble heist opp i helikoptre og fløyet til land. I løpet av kvelden og natta ble over 470 personer evakuert.
Det ble opprettet et mottak på land i Brynhallen i Fræna kommune. Mange ble også busset til Molde og Kristiansund for å finne soveplasser.
Natt til søndag fungerte tre av fire motorer på cruiseskipet igjen. To ankerhåndteringsfartøyer slepte skipet mot Molde. Viking Sky la til kai i Molde klokka 16.20 søndag ettermiddag.
Etter hendelsen har 25 personer blitt behandlet ved sykehusene i Molde og Kristiansund. Søndag var tilstanden alvorlig for én pasient. Totalt var sju fortsatt innlagt i Kristiansund og seks i Molde. Resten hadde fått kortvarig behandling og var utskrevet.
Samtidig som evakueringen av cruiseskipet foregikk lørdag kveld, mistet også lasteskipet Hagland Captein motorkraft og fikk slagside. Også dette skipet befant seg da på Hustadvika.
Ni personer om bord i lasteskipet måtte hoppe i sjøen for å bli hentet opp av et helikopter. Ingen ble skadd.
(Kilder: Viking Ocean Cruises, Politiet Møre og Romsdal, Hovedredningssentralen Sør-Norge og Helse Møre og Romsdal)
På det nærmeste lå skipet 1,5 kilometer fra fastlandet i farlig grunt farvann. På et tidspunkt var skipet bare 100 meter fra å grunnstøte. Video fra passasjerer om bord viser stor dramatikk, kraftige bølger, løse møbler og takplater.
Les også: Slik var de dramatiske minuttene da “Viking Sky” fikk blackout
Det var 1.373 personer om bord da Viking Sky fikk motorstans ved 14-tiden lørdag. Rundt 470 passasjerer ble heist om bord i helikoptre i en omfattende redningsaksjon, beskrevet av 330-skvadronen på Sola som så omfattende at den «balanserte på kanten av hva de kunne klare».
Se video: Beredskapsskip kom helt fra Florø for å hjelpe «Viking Sky»
Da den første meldingen om at det enorme cruiseskipet «Viking Sky» hadde fått total blackout i et av landets mest værharde områder, var beredskapsskipet «Ocean Respons» på vei inn til Florø.
Om bord i cruiseskipet var alle systemer døde. Fremdriften hadde forsvunnet og strømmen var gått.
Fartøyet med 1372 mennesker om bord drev ukontrollert mot land i full storm.
Stor slepekraft
– «Ocean Respons» var for langt unna til å bli kalt inn som en del av HRS sin beredskap, men så snart vi fikk forespørsel om å bistå gikk den for full steam mot Hustadvika, sier Atlantic Offshore-sjef Roy Wareberg til Sysla.
«Ocean Respons» er en av de kraftigste beredskapsbåtene i Nordsjøen, og kan ta om bord 370 personer ved evakuering av en plattform.
Fartøyet har stor slepekraft og såkalte spesial-slepetrosser, som er lette å skyte om bord, selv i dårlig vær, forteller Wareberg.
«Ocean Respons» er for tiden på 10-årskontrakt med Equinor, men ble formelt frigjort fra kontrakten for å kunne bistå cruiseskipet.
Forespørselen om å bistå kom fra rederiet Viking Cruises, som ville ha assistanse til land fra en havgående beredskapsbåt på vei inn til land.
Her hjelper «Ocean Respons» cruiseskipet til land:
Dro forsiktig
Ved 05-tiden søndag morgen var beredskapsskipet fremme ved cruiseskipet og fikk slepet om bord i 08-tiden, forteller Wareberg.
Oppdraget var alt annet enn en vanlig slepeoperasjon.
Det 228 meter lange skipet gled sakte fremover for egen maskin etter at mannskapet hadde fått start på tre av fire motorer lørdag kveld.
Foran lå «Ocean Respons» med slakt slep og dro forsiktig.
– Som du ser på videoen er ikke slepet stramt, men det er heller ikke helt slakt. Den måtte dra litt forsiktig for å bistå motorene på skipet, sier Wareberg.
