Forfatterarkiv: Marie Misund Bringslid

Støre avviser at Lofoten-olje er skrinlagt

– Nei, partiprogrammet gjelder. Så er det debatt i partiet. Det er naturlig i en slik sak, sier han til Dagsavisen. – Men i realiteten har regjeringen lagt ethvert alternativ for virksomhet til side. Da er det ikke uventet at folk i Nordland leter etter andre næringsalternativer, mener han. På partilandsmøtet våren 2017 vedtok Ap et kompromissforslag om petroleumsvirksomhet i Lofoten, Vesterålen og Senja, etter betydelig strid. Ap gikk for å åpne for såkalt konsekvensutredning i området Nordland IV, mens spørsmålet ble utsatt for Nordland VII og Troms II. I tillegg skulle hele Vestfjorden og alt mindre enn 50 kilometer fra land i området fredes. Torsdag meldte NRK at ni av elleve Ap-lag i Nordland sier nei til konsekvensutredning i Lofoten og Vesterålen. Samtidig gikk ordfører Tove Mette Bjørkmo (Ap) i Sortland kommune ut og mente det var på tide å skrinlegge planene, – Legg oljesaken død. Hvorfor skal Ap bruke tid og ressurser på å kjempe for en tapt sak? Verken befolkningen eller fiskerinæringen vil ha olje i Lofoten og Vesterålen, sa hun til NRK.

Fant avvik på Martin Linge B

25. juli første Petroleumstilsynet tilsyn med oljetankeren Hanne Knutsen, som er bygget om til en flytende lagerinnretning (FSO) og har fått navnet Martin Linge B. Petroleumstilsynet avdekket avvik på prosedyrer for kran og løfteoperasjoner, ferdigstillelse av kraner og opplæring. I tilsynsrapporten slår Petroleumstilsynet fast at prosedyren for kran og løfteoperasjoner blant annet mangler beskrivelse av nødvendig nødprosedyrer, beskrivelse av nødprosedyrer, og beskrivelse av avsperringer og kranbegrensningskart. Det ble også avdekket at det ikke kunne forelegges dokumentasjon på testing av sikkerhetssystemer under ferdigstillingen av to nye kraner. I tillegg fremhever tilsynsrapporten at trening og opplæring av personell som skal utføre kran- og løfteoperasjoner ikke har vært tilstrekkelig. Equinor leier Martin Linge B av Knutsen NYK Offshore Tankers AS (KNOT), som også drifter innretningen. Tilsynet ble utført ved Aibel sitt verft i Haugesund.

Mer jobb til Safe Caledonia

BP utløser opsjon og forlenger kontrakten med Safe Caledonia med én måned, skriver Prosafe i en børsmelding mandag. Verdien på forlengelsen av kontrakten er 2,4 millioner dollar, som tilsvarer nærmere 20 millioner kroner. Den nye avtalen innebærer at riggen vil være i aktivitet til november. Safe Caledonia har vært i Clair Ridge-feltet i den britiske delen av Nordsjøen siden mai.

Umoe Mandal vinner storkontrakt med den britiske marine

Umoe Mandal har fått en storkontrakt for selskapet BAE Systems for den britiske marine. Skipsverftet i Mandal skal levere mastseksjoner i kompositt til tre fregatter som skal benyttes av den britiske marine. Den første seksjonen skal leveres høsten 2019. Langsiktig samarbeid Fregattene er type 26 Global Combat Ship, som er en mellomstor skipsklasse under utvikling av det britiske forsvarsministeriet. Det første skipet i klassen forventes å bli operativt i Royal Navy i 2020, som erstatning for Type 23-fregattene. – Dette styrker Umoe Mandal sitt langsiktige samarbeid med BAE Systems, sier Umoe-sjef Tom Harald Svennevig, i en pressemelding. Han vil ikke gå ut med verdien på kontrakten. Mastseksjonen er den eneste delen av båten som er i kompositt, noe Umoe Mandal har spesialisert seg på. Verftet har hatt nærmere åtti leveranser til BAE Systems siden 1998. Sikrer arbeidsplasser Fakta Umoe Mandal Etablert i 1989 med navnet Kværner Båtservice. Har bygget er rekke militærfartøy, som mineryddere og korvetter. Hovedeier er Jens Ulltveit-Moe. Har 125 ansatte i Mandal, og 30-40 i datterbedriften i Kristiansand, Umoe Advanced Composites.   For noen uker siden fikk verftet også en femårskontrakt på service og vedlikehold av korvettene og minerydderne til Sjøforsvaret. Kontraktene er med på å sikre arbeidsplasser ved verftet i flere år fremover. – Vi planlegger ikke flere ansatte som følge av de nye kontraktene. I stedet er dette med på å sikre arbeidsplassene, sier Svennevig til Fædrelandsvennen. Verftet Umoe Mandal ble spesialbygget for å bygge mineryddere for nesten 30 år siden. Siden har verftet bygget ulike marinefartøy, blant annet korvettene i Skjoldklassen, som trolig er de raskeste krigsskipene i verden. Verftet bygger også nye fartøy som frakter utstyr og personell til og fra havvindparker.

Equinor søker om å få bore Presto

Miljødirektoratet har mottatt søknad fra Equinor Energy om tillatelse til boring av letebrønnen 36/1-3 Presto i Norskehavet. Brønnen skal bores med den halvt nedsenkbare riggen Transocean Spitsbergen. Brønnlokasjonen er kystnær, det er 29,5 km til Sendingane i Flora kommune. Equinor planlegger borestart i midten av november. Oljedriftsimuleringene viser kort drivtid til land med estimater mellom 2,6 til 4,2 døgn. Ifølge Miljødirektoratet er det potensiale for stranding av større mengder olje, med estimater fra 795 til 3748 tonn, langs kysten av Sognefjorden i sør til Frøya/Foran i nord.

