Kategoriarkiv: Offshore.no

Kontraktsrush for utstyrsleverandør

Nyleg signerte Mare Safety kontrakt med Ulstein Verft på ein båt av typen Mare DC12 Windmill. Dette er ein båt med tilhøyrande davit, spesiallaga for personelltransport frå servicefartøy til havvind-turbinar. Båten skal installerast om bord i Bernhard Schulte sitt nybygg, som skal stå ferdig for kunden tidleg i 2020, opplyser Mare Safety i ei pressemelding. Satsar på offshore vind Mare Safety har tidlegare levert både redningsbåt og bysse-pakke til dei andre fartøya som Bernhard Schulte har bygd på Ulstein Verft. – Offshore vind er ein marknad i vekst, og med denne samt tidlegare kontraktar innan dette segmentet er dette eit viktig satsingsområde framover for Mare Safety, seier Torstein Teigene, produktsjef for båt, i pressemeldinga. Fakta Mare Safety omsette i 2017 for 54,1 millionar kroner, og hadde då eit resultat før skatt på minus 0,6 millionar kroner. Dette var eit dårleg år for selskapet, etter at omsetninga i 2014 var oppe i heile 114 millionar kroner. Hovudaksjonær i selskapet er Reidar Vågeskar med 35,4 prosent av aksjane. Over ti posent har også Arnt Skinnes (11,6 prosent) og Kjell Ruud (11,2 prosent). Teigene starta i Mare Safety tidlegare i haust, og ser tydeleg at det blir behov for fleire båtar innan segmentet. Teigene opplyser også at selskapet har ein tilsvarande type båt under bygging som snart skal leverast til det nederlandske verftet Damen. Bysse og storkjøkken Mare Safety opplyser i pressemeldinga at selskapet også har styrka sin posisjon i bysse- og storkjøkkenmarknaden med fleire store kontraktar til nybygg framover. Det er mellom anna bestilt levering til ein stor autolinebåt som er under bygging på Tersan Shipyard i Tyrkia. I tillegg blir bysser monterte i to pelagiske trålarar, ein på Larsnes Mek. Verksted og ein i Spania på Zamakona Yards. – Gjennom godt samarbeid med store produsentar innan storkjøkken kan vi tilby gode løysingar både innan maritime og landbaserte segment, seier Alexander Elvanes, produktsjef for bysse i Mare Safety. Ny Equinor-kontrakt Mare Safety har gjennom ein rammeavtale med Equinor levert over 20 redningsbåtar til ulike riggar, og har nyleg hanka inn endå ein kontrakt, ein båt som skal leverast tidleg neste år. – Desse nye ordrane gjer at ordrereserven for Mare Safety ved utgangen av 2018 er blant det beste nokon sinne sidan selskapet vart etablert i 1999. – Dette er eit godt utgangspunkt for å gå inn i eit jubileumsår, seier Are Garshol, dagleg leiar i Mare Safety.  