Atlantic Offshore-sjefen roser mannskapet for håndteringen av det krevende oppdraget.
Ocean Respons kan ta om bord 370 ved evakuering. Foto: Heggstad/Atlantic Offshore
– Krevende
– Det var helt klart krevende med en sånn værsituasjon og høye bølger. Samtidig er dette noe de har gjort mange ganger før, og er trent for, sier han.
Ved 16-tiden søndag ettermiddag nådde «Viking Sky» endelig Molde Havn etter et svært dramatisk døgn.
«Ocean Respons» er allerede på vei ut igjen til jobben på Oseberg-feltet, om lag 130 kilometer nordvest for Bergen.
I Nordsjøen går den fra felt til felt for å avløse beredskapsbåter som skal ha mannskapsskifte, inn til vedlikehold eller hente forsyninger.
Søndag har redningsmannskapene fått mye ros for innsatsen. Statsminister Erna Solberg (H) er blant dem som har takket for innsatsen redningsmannskaper, frivillige og andre har bidratt med.
– Det er kjekt for oss å kunne bidra og vise hva vi kan i praksis. Det er viktig at folk får forståelse av den kostnaden det er å ha beredskap. Når det først gjelder er det livsviktig at vi har rett utstyr og trening, sier Wareberg.
Allerede klokken 10 lørdag morgen skulle MS «Polarlys» ha forlatt Trondheim og seilt sørover til Bergen.
Men vel ett døgn seinere ligger fremdeles hurtigruteskipet ved kai i Trondheim.
Selskapet har i stedet leid inn to fly som skal frakte de 400–500 passasjerene til Bergen. Flyene skal også plukke opp passasjerer fra Bergen og fly dem til Trondheim.
Været roet seg
Hurtigruteskipet MS «Nordkapp» som skulle ha seilt nordover fra Bergen fredag kveld, ble i stedet liggende i Bergen til lørdag formiddag fordi værmeldingene for Stad og Hustadvika var så dårlige.
Skipet passerte Hustadvika først søndag morgen. Da hadde været roet seg atskillig i forhold til dagen før.
MS «Nordkapp» ble liggende ved kai i Bergen til lørdag formiddag på grunn av uværet. Foto: Christian Erik Bergheim
– Få ganger i året
– Det er kapteinen om bord som bestemmer om vi legger ut på havet, eller prøver å legge til kai i såpass dårlig vær som det har vært langs kysten det siste døgnet. Det hender noen få ganger i året at vi velger å bli liggende til været løyer, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten til BT.
MS «Lofoten» ventet ved kai i Rørvik et halvt døgn til været roet seg. Bildet er fra Bergen. Foto: Rune Sævig
Han forteller at skipet MS «Lofoten» skulle ha seilt sørover over Folda natt til søndag og videre over Hustadvika søndag kveld. Hurtigruten valgte å la dette skipet vente ved kai i Rørvik et halvt døgn til været hadde bedret seg.
Skipet dropper også Trondheim, Kristiansund og Molde og seiler i stedet rett til Ålesund.
Lenger nordpå har de flere kanselleringer og forsinkelser på grunn av været.
– Vi har valgt å gjøre dette på grunn av en risikovurdering, sier Ege.
De største skipene til Hurtigruten er knapt 140 meter lange, og har plass til 500 passasjerer.
Til sammenlikning har «Viking Sky» en lengde på 230 meter og kan ta imot om lag 950 gjester.
To utfordringer
Det er først og fremst to ulike utfordringer for skip i dårlig vær.
Det ene er å krysse de åpne, tøffe havstykkene som Stad, Hustadvika og Folla.
Da spiller mange faktorer inn, slik som sikt, vindstyrke, vindretning, bølgehøyde, strøm og flo og fjære.
Den andre utfordringen er å legge til kai, det kan faktisk være enda vanskeligere i uvær.
– For å sitere industribyggeren Idar Ulstein: «Vi samarbeider når vi kan, og konkurrerer når vi må», sier fiskeriminister Harald T. Nesvik (Frp) til NTB.