Aker BP vil bore letebrønn i den nordlige delen av Nordsjøen

Miljødirektoratet har mottatt søknad fra Aker BP om tillatelse etter forurensningsloven til boring av letebrønn 25/11-29 JK i Nordsjøen. Brønnen vil bli boret med den halvt nedsenkbare boreriggen Scarabeo 8. Planlagt oppstart er i midten av oktober. Formålet med brønnen er å undersøke hydrokarbonpotensialiet i Statfjordformasjonen, og det skal gjøres en fullskala brønntest. Det er risiko for stranding av olje ved en eventuell utblåsning, og drivtid til land er relativt kort til tross for at avstanden til nærmeste land, Spannholmane i Utsira kommune, er 141 kilometer. Søknaden omfatter utslipp av totalt 119 tonn gule kjemikalier og 1952,5 tonn grønne kjemikalier. Gul andel utgjør ca. 5,8 % av det totale planlagte utslippet til sjø. Aker BP har vurdert det totale utslippet av kjemikalier og borekaks til ikke å ha utslagsgivende negative konsekvenser på borelokasjon og havområdet for øvrig, skriver selskapet i søknaden.

Petoro leverte 56 milliarder kroner til statskassen første halvår

Netto kontantstrøm fra Statens direkte økonomiske engasjement (SDØE) i olje- og gassvirksomheten var per første halvår 56 milliarder kroner, en økning på 14 prosent fra samme periode i fjor. – Skal inntektene fortsatt holdes høye må innovasjonsdrivet i bransjen bli enda sterkere, sier administrerende direktør i Petoro Grethe Moen, i en pressemelding. Økningen i kontantstrøm skyldes i hovedsak høyere olje- og gasspriser. Lavere produksjon Samlet olje- og gassproduksjon var 1,073 millioner fat oljeekvivalenter per dag, 4 prosent lavere enn samme periode i fjor. Rystad Energy gjennomførte nylig en vurdering av SDØE-porteføljen som viste at verdien har økt fra 810 mrd. til 1093 mrd. de siste to årene. – I vår portefølje utgjør de modne feltene omtrent 85 prosent av verdien, sier Moen. Tidligere i år ble videreutviklingen av Snorre-feltet godkjent av Olje- og energidepartementet, samt plan for videreutvikling av Troll overlevert til myndighetene. Verdiene fra Snorre og særlig Troll utgjør alene om lag 50 prosent av verdien til SDØE-porteføljen. – Juvelen i porteføljen Petoro forvalter en eierandel på 56% i Troll-lisensen. Ifølge Petoro er Trollfeltet det viktigste gassfeltet i Norge, og videreutviklingen vil styrke leveranser av gass til Europa. – Videreutviklingsprosjektet på Troll vil gi om lag 500 milliarder norske kroner i kontantstrøm kun fra Petoros andel. Gjennom dette prosjektet vil Troll fortsette å være juvelen i Petoros portefølje og viser at mulighetsrommet åpner seg når evnen til å bruke ny teknologi og nye verktøy er til stede, understreker Moen.

Ervik bygger to nye autolinebåter i Tyrkia

Verftet i Tyrkia er allerede i gang med stålarbeidet til de nye båtene, skriver Fiskeribladet. De nye båtene er tre meter kortere enn nye «Argos Georgia» og «Nordic Prince» som ble levert for fire måneder siden fra samme verft og gikk rett til Sørishavet for å fiske tannfisk. De nye fartøyene «Frøyanes Junior» og «Vestkapp» skal stå ferdig rundt årsskiftet 2019/2020 og har en prislapp på 175 millioner hver. Med de to nye fartøyene har Ervik Havfiske bygd fem nye autolinbåter siden 2016. Båtene skal fiske i nord.  

Lakseprisen er nær årets laveste nivåer, men Marine Harvest har aldri vært mer verdt

Med en aksjekurs klokket inn på 180,55 kroner onsdag ettermiddag, steg Marine Harvest til tidenes høyeste nivå. Børsverdien er nå 80,5 milliarder kroner. Siden inngangen til februar har aksjekursen lagt på seg med 38 prosent. Les også: Etter tre år opphevet Kina blokaden. Effekten blir minimal, ifølge ekspertene Mens lakseprisen i løpet av sommeren har falt tungt, har Marine Harvest klatret langt og høyt. Laksekjempen Marine Harvest er ikke alene. Flere andre av de store lakseoppdretterne nærmer seg også toppnoteringer. Skal en følge det normale sesongmønsteret for lakseprisen, er det ingenting som tyder på at lakseprisen skal styrke seg vesentlig med det første. Spotprisen bunner som regel ut et stykke ut på høsten. Les også: 20 000 settefisk rømt i Nordland Spranget fra skyhøye aksjekurser ned til en laksepris som nå er nær årets bunn, på like over 50 kroner kiloet, er påfallende. Men aksjene prises på forventninger. Ikke på dagens øyeblikksbilde, men på fremtidsforventinger. Og fremtidsoptimismen på vegne av sektoren er formidabel. Aksjestrateg Paul Harper i DNB Markets merker seg også et skift mot såkalte value-aksjer, når han skal gi sin vurdering av prisingen. – Det som nå skjer er en sektorrotasjon på globalt basis ut av tech- og vekst-aksjer og inn value-aksjer. I Norge drar sjømatsektoren nytte av dette og dette vises blant annet i dagens oppgang i sjømatindeksen, sier Paul Harper til TDN Direkt.