600 har jobbet på Johan Sverdrup gjennom julen

Mens mange har hatt juleferie den siste uken, har det vært hektisk aktivitet på Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen. Til enhver tid har 600 arbeidsfolk vært i sving ute i havet. – Vi har gode rutiner for at de som er der ute, skal få en fin jul. Det har vært bingo, julemat, pokerturnering og “Grevinnen og hovmesteren” på lille julaften, sier prosjektdirektør Trond Bokn til Sysla. Fakta Forlenge Lukke Johan Sverdrup Oljefelt: Johan Sverdrup ligger på Utsirahøyden i Nordsjøen, cirka 14-15 mil vest for Stavanger. Produksjonsstart: Ventet november 2019. Feltet har en forventet levetid på 50 år. Feltet skal drives med kraft fra land som kommer på plass i fase 2-utbyggingen i 2022. Gigant: Når produksjonen er på topp vil den utgjøre 25 prosent av all norsk olje- og gassproduksjon. De forventede ressursene er mellom 2,1 og 3,1 milliarder fat olje. Fase 1: Johan Sverdrup-feltet fase 1 skal bestå av fire plattformer, som skal bindes sammen med tre gangbroer. Fase 2: I fase to kommer det en prosessplattform, i tillegg til utbygging av satellittene Kvitsøy, Avaldsnes og Geitungen. Produksjonsstart i 2022. Norsk: Over 70 prosent av kontraktene på Johan Sverdrup-prosjektet har gått til norske leverandører. Balansepris: Oljeprisen for at feltet skal gå i balanse, ligger på 25 dollar fatet. Han fikk brått ansvaret for storprosjektet da forgjenger Kjetel Digre sa opp i vår. Bokn har jobbet i Equinor siden 1994, men hadde ikke tidligere vært involvert i Sverdrup-prosjektet. Det var som å kaste seg på et tog i 200 kilometer i timen. Det har vært et veldig spennende halvår, sier prosjektdirektøren. Omtrent samtidig som han begynte i stillingen, startet arbeidet ute i havet. I dag begynner feltsenteret å ta form. To plattformer er allerede på plass, mens ytterligere to kommer til våren. De fire plattformene utgjør utbyggingens første fase. Trond Bokn. Foto: Adrian Søgnen Produksjon i november Framover står milepælene i kø: Tidligere i desember startet prosessplattformen reisen fra verftet i Sør-Korea mot Norge. I februar ankommer den Stord, der den skal ferdigstilles. Omtrent samtidig skal boligplattformen være helt ferdig, også det på Stord. I midten av mars kommer løftefartøyet Pioneer Spirit for å frakte prosessplattformen til Nordsjøen. Senere skal også boligkvarteret på plass. De fire plattformene skal knyttes sammen med tre gangbroer som er under bygging ved Rosenberg i Stavanger. – Installasjonene ute på feltet er det største som skjer i vår. Deretter skal vi teste at alt virker. De fire plattformene skal fungere som en helhet, sier Bokn. – Det er også avgjørende for at oppstarten kan skje som planlagt, legger han til. Snart har 2400 sin arbeidsplass på Sverdrup-feltet I november står nemlig den største milepælen av dem alle for tur. Da skal Sverdrup-feltet produsere sine første oljedråper. Utbyggingen er likevel ikke ferdig med det. Prosjektets andre fase er så vidt i gang og skal være ferdig i 2022. De siste storkontraktene blir delt ut i løpet av året. Johan Sverdrups prosessplattform på vei fra Sør-Korea til Norge. Foto: Equinor Tett samarbeid Johan Sverdrup er en gigant. Med opptil 3,1 milliarder fat olje er feltet blant historiens fem største på norsk sokkel. På det meste jobbet 12.000 med prosjektet. Da var flere plattformer under bygging samtidig. I dag er antallet cirka halvparten. 70 prosent av kontraktene har gått til norske leverandører. – Vi samarbeider tettere og bedre med leverandørene enn i noe annet prosjekt jeg har jobbet med, sier Bokn. Johan Sverdrup ble redningen for de arbeidsløse venninnene Han trekker fram prosjektets progresjon som noe av det han er mest fornøyd med. – Egentlig har vi ligget litt i forkant av planen hele tiden. Det er flott for et så enormt prosjekt, sier Bokn. Dro nytte av krisen Kostnadene har blitt langt lavere enn først antatt. Opprinnelig skulle første fase koste 123 milliarder kroner. I dag er anslaget 86 milliarder. I fase to skal det investeres 41 milliarder kroner – omtrent halvparten av det Equinor først anslo. Det er store forandringer hver gang du kommer ut Bokn gir oljekrisen en betydelig del av æren. – Det har definitivt noe med den å gjøre. Nedturen ga økt trykk på forbedring og besparelser, og det har Sverdrup dratt stor nytte av, sier prosjektdirektøren. Blir Sverdrup-feltet det siste av sitt slag på norsk sokkel? Hva vil det bety for oljenæringen om vi ikke finner flere store felt? Hør hva professor i ressursøkonomi og prorektor ved Norges Handelshøyskole, Linda Nøstbakken, og sjefredaktør i Aftenbladet, Lars Helle, mener om det i Sysla-podkasten Det vi lever av:

Den havarerte fiskebåten ligger stabilt, til tross for dårlig vær

Det var dramatisk da to redningshelikoptre hentet opp mannskapet fra Austevoll-båten «Northguider». Tråleren havarerte ved Hinlopenstredet nord på Svalbard.  Temperaturen var ned mot 20 minus, og det var sterk vind i området. Det er ennå uklart hva som var årsaken til havariet. Fiskebåten står nå på grunn i Kinnvika på Nordaustlandet på Svalbard, som er et naturreservat Kjenner ikke skadeomfanget Ifølge Hans Mortensholm i Kystverket ligger havaristen i akkurat samme posisjon som da mannskapet ble berget. – Ulempen er at vi ikke vet hvor stort skadeomfanget er. Det får vi først vite når vi får personale om bord, sier han til BT. Etter planen skal kystvaktskipet KV «Svalbard» dra fra Svolvær og ankomme Longyearbyen ved midnatt natt til 2. januar. Der vil de plukke opp redningsmateriale og seile videre til havaristen. Slik ser den Austevoll-eide fiskebåten ut nå. Video: NRK   Materialet de skal plukke opp er blant annet:  Oljevernutstyr og ulikt pumpeutstyr, for å pumpe diesel fra havaristen over på kystvaktskipet. Utstyr til midlertidig tetting av skroget, slik at havaristen forblir flytedyktig. Etter planen skal skipet slepes til kai ved fastlandet, når pumpe- og tettingsarbeidet er ferdig. Kystvakten vil ha med seg personale fra Opilio AS, som eier «Northguider» Frykter utslipp Sysselmannen på Svalbard har fløyet over det havarerte skipet med helikopter, og det er ingenting som tyder på at det har havnet drivstoff i sjøen. Det er 320 kubikk diesel om bord. Ifølge Bergensavisen frykter Sysselmannen at det kan lekke ut bunkersolje i området. Båten skal ha hull i skroget, i tillegg til at maskinrommet er fylt med vann, sier vakthavende i Kystverkets beredskapsavdeling, Hans Petter Mortensholm. – Det er ikke observert noe søl rundt havaristen, men hvorvidt noe har lekket ut vet vi ikke før vi har vært om bord, sier Mortensholm. Mannskap reiser hjem Det kan ta flere dager før båten blir berget fordi KV Svalbard for øyeblikket ligger til kai ved kystvaktbasen på Sortland i Nordland, drøyt 1.000 kilometer sør for Longyearbyen. Rederiet Opilio AS som formelt har ansvaret for bergingsaksjonen, og Kystverket har gitt pålegg om at båten må fjernes. Ingen av de 14 om bord i båten ble skadd i grunnstøtingen fredag ettermiddag. Tolv av dem reiser hjem fra Svalbard søndag, mens kapteinenen og maskinisten blir igjen på Svalbard for å bistå med det videre arbeidet, skriver Fiskeribladet.  

Finnen vant over Fjord1 med denne fergen. Nå er kontrakten hevet.