Han er med på statsbesøket i Chile sammen med kongeparet og utenriksminister Ine Eriksen Søreide (H). Besøket markerer 100 år med diplomatiske forbindelser mellom landene, og forholdet blomstrer som aldri før – til tross for knallhard laksekonkurranse.
Chile er nå verdens nest største lakseeksportør etter Norge, og puster oss i nakken. Men dette åpner også muligheter for samarbeid på feltet, slik fiskeriministeren understreker.
– Norge er største utenlandske aktør i Chile innen havbruk og fiskeri, og mulighetene for norsk leverandørindustri er store, sier Nesvik.
Les også: Chilensk gigant er fornøyd med børsmottakelse i Norge
Næringslivsdelegasjon
Over 60 norske bedrifter er allerede etablert i det langstrakte landet. Med kongeparet i spissen, håper Innovasjon Norge på å åpne enda flere dører gjennom statsbesøket.
70 representanter for norsk næringsliv deltar på turen.
Delegasjonsleder Cathrine Pia Lund tror Norge kan få mye ut av besøket.
– Målet er å synliggjøre Norge som en foretrukken partner for Chile innen næringsliv og politikkområder av felles interesse for begge land, gjennom blant annet å skape oppmerksomhet om norske bedrifters produkter og løsninger. Vi ønsker også å sikre oppslutning om det internasjonale arbeidet rundt en bærekraftig havøkonomi, sier hun.
Skal levere hodeskaller
Men det er ikke bare business og fiskeri som står på programmet. Blant annet deltar Kon Tiki-museet og Thor Heyerdahl jr. i en seremoni hvor de skal markere at gjenstander fra Påskeøya skal leveres tilbake.
Sjefen og grunnleggeren av Viking Ocean Cruises, Torstein Hagen, landet med privatflyet sitt i Molde seint lørdag kveld.
– Vi kom i 23-tiden. Hagen møtte evakuerte passasjerer på Alexandria Hotell. I dag skal vi møte flere, og samtidig få oppdatering på redningsaksjonen, sier Hagens pressetalsmann Jon Mørland til BT på telefonen fra Molde søndag.
– Fantastisk jobb
Han er sammen med Hagen, og sier rederen er enormt imponert over innsatsen som blir lagt ned, både av norske myndigheter og av de mange frivillige.
– Dette er jo ikke nyheter noen reder ønsker å motta. Men Hagen er glad for å se den fantastiske jobben som er gjort for å hjelpe. Han er også glad og stolt over at mannskapet på «Viking Sky» får så mye ros av de evakuerte, sier Mørland.
Har satset tungt
Den 76 år gamle rederen har bygget opp hele Viking-imperiet fra grunnen av, først med en stor flåte elvecruisebåter i Europa. De siste årene har han også satset tungt på nybygde havgående cruiseskip. «Viking Sky» er ett av disse.
Hagen er ifølge tidsskriftet Kapitals siste estimater Norges nest rikeste, med en anslått formue på 52 milliarder kroner. Han har de siste årene hatt adresse i Sveits, der Viking-systemet også har hovedkontor.
Følg livedekningen av redningsdramaet her
Var like ved å grunnstøte
Cruiseskipet «Viking Sky» meldte mayday klokken 14 lørdag ettermiddag. Skipet fikk motortrøbbel på Hustadvika og drev inn mot land. Om bord var det 915 passasjerer og et mannskap på 458. På det nærmeste lå skipet 1,5 kilometer fra fastlandet – og var da i farlig grunt farvann. På det mest dramatiske var skipet bare 100 meter fra å grunnstøte.
Foto: Odd Roar Lange
Evakueringen av skipet pågikk hele natten, og fortsatte for fullt søndag formiddag.
Totalt har fem helikoptre bidratt i arbeidet med å evakuere passasjerer og mannskap fra cruisebåten. De frakter 20 til 30 passasjerer av gangen.
Kommet seg lenger ut
De fleste passasjerene om bord er amerikanske og britiske. Det skal også være australske gjester om bord.
