I forrige uke gikk enerWE Communication Conference 2018 av stabelen hos DNV GL på Høvik utenfor Oslo. Der sto energibransjens kommunikasjon på aganedaen, og et av temaene som ble behørig omtalt var den opphetede Acer-debatten.
Vi spurte informasjonssjef Aslag Øverås i Energi Norge om de ble tatt på senga av Acer-debatten.
– Det tror jeg hele næringslivet og store deler av politikken også ble. Vi hadde ventet at dette var en sak som gikk gjennom, og isteden ble det en voldsom og veldig følelsesladet debatt, sier Øverås.
Han mener at det i debatten ikke kom godt nok frem hvor viktig det er for Norge at vi har et godt samarbeid med resten av Europa.
– Det vi må lære av den er at vi som næring må bli flinkere til å fortelle hvor viktig energisamarbeid er for norsk næringsliv, for vår sektor og for alle som eksporterer og handler med Europa, sier Øverås.
Acer er en del av EUs tredje energipakke, og arbeidet med den fjerde energipakken er allerede påbegynt. Vi spurte derfor om hva bransjen må gjøre annerledes til debatten vi må forvente at kommer ved neste korsvei.
– Vi må bli mer offensive i å fortelle hva dette samarbeidet med Europa betyr for Norge, for norsk næringsliv og norsk fornybarnæringen i særdeleshet, sier Øverås.
Se hele videointervjuet øverst i artikkelen.
Statkraft forteller i en pressemelding at de har inngått en ny 13-årig avtale med Finnfjord om å levere totalt 8,5 TWh. Den årlige leveransen ligger på omlag 0,65 TWh. Denne avtalen erstatter kontrakten Statkraft og Finnfjord inngikk i 2011.
– Vi er fornøyde med å forlenge vårt omfattende og langvarige samarbeid med Finnfjord. Finnfjord har vist en imponerende stamina i tøffe markeder de siste årene og det gleder meg at Statkraft kan tilby konkurransedyktige kontrakter og fortsatt være en foretrukket partner for Finnfjord og industrien, sier Hallvard Granheim, konserndirektør for Markedsoperasjoner & IT i Statkraft.
Selskapene har samarbeidet helt siden 1962.
– Denne avtalen sikrer Finnfjord et solid økonomisk fundament for de neste 13 årene, og gjør selskapet i stand til å satse videre på å utvikle mer effektive og miljøvennlige produksjonsløsninger. Vi er glade for at vår kraftleverandør siden 1962 er med oss videre, og kan tilby Finnfjord konkurransedyktige og forutsigbare rammebetingelser, sier administrerende direktør i Finnfjord, Geir-Henning Wintervoll.
Statkraft er Europas største leverandør av fornybar energi. Konsernet produserer vannkraft, vindkraft, solkraft og gasskraft og leverer fjernvarme.
Finnfjord skryter på sin side av at de er verdens mest energieffektive ferrosilisiumverk, og en av Europas ledende produsent av ferrosilisium. Selskapet produserer også elektrisk kraft fra sitt energigjenvinningsanlegg.
Onsdag arrangerte vi enerWE Communication Conference på Høvik utenfor Oslo. Der holdt Hans Kristian Danielsen, VP for markedsføring og salg i DNV GLs olje- og gassavdeling, et foredrag om hvordan balansere bærekraft og olje og gass i en global kommunikasjonsstrategi.
Der påpekte han blant annet hvor viktig det er å også jobbe med fossilsiden av energi.
– Når Statoil snakker om ren olje og gass, så er det faktisk noe i det, sa Hans Kristian Danielsen, i sitt foredrag.
Samtidig fortalte han at DNV GL i sine prognoser anslår at energietterspørselen vil flate ut. Det er i motsetning til de fleste andre fremtidsprognoser der de tror at energietterspørselen vil fortsette å øke.
Etter presentasjonen tok enerWE en prat med Danielsen og spurte ham om denne forventningen.
– Energibehovet vil flate ut, sier Danielsen til enerWE.
Han og DNV GL tror det først og fremst vil skje fordi verden vil bli flinkere til å utnytte energien som produseres.
– Vi tror effekten av energieffektivitet vil bli høyere enn det andre har forecastet, sier Danielsen.
På spørsmål om hvorvidt dette er negativt for olje og gass, svarer Danielsen i utgangspunktet nei, men legger til at det også vil få konsekvenser for olje- og gassbransjen.
– Det er primært kull det gir størst utslag for. Etter ca 10 år forventer vi atetterspørselen etter olje vil synke, sier Danielsen. Gass vil derimot øke frem til omtrent 2030, for så å gå tilbake til omtrent nivået vi er på nå, sier Danielsen.
Han legger til at gassen har en god fremtid foran seg.
– Spesielt gass er en veldig viktig del av energimiksen, sier Danielsen.
Se hele videointervjuet øverst i artikkelen.