Det var en strålende fornøyd Mats Sundqvist som mottok budskapet om at han skulle ta over fergesambandet i Sogn og Fjordane i januar i fjor. I anbudskonkurransen var det fire tilbydere, og foran nesen på Vidar Hop Skyssbåter, Gulen Skyss og Fjord 1 snappet finnen anbudsseieren med et tilbud på 80 millioner kroner for fem år og tre årlige opsjoner. Fra før hadde det lille fergerederiet Sundqvist Investments Oy Ab gamle MF Værøy, som går i trafikk i det som kalles for Lilla Ringvägen i Finland. – Kan bli interessant Sundquist fra Finland eier og driver det lille fergesambandet som nå har mistet kontrakten i Sogn og Fjordane. Han hadde selv tenkt å jobbe på fergen. Foto: Privat Tilbudet til det finske selskapet var nest dyrest, men 50 millioner billigere enn Fjord1, som har hatt sambandet de siste årene. – Dette kan bli veldig interessant og artig, sa Sundqvist, som er daglig leder i det finske rederiet, til Sysla for et knapt år siden. Så begynte problemene. Kjøpte 35 år gammel ferge Sundquist skaffet seg en ny ferge som han tenkte å sette inn på fergesambandet, som er Norges vestligste. Fra Gulen Skyss kjøpte han 35 år gamle MF Rosefjord, døpte den om til MF Nårafjord, og seilte den til Turku i Finland for oppgradering. Der ligger den ennå, fire dager før den skulle gå sin første overfart mellom øyene Ytre Sula og Sula, hvor kommunesenteret Hardbakke ligger i Solund. – Det er veldig beklagelig at vi har havnet i denne situasjonen, sier Sundquist. Reserveløsning strandet Planen var å skifte motorer, bygge handicaptoalett og heve styrhuset på fergen. Nå er arbeidet stoppet inntil videre. – Vi ville sannsynligvis ikke blitt ferdig i tide til oppstart, sier Sundquist. Men forsinkelsen i ombyggingen var ikke den eneste grunnen til at det norske fergeeventyret strandet for finnen. I kontrakten med Statens Vegvesen forpliktet Sundquist seg til å ha en reserveferge tilgjengelig på sambandet han skulle overta. Det skar seg. – Vi presenterte en løsning for Vegvesenet hvor vi ville leie inn en reserveferge fra et annet rederi, men den var de ikke fornøyde med, sier Sundquist. Passet ikke med kaien Anders Sæternes ved ferje- og forvaltningsseksjonen i Statens Vegvesen, region Vest, bekrefter at de underkjente forslaget. – Han foreslo en løsning som ikke tilfredsstiller kontrakten, sier han til Sysla. – Kan du være mer spesifikk? – Han tilbød et fartøy som ikke passer til kaien. Klikk her for å dele denne artikkelen på Facebook! Sundquist understreker at han mener deres forslag ville være mer enn tilfredsstillende, men Vegvesenet var altså ikke enige. Enten måtte fergen bygges om, eller kaien, eller så måtte Sundquist kjøpe en ny båt. Valgte å heve kontrakten I slutten av november mottok Statens Vegvesen et varsel fra Sundquist om at han var på vei mot insolvens. – Vi hadde ikke råd til å kjøpe en ferge til. Hadde vi gått videre med det de krevde ville det innebære risiko for konkurs, sier Sundquist. Vegvesenet ba finnen bekrefte at han ville stå ved forpliktelsene sine i henhold til kontrakten. – Da vi ikke fikk tilfredsstillende bekreftelse på det, valgte vi å heve kontrakten, sier Sæternes i Vegvesenet. Første uken i desember var hevingen et faktum. Forlenger med Fjord1 Det er sjelden kost her til lands. MF Nårasund får ett år til på sambandet. Arkivfoto: Tor Kåre Nilsen – Det er heldigvis ikke ofte det skjer at vi må heve en kontrakt, men beklageligvis kom vi i den situasjonen nå, sier Sæternes i Vegvesenet. Det har vært en del armer og bein for å finne en løsning. – Når du har under en måned på deg til oppstart er det utfordrende å få på plass en ny båt. Vi har valgt å løse det slik at vi forlenger med Fjord1 i ett år, sier Sæternes. Det er Fjord1 som har sambandet i dag. De vil fortsette med samme ferge og samme rutetabell. Lyser ut kontrakten på nytt Regionleder Tor Kristoffersen i Fjord1 bekrefter til Sysla at de har forlenget kontrakten med samme fergen som går der i dag. – Dette kom på plass for en uke eller to siden. I utgangspunktet hadde vi ikke noen andre planer for den fergen, så det går greit. Betingelsene skal stort sett være de samme som i den eksisterende kontrakten. Vegvesenet vil så lyse ut kontrakten på nytt. – Det kommer kunngjøring på ny anbudskonkurranse i løpet av januar, sier Sæternes. Kan fremme krav mot finnen Han varsler at hevingen av kontrakten kan få økonomiske konsekvenser for Sundquist. – Vi vil gjøre krav på eventuelle merkostnader ved at han ikke oppfyller sine forpliktelser. Det vil si at dersom det koster mer å ha Fjord1 på kontrakt enn det ville kostet å ha Sundquists ferge i drift, vil Statens Vegvesen benytte seg av bankgarantiene i kontrakten med finnen for å dekke inn tapet. – Det er dessverre slik at det er ganske alvorlig å heve en langsiktig fergekontrakt. Og da får det også alvorlige konsekvenser. Han vil ikke spekulere i hvor stort et slikt krav kan bli. Sundquist sier han regner med å finne en god løsning sammen med Vegvesenet. – Ikke noe spesielt – Gjør dere dere noen tanker om valget av en utenlandsk aktør på dette fergesambandet? – Vi synes ærlig talt ikke vi gjorde noe spesielt da vi valgte Sundquist, sier Sæternes. Han forklarer at de fleste fergekontrakter er av en slik størrelse at Vegvesenet plikter å kunngjøre anbudet i TED i henhold til loven om offentlige anskaffelser. TED er den europeiske anbudsdatabasen. – Det er meningen at det skal være fri konkurranse innenfor det europeiske markedet. Da skal en finne kunne konkurrere mot de norske aktørene, sier Sæternes. – Ingen grunn til å trykke på alarmknappen – Vil denne saken påvirke anbudsbeslutningene deres i fremtiden? – Det tviler jeg sterkt på. Det er ytterst sjelden vi har vært borti noe sånt, så vi ser ingen grunn til å trykke på den store alarmknappen. Sæternes frykter at dersom de for eksempel hever kravene til økonomisk sikkerhet i anbudsgrunnlaget, kan det føre til dårligere deltagelse i anbundskonkurransen. – Har brukt masse penger Sundquist kommer nok ikke til å levere noe tilbud når kontrakten lyses ut på nytt. – Vi har brukt masse penger på dette prosjektet, sier finnen, uten at han vil ut med hvor mye. – Kommer du til å by inn på fergekontrakter i Norge igjen? – Ikke nå, i alle fall. Det er vanskelig å si om vi kommer tilbake. Nå skal vi gjøre det beste ut av situasjonen og se hva vi kan finne av løsninger for fergen, sier Sundquist, som ikke utelukker salg.