Ekteparet Mary Jo og Gary Peters fra New York var blant de første som ble evakuert. De berømmer innsatsen til både mannskap og redningsfolk.
– De fortalte oss om situasjonen forløpende. Vi fikk vite at en motor var nede, og at vi måtte forberede oss på å bli evakuert, forteller ekteparet Mary Jo og Gary Peters fra New York til Romsdals Budstikke.
– Vi er svært takknemlig for hjelpen vi har fått, sier de to til avisen.
Ekteparet beskriver stemningen om bord som rolig etter forholdene. De berømmer innsatsen til besetning og redningsmannskap.
I 30 nervepirrende minutter ventet de på at ankrene skulle finne feste på havbunnen. I siste liten gikk det.
: I 18-tiden lørdag var skipet kommet seg godt ut fra land igjen. På det nærmeste lå skipet en drøy kilometer fra land. Skjermdump: Marine Traffic
Slepet i gang
Slepet av cruiseskipet Viking Sky til Molde har begynt, og evakueringen med helikopter er satt på vent. Fram til nå er 463 personer hentet i land.
– ?De har snudd skipet og satt kurs mot molde. Evakueringen er foreløpig satt på vent, forteller mediekontakt Einar Knudsen ved Hovedredningssentralen Sør-Norge til NTB.
Når slepet er i gang, vil skipets kaptein vurdere om evakueringen skal fortsette.
Lørdag ettermiddag var det enorme cruiseskipet «Viking Sky» på vei til Stavanger. Der skulle de sette av 915 passasjerer etter et nordlyscruise i Nord-Norge.
Fartøyet gikk sørover i et forrykende uvær med en fart på cirka åtte knop, et mannskap på 458 og cirka 700 tonn drivstoff om bord.
Like utenfor Hustadvika inntraff marerittet. Plutselig sakket fartøyet av på farten, før det ble liggende dønn i ro.
Da gikk alarmen.
Det 228 meter lange gigantskipet med 1373 mennesker om bord drev hjelpeløst og ukontrollert mot land i full storm. Foto: Odd Roar Lange
Total blackout i uvær
Like etter klokken 14 lørdag fikk Emil Heggelund en av de beskjedene han har fryktet mest som losoldermann.
Det gigantiske cruiseskipet to av Kystverkets loser var om bord i, hadde fått total blackout i et forrykende uvær i et av landets mest værharde områder.
Alle systemer om bord var døde. Fremdriften hadde forsvunnet og strømmen om bord var gått. Det 228 meter lange gigantskipet med 1373 mennesker om bord drev hjelpeløst og ukontrollert mot land i full storm.
Her blir Leslie (63) heist opp i helikopteret: – Det mest redselsfulle vi har vært med på
Drev mot land i høyt tempo
Siden ulykken skjedde i Møre og Trøndelag losoldermannskap, der Heggelund har driftsansvaret, fikk han jobben med å håndtere situasjonen fra lostjenestens side.
– Jeg tok kontakt med losene og forsikret meg om at de hadde varslet i henhold til instruksen. Det hadde de gjort, sier Heggelund.
Det er kapteinen om bord på «Viking Sky» som tar beslutningene om bord. Losene har funksjon som rådgivere og kontaktpunkt mot Kystverket i en slik situasjon, opplyser Heggelund.
?
Slapp ankrene
Mens mannskapet om bord jobbet på spreng for å få motorene i gang, drev skipet rett mot land med en fart på opptil syv knop, ifølge trafikkdata fra Marine Traffic.
– Dette er en båt som bare stikker litt over seks meter under vann og har et voldsomt vindfang. Da driver du fort.
Uten elektrisk strøm eller motorkraft på skipet var det bare én ting å gjøre for å avverge at det skulle havne i fjæresteinene.
– Tre til fire minutter etter blackouten slapp de begge ankrene, sier Heggelund.
Stoppet 100 meter fra grunnene
270 meter med ankerkjetting ble sluppet ut fra hver side av baugen på fartøyet.
Faren ved å være om bord i et skip som driver ukontrollert, er ingenting sammenlignet med faren dersom det skulle ende opp i fjæresteinene.