RAYVN er i ferd med å bli et kjent navn i globale sikkerhetskretser, og en rekke selskaper har nå fått øynene opp for den innovative beredskapssoftwaren som i høst bidro til å gjøre sykkel-VM i Bergen til en trygg opplevelse for publikum og deltagere. Selskaper som Norsea Group, Weatherford og GE Oil & Gas benytter allerede RAYVN aktivt i sine organisasjoner, og Falck føyer seg nå inn i rekken da de nylig inngikk partneravtale om salg og distribusjon av beredskapsløsningen i Nederland.
Administrerende direktør i RAYVN, Henrik von Schlanbusch forteller at Falck i første omgang vil benytte RAYVN i sitt beredskapsarbeid for lokale kunder i Nederland.
-Ja, jeg kan med glede bekrefte at forhandlerkontrakten med Falck nylig ble signert på et møte i Rotterdam. Falck planlegger å bruke RAYVN som krise- og beredskapsverktøy i globale skipssikkerhetsoperasjoner og aksjoner mot skip i nød – først som del av tjenestetilbudet til sine kunder i Nederland, og deretter som del av et utvidet tilbud til sin globale kundekrets.
Løsningen som snur opp ned på markedet
RAYVN har erstattet tradisjonelle, tidkrevende beredskapsrutiner med et enkelt og intuitivt digitalt system som koordinerer og klassifiserer hendelser i sanntid. Løsningen frigir dermed tid og ressurser som tidligere ble brukt på manuell mobilisering, og Henrik von Schlanbusch mener dette er grunnen til at løsningen nå tiltrekker seg oppmerksomhet fra de virkelig store aktørene.
-Vår beredskapssoftware er svært brukervennlig og kan implementeres uten behov for å vie store ressurser til opplæring. Dette er grunnen til at RAYVN ble utvalgt beredskapsløsning under sykkel-VM, og det er også grunnen til at Falck nå velger å integrere RAYVN som del av sine tjenester. Dette er en tillitserklæring jeg setter stor pris på, og det føles svært godt å være ett steg nærmere målet vårt om å levere den dominerende beredskapsløsningen globalt.
Fortsatt norsk, men ikke lenger liten
Fra å være et lite, norsk selskap med en god ide om hvordan krisehåndtering og beredskap kunne gjøres enklere, har RAYVN nå vokst hurtig og på kort tid blitt en reell konkurrent til de globale, etablerte aktørene. Selskapet har nå ansatte i Bergen, Stavanger, Karmøy, Søgne, Litauen, New York og Malaysia, og administrerende direktør Henrik von Schlanbusch mener mulighetene for videre vekst det kommende året er gode.
-RAYVN har hatt en meget god start på 2018 så langt. Krisehåndtering og beredskap krever smarte og effektive løsninger, og det er her RAYVN virkelig kan utgjøre en forskjell. Vi ser nå at løsningen vår drastisk forenkler arbeidet med å avverge ulykker og uønskede hendelser for aktører i en rekke bransjer. Jeg ser Falck-avtalen som nok et tegn på at RAYVN blir ansett som en seriøs utfordrer til de etablerte, men aldrende beredskapsløsningene som benyttes i dag.
Mer informasjon
Hjemmeside: https://RAYVN.global/
Anbefalt artikkel: https://enerwe.no/RAYVN/det-er-forbausende-smidig-og-mye-av-det-var-selvforklarende-i-dataverktoyet/
Anbefalt artikkel: https://enerwe.no/RAYVN/software-for-beredskap-skal-vaere-like-lett-a-bruke-som-facebook-og-twitter/
Anbefalt artikkel: https://enerwe.no/RAYVN/800-loypevakter-passet-hver-dag-pa-sikkerheten-under-sykkel-vm-i-bergen/
Bli oppdatert! Meld deg på vårt nyhetsbrev her
Norge har vært i en spesiell kraftsituasjon den siste tiden. Vanligvis eksporterer vi mer strøm enn vi importerer over utenlandskablene våre, men vi har hatt en periode med fem uker på rad der vi har importert mer strøm enn vi har eksportert.
Den rekken er nå brutt. I de siste tallene som enerWE har hentet ut viser det seg at Norge i forrige uke totalt eksporterte 117 GWh mer strøm enn vi importerte.
Likevel importerte vi mer strøm enn vi eksporterte i tre av forrige ukes syv dager. Det er således ikke gitt at vi er ferdig med strømunderskuddet i denne omgang.
Ser vi på antall timer i døgnet der vi har større import enn eksport av strøm, ser vi at det i april ikke var en eneste dag uten timer der importen var større enn eksporten. Det var imidlertid hele fem dager der vi hadde større import enn eksport i alle døgnets tider.
Norge har hatt mange timer med større import enn eksport av strøm i april.
Hittil i år har vi hatt 71 dager med kraftoverskudd og 41 dager med kraftunderskudd. På timesbasis har vi hatt 1631 timer med eksport og 1058 timer med strømimport. Totalt har vi så langt hatt et kraftoverskudd på 1946231 MWh.
Les også:
– Ikke siden 2011 har Midt-Norge hatt så lav fyllingsgrad som i ved utgangen av første kvartal som i år
Rekordlav fyllingsgrad i vannmagasinene i Midt-Norge og Nord-Norge
5 uker på rad med mer strømimport enn eksport over utenlandskablene