Norsk fiskebåt i nød ved Svalbard – 14 om bord

Det er uvisst hva som utløste nødmeldingen, sier redningsleder Ørjan Delbekk i Hovedredningsentralen Nord-Norge til NTB. – Siste melding til oss er at båten har drevet i land. Samtlige skal fortsatt være om bord, men det er mye som er uavklart. Det er to redningshelikoptre på vei til stedet, sier han. Svalbardposten skriver at det er skipet North Guider som har sendt ut en nødmelding. – Vi vet veldig lite annet enn at de har sendt ut en nødmelding. Det har mulignens vært en grunnstøting. Vi har veldig dårlig kommunikajson med båten, sier Tore Wangsfjord ved hovedredningssentralen til Svalbardposten. Saken oppdateres

Hevder Nordsjøturnusen kan være truet

Det er signalene fra det nye selskapet Tios Subsea som får alarmklokkene til på ringe hos de to store forbundene som organiserer oljearbeidere. – Dette er arbeidsoppgaver som er innenfor NR-avtalens (flyteriggavtalen) virkeområde. Denne avtalen er viktig for oss. Dersom Tios får til det selskapet prøver på, ligger hele NR-området til for hogg, da kan andre selskap forsøke det samme. For oss er derfor dette en kjempeviktig sak, sier forbundsleder Hilde-Marit Rysst i Safe til Aftenbladet. NRK Radio omtalte saken torsdag. Her var Rysst bekymret for dårlige arbeidsvilkår og verre skiftordninger for de ansatte om Tios får gjennomslag. Dette kan legge press på hele skiftordninger i Nordsjøen innenfor det aktuelle avtalefeltet, mener de. Fakta Oljeservicegiganten Technip FMC kjøpte tidligere i år opp 51 prosent i Island Offshore Subsea. Som en del av oppkjøpet skulle ansatte i Island Offshore overføres til dette selskapet, som nå er døpt om til Tios. Tios har en uttalt ambisjon om å bli verdensledende innen fartøysbasert brønnservice. Men så langt har selskapet sagt nei til å videreføre flyteriggavtalen. Selskapet har meldt seg inn i arbeidsgiverorganisasjonen Norsk Industri og uttalt at de ønsker en annen tariffavtale med de ansatte. Etter at noen har gått av med pensjon og andre gått over i andre jobber, er det nå 34 arbeidstakere som går fra Island Offshore over i det nye selskapet Tios fra 1. januar. Da Tios sa nei til å videreføre tariffavtalen de ansatte hadde hos sin tidligere arbeidsgiver, ga de ansatte først beskjed om at det var uaktuelt å bli med over til ny arbeidsgiver. Dette endret seg imidlertid i midten av desember. Møte på nyåret Odd Strømsnes, som skal lede det nye selskapet Tios, sier til Aftenbladet at selskapet ikke har landet på hvilken avtale selskapet ønsker å gå inn på. – Vi er opptatt av å ha en god dialog og tar møte med de andre partene på nyåret. Ingenting er forandret siden sist og vi står der vi sto, sier han. Strømsnes har overfor Aftenbladet tidligere begrunnet at satsingen som selskapet skal gjøre, krever rotasjonsordninger og systemer som får ting til å fungere som de skal – og da er fleksibilitet et nøkkelord. Dermed er for eksempel en gitt arbeidstidsordning med to uker jobbing og fire uker fri ikke nødvendigvis den rette: – Vi er i en bransje hvor forutsigbarheten er mindre enn for eksempel i tyngre utbyggingsprosjekter. Derfor trenger vi en fleksibel organisasjon både på land og til havs, sa Strømsnes til Aftenbladet i begynnelsen av desember og la til: – Flyteriggavtalen er tilpasset norsk sokkel, men vi skal også jobbe mange andre steder. En tariffavtale er bra, men vi må finne den rette avtalen. Aksepterer ikke dårligere vilkår Selv om Island Offshore-ansatte går over til det nystiftede selskapet Tios fra 1. januar, understreker forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi at NR-avtalen/flyteriggavtalen også skal gjelde for det nye selskapet. – Vi har vært veldig klar på at vi ikke skal ha noen tariffhopping mellom avtaler og sagt klart i fra at vi ikke aksepterer en avtale med Norsk Industri med dårligere vilkår for arbeidstakerne, sier Alfheim. – Hvor viktig er denne saken? – Det er med på å rote til det mønsteret vi har for arbeidsgiver og arbeidstakersiden, og det kan vi ikke akseptere. Vårt klare utgangspunkt er at dagens avtale skal gjelde også når de ansatte går over til nytt selskap fra 1. januar, sier Alfheim. I midten av januar skal det være et møte mellom forbundene Safe, Industri Energi og Tios. Hvis forbundene ikke når fram her, sier Rysst at da må den “lange veien” gås, både med tariffmessige spor og saken må tas med i vårens tariffoppgjør. – Forbundet vårt står helt bak at det er NR-ordningen som gjelder for arbeidet disse arbeidstakerne utfører. Alle lovlige midler vi kan ta i bruk vil kunne brukes for å nå fram i denne saken, sier Rysst.