Håpet var at ankrene skulle finne feste i havbunnen og holde skipet i ro mens mannskapet fikk maskinene i gang igjen.
Slik så det ut på innsiden av skipet i det heftige været:
Still waiting for evacuation. #VikingSky #Mayday pic.twitter.com/6EvcAjf5D2
— Alexus Sheppard ???? (@alexus309) March 23, 2019
Det ble noen svært nervepirrende minutter. Videoer som er lagt ut i sosiale medier av passasjerer om bord viser hvordan skipet slingrer voldsomt i bølgene.
100 meter fra å treffe grunn
Først en halv time etter at ankrene ble sluppet, fant de endelig feste.
– Heldigvis, sier Heggelund.
Utenfor Hustad er det grunt og tett mellom holmer og skjær.
Da ankerkjettingene strammet til og «Viking Sky» stoppet, var skipet bare cirka 100 meter fra grunnbrottene.
– De var veldig nært grunnene. Det var nok ingen hyggelig opplevelse å være om bord der da, sier han til BT.
LIKE FØR: Linjen viser «Viking Sky»s ukontrollerte ferd mot land. Tallene på kartet viser til havdybden i meter.
Lokal skipper: – Det var bare snakk om minutter før dette kunne gått virkelig galt
Klarer ikke å feste slepet
Mens «Viking Sky» hang etter ankerkjettingene, klarte maskinfolkene om bord å få start på den ene hovedmotoren.
– Det avlastet belastningen på ankrene, slik at risikoen for at kjettingene skulle ryke og skipet drive på land minsket, sier Heggelund.
Nå som de hadde litt motorkraft, kunne de uten å ta inn ankrene sette kursen forsiktig ut fra land.
Været var så dårlig at to redningsskøyter som nå var kommet til, måtte gjøre vendereis og gå tilbake til land.
MÅTTE SNU: – Dette bildet sier litt om uværet og bølgehøyden redningsskøyten sto overfor utenfor Hustadvika. Vi er i beredskap, skrev Redningsselskapet lørdag ettermiddag. Foto: Redningsselskapet
Etter hvert kom Østensjøs slepebåt «Vivax» til, og la seg ved siden av «Viking Sky», som sakte, men sikkert klarte å øke avstanden inn mot grunnene.
Forsøkene på å få festet et slep mellom taubåten og «Viking Sky» feilet imidlertid igjen og igjen. Sjøene var rett og slett for store.
Klokken 23.15 hadde de fortsatt ikke lyktes å få slep om bord i cruiseskipet.
– Livsfarlig å sette ut livbåter
Uten slep om bord er faren for at båten skal reke mot land overhengende.
Lørdag kveld endret de strategi. Klokken 22.03 hadde de tatt opp begge ankrene og satt kursen til havs.
– Det gjør de for å øke avstanden inn til land mest mulig, sier Heggelund.
Imens koordinerer Hovedredningssentralen evakuering av passasjerene fra skipet med helikopter.
Det går sakte, men losoldermann Heggelund støtter kapteinens beslutning om ikke å sette ut livbåtene og evakuere passasjerene på den måten.
– Det ville være livsfarlig sånn som værforholdene er nå, sier han.
NØDMELDING: Cruiseskipet «Viking Sky» sendte i 15-tiden lørdag ut mayday. Skipet fikk motorproblemer og drev mot land. FOTO: FRANK EINAR VATNE, NTB SCANPIX
De to losene, som Heggelund beskriver som svært rutinerte, vil bli værende om bord i uoverskuelig fremtid.
– Vi har ikke sjans å få nye loser om bord slik været er nå.
– Svært kritisk
De to har det etter forholdene bra, sier Heggelund.
– De har vært under høyt press i mange timer nå, og det tærer på. Men de er ved godt mot.
Heggelund priser seg lykkelig for at båten stoppet da den gjorde, og at båten nå har kommet seg til havs.
– Hvis ikke ankrene hadde huket tak ville vi hatt en helt annen situasjon. Det ville vært svært kritisk, sier Heggelund.