Equinor fullfører milliardsalg av funn

Equinor har sluttført salget av to funn utenfor selskapets kjerneområde på norsk sokkel. Det skriver selskapet i en pressemelding fredag. Det første salget omfattet en operatørandel på 77,8 prosent i King Lear-funnet, som ble solgt til Aker BP for 250 millioner dollar, om lag 2,2 milliarder kroner. Det andre salget omfattet en partneroperert andel på 42,38 prosent i Tommeliten Unit (PL044 TA) og en andel på 30 prosent i PL044, og ble solgt til PGNiG for et samlet beløp på 220 millioner dollar, tilsvarende om lag 2 milliarder kroner.  

Meir dykking ved KNM «Helge Ingstad»?

Alle kjettingane som skal festast rundt skroget er ennå ikkje på plass. Før jul fortalde Forsvaret også at det er for trangt til å få plassert det siste settet med kjettingar, fordi fregatten ligg mot sjøbotnen, og at dei difor vurderer andre løysingar for dette partiet av skipet. Les også: Se de første undervannsbildene av skadene på KNM Helge Ingstad Torsdag kom kranfartyet «Gulliver» attende, etter å ha vore på eit anna oppdrag i Tyskland. «Gulliver» ligg nå saman med kranfartyet «Rambiz» på Hanøytangen. Dei to spesialfartya er tenkt brukt i løfteoperasjonen. Les også: Fregatt-ulykken trakk ned norsk oljeproduksjon Det er framleis uvisst når sjølve hevinga vil byrje, opplyser kommunikasjonsrådgjevar Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell. Les også: Forsvaret utset hevinga av KNM «Helge Ingstad» til neste år

Polarcus med 10 prosent ledig kapasitet i første kvartal

Seismikk-selskapet annonserte i løpet av fjerde kvartal fire nye prosjekter. Les også: Seismikk-selskaper stuper på børsen – Tildelingene i fjerde kvartal gir oss nye datapunkter som indikerer økte priser for 2019, skriver Polarcus i en børsmelding fredag morgen. Les også: Bruker krisen til å utvide seismikkflåten I oppdateringen melder selskapet om følgende kapasitet i de neste fire kvartalene: Q1-19: 90% Q2-19: 85% Q3-19: 55% Q4-19: 30% I tillegg melder selskapet at anbudsaktiviteten har økt med 25 prosent i løpet av året som har gått, sammenlignet med 